?
89073
|
Čtyřletá dcera používá místo velké části písmen K
Dobry den, dcera ma 4 roky od malicka ji to slo v reci malinko pomaleji, ale nijak vyrazne oproti vrstevnikum. Jiz pred necelym rokem jsem se zajimala u detske lekarky i ve skolce, jestli mame zacit resit dcerinu rec, bylo mi receno, ze je jeste cas, ze se rozmluvi. Ackoliv mluvi hodne, spatne vyslovuje a misto spousty pismen pouziva pismeno "k", ackoliv nektera pismena vyslovit umi, ve slove je stejne nahradi pismenem k, pripadne i pismena vynechava. Ve chvili, kdy se snazime ji pomoci s vyslovovanim, nebo ji ucit pismena, je palicata, odmita spolupracovat nebo zuri ze ji nerozumime. Od zari jsem sice domluvena na logopedii, drive nas nevezmou, ale rada bych s dcerou pracovala i ted, ale nevim si rady jak na to. Predem dekuji.
|
?
89053
|
Dyslálie v šesti letech
Dobrý den. Chtěla jsem se zeptat: syn (téměř šest let) má problémy s řečí. Na logopedii docházíme od jeho cca 4 let. Již si však nevím rady. Poměrně dost zodpovědně trénuje, tzn. tak 5 x do týdne 20 minutek - někdy více, někdy méně, čteme knihy, hodně si povídáme (syn je opravdu hóódně upovídaný:-)). Neumí vyslovit ř a r je spíše dílem náhody. To si však myslím, že by ještě nebyl takový problém, ale v běžné řeči používá L pouze sporadicky a č, š, ž také dost šidí. Pokud trénujeme, tak vše vyslovuje vzorně a bez větší námahy. Paní logopedka nám řekla, že mu nemáme odpovídat a máme ho neustále opravovat - no, u nás to má efekt ten, že mi odpoví: nech to plavat a dál se se mnou nebaví - sekne se. Takže opravuji jen, když vidím, že má opravdu náladu a že to ode mne vezme. Již jsme vyzkoušeli vše - pozitivní motivaci... Zápis absolvoval bez větších potíží, do školy se velmi těší, ale já začínám být už nervózní, že do září nestihneme tu řeč dotáhnout tak, aby ve škole neměl potíže. Paní logopedka již jiné rady nemá - ze syna je nervózní, myslím, že už ji trošku leze na nervy a syn jí začal dělat naschvály... Předem děkuji za radu.
|
?
89049
|
Vyšetření Bera
Dobrý den. Ráda bych se zeptala, zda znamená, že dítě slyší, když Bera vyšetření vyšlo se závěrem: oboustranně normální sluch dle Bera vyšetření, tympanometrie A a oboustranně výbavná vlna V k hladině 30 dB HL. Připadá mi, že dcerka (13 měsíců) se občas otočí a občas ne. Děkuji za odpověď.
|
?
89046
|
Dvouleté dítě nemluví
Dobrý den,
chtěla bych poprosit o radu. Mám vnuka, který bude mít v únoru dva roky. Dosud nemluví, nemá snahu opakovat slova. Při hraní si pro sebe povídá, ale s řečí to nemá nic společného. Bohužel ani moc dobře nerozumí řeči, neukazuje, nemá snahu nahradit řeč komunikací například gesty. Na oslovení většinou reaguje, rozumí slovům ne, nesmíš, opatrně, pozor, apod. Nemává a neopakuje gesta. Pokud něco chce vloží vám předmět do ruky, dovede vás tam, kam chce. Narodil se asi o měsíc dřív, chodit začal v 16ti měsících. Pohybově se vyvíjí přiměřeně. Co se týká očního kontaktu, je vše v pořádku. Je usměvavý, rád s mazlí, má rád děti a je vstřícný v kontaktu, nevyhledává samotu. S hračkami si hraje si přiměřeně. S jídlem, a spánkem problémy nejsou. Je třeba nějaké odborné vyšetření? Rodiče se trochu uklidnili, když dostali informaci od logopedky, že u chlapců může být vývoj řeči pomalejší a že do tří let je nemluvnost v normě. Já mám ale strach z toho, že vnuk tak málo rozumí. Bylo by třeba požádat lékařku o doporučení na vyšetření nebo máme ještě čekat?
Předem děkuji za odpověď
Mirka
Vaše zkušenosti: |
?
89005
|
Jemná motorika
Dobrý den, vím,že je to těžké takto na dálku, ale zajímal by mě tento závěr klinické logopedky o Alence.
Alenka má diagnostikováno - těžký stupeň receptivní dysfázie v komorbiditě s ADHD a dyspraxií v jemné motorice(grafomotorice a oromotorice -mj.proto,že v artikulaci nepřítomny vibranty,resp.patolog R...atd.
Chtěla jsem se zeptat, zda je možné, aby Alenka krásně malovala- dle mého má talent, pěkně psala a měla diagnost. poruchu v jemné motorice a grafomotorice? Moje znalosti o grafomotorice jsou nejspíš nedostatečné, protože moje představa je neuspořádané písmo a neschopnost malovat.Děkuji za odpověď Věra
|
?
88988
|
16měsíční dcera nemluví
Dobry den pani doktorko,
Obracim se na Vas se svymi starostmi o dceru. Dcera se narodila ve 37,0. Tydnu, byla hypotroficka, vaha 2,66kg. Chodit zacala pred mesicem, ale stale je takova vratka, o behani nemuze byt ani rec, obcas upadne, venku ji radeji vodime za ruku. Prvni slova zacala rikat kolem 14 mesice, zacala mama, nene, vava (haf), mee (koza), papa. Od te doby se naucila jen nekolik malo slov,ta rika porad a na vse. Jine epouziva. Tzn.Nyni pouziva slovo tady, ale vse je tady a nic jineho uz nerekne. Jako by ostatni slova zapomnela. Knizky cist ji nebavi, jen prohlizet po svem, pak zahodit. U hracky vydrzi vzdy jen chvilku, pak zas bezi pryc. Kostky vubec nestavi, nebavi ji, jen bourat. Kdyz po ni neco chci, treba prines boticky, nekdy je prinese, ale nekdy take muze prinest neco jineho. Trapi me jeji pouzivani, ne pouzivani slov, mira neporozumeni. Veci co chce si vyzaduje narkem. Je drobna, take se narodila s mensim obvodem hlavicky, 32cm, nyni v 16m ma pouze 46cm. Pediatricka nic nerika, je pry v poradku. Starsi syn, nyni 3,5r, uz v jejim veku behal, mluvil, opakoval. Dcera mi prijde pasivni. Kdy se da poznat mentalni retardace, ktere se moc bojim. Jsem zoufala a rada bych veci s nekym zkonzultovala, abych mohla dceri pomoci. Dekuji mnohokrat.
|
?
88960
|
Logopedické problémy řeči u 6letého chlapce
Dobrý den,
ráda bych se zeptala, jak pomoci mému nevlastnímu synkovi z manželova prvního manželství.
Jeho matka je trochu jednodušší a synovi se nevěnuje jak by měla, je celkově zanedbaný po stránce sociální, že v jeho šesti letech se projevuje jako 4-2 letý chlapec. Jsme z toho s mužem zoufalí. Jeho další problém je mluvení, neumí dobře měkčení, sykavky, r,ř, ščž. Jeho matku jsme "dokopali" se synem k logopedce, ale evidentně se synem moc necvičí, spíše máme dojem, že se učí pouze od dětí ze školky co slyší. Jeho velký problém s mluvením je také to, že když už mluví, hrozně u toho špulí pusu jak kapr a pořád mu tečou sliny a myslím si, že to je právě problém, proč neumí vyslovovat písmenka a následně slova správně. Ujednodušuje si slova, místo bude řekne bue, protože je pže, místo byl sem, řekne bý sem atd.,hrozně huhňá a má celkově problém složit srozumitelnou větu. Ve srovnání s jeho vrstevníky mluví jak tříletý dítě, co teprve začalo mluvit. Nevzali ho ani do školy letos, dostal odklad.
S manželem už nevíme jak na něj, i když ho upozorníme a opravujeme, vyžadujeme to po něm, aby si dával pozor, aby otvíral více ústa, stejně to během chvilky zapomene a opět dělá ty stejné chyby. Rádi bychom mu pomohli, ale nevíme jak. Jeho další problém je ta dětinskost i v chování, mává třeba na umělého pejska v obchodě a říká mu pápá, čímž si myslíme,že to mluvení má s tou dětinskostí hodně společného, že je prostě nezralý a proto nechápe, že mluví špatně a nechápe že ho opravujeme. Jeho matka ho má 14 dní a my pak ten jeden víkend za 14 dní, kdy toho samozřejmě moc nezmůžeme, navíc ho taky ten víkend vídá manželova rodina (maminka s tatínkem), a tam je další problém, že dědeček se zasekl na vnukových 2 letech, kdy se manžel se synovou matkou rozvedl a tak na vnuka neustále šišlá, nebo huhňá, místo zuby říká ďuby, místo prosím tě, řekne plosim tě. To už mu manžel také několikrát promlouval do duše ale marně, dědeček to prostě nechce chápat a neprozřel ani, když vnukovi školka doporučila logopeda, a nepomohl ani odklad, aby prozřel a mluvil na vnuka úměrně jeho věku.
Rádi bychom s manželem věděli, jak na synka, aby to opravování bylo efektivní, jak k němu přistupovat.
Manžel je dost u toho nervák, protože ho vytočí, když mu za den xkrát řekne, neříká se bue ale bude. Já s ním občas zpívám, ale jediné co to nese je,že si pamatuje text, ale neumí ho správně vyslovit.
Poradíte prosím, co dělat a jak mu pomoci? S jeho matkou není řeč.
Předem moc děkuji za radu a omlouvám se za takový fejeton, bohužel už toho na nás bylo moc.
|
?
88931
|
Elektivní (selektivní) mutismus
Dobrý den,chtěla bych se poradit dr. nám stanovila elektivní mutismus,psycholožka selektivní mutismus,trvá to už třetí rok a moc zlepšení tam neni. V září má nastoupit do první třídy rok už má odklad a mám strach jak to bude zvládat,vůbec nevíme jak s ní pracovat,aby se trošku začala více zapojovat ve školce,hlavně mluvit,psycholožka pořad,že to chce čas,neurologo nám cpe nějaký prášky.
|
?
88771
|
Vada řeči
Dobrý den,jsem už bezradná,syn 15 let,Chiari malformace-nesouvisí s řečí,od malička vývojová dysfázie,po logopedickém pobytu před 2 lety začal koktat,jeho mluva je velmi překotná,opakuje první slabiky,poslední slabiky polyká,špatná koordinace jazyka,není mu vůbec rozumět.Trápí to nás,ale hlavně jeho...stydí se před vrstevníky,nikam nechce chodit atd.Před rokem léčen antidepresivy,Stratterou bez úspěchu,vysazeno,před 14dny nasazen Formoterol,zatím žádný efekt.Na logo docházíme jednou měsíčně,tam mluví pomalu a lépe,ale jakmile je v běžném životě,tak je to hrůza.Co zkusit hypnózu?Máte pro nás nějakou radu?Děkuji za odpověď.
|
?
88701
|
Kdy začít řešit vadu řeči?
Dobrý den, prosím Vás pěkně, chtěla jsem se zeptam, synovi je 4,5 roku, zatím mu moc nejde R a Ř, to bych zatím neřešila, na to má asi čas. Dále by potřeboval zlepšit měkčení a Ž, Š. Četla jsem , že toto se upevňuje samovolně až okolo toho 4,5 roku, tak nevím, jestli mám počkat do 5 roku a zkoušet měkčení a Ž,Š zatím doma s říkankami a kdyby to v pěti letech nebylo dobré, tak navštívit logopedii. Nebo jestli máme jít hned ve 4,5 s tímto na logopedii, nerada bych něco zanedbala, ale na druhou stranu se mi nechce něco začít nacvičovat atd, když by to mohlo ještě do tich pěti naskočit samo. Co by jste mně prosím doporučila? Děkuji moc,I.
|
(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.
Publikační systém WebToDate.