Přidat odpověď
Off topic: Židovské manželství je strašně zajímavá věc. Kdysi mělo 3 samostatné části, nejprve se vyjednala svatební smlouva Ketuba.
Vlastní svatba probíhá před obřadníkem 2 svědky a židovským společenstvím, což je aspoň 10 mužů.
Nejprve probíhá část, která by se dala nazvat "závazné zásnuby" - nevěsta je přivedena pod baldachýn (Chupu) k muži a muž podívá pod závoj, jestli je to ona, aby nebyl podveden, jako biblický Jákob. Pak nevěsta pronese požehnání jejich budoucího vztahu a budoucích dětí. Tím vyslovuje svůj souhlas. Následně 7 x muže obejme(někdy obtančí). Poté ji muž nasadí na ukazováček prsten a pronese: "Budiž mi zasvěcena tímto prstenem podle zákona Mojžíše a Izraele." Ostatní vykřiknou mekudešet - zasvěcená.
Poté se čte ketuba - smlouva. Muž může podle židovského práva dát ženě lístek prouštění - get - a tím se s ní rozvést. Vtipnost židů je v tom, že přišli na to, jak toto, co platí jen pro muže, zajistit i pro ženu. Často je v ketubě denní částka pokuty, kterou musí muž ženě vyplatit, pokud ji odepře dát get na její žádost. Ketubu v ozdobném provedení v hebrejštině, nebo v jidiš si věší nad postel, tam kde naši prarodiče často měli svatý obrázek.
A dnes ihned, historicky po týdnech i měsících, když muž zbudoval pokojík/dům pro svojí zasnoubenou nevěstu, tak probíhala druhá část - nisuin - uvedení do domu - a sex. Dnes manželé rozbijí po vypití pohár vína a muž ho rozšlápne, na připomínku zboření prvního a druhého Božího chrámu v Jeruzalémě, což kalí poněkud každou radost. Pak odvede manželku do oddělené místnosti, kde spolu v soukromí na čas setrvají - symbol uvedení do lože.
Toto porozumění například dává pochopit, jak to bylo s p. Marií a Josefem, když byla jeho snoubenkou.
Ona byla už vlastně zasvěcenou manželkou (kidušim), ale ještě nebyla uvedene do domu (nisuin), když se jí zjevil anděl a zvěstoval jí početí Mesiáše z Ducha sv. TO co Josefovi společensky hrozilo bylo, že si to někdo spočítá a řekne si, že byl "bejk" a nedokázal počkat s Marií až do uvedení do domu - čili vcelku nic. Už byla jeho ženou.
Marii hrozilo, že bude považována za cizoložnici, proto poté, co jí Josef řekl, že í chce propustit, když čeká dítě jiného, tak odešla k příbuzným do druhé části Izraele - do Judska, kde jejich velmi staří příbuzní kněz Zachaiáš a Alžběta zázračně počali a věřila, že tam snad najde zastání od Boha. A byla to dobrá výmluva, protože oni potřebovali pomoc.
Předchozí