Máme 5-letou zkušenost ze Scio ZŠ, syn už je naštěstí druhým rokem pryč. Netuším, jak je na tom střední, ale podle mě je hlavní problém v tom, že nemají systém, který by zaručoval nějakou kvalitu, nějaký standard. Vše je na průvodcích, kteří se neustále mění a jejichž kompetentnost bývá dost otazná. A pak na vedení, které má ovšem na jakoukoli námitku nebo podnět univerzální odpověď - my nejsme výkonová škola, my jsme nikdy neslibovali, že děti budou v sedmé třídě umět lišejníky
. (V tom ovšem mé námitky vůbec nespočívaly.)
Plus se tam z mé zkušenosti ve větší míře koncentrují děti, které nejsou nějak kompatibilní se systémem, které různé mění základky, až skončí na Scio. A průvodci si s nimi vůbec neumějí poradit, netuší, jak je motivovat, aby alespoň něco dělaly.
Naopak výborně se tam dařilo dětem, které byly samy o sobě takové ty superstudijní typy se silnými zájmy ve vybraných oblastech (a silnou vnitřní motivací). Ty tam pro realizaci svých zájmů našly dostatečný prostor a podporu.
A pak je otázka dalších návazností - znalosti / dovednosti nemívají ani vzdáleně srovnatelné se standardní školou, takže po letech téměř nicnedělání je stojí extrémní úsilí připravit se na přijímačky. Anebo mohou samozřejmě proplout úplně mimo systém, tuhle volbu nezpochybňuju, ale v jakémkoli zařazení do systému mají prostě obří limitace.
Jen podotýkám, že mluvím o jedné škole, na jiných to může být jinak.
A pozitivum na závěr - syn tam získal neochvějnou sebedůvěru, že když něco hodně chce, tak to taky dokáže.