Romano,
a proč k tomu automaticky přikládáš nějaké vyhrocené emoce?
Lidé se nemusí jen chválit, litovat, omlouvat nebo trýznit pocitem selhání. Můžou jen docela obyčejně konstatovat. Mě by například vůbec nenapadlo, že sdělení "na to a to jsem se vykašlal, protože jsem líný/nebavilo mě to/nemám na to dostatek vůle" je jakkoli emotivní nad rámec sděleného.
Na čtyřkách na gymplu nevidím ani nic dobrého, ale ani nic špatného. Jsou to prostě známky z něčeho, co daného studenta buď nebaví nebo mu to nejde, případně narazil na špatného vyučujícího. Opět nic, co by vzbuzovalo jakékoli emoce nebo o čemkoli "vypovídalo". Ostatně sama jsem dítěti řekla, že se nemá nijak zatěžovat tím, co ho na gymplu nebaví a o čem ví, že to v dalším studiu (a obecně ani v životě) nebude nijak zvlášť potřebovat, a kdyby měl ze svých neoblíbených předmětů čtyřky, bylo by mi to naprosto fuk, protože to tak měla většina lidí v mém okolí a nezdá se, že by je to jakkoli poškodilo, natož že by to v dospělosti vnímali jako nějaké své selhání.