Lído, tak tohle je častý omyl, že škola kompletně připraví na přijímačky. Nebo jinak - ona připraví, ale přijímačky jsou SOUTĚŽ. Kdo DŘÍV a LÍP spočítá všechno. Úlohy jsou zadané velmi komplikovaně, byť jsou často početně jednoduché. Letos třeba v 1. termínu nebyla žádná látka, která by se neučila v 7. až 8. třídě. V devítce se berou soustavy rovnic, slovní úlohy na soustavy rovnic, složité lomené výrazy (jejich úpravy, početní úkony s nimi), jehlan, kužel, koule - povrchy, objemy..., finanční matematika. Dařilo se mi cca 2 hodiny matiky týdně vyšetřit čistě pro Cermat, tím jsme prošli většinu úloh. Jenže - spousta dětí neráčila moc pracovat, někdo nestíhal. Ti tradičně chytří nějak dospěli k názoru, že není třeba dělat nic doma navíc a pak na PZK celkem dojeli. Ne že by nic nespočítali, to ano - ale bez nácviku předem jim chyběl ČAS. Protože neměli vyzkoušené postupy a strategie pro různé typy příkladů a museli vše vymýšlet znova. Nakonec přijatí jsou, ale často ne na školy první volby. A to mohou být rádi, že nejsme Praha, tam by to byla nechytačka, STČ kraj by jim ta místa údajně zajistil (často body mezi 60 a 80). Jenže on je velký rozdíl VIDĚT něco dělat ve třídě u tabule a ZKUSIT SÁM. A když mi leckteří přiznali, že si neudělali doma ANI jeden test, případně že si to zkusili 3 DNY před zkouškami - co k tomu říct. Navíc - lidský mozek zapomíná, jistě pochopíš, že třeba násobení a sčítání zlomků je třeba si z té 7. třídy trochu procvičit, ale v devítce na to při nákladu nové látky fakt není čas. Tam jsme řešili zejména jak porozumět zadání, jak z něj sestavit rovnici a tu vypočítat, co může být v geometrii... Co příklad, to v Cermatu originál, hodně na logiku. Dítě ji nemá = práci ve škole nějak dá, protože se to právě procvičuje a jde to, zvládne to třeba na dvojku. Zeptej se na totéž bez procvičení za rok a část dětí bude tvrdit a chovat se tak, že to v životě neviděly.
Mmch. jsem připravovala i soukromě a je vidět velký rozdíl v motivaci. V přípravě na PZK byly děti, které pracovat chtěly. To ve škole rozhodně není samozřejmost.