Docela by mne zajímalo, jak se řeší (bude řešit) ochrana soukromí v on-line výuce. Na VŠ už distanční výuka opět běží, na SŠ se chystá od příštího týdne. Na některých ZŠ asi proběhla a probíhá částečně.
Je tam řada problémů, jedním z nich je vstup do soukromí žáka a někdy i učitele. Protože prostě typické konferenční programy ukazují obraz pokoje, kuchyňského stolu, balkónu, kde dítě pracuje nejen učiteli, ale i ostatním žákům.
Vedle toho, při hybridní výuce je problém s tím, že na záběru třídy a učitele jsou zobrazeny i "on-site" děti a jejich výkony a může je například sledovat někdo cizí.
Další problém je, že podle českého zákona není dítě právně způsobilé si vytvořit on-line účet do 15 let, čili mu ho má vytvořit rodič a to pouze na nástrojích, které to pro danou věkovou skupinu povolují. Atd.
Zaujaly mne dva články k tomuto tématu:
Václav Maněna: Online výuka, GDPR a ochrana osobních údajůE-Bezpečí: Učitelé, nesdílejte na školních webech záznamy z online výuky, na kterých dochází k jednoznačné identifikaci dětí. Vystavujete je tak riziku!