Přidat odpověď
Mj. vztahuje se k tomu zřejmě i snaha MŠMT zglajchšaltovat asistenty v MŠ a ZŠ. Už nebudou na dítě s problémy, ale fixní počet na školu.
Tj. máte vedle sebe školku (tam to znám lépe), která do každé třídy přijímá děti s poruchami. Nejčastěji ADHD, ale taky PAS, který hubu nezavře jak je den dlouhý a pořád něco hučí do učitelky (malý dospělý), taky děti s dysfáziemi, s odlišným mateřským jazykem atd.
Učitelky to umí, děti brzo dojdou do poradny a dostanou podpůrná opatření, z nichž se vyskládají úvazky asistentek tak, aby v každé třídě byla aspoň jedna. To velmi pomáhá, nejen dětem s problémy, ale provozu školky, protože jeden člověk navíc na třídu je znát. Vedle práce s dětmi s problémy není problém půlit třídu na programy pro předškolní a ostatní atd. Je snazší jezdit na plavání, na výlety, do divadla, na akce pro MŠ.
Vedle toho je druhá školka, kde se při zápisu dozvíte, že dítě s PAS raději ne, že to neumí a že by mu tam nebylo dobře. Je to klasická školka, dopoledne něco málo povinného vzdělávání, ale často jen v třídnici a odpoledne na zahradu. Hlavně nikam nechodit, aby se děti neztratily. Asistent by jen vadil. OK, i tato školka si najde děti.
A pak přijde MŠMT a rozhodne, že na 4 třídy bude mít MŠ jednoho asistenta a dalšího, až pro ty úplně nejhorší případy od stupně 4:
- středně těžkého či těžkého mentálního postižení
- těžkého zrakového či sluchového postižení (nevidomost, hluchota)
- závažného tělesného postižení či onemocnění
- poruchy autistického spektra
- neschopnosti komunikovat prostřednictvím mluveného či psaného slova
Takže na toho autíka možná ano, pokud SPC napíše 4 - ale spíš nenapíše, musí se šetřit... A ta holčička na vozíku, ta snad taky, ale ta už přešla na ZŠ. Takže napíšou řadu hodin podpůrných opatření 3. stupně, ale nebude, kdo by je dělal. Protože bude na ně jen jeden asistent na celou školku. A argument, co pak? No musíte se snažit, aby se takové děti rozprostřely po školkách rovnoměrně. Prostě, nejsou-li spádové, nepřijímejte je. A když jsou? Pak musí nadnormativ zaplatit zřejmě obec, ale ta to neví. A když se to zjistí později? ...
Čili školka s pověstí nejlepší integrační školky na MČ přestane tyto služby poskytovat.
Príma, že?
A ta druhá - ta "bude moci" mít 1 asistenta. Kterého nechtěla.
V ZŠ to má být ekvivalentně... HLavně, aby si některé ZŠ nesyslily asistenty.
A vůbec jich pak bude méně...
Předchozí