Mýlite se. Za komančů měli přístup do škol všichni, ale Romove jen do těch ZVLÁŠTNÍCH. Z nich už dál cesta nevede. Romové se chovají tak, jak popisujete právě proto, že nemají prakticky žádné vzdělání. Naštěstí jsou dnes nevládní organizace např. Nová škola, které se tuto skutečnost snaží měnit.
"Romské děti nastupují na střední školy
Kdo, co?
Obecně prospěšná společnost Nová škola připravuje děti se specifickými potřebami pro studium na středních školách. Mezi tyto děti patří zejména příslušníci menšin. Ze skupiny 10 žáků se letos 6 umístilo na střední škole s maturitou a 4 na středním odborném učilišti s možností maturity. Mezi nimi i Maruška Ličartovská ze ZŠ Havlíčkovo nám. v Praze 3. Maruška má 11 sourozenců a oba její rodiče jsou v invalidním důchodu. Do projektu Nové školy byla přijata coby žačka 8. třídy ZŠ v září 2000. Letos úspěšně složila přijímací zkoušky na Střední odbornou školu služeb v Praze. Jednou by chtěla pracovat jako sociální pracovnice a pomáhat Romům. Dominik Štipák, jehož snem je pracovat jako psycholog, byl po dvou letech v projektu přijat na Pedagogické lyceum v Berouně.
Proč?
Cílem projektu Integrace je odstranění znevýhodnění dětí ve školách na základě jejich kulturního či sociálního původu. Rodičům romských dětí se v minulosti nedostalo plnohodnotného vzdělání, protože byli ve valné většině automaticky zařazováni do zvláštních škol, často jen z důvodu neznalosti češtiny. Cesta na střední školu byla tedy pro ně uzavřena. V mnoha případech je pro romské rodiče těžké vést svoje děti ke vzdělání, když s ním sami nemají prakticky žádnou zkušenost.
Jak?
Také proto je jedním z principů, jak projekt Integrace funguje forma mentoringu. Mentor je důvěrník dítěte, jeho zkušený a spolehlivý rádce. Jedním z mentorů Nové školy, kteří provázejí cestu znevýhodněných dětí za vzděláním je Mariana Koláčková, studentka FF a PedF UK. Ve svém volném čase se věnuje Natálii, jejíž rodiče se do ČR přistěhovali teprve nedávno. Neorientují se tedy ve zdejším systému školství a Natálce by těžko poradili, jakou školu si vybrat a jak se na ní připravit.
Kromě výuky ČJ a M jsou součástí projektu klubové aktivity (např. výlety, hry, návštěvy divadel a výstav, víkendová vyučování v přírodě), které pomáhají dětem v motivaci k učení, ve výběru povolání, vhodné školy, orientaci v systému škol a v neposlední řadě v sociální a osobnostní výchově. Ve spolupráci se sponzory a partnery Nová škola organizuje pro děti kariérní dny, tzn. exkurze do různých podniků a organizací (např. GE Capital Bank, Linklaters).
Kolik?
Výběr žáků probíhá na základních školách v Praze prostřednictvím ředitelů a výchovných poradců. Po prvním roce projektu, jímž byl školní rok 2000/2001, byli 4 žáci přijati na střední školy s maturitou.
Ve školním roce 2001/2002 bylo do projektu začleněno 24 žáků. V průběhu školního roku se počty studentů ustálily na 10 z 8. a 10 z 9. tříd. Ze skupiny 10 žáků se 6 umístilo na střední škole s maturitou a 4 na středním odborném učilišti s možností maturity.
V současné době probíhá nábor žáků do 8. tříd pro školní rok 2002/2003. Zatím se přihlásilo 30 dětí, které mají o projekt Integrace zájem.
Za co?
Projekt realizuje obecně prospěšná společnost Nová škola. Hlavním sponzorem projektu je GE Capital Fund. Projekt spolufinancuje zaměstnanecký fond RFE/RL, jazyková škola AKCENT, velvyslanectví Norského království a městská část Praha 7."
www.novaskola.org
Předchozí