Federiko,
jenže to právě ve 21. století postrádá smysl, který to mělo před sto lety, kdy dělal přijímačky na reálku Kája Mařík.
On totiž hlavní problém těch testů ani tak není, co obsahují nebo neobsahují, ale to, že u nich klíčovou roli hraje příprava a trénink. Což samozřejmě zvýhodňuje děti rodičů, kteří jsou schopni a ochotni platit a "věnovat se". Druhá věc je aplikace toho již naučeného - pokud dítě ovládá to, co obsahuje RVP a je "studijně schopné" nebo "přiměřeně inteligentní", mělo by dokázat aplikovat to, co umí na něco, co ještě neumí, co je "o krok dál". A tam pak není ani tak potřeba hodnotit výsledek, ale aplikovaný postup. Pokud chci hodnotit něčí schopnosti, nebude mě zajímat to, co už má/mělo by mít zažité, ale způsob, jakým by pokračovalo dál, jak ty znalosti dokáže rozvíjet. Budu chtít zjistit způsob jeho uvažování a řešení problému, takže místo příkladu, kde je třeba aplikovat jasně daný postup mu dejme tomu dám logickou hádanku a bude mě zajímat, jak bude při jejím řešení postupovat. Není to úplně totéž jako slovní úloha, protože slovní úloha je pro řadu dětí matoucí kombinací textu a "rovnice", v logické hádance je jakákoli "rovnice" schovaná tak dobře, že neruší ani děti s matematickým myšlením, které slovní popis rovnice rozčiluje, ani děti s pragmatickým myšlením, které rozčiluje nesmyslnost zadání příkladu, který se tváří "jako doopravdy".
Problém je v tom, že už ani tohle nebude fungovat, protože jsou rodiče, co vykoupí všechny existující knihy a sborníky logických hádanek a prostě to do těch dětí nějak dostanou. Takže bohužel jediné, co připadá teoreticky v úvahu, byť je to v praxi zatím neproveditelné je opravdu vzít všechny a prosívat časem. Ono by to asi po nějaké době už nebylo takové drama jako teď, protože co je dostupné pro všechny, ztrácí na exkluzivitě, ale naše školství si v tuhle chvíli podobný experiment dovolit nemůže...