Já považuju všechny školní předměty za nedůležité
.
Škola má především rozvíjet klíčové kompetence, naučit děti fungovat ve světě, ve kterém žijí. Každý ale potřebuje k získání něco trochu jiného a jedna z věcí, kterou se má naučit, je poznat, co je pro něj nejlepší. Proto mi na základní škole přijde obzvlášť důležité, aby toho každý poznal co nejvíce, ne do hloubky, ale do šířky. A výchovy obecně vycházejí nejvíc z toho, co je dětem přirozené a blízké, proto se v nich dá řada věcí rozvíjet lépe než v naukových předmětech, kde se výuka často scukne na pamětné osvojování poznatků.
Mně se líbí učit "bez předmětů". Pak se snáz ukáže, co je pro koho důležité a co ke svému životu potřebuje. A zároveň to dává prostor rozvíjet i to, co mu zrovna nejde a nesedí, protože to nejde odmávnout slovy "on na matiku není" nebo "on je na obě ruce levý".
Že učení má smysl a že je potřeba se něco učit pořád, se dá ukázat na matice, angličtině i hudebce. Jenže když se řekne učení, tak si to jen málokdo s tou hudebkou spojí. Přitom řada dětí hudbu a s ní spojené činnosti miluje a učí se v tomto směru hrozně ráda.
To samé třeba práce ve skupině. Někdy se i násilím cpe do naukových předmětů, protože se to vyžaduje, pak z toho vychází různé odmítavé postoje k podobné práci (stejně to dělá jen jeden, ostatní se flákají, stejně se z toho nikdo nic nenaučí a je potřeba se to učit jinak a jindy....), přitom taková "dětská kapela" nebo sbor bez toho nemohou fungovat.
Nebo třeba k udržování pořádku a příjemného okolí nutí děti většinou školní řád. Když pak někde visí školní plakát z předmětu, který je nebaví, klidně ho zničí (mokrá houba, šipky, špendlíky, fixy). Přitom stačí, když si něco takového vyrobí sami a chovají se k tomu pak úplně jinak. A je úplně jedno, že pracovky padnou na výrobu pomůcky do fyziky nebo že fyzika padne na nějaké vyrábění. Je úplně jedno, o jaký jde předmět, protože to, co dělají, má najednou smysl. A když se to pak propojí i s poznáním, že někdo to dokáže lépe popsat, někdo vysvětlit, co má jak fungovat a někdo to vyrobí, aby to skutečně fungovalo, tak to splnilo účel.