Přidat odpověď
Libik, u dětí se sníženým intelektem se dys poruchy nekompenzují, tam se to ani neurčuje, protože není jisté, jestli ten problém je jen nízká inteligence nebo kombinovaná s dys. Ty děti mají jiné kompenzace. Dys se uznávají u dětí s intelektem min. průměrným.
Taky jsem teď někde četla (nevím, jestli v nějaké pedagogické literatuře nebo článku), že by se např. na poruchy pozornosti nemělo nahlížet jako na handicap, tam prostě mozek funguje jinak. Porucha pozornosti se často pojí s vyšší kreativitou, k inovativnímu myšlení. Tito lidé v týmu mají své místo jako takový ti "rozjížděči" či "startovači", v začátku projektu mají nápady, na konci už nezvládají dotahovat rutinní úkony.
Myslím, že takové lidi není nutné nechat zakrnět, protože jim po čase poklesne výkon. Mám dceru, která za prvních 15 min. zvládne to, co běžné dítě za 30 min., pak poklesne pozornost a výkonnost prudce klesá. Když si dá pauzu, má další tryskomyší čtvrthodinku. Její soustředění se prodlužuje. Úlevy má nevelké, má zkrácené práce (diktáty, písemky) asi o 10%, většinou ani to ne. Tato dcera teda nikoho prodlouženým časem na přijmačkách nepředběhne, chce jít na školu s talentovkama, takže úlevy na zkouškách nevyužije.
Předchozí