| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Hejného metoda výuky matematiky je v ohrožení

 Celkem 13 názorů.
 Bobo 
  • 

Úvaha 

(21.3.2018 15:35:29)
Žákům a mnoha rodičům se vždy budou líbit formy výuky, kde si žáci donekonečna hrají. Také se mnozí mylně domnívají, že matematiku mohou nahradit humanitní vědy. Nemohou. Nakonec snad všechny IQ testy mají nejvýznamnější logickou složku, která se opírá především o matematiku. Humanitní obory sází z velké části na paměť. Už je třeba jasně říci, že experimentů bylo dosti. Tento ženský server přitahuje 98 % žen. Jen málo z nich má rozvinutou schopnost logicky myslet. Proto se upínají na různé - logie. Učme se raději jazyky, cestujme, pracujme v zahraničí a podobné experimentátory vykažme do patřičných mezí.
 Dana 


Konečně 

(21.3.2018 15:37:17)
Konečně začíná docházet k vystřízlivění z této dosud tak velebené metody. Dětičky si hrají, dětičky si vybarvují a krokují, dětičky to baví, ale počítat se nenaučí. V naší generaci došlo také k postupnému vystřízlivění , když jsme se místo počítání učili množiny. Hejného metoda je v horším případě ztráta času, v lepším případě dobrá jen jako doplněk klasické výuky matematiky.
 \ajuska+3 


Re: Konečně 

(24.3.2018 19:02:13)
a co si představuješ pod pojmem počítat???
násobilku jako básničku nazpaměť a na jeden nádech, a až do osmičky jen sčítání a odčítání - myslíš že tohle našim dětem v tomto století k něčemu bude?
 Dana 


Re: Konečně 

(25.3.2018 12:04:47)
Tak rozhodně, když budou umět dobře počítat jim bude dobré a úplně všem. Nevím, co si kdo ale odnese z nějakých Venových diagramů a průniku množin.
 Liškodlak 


Já jsem zastánce :-) 

(21.3.2018 20:34:00)
Hejného metoda učí děti především myslet, to by se jim ve 3. tisíciletí mohlo hodit.
Pan profesor z gymnázia neví nic o učení malých dětí, jeho výroky o kočkách a myších jsou mimo mísu, vůbec neví, oč jde.
 Ráchel, 3 děti 


Re: Já jsem zastánce :-) 

(21.3.2018 21:38:45)
přesně tak. Hejného metoda právě skvěle rozvíjí abstraktní myšlení, které je pro matematiku potřeba.
 Hanka 75 


Re: Já jsem zastánce :-) 

(23.3.2018 7:16:59)
článek mi tedy celkem přijde nic moc, kritika od jedničkách a jabkách - jestli jde o tohle tak to snad opravdu není problém...

já metodu příliš neznám, ale co vím (od dětí ne vlastních, které ji mají), tak se mi zdá, že se drží (tak jako většina nových metod) někdy toho, aby byla "jiná" (asi problém často nových metod) a to ve všem, i tam, kde by bylo pro děti vhodnější učit klasicky...

některé její prvky jsou moc fajn, tuším, že dle ní je jsou vysvětlena záporná čísla pomocí výtahu (jezdí do minus jedna, minus dvě...) co jsem sama použila pro vysvětlení u svých dětí a je to náorné, přehledné.. něco z Hejného metody, výklad závorek a krokování jsem sama nemohla pochopit.. názorné mi to nepřišlo.

Osobně jako největší problém Hejného metody vidím to, že není pro děti, které logické myšlení nemají až tak rozvinuté a je pak pro ně matematiky příliš těžká a nepochopitelná.. pro děti, které se pak v Hejném ztrácí, a klasickou metodou by se matematiku naučili. Osobně jsem příznivcem jak podpory kladnho vztahu k předmětu, názorných příkladů, školy hrou, ale neztracuji ani drilování, samozřejmě s pochopením proč a jak, ale např. u násobilky si myslím, že využít i dril, aby děti bez přemýšlení věděli je dobře a to u Hejného metody tuším není. No ale hlavně její problém vidím v tom, že řadu věcí chce dělat jinak a ono to kolikrát není lepší... v mnohém přínosná určitě je. Tak snad si to časem sedne a vzniknou učebnice, metody výuky využívající jak prvky z Hejného matematiky tak z klasické výuky matematiky.

Kdyby tu byl někdo, jak jeho hodně "nematimatické dítě" zvládá výuku Hejného tak budu ráda za věcný příspěvek.. já se přiznám, že ty závorky s otáčením a krokováním jsem (dospělá) nemohla pochopit a správně si představit. V klasické matematice jsem je kdysi jako dítě dobře pochpila a naučila se je používat.

 \ajuska+3 


násobilka jde i bez drilu 

(24.3.2018 18:57:49)
Nevím jaké máš zkušenosti s výukou násobilky u Hejného metody - já u dvou dětí a musím říct, že ji nikdy nedrilovali. A přesto umí násobilku lépe než já. A za sebe si pamatuji, jak jsme museli násobilku dát na jeden nádech atd. - nikdy jsem tuto dovednost nevyužila:)))

Moje děti se násobilku naučili ve škole pomocí Hejného metody a doma se ji nikdy neučili.

Naše děti budou žít v úplně jiné společnosti než si my představujeme, a jsem bytostně přesvědčena, že logické uvažování se jim bude rozhodně hodit víc než dril.

A taky je nesmysl si myslet, že dětem, kterým nejde Hejneho metoda, by šla klasická výuka matematiky- šla by jim uplně stejně a ještě by k matice měli úplný odpor - to by si konečně ty maminky měly přiznat....

Jestli je ta metoda lepší nebo ne se dá třeba ověřit úspěšností žáků při přijímačkách na 8letá gymnazia a tam absolventi Hejneho metody mají jasný náskok - zkuste si vygooglit nějaké průzkumy.
 Dana 


Re: násobilka jde i bez drilu 

(25.3.2018 12:01:13)
Problém je ale, že komu není logické uvažování shůry dáno, tak se ho ani Hejného metodou nenaučí. Viděla jsem to. Zpočátku to bavilo skoro všechny děti, protože to nebyl právě žádný dril, ale hraní si. Jenže postupně , ve čtvrté a páté třídě se v tom začaly děti bez logického uvažování úplně ztrácet. Zažila jsem z toho zoufalé nejen rodiče, kteří nevěděli, jak dítěti pomoci, ale hlavně z toho byly zoufalé ty děti. Prostě to není metoda vhodná pro všechny a dokáže některým dětem otrávit matematiku úplně stejně, jako ji zase jiným otráví klasická výuka matematiky.
 HelenaPa 


Problémy s "Hejným" 

(25.3.2018 14:28:07)
Syn chodil na školu, kde jim ve 3. třídě zavedli Hejného metodu. Matka jeho spolužáka, který nezvládal "paměťovou" násobilku, si to hrozně chválí, že najednou kluk zvládá dobře. Náš zvládal i klasiku, i Hejného. Ale přece jen nedělali všechno, co by měli (srovnávala jsem s "klasikou" od kolegyně) - chyběla jim geometrie - tedy hlavně pojmosloví a praktické rýsování. Protože jsem chtěla syna ze školy dát jinam (ne kvůli matematice), zkusili jsme přijímačky na 8-leté gymnázium. Nejvíc jsme museli dohánět právě geometrii.
Podle spolužáka z bývalé školy se celé první pololetí 6. třídy neučili nic nového, jenom pořád nově přchozím ze spádových škol vysvětlovali ten princip, na jakém Hejného metoda funguje. "Služebně starší" stagnovali.
Rodiče, nejprve nalákaní tím, jak "to děti bude bavit" najednou vystřízlivěli a začali se dožadovat návratu ke "klasice", protože "děti to nechápou a my také ne, nemůžeme jim s tím pomoct." U nás problém nebyl, ale syn je matematicky nadaný.
Vzhledem k tomu, že od 6. třídy (primy) nastupuje fyzika, kde je potřeba pracovat se vzorečky rychle, kde není tolik času na "metodu pokusu a omylu", tak jsem ráda za klasickou matematiku, kterou teď na gymnáziu mají.
 Ludmila Štěpánková 


Zkušenost s Hejného matematikou 

(27.3.2018 8:43:04)
Ahoj,
nemám tolik srovnání s klasickou výukou matematiky dneska. Mám jen dvě děti, které jsou ve škole a učí se Hejného matematiku. Ale mám u nich srovnání v tom, jak jim matematika jde. Syn ve 4. třídě má matematiku rád, baví ho a jde mu. Hejného mají od první třídy, ale třeba nikdy nepotřeboval pomocné tabulky s násobky nebo stovkovou tabulku, protože to prostě nepotřeboval a násobilku umí bez problémů. Mě osobně přijde, že umí počítat dobře, umí řešit slovní úlohy, zlomky a je také ten, kdo ostatním pomáhá, když je problém. Příští rok uvidíme, chceme zkusit přijímačky na víceleté gymnázium a chci s ním zkusit přípravné kurzy a tam se asi uvidí, jak na tom je ve srovnání s ostatními dětmi.

Dcera ve druhé třídě s matematikou bojuje, ale nepřijde mi, že kvůli Hejného metodě, spíš proto, že prostě matematika není její silná stránka. Doma to kombinujeme s klasickou matematikou a příklady, ale přijde mi, že jak sleduji i jiné učebnice matematiky, není v tom takový rozdíl. Ve druhé třídě mají klasické sčítání a odčítání velkých čísel do 100, násobení, učí se to vyvozováním, aby si uvědomili že např. 4x4 je to stejné jako sečíst čtyři čtyřky. Stejně jako v jiných matematikách jsou zde slovní úlohy, akorát že to mají ještě vylepšené o jiné úlohy. Ale to je stejné i v jiných učebnicích matematiky. Co si vlastně uvědomuji ohledně rýsování a kružnic, tak to syn v Hejného matematice má také, a přijde mi, že třeba oba jsou schopni počítat jednoduché rovnice už od druhé třídy, akorát neví, že to rovnice jsou. Naopak mě překvapilo, jak syn mrskal rychle počítání římskými čísly jako kdyby to byla čísla arabská a to šlo o velká čísla. :-) Také měli například vypočítat obsah lichoběžníku a on si to prostě rychle převedl na trojúhelníky, i když lichoběžník nikdy neviděl a prostě to rychle a dobře spočítal.

A musím říct že i manžel technicky zdatný je Hejného matematikou nadšený a nevidí v ní problém. A prošel klasickou matematikou na průmyslovce i na vysoké. A Hejného matematika mu přijde zábavná.
Také by mě zajímalo, zda odpůrci Hejného matematiky se někdy podívali do učebnic třeba ve 4. třídě. Mě osobně to už nepřijde jen jako hraní, ale spousta už docela složitých věcí.
 Lybicka 
  • 

Re: Zkušenost s Hejného matematikou 

(27.3.2018 10:37:11)
Dobrý den, mám dvě děti. Obě matematicky nadané, mladší velmi logický, dokonce nadprůměrný v matematických úvahách (výsledky PPP, ne moje :-) ).
Starší nyní tercie (8. třída) prošel normální matematikou, musel se před přijímačkami naučit určité typy slovních úloh, které ve škole nebrali. Matematika ho bavila a baví. Je nyní precizní v paměťovém počítání.
Mladší od 3. třídy Hejný. Tragédie, nezažité násobení, sčítání. Hejný jej NEBAVÍ. Mnohem raději klasicky počítá a hraje si s čísly, než s koněm a krávou,... a autobusem. Já pozoruji, že nás čekají krušné chvíle při přípravě na přijímačky na víceleté gymnázium. Vidím, jak klasická matematika doplňuje syna ve fyzice, chemii. A vidím jak moc je "pozadu" syn s Hejným oproti tou, kde byl v jeho věku starší syn. Navíc CERMAT s Hejným nepočítá. Můj manžel (technik-ČVTU) napřed Hejného měl rád, ale nyní již vidí ty mezery, které z nedostatku času nad klasickými počty syn má, také není zastáncem...Navíc se mi nelíbí že vůbec je povolená metoda, která nereflektuje návaznost na přijímací zkoušky....Které jsou, světe div se, centrální. Příklady by se mi líbily jako doplněk pro rychlé děti, nebo jako extra domácí úkoly pro ty, kteří mají zájem. ne jako core učivo. A jak psala nějaká maminka přede mnou. I ve 4. třídě jsou to stále jednoduché přiklady ve srovnání s klasikou matematikou...
 Petr Mach 


Abstrakce 

(29.3.2018 13:02:29)
Hejného metoda se mi jeví více abstraktní a nutí dítě více logicky uvažovat. Chápu, že to méně nadaným dětem nesedí. Pro obor IT je to výborná průprava a myslím že i pro život, který není podle šablony a nejtěžší je přijít na to, co vlastně a jak potřebuji spočítat a umět si ověřit, že je to správně. Samotný výpočet je už jen technikálie, kterou lze přenechat strojům.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.