Přidat odpověď
Kudlo,
ale my se nebavíme o žádném "tlaku na výkon".
To, že se v určité společenské vrstvě sluší dělat to či ono vůbec není žádný "tlak na výkon", vždyť konec konců naprostá většina těch dětí ani žádné excelentní výkony nepodává, pouze se věnuje "stavovsky přijatelným" aktivitám. Samozřejmě, chceš-li děti posunout výš, než jsi sama, určitý tlak to vyžaduje, ovšem já nemluvím o "tlačení výš", ale o uchování stavovské příslušnosti, byť často iluzorní, protože u nás byl ten výchozí "třídní systém" rozbitý socialismem.
Pro názornost - jako dítě lékaře a učitelky (např.) se v dětství s rodiči nejspíš nepůjdeš bavit na koncert Ortelu, zatímco dítě dvou dělníků z montovny se tam ocitnout může poměrně snadno. NEMUSÍ, ale pravděpodobnost je zkrátka vyšší.
Ohledně vzdělání jeden zajímavý odkaz, dovolím si část ocitovat:
Zabetonované Česko
I kdyby to nakonec dopadlo celé jinak, jisté je, že Česko má k jedné katastrofě nakročeno. Hrubé statistiky často ukazují, že se Češi mají výborně. Vždyť podle Eurostatu čelí nejnižší míře ohrožení chudobou ze všech zemí Evropské unie nebo podle v prosinci zveřejněných výsledků PISA testů jsou znalosti českých dětí nadprůměrné a lehce se zlepšily. Hlubší pohled do statistik ale říká něco jiného: Představa rovnostářského Česka padla nejen na poli příjmů a mezd, ale už i příležitostí a šancí.
Výsledky PISA testů, které srovnávají znalosti dětí v osmi desítkách zemí, ukazují, že v Česku za poslední dekádu prudce vzrostla nerovnost ve vzdělávacím systému. Konkrétně ve čtenářské gramotnosti dosáhla čtvrtina nejlepších žáků o 105 bodů více než čtvrtina nejhorších žáků. To je ohromný rozdíl. Pro představu je to stejný rozdíl jako ve výsledcích mezi všemi žáky ve Finsku a Malajsii, kdy Finové dosáhli sedmého nejlepšího výsledku, zatímco Malajsijci jsou na 56. pozici ze 77 zemí. Nerovnost ve výsledcích českých žáků přitom od roku 2009 vzrostla o 22 bodů na zmíněných 105. Jde o sedmý nejrychlejší nárůst nerovnosti ze všech měřených zemí. První tři pozice obsadily Katar, Moldavsko a Macao. Podobně nepříjemné výsledky jsou ve výsledcích z matematiky i přírodních věd.
https://infografiky.ihned.cz/cesi-maji-posledni-sanci-zajistit-budoucnost-svych-deti/r~cd55664620c411ea9b40ac1f6b220ee8/?fbclid=IwAR0HwicRzGVtcyfo21NEBnEN_JnlpSofE3ZcdFzY-lNMFsnT8CZ7h6-uQVc
Předchozí