Přidat odpověď
V USA se ve školách ve velkým měřítku dělá plošný testování. Tudíž je k dispozici velký množství výsledků. Je ovšem velkej rozdíl zkoumat na základě těchto výsledků skupinový rozdíly v inteligenci, v tom i rozdíly mezi „rasama“, a mezi snahou dokázat s využitím výsledků IQ testů, že mezi „rasama“ existujou vrozený rozdíly v inteligenci. A pak je ještě rozdíl mezi testování předpokladu vrozenejch rozdílů v inteligenci při dodržování vědeckejch principů, a snahou dokázat takový rozdíly porušováním vědeckejch principů, například účelovým výběrem faktů.
IQ testování v minulosti opravdu často sloužilo k účelovýmu dokazování vrozenejch rasovejch a třídních rozdílů, testy se zadávaly často vysloveně účelově, například vybranejm skupinám, u kterejch se daly předem předpokládat rozdíly. IQ testy obsahujou spoustu zkreslujících faktorů, i přesto můžou sloužit k poznávání lidský inteligence (jako takový, ne nějaký specificky rasový, třídní, etnický atd.). Zavrhovat je proto, že můžou bejt zneužitelný, nemá smysl. Podobně potenciálně zneužitelnejch metod v psychologii, sociologii, antropologii, že by se daly šmahem zavrhnout jako nepřípustný celý ty disciplíny…
Předchozí