Jestli mají "výchovy" smysl na druhém stupni, to asi záleží na tom, jak jsou vyučovány, je fakt, že hudebka, jak si na ni z 2. stupně ZŠ vzpomínám, vypadala tak, že se frustrovaná učitelka snažila neúspěšně překřičet hlučící třídu a sebevědomí si hojila občasným testem z hudební teorie.
Na 1. stupni mi ale výchovy neberte
, ráda je učím, hlavně teda výtvarku a pracovní činnosti, řekla bych, že většinu dětí to baví, a zvlášť pracovní činnosti vítám jako příležitost, jak pomoci praktičtěji založeným dětem pochopit a uchopit látku matematiky, přírodovědy, vlastivědy, apod. - při výrobě papírových modelů rýsování a poznatky z geometrie, vyráběli jsme jednoduchý siloměr z papírových ruliček, se kterým jsme pak pracovali při přírodovědě, při pěstování sazeniček učivo o rostlinách, díky výtvarce si zase děti zapamatovaly stavební slohy - dlouho jsme měli ve třídě vystavené naše středověké hrady i renesanční město
A ráda vzpomínám na šťastný úsměv jednoho z prospěchově nejslabších žáků, když při zdobení velikonočních vajíček voskem zjistil, že mu pod rukama vznikají bezkonkurenčně nejkrásnější kraslice