Přidat odpověď
kdoto,
je sakra rozdíl umět a umět učit.
Kolikrát se tu řešilo, jakou šichtu odvádějí rodiče, když jsou děti doma? A to učí jedno dítě. Ono to fakt není totéž. Tímto způsobem se dá učit nouzově, doplnit učivo v době nemoci, ale sama víš, že ty tři měsíce, obzvlášť v tom, co ti není blízké, už byly sakra znát.
Pokud nemáš v předmětu vhled nad rámec základní školy, pak můžeš učit jen stylem učebnice str. x a PS str. y, což není výuka. Převyprávět dětem učebnici není výuka. Jo, často se to děje, ale není to standard. který by se měl ve škole dít.
Jinak třeba já sice umím dobře pravopis, ale jazykovědu už ne, nikdy jsem ji nestudovala. A druhý stupeň je především jazykověda. Ani na gymplu jsme ji neměli v takové míře, jako se dneska učí na ZŠ. Tak to těžko můžu umět učit.
Dějepisem jsem proplouvala, aniž na mě zanechal stopy. Podobně třeba angličtina. Co jsem uměla, zapomněla jsem, protože to nepoužívám. Z němčiny mám maturitu, ale 20 let jsem ji nepoužila, kolik myslíš, že toho umím? Neumím si ani objednat jídlo, protože neumím slovíčka, zapomněla jsem gramatiku, prostě nula nic.
Ostatně, ono to s tím, že by deváťáci uměli vše od šestky, také není úplně pravda. Většinou si na začátku roku dalšího nepamatují skoro nic z toho předchozího a trvale jim zůstává jen to, co se točí pořád dokola, tedy většinou matika a čeština. Takže očekávat, že vystudovaný dějepisář, který ani nemusel jít na VŠ z gymplu, ale třeba z obchodky, by byl schopný učit chemii, kterou měl na ZŠ dva roky a od té doby se s ní nepotkal, je dost odvážné. Stejně tak fyzika, zeměpis, přírodopis....střední odborné školy prostě těch všeobecně vzdělávacích předmětů moc nemají. A na peďák se nechodí jen z gymplu. No a tam jedeš hodně do hloubky ty dva vybrané předměty a ostatní zase nic. Ti nejlepší si pamatují povrchně to, co se dá najít v těch učebnicích, což ale nestačí pro to, abys předmět mohla učit.
Předchozí