Přidat odpověď
Úryvek z rozhovoru s členkou správní rady Kellnerovy nadace (aneb i když je někdo miliardář, může být užitečný):
V rámci projektu pro veřejné ZŠ Pomáháme školám k úspěchu se věnujete čtenářské gramotnosti. Máte pocit, že v ní trochu pokulháváme?
Před lety nás zaujalo, že se studentům z Česka moc nedaří v mezinárodních soutěžích, ať už je to matematika nebo jiné předměty. Konzultovali jsme tento problém s odborníky a díky tomu vznikl program pro veřejné základní školy, zaměřený na výuku čtenářské gramotnosti, pisatelství i kritického myšlení. Nyní spolupracujeme se 115 školami z celé republiky. Přes profesní vzdělávání pedagogů se snažíme podporovat učení každého žáka a jeho výsledky. Učitelé, kteří jsou zapojeni do našeho programu, společně sdílí zkušenosti a pomáhají si s přípravou výuky orientované na badatelství žáků. Aktivně pracují s cíli učení. Naši odborní konzultanti a mentoři jim radí, jak inovovat výuku například v hodinách češtiny, dějepisu, ale také fyziky či chemie. Děti se díky tomuto programu naučí, jak z dlouhého textu vybrat hlavní myšlenky, analyzovat je a případně obhájit před ostatními.
Podle vás se české školy dostatečně nezabývají výukou kritického myšlení a obecně kultivací projevu?
Bohužel se tu na školách téměř vůbec neučí tyto základní dovednosti. Nejde jen o mluvený projev, ale také o ten písemný. V zahraničí je naprosto běžné, že během školního roku napíšete řadu esejí, kde prokážete, že jste si uměli vyhledat informace a obhájit svůj názor. A tím se vracíme k tomu, co zatím v Česku stále chybí – mladí lidé nejsou systematicky vedeni ke kritickému myšlení, ani je nikdo neučí, jak dobře argumentovat. Věřím, že právě tyto dovednosti můžeme pomoci zlepšit a děti podpořit, aby se uměly prosadit v tom, co je baví.
https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/oxford-nemusi-byt-utopie-40351253#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=jSAFikleQXD-202102171314&source=hp&seq_no=9&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Předchozí