- -,
dnes už zákon nezná pojem aprobace, ale jen kvalifikace. Vyučovat jakýkoliv všeobecně-vzdělávací předmět druhého stupně tak může kdokoliv, kdo získal kvalifikaci vyučovat na 2. stupni. V reálu to znamená, že dějepisíř může dostat nařízeno vyučovat fyziku a fyzikář dějepis. Přitom se ale stále studují pouze jednobory nebo dvojobory, a to ještě tak, že se oba studované obory studují pouze do hloubky, ale didaktika předmětu minimálně. Takže řada učitelů je odborníky, kteří neumí učit ani to, co vystudovali, natož něco jiného.
Ale i z pudu sebezáchovy většina odmítá učit předměty mimo svůj vystudovaný obor. Plus do toho vstupuje, že každý předmět má jinou hodinovou dotaci, takže někdo může mít ve své třídě několik jednohodinových předmětů a jiný má jeden pětihodinový.
Pokud si učitel troufne učit víc než je jeho obor, nic (kromě přání vedení) mu nebrání.
Já třeba od září měla původně učit ve své třídě M + Fy + Z, což by dělalo 8 hodin týdně a to je víc než je obvyklé. Klidně bych k tomu ještě mohla přidat Př, Inf, VV a výchovu ke zdraví, což by téměř pokrylo úvazek a vše bych učit uměla (buď už jsem to učila, nebo na to mám odbornost). Jen by to dost komplikovalo pokrytí třeba M a Fy v ostatních třídách. Takže nakonec mám jen ty M ve dvou třídách a Fy ve všech šestkách a sedmičkách a ve speciální třídě
.
Pokud dotyčný učitel je vlastně přebytečný z 1. stupně (nastupuje méně prvních tříd než končí pátých, např.), tak tuhle komplikaci na 2. stupni nezpůsobí a klidně může poměrně širokou škálu předmětů pokrýt. Jako prvostupňař bude mít nejspíš i poměrně dobře zvládnutý třeba dějepis, hudební výchovu, tělocvik.....vlastně není důvod, pokud sám chce, aby to všechno nemohl odučit. Jen, pokud je prvostupňový, musí alespoň jednu hodinu odučit i na prvním stupni, aby mohl být veden jako kvalifikovaný. Takže stačí tělocvik nebo výtvarka nebo vlastivěda...prostě cokoliv v páté třídě a je to. A pokud je speckař, tak nemusí ani to.