Méně hodin pro žáky jsem psala, že bych brala, ale Okolík jasně napsala, že žáci by měli hodin stejně, takže na tom případě vysvětluju, proč mi to nepřijde na prvním stupni reálné.
A já neříkám, že by to na prvním stupni nešlo, jen jsem popisovala, proč by pak nemělo smysl, aby se studovalo učitelství prvního stupně jako soubor 10 předmětů, protože to by ztratilo smysl.
To, co jsem měla já s tou studentkou, šlo jen proto, že ona byla studentka, učila u mě jen málo hodin a já jsem byla pořád jediná vedoucí učitelka pro tu třídu, ve které se dělo vše podle mě. Do té podřízené pozice (do pozice té studentky) ti prostě nikdo za normálních okolností nepůjde, takže buď rozdělíš předměty (to je ten druhostupňový systém a pak není důvod studovat 10 předmětů), nebo snížíš počet hodin i třídě.
Proč by část hodin nemohla převzít jiná osoba? Protože těžko budeš hledat ve velkém dvě kompatibilní osoby, které se zvládnou domlouvat dlouhodobě napříč všemi předměty tak, aby to pro žáky fungovalo. Ojediněle se to děje, ale plošně je to nepředstavitelné. Navíc nejde o to, že by se o jednu třídu dělili dva lidé, ale že by třeba jeden člověk pendloval mezi třemi třídami (aby naplnil svůj úvazek), což napříč všemi předměty znamená trojnásobek práce a ještě dokonalou komunikaci s dalšími třemi vyučujícími. Takže opět jediné, co by šlo, by bylo učit jen některé předměty a jsme zpět u druhostupňového systému s aprobacemi
.