Aninabe,
já tohle učím ve fyzice na druhém stupni a zatím na mě všechny děti koukají jak tele na nová vrata, nikdy dřív o jednoduchých strojích neslyšely. Totéž o různém měření, vážení....
Pokud to na prvním stupni nikdy nezažijí a jen se o tom učí z knížek, jako by to nebylo.
U nás to tak bohužel většinou je. Já třeba od 1. do 3. třídy s dětmi objem a hmotnost měřím, ale nosím si na to vlastní pomůcky, ve škole nic není, protože to nikdo nevyžaduje. A to asi říká vše o tom, jak moc se to dělá.
No, v učebnicích to je, takže to ty děti většinou teoreticky projdou, ale jak říkám, na druhém stupni je to ve výsledku úplně jedno, jestli to viděly v dobré nebo špatné učebnici. Když si to nevyzkouší, neprožijí to, nepamatují si vůbec nic.
4. a 5. třídu neučím, ale loni jsem suplovala u čtvrťáků a zrovna brali hmotnost. Tak jsem jim přinesla ukázat závaží 1 kg a 1 g, dala jim ho do ruky. Na něco takového vůbec nebyly zvyklé, vše jen knížka a pracovní sešit.