Venice,
je to tak, že každý student si vybere podle seznamu v té škole, takže každý maturuje tak trochu jinak.
A ke každé knize se dělali takové listy(tak probíhá nácvik rok před maturitou). A to se dotkne všeho a připomíná to tak trochu ty naše klasické maturitní otázky.
Jenže navíc tam je odborný a neodborný text(teď nevím jestli jsem to napsala správně). Který pitvají po všech možných stránkách.
Tento seznam profesor připomene studentům v létě, aby měli dost času číst. Znovu v září poslední rok školy.
nevím kolik dní před žádostí k maturitě se předával tento seznam- syn odevzdal seznam profesorovi, svoje vybrané knihy, aby se na každého studenta mohli češtináři připravit- ty odborné a neodborné texty, které pitvají- na tom prakticky stojí dnešní maturita
.
Kluci vybírali z asi 105- 134 knih, které mohli číst celých 8 let co na té škole byli, seznam se upravoval je volně dostupný u předmětu ČESKÝ JAZYK. A věděli celých 8 let odkud které knihy a kolik budou potřebovat.
A vybírá se :
I. Světová a česká literatura do konce 18. století (min.2)
(je tam seznam 13 knih)
II. Světová a česká literatura do konce 19. století (min.3)
(je tam seznam 29knih)
III. Světová literatura 20. – 21. století ( min. 4)
(je tam seznam 38knih)
IV. Česká literatura 20. – 21. století ( min. 5)
(je tam seznam 52knih)
Závazná kritéria k individuálnímu seznamu četby žáka k MZ:
Minimálně 2 díly musí být v individuálním seznamu žáka zastoupena poezie, próza, drama (i veršované drama je drama, nelze jej považovat za sbírku poezie).
Seznam žáka může obsahovat maximálně 2 díla od téhož autora.
Individuální seznam četby žáka k MZ musí obsahovat min. 20 knih, jejich počet v rámci jednotlivých historických etap je uveden výše.
A pak už si vytáhnou 1-20 číslo. A to přísluší určité knize v jeho seznamu- je přiřazeno nějak trvale, po celou dobu maturity.
A pak už jedou: rozpitvají jeden text, druhý text. Pak něco o knize(co četli), něco o době, něco o autorovi, o dalších autorech z té doby.....
Co dalšího napsal ten co psal tu knihu, četl člověk, četl něco dalšího, prostě klasika.
Složitý na tom je pitvání těch textů. Mě osobně to přišlo primitivnější co se týká znalostí o těch knihách a autorech. Vlastně pořádně toho musí vědět jen o 20autorech a knihách a trochu o těch ostatních.
U syna měla peška jedna slečna, jednu jedinou knihu nečetla z toho seznamu a zkoušející ji v tom vymáchali tak, že druhý termín.
Navíc teda nevím jak to dělají jinde, ale odmaturují na jiných školách lidi co ty knihy ani nečetli.
A rok před maturitou je možnost jít se podívat na maturitu z toho předmětu, tak ví co čeho jdou a přesně vědí.