Dobrý den.Měli jsme stejný problém s dcerkou,písmeno K nahrazovala také písmenem T a dokázala si to porovnat i v takovém slově jako je fakt, kdy opravdu vyslovila fatt.Vyšetření logopedem ukázalo na dědičnou poruchu řeči a bylo nám doporučeno cvičení a hlavně trpělivost.(Nutno podotknout, že obě mé děti mají špatnou výslovnost,takže trénujeme dvojmo).Bylo nám řečeno, že u písmenek jako K a CH se děti jakoby bojí říci je správně,jelikož jsou hlouběji v krčku a jim to může být nepříjemné.Tudíž jsem se na to zaměřila a začali jsme trénovat formou her a hlavně uvolněním onoho pocitu. Velmi se mi osvědčilo hraní na kýchání, kdy jsme používali spojení písmen kch a později přidali kchá.Trénováním z toho vzniklo čisté ká,ale byl to jen stupínek.Až když věděla jak posadit ono písmenko do krčku,začali jsme další slabiky jako ki a ko a zaměřila jsem se na slova kde právě bylo K i T, aby bylo zřejmé oddělení těchto písmen.Velmi dlouho totiž dcerka písmenko K ve slovech nepoužívala v běžné řeči,přestože při nácviku jej zvládala.Časté bylo i to,že při mluvení pak říkala ve slovech se dvěma K jen to první a druhé bylo opět jako T.
Např:koníčet,kočičta ap. v tomto případě jsem já zopakovala slovo tak jak ho špatně vyslovila a ona viděla, že je to špatně a opravila se.Procvičování jsme trénovali každou možnou chvilku třeba při cestě autobusem a formou hry,kdy já schválně záměrně říkala slovo špatně a tím jsem ji škádlila a ona mi se smíchem říkala, že tak to není a snažila se vyslovit slovo správně.Takto ovšem cvičíme až nyní v předškolním věku,kdy chápe princip hry a neplete jí to.Myslím,že než nastoupí příští rok do školy,bude již písmenko zvládat perfektně,trvalo to ale dlouho než se jí výslovnost začala dařit.Vidím v tom trošku souvislost s vývojem a růstem.Držím vám palečky a přeju hodně trpělivosti.Hezký den.
Předchozí