Přidat odpověď
Jo, kamarádíčkování je problém, ale ředitel, který se kamarádíčkuje, rychle ztrácí tvář a pevnou půdu pod nohama.
Ona to není úplně sranda a je téměř nemožné být kamarád na všechny strany, takže i ten ředitel si musí vybrat. Nejhorší varianta je, když ten dosazený člověk je kámoš zřizovatele. To je pak rozhodování mezi vlastním a jeho místem. Pokud je to jen kámoš ředitelův, je nejjednodušší cesta toho kámoše usměrnit do patřičných mezí, a ano, to se dá, s tím máme také osobní zkušenost. Sice jsem si na začátku nedokázala představit, že bych s dotyčnou byla schopná setrvat v jedné budově déle než pár dnů, ale nakonec....no, znamená to permanentní kontrolu a usměrňování, ale prostě to jde. A mimochodem, opět v obou případech absolventi ped. fakulty v řádném magisterském programu, takže "nedotknutelní".
Většina těch, co jdou "na stará kolena" učit, nejsou ničí kámoši. Jen to chtějí zkusit jinde. Někdo má ambice zkusit to dělat jinak, než byl zvyklý u svých dětí (a většinou to nejsou úplně dobré zkušenosti, takže dělat to lépe není až tak těžké), u řady z nich hrají roli benefity v podobě prázdnin a volnější pracovní doby. S těmi se pak dá i dobře pracovat, mají motivaci si tu práci udržet.
Ono stejně nejvíc je to o povaze. Jako znalosti a nějakou teoretickou průpravu to chce, ale protože učení není jen těch 22 x 45 minut ve třídě, tak se dřív nebo později ukáže, jestli to člověku stojí za to. A když nemáš ty znalosti, tak se rodiče ozvou hodně brzy. A pak je pro školu mnohem výhodnější, když dotyčný to vzdělání nemá, protože se ho zbavíš snáz, než když ti šermuje před očima papírem. A protože se už nehraje na aprobace, tak i učitel dějepisu je kvalifikován vyučovat fyziku. Když to neumí, mohou se rodiče na hlavu stavět, a neudělají s tím nic, protože má správné lejstro.
A aby nedošlo k mýlce, já jsem taky pro, aby učitelé měli nějakou kvalifikaci, mně vadí, že existuje jen jediná správná cesta, že třeba 10, 15 nebo 20 let praxe nemůže nahradit ten jediný správný papír, nebo hlavně těch 5 let na fakultě. Proč třeba není možné se jen přihlásit ke státnicím z pedagogiky a psychologie, když už všechny ty psychologie, pedagogiky a didaktiky mám 3x absolvované a v praxi jsem se za těch 10 let osvědčila?
Předchozí