Přidat odpověď
Hlavně jsem rád, že už se to nějak rozhodlo.
Chybí imho k tomu takové detaily, jako že v případě změny pohlaví jednoho z manželů v registru obyvatel se po souhlasu druhého z manželů manželství mění v partnerství a naopak bez vypořádání SJM a bez řízení o péči o děti. To je totiž dluh vůči transgender osobám, které mají problém, že se před změnou pohlaví musí rozvést, i když nechtějí. Mám takové přátele.
Osobně si nemyslím, že partnerství = manželství, ale to je věc přesvědčení každého z lidí. Pro zákon to tak lze brát. Akorát, když vidím, že se polovina hetero rozvádí, tak si říkám, copak si to na sebe partneři ušili...
Co se týče surrogátního mateřství, tam jsem proti a proti jsou kupodivu i mnohé liberální demokracie západu, kde je už dávno manželství pro všechny schváleno. Má to řadu důvodů, od bioetiky, přes obchod s lidmi, po práva dětí:
- Děti mají právo být vychovávány v rodině bio-rodičů. Teprve když toto selže, má vstoupit stát-společnost a udělat nějaké náhradní kroky. Tady se vědomě zastírá, kdo jsou biorodiče, i když podle dosavadních zvyklostí je to vždy matka-rodička. Takové schéma, které postupuje ZÁMĚRNĚ v rozproru se zájmem dětí by mělo být zakázáno.
- Děti mají právo znát, odkud a kam jdou, jaké jsou jejich kořeny. Proto i adoptivní děti mají právo v přiměřeném věku znát, že jsou adoptivní a v dospělosti identitu svých biologických rodičů. Zde už je problém s anonymními spermatickými bankami. Natož se surrogátním mateřstvím.
- Je otázka, zda je v nejlepším zájmu budoucího dítěte aby jeho embryo bylo vloženo do někoho jiného než jeho matky.
- Je otázka, zda je možné někoho za tento proces finančně kompenzovat. Jednak tím budoucí "rodič" dostává dítě za úhradu, jednak dle stanovených parametrů. Budou mít "rodiče" k dítěti, za které zaplatili a které si objednali stejný vztah jako běžní rodiče k dítěti přišlému náhodně "shůry".
- Není to obchod s člověkem? Je zde samozřejmě argument, že žena nedostává odměnu, pouze kompenzaci za svoje těhotenství. Ale já také dostávám ve mzdě kompenzaci za čas odpracovaný u zaměstnavatele, že jsem třeba nemohl být v kině. Navíc pro mnohé účastnice je ta "kompenzace" výrazné zlepšení životní úrovně pro ní i rodinu.
- Navíc zde hrozí pozitivní eugenické praktiky výběru embrya podle analýzy pohlaví a genetických znaků. Lze takto vybírat mezi lidmi, byť je to zárodečné stádium člověka?
atd.
Podle mne je nutné zde aplikovat mezinárodní právo soukromé:
Tj. cizinec, který přicestuje do ČR a má jiné občanství, tak na jeho poměry se hledí tak, jako by se staly podle českého práva. Arabovi nebude nikdo upírat 4 manželky po dobu pobytu v Teplicích a děti budou rodičů, i když byly odchované kýmkoliv.
Pokud je zde ale český prvek, tj. "rodiče", nebo bio-rodiče měli české občanství, platí domácí právo soukromé a něco takového by nemělo být možné zaregistrovat v ČR. Vzhledem k tomu, že ale jeden z "rodičů" je často bio-rodič, pak samozřejmě je otevřená cesta přiosvojení, pokud bude prohlášení matky-rodičky, že o dítě nechce pečovat a že díte je zcela svěřené rodičovské autoritě druhého z nich.
Proto bych byl rád, kdyby tato praxe byla explicitně podřazená pod obchod s lidmi v trestním zákoně a považována za podílnictví, organizátorství atd.
Předchozí