Sally:
V klasické škole je milion dospělých, ale nedostatek učitelů - pro všechny hospodářky, školníky, asistenty, družinářky, psychology, sekretářky, ředitele, zástupce atd. Právě že ve škole je málo těch nepedagogických rolí. Chybí lidi, co by místo učitelů dělali dozory v jídelně, na chodbě, atd. aby se učitel mohl aspoň vyčůrat a v klidu najíst.
ŠKolník bývá jeden a někdo tu budovu uklidit musí. To je jako doma, buď to udělá člověk sám, nebo někdo jiný z rodiny, případně pracovní síla. Pokud na to člověk má peníze a dá se to svěřit jiné osobě.
Asistentů je spíš málo, protože prostě je to tak, že 20% dětí potřebuje částečnou pomoc a tak 5-10% plnou. Třídu s 15 dětmi jsem neviděl, protože by se to nezaplatilo v době, kdy peníze šly za dítětem. Ty peníze horkotěžko zaplatí vodu, proud a učitele. Zbytek musí dát zřizovatel (obec, nebo soukromník).
Školství je u nás dvoujzdrojové: Peníze na provoz dostávají státní a církevní školy ze 100% a soukromé ze 60-90% od státu (přes krajské rozpočty a normativy). Investiční peníze = rekonstrukce, opravy, nábytek, dražší pomůcky, ... jdou od zřizovatele, ale ten je taky nějak, ale nenárokově, dostává od krajů a státu. Církevní a soukromé školy si to musí zařídit samy.
Nově jsou dotace na třídu a na 1, max. dva asistenty s tím, že ředitel "se musí postarat" aby neměl víc postižených dětí, ale nesmí je zároveň diskriminovat. Prý mu má pomoci zřizovatel a případně dítě přesunout (což ale bez souhlasu rodiče nelze) a přinejhorším ze svého doplatit dalšího asistenta. Což vede k tomu, že zřizovatelé tlačí na jimi zřizovaná školská poradenská zařízení (v podobném postavení jako školy, také placené z normativu), aby neschvalovaly asistenty. A pro jistotu, pokud by to rodič nějak obešel (svobodná volba zařízení), tak se nastaví pravidla, že to nakonec řediteli stejně musí schválit místní SPC.
Ty papíry musí vyplňovat ředitel státní i soukromé školy, ta je na tom ještě hůře, protože jedině jí může inspekce ublížit snížením známky a tím i procenta peněz z normativu. Ale běžně školu kontroluje ještě hygiena a to nejen kvůli dětem, ale třeba i nakládání s odpady, finanční úřad (jak pracuje se státními penězi a zda ke všem ipadům jsou evidovány a očíslovány i nabíječky a kabely), samozřejmě i sociálka, úřad práce, obec, ... Kdyby ředitel neodevzdal papíry na MŠMT, nebo nevyplnil data do školské matriky online, tak ho mohou asi i popravit...
Ty papíry se samozřejmě na evidující škole musí vést i pro děti na domácí škole, pro děti v cizině atd.
Ale ředitel přesto učí a zástupci už mají sníženou pedagogickou povinnost jen o něco málo. Psychologové ve školách nejsou a byli by třeba, stejně jako zdravotní sestry.Díky tomu vznikají neřešitelné situace kolem dětí na prvním stupni, které musí trvale brát léky, inzulín apod. SPíše než asistentku má škola hospodářku. Družináři jsou nutní, protože škola je zároveň hlídárna a často odesílárna do kroužků Atd.