| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Přidat názor k článku Epiziotomie

Dobrý den všem. Jen chci poznamenat,že mi přijdou tyto diskuse asi opravdu nikamnevedoucí...:-) Osobně jsem jako mladý lékař před 10 lety epiziotomii prováděl všem,nebudu lhát.Jenže, s vývojem mých zkušeností jsem s tím "přestal" rutinně a nyní jsem spíše jejich tvrdošíjný odpůrce.:-) Žádná studie dosud neprokázala, že by provedení epiziotomie chránilo ženu před následnou inkontinencí, chápáno však retrospektivně...Vliv porodu jako takového na pánevní dno je intenzivně studován a zdá se,že již porod sám,ať už s epiziotomií či bez ní, má vliv na následné "neudržení" moči.Za tu dobu,snad už stovek,možná tisíců porodů jsem si všiml jedné podstatné věci. Je celkem jedno,jestli těhotná provádí masáž hráze či ne,je celkem jedno,jak je dítě velké,jak matka tlačí ( dokonce i ve vodě ) atd....podstatná je individuální,zcela originální pružnost tkání.Každý ji má zcela jinou, každá má v pojivu iindividuálně různým poměrem zastoupeny vlákna elastická,kolagenní, množství mezibuněčné hmoty (extracelulární matrix - glykosaminoglykany a mnoho dalších...) a jako takové se tkáně jinak chovají. Takže, hladce a bez jediného "škrábnutí" lze porodit u maminy prvorodičky dítě přes 4000 g, u některých mamin naopak mám pocit,že otvor,kterým má dítě projít je velikosti klíčové dírky - porodní cesty jsou značně tuhé,nepoddajné a může být problém bez nástřihu porodit dítě i pod 3000 g.... Vždycky se pak maminy ptají,jak tedy rodily matky před pár set lety,když epiziotomie neexistovaly. Samozřejmě, odpověď je jednoduchá a vidíme ještě dnes na dnešních našich babičkách a prababičkách ,jak to bylo...Hlavička delším stáním v porodních cestách vytváří ischémii / nedokrevnost / porodních cest,pánevního dna - v jejíž důsledku nakonec vznikne lokální nekrosa (odúmrť ) a hráz se přirozeně roztrhne. Hráz tedy nakonec povolí,ale prakticky vždy za cenu ne nevýznamného natržení a ovlivnění funkce pánevního dna,svěračů ( dopa