Přidat odpověď
Okolíku,
nejsem zamrzlá v představách školství, které jsem zažila před rokem 1989. Po revoluci jsem ještě sama učila, pak jsem leta pracovala v britské škole - a moje děti si prošly zase americkým systémem... myslím, že ze školství jsem toho viděla dost.
A třeba zrovna v britském školství byl ten systém nastaven tak, že ve čtyřech letech děti nastupují do tzv. "reception" - jakési předškolní třídy, která zároveň slouží jako vyrovnávací - aby se srovnaly děti, co jsou od půl roku v daycare nebo "jeslích" a školkách, s dětmi, které byly do těch čtyř let "doma". A pak je tedy v pěti letech první třída a tak dále - ale ty ročníky jsou uskupené po 2 -3 do určitých stupňů. A je to právě tak, že to dítě musí (mělo by) dosáhnout určité úrovně vzdělání na konci těch dvou až tří let - ale jestli se to naučí v prvním roce stupně nebo v druhém, už se tolik neřeší. A když máš slovní hodnocení (ve smyslu, že ten učitel napíše odstavec o tom, co dítě umí a neumí třeba z angličtiny), tak tam ani není ten stres z pětek v první třídě. Navíc pokud je ve škole málo dětí, dají se ročníky spojovat - ty, které jsou v tom stupni.
Nevolám po malotřídkách, ale po poněkud pružnějším systému vzdělávání. Ten britský mi přijde s tím nástupem ve čtyřech letech brutus, přijde mi to brzy. Americký má podobně přípravu - kindergarten" - pro pětileté děti. Která je "zadarmo" (tj. platí se už z městského / státního rozpočtu) a bývala vesměs nepovinná - nicméně lidi tam děti dávali (neznám snad nikoho, kdo by se rozhodl KG přeskočit) - právě proto, že to zase byl určitý mezistupeň - u nás (liší se to stát od státu, školní distrikt od distriktu) to bylo na tři hodiny denně a hodně ještě "školkové" - ale přitom už se tam jela základní písmenka, a takové ty obecné znalosti (měsíce, dny, čas), základní počty a tak - takže do první třídy šli už všichni trochu zpracovaní - a už zaběhlí v nějakém systému hodin, přestávek, různých předmětů atd. Btw, i v tomhle systému, v poměrně velké škole (cca 500 dětí KG - 5. třída) v milionovém městě byla malotřídka (spojení čtvrťáci a páťáci - byly tři normální paralelky čtvrťáků a tři paralelky páťáků - a jedna spojená - protože to tak mezi těmito dvěmi ročníky vyšlo s počty dětí).
Předchozí