Přidat odpověď
Hani, neviem nakolko Kutalkova pracuje aj s tak malymi detmi, ale s dvojrocnym Alexom nas bez problemov prijala na konzultaciu. Aj ked vtedy povedala, ze je na nejaku cielenu terapiu malicky a nespolupracujuci, ale ze doma mozeme vela robit a dala nam vela rad a moznych cviceni.. ale s Alexom sa fakt vtedy nedalo nic. Aj jej tam liezol do skriniek, snazil sa dostat k pocitacu, lampe a cojaviem co este…
Vtedy ma velmi zaujala tym, kolko toho vedela o koktajucich detoch (to sme tam boli s Danim), s ktorymi tiez vie pracovat len velmi malo logopedov. A dala nam strasne vela dobrych cviceni, ktore skvelo fungovali.
Jeno, ano, pragmaticko-semanticku poruchu niektori odbornici radia do autistickeho spektra. Nasa psychologicka a logopedka hovoria, ze je to len nedavno definovane a velmi slabo (definovane su skor prejavy u vacsich, uz skolopovinnych deti), navyse ze maju pocit, ze nejde o semanticku, ale o syntakticku stranku reci (v poslednej Alexovej sprave napisala, ze Alex ma dysfaziu a podozrenie na pragmaticko-syntakticky syndrom..) a ze deti, ktore maju v starostlivosti oni a u ktorych su tieto problemy v reci sice autisticke rysy maju, ale na zaradenie do autistickeho spektra nestacia.
Navyse, co sa tyka pragmatiky Alexovej reci, nemyslim, ze dnes je v nej problem. Alex pouziva rec adekvatne.. samozrejme vzhladom k svojej slovnej zasobe. Aj podla toho, co sa pise v tom clanku, myslim, ze Alex uz hodne dlho tento problem nema. Toto na neho fakt nesedi: “Hlavním problémem dětí s touto poruchou je především narušená schopnost komunikačních signálů, dále posuny či nepřesnosti přiřazování významů slov. Tato porucha je spojena vždy se závažnými obtížemi sociální interakce, narušena bývá i komunikace neverbální, a někdy proto bývá tato porucha řazena mezi poruchy autistického spektra.” Nepresnost priradovania vyznamu slov fakt u Alexa nepozorujem a ani s neverbalnou komunikaciou a ani obtiaze socialnej interakcie nie su zavazne.
A potom sa v tom vyznaj… podla tohto clanku okolo tejto poruchy ani nechodime…
Na Alexa sedi to, co pisu „Velmi časté jsou však dysfázie smíšené“ a dalej ta cast o zlom porozumeni pri dobrej reci a vyslovnosti... hoci dnes sa uz neda hovorit o zlom porozumeni... len je oproti expresivnej zlozke reci pozadu.
Dalej nam sedi tato cast „Disociace mezi slovní zásobou a gramatickým vývojem.“
Ale toto na Alexa neplati: „U dětí s dysfázií je vývoj neverbální (adaptivní chování a senzomotorické dovednosti) v normě. Děti jsou také normálně sociabilní a dobře komunikují neverbálně“
Jeho neverbalny vyvoj nebol v norme a ani jeho sociabilita... ten sa vyvija s porozumenim.
Dalej co sedi, je toto: „poruchy chování nebo emoční problémy…prodloužena proto bývá i přirozená fáze negativismu batolecího věku.... V předškolním věku se některé děti s dysfáziemi obtížně zapojují do společných dětských her....“
V kazdom pripade mi tento clanok potvrdil ten dojem, ktory mam po precitani kazdeho takehoto clanku. A to, ze Alex je fest specificky pripad.
Jeno, zapalky su skvele.... :-))
Hani, tak by si pomaly do dennicka mohla aj ty pridat nejake fotky.
Předchozí