°Míša°+1 |
|
(24.5.2011 20:48:56) Po dnešním zážitku z čekárny p.doktora Mat..se,mě napadlo toto téma.Byl tam kluk - 8 letý,bral 4 ritaliny denně + jako bonus půl léků na spaní na večer.Kluk byl úplně mimo,málem tam usínal,totálně utlumený léky,bez života. Samozřejmě je to individuální-pokud je dítě agresivní,nezvladatelné ...možná není jiné řešení.Znám však mnoho šikovných dětí,které chtějí nadopovat léky,aby byl prostě klid.Jaký máte názor,moc by mě to zajímalo...,rozhodla jsem se totiž pro změnu doktora - nikdo ze mě bl..bce dělat nebude...takový přístup nebudu trpět a omlouvám se,ještě i teď jsem pěkně v ráži.Dík za názory a vaše zkušenosti.
|
..maya.. |
|
(24.5.2011 20:51:12) myslíš dr Matýse?
Ne, nejsem, mám skoro 7letého kluka s adhd, který celý den mele, od ničeho po reklamy atd...a nebere nic, prozatím to zvládáme, když je zabavený je ok, poslouchá atd...od září nastupuje do školy a tam už medikaci asi řešit budu
|
..maya.. |
|
(24.5.2011 20:52:44) mmch, my byli u Matýse jen jednou aa to měl syn tři roky a ani ho ještě pořádně neviděl a už byl schopný psát mu ritalin...jsem ho rázně zastavila že lékyy bude psát po domluvě se mnou...nejsem typ co rve děcka práškama abych měla klid..navíc mi přišel malý
|
°Míša°+1 |
|
(24.5.2011 21:00:09) ..jo a přesně vím,že malá chodí pořád čůrat od nervů - ze zátěže-škola..a on to vůbec neposlouchá..prý chodí čůrat,protože má adhd..přitom 3 jiní výborní odborníci mi řekli,že to má od nervů..a chce ji narvat ritalinam,aby asi jen čučela do zdi.Přitom doma o ni nevím,jak je hodná,zavře se do pokojíku a hraje si..a holčičku od známé,když ho neposlechla,vláčel po zemi za ruku - div ji nevykroutil.takže končím..finito.
|
..maya.. |
|
(24.5.2011 21:02:10) já ho taky nemusím, jak říkám, byli jsme u něj jen jednou, přijde mi hodně namyšlený a mluvil se mnou jak s děckem...ale myslím že nás vyšetření před nástupem do školy nemine...
udělala jsi dobře že jsi odmítla, kor u tak malého dítěte, ritalin by to určitě nevyřešil, spíš by to chtělo dobrého psychologa a pár hodin sezení
|
°Míša°+1 |
|
(24.5.2011 21:17:48) já jsem neodmítla,malá bere jen do školy půlku ráno a druhou půlku dopoledne (takže jen 1 lék) on mi dnes chtěl předepsat 4 denně a když jsem chtěla projednat jiný lék,protože ritalin přestal zabírat,řekl mi,že si ho budu platit sama (3 tisíce měsíčně).dcera je jen někdy ve škole trochu tvrdohlavá,ale jinak to jde a brát 7 leté dítě tolik léků,to se mi taky nemusí jednoho rána probudit.A k doktorovi,který jen opakuje dokola (ritalin,ritalin,ritalin,ritalin,ritalin)už nepůjdu,naprosto postrádám empatie u něho a když se podívám na hodnocení lékařů,nejsem sama.Pokud řeknu svůj názor,obrací oči v sloup - tohle je nějaké chování?
|
Petra+2 |
|
(24.5.2011 21:28:04) Míšo, chtěla jsi tu Stratteru? z toho měl Martí ty šílené migrény nám to doktorka napsala, neboť Ritalin není vhodný pro úzkostné pacienty
|
°Míša°+1 |
|
(24.5.2011 21:33:44) Petro,já se ho na tu Stratteru ptala,říkal,že je to stejně silné jako 4 ritaliny a působí to 24 hod.denně..prý není důvod mi to psát .Jinak moc nejsem zastáncem léků,určitě ne v takovém velkém množství.Chtěla jsem najít jinou alternativu a dostalo se mi vyčinění,že odmítám 4 ritaliny denně a tím prý škodím svému dítěti,že mu "nedopřeju" léčbu..
|
Petra+2 |
|
(24.5.2011 21:37:14) tak my jsme nepřející matky hmmmm, to mi ještě psychiatrička neřekla, ale taky by mi chtěla aspoň půlečku Asentry propašovat do našeho jídelníčku, oni to holt jinak neumí
|
°Míša°+1 |
|
(24.5.2011 21:41:20) No jo,ale 4 ritaliny už mi asi Matys do jídelníčku nepropašuje,co?.
|
|
|
..maya.. |
|
(24.5.2011 21:37:54) čtyři denně? to je maras, ritalin se bere většinou ráno aby dítě zvládlo školu a tohle je teda šílená dávka
|
..maya.. |
|
(24.5.2011 21:39:02) na mě když tlačili ve školce že by měl něco brát tak neuroložka mi napsala do zprávy že mu předepsala cosi do vody..samo že nic nejedl a ejhle jaký to nic mělo účinek..najednou byl hodný atd
|
|
|
hajce | •
|
(25.5.2011 10:55:23) Ale Strattera je něco úplně jiného než Ritalin!!! Ritalin utlumuje, je to sedativum, kdežto strattera je antidepresivum, stimuluje mozek, aby si sám vytvářel potřebné látky. Přesně tomu nerozumím, ale jsou to zkrátka léky s odlišným působením a nejde je srovnávat!
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 11:00:00) Hajce,nemáš pravdu Ritalin je stimulant ne sedativum a je na stejné bázi jako Concerta a Stratera.
|
Petra+2 |
|
(25.5.2011 12:23:54) já se o to taky dost zajímala, tak jsem z toho pochopila, že Ritalin je stimulant s krátkou dobou působení, Concerta to samý, ale s dlouhou dobou působení, a Strattera bylo zamýšlené jako antidepresivum, ale nějak se jim to nepovedlo a má to zvyšovat hladinu noradrenalinu v mozku, což má mít za následek zvýšenou pozornost, což se u nás tedy nekonalo, pouze bolesti hlavy a břicha, zvracení
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 12:25:25) Petro,přesně tak,nevím kde se pořád berou ty mýty o Ritalinu jako uklidňujícím léku?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Len |
|
(24.5.2011 21:02:38) To bych ho teda zalovala! Co to jako je? Nejaka ceska kapacita?
|
..maya.. |
|
(24.5.2011 21:03:30) jo máš recht, Ostravská kapacita, chodí tady k němu snad všichni autíci a ostatní dítka co mají problémy
|
|
|
|
|
zofka | •
|
(25.5.2011 5:24:57) Mám 6l.syna autistu a léky jsem odmítla. Myslím že by leky měly podavat až v Krajni situaci. Bohužel plno dr.to dělá jinak.
|
|
|
chabíbí |
|
(24.5.2011 20:51:19) To je strašně individuální záležitost na to, aby šel udělat jakýkoli rozumný úsudek...
|
|
Len |
|
(24.5.2011 21:01:41) Mam autisticke dite a nechapu, proc bych ho mela cpat leky Ty leky maji silene vedlejsi ucinky a nenapadlo by me me dite nadrogovat, nastesti nam to ani nikdo nenabizel. Manzel bere Ritalin na AADD, vydaji mu ho v lekarne po hodine cekani, neb je to extremne kontrolovany lek z mnoha duvodu.
|
..maya.. |
|
(24.5.2011 21:02:54) aadd? co to je? myslíš adhd ne?
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(24.5.2011 21:05:32) AADD = Adult Attention Deficit Disorder Jestli to dobře chápu, taková ADHD pro dospělé.
|
..maya.. |
|
(24.5.2011 21:10:07) dík za odpověd...neznám, ani jsem o tom nikdy neslyšela
|
MarkétaP + 4 dcerky |
|
(24.5.2011 21:12:15) Ono o tom asi ani moc informací není, protože jak jsm pochopila z toho, co jsem našla, spousta symptomů ADHD se dospělostí ztrácí (třeba hyperaktivita). Početla jsem si tady: http://www.baltimorepsych.com/adultadd.htm
|
Len |
|
(24.5.2011 21:14:42) Jo, to je ono
|
..maya.. |
|
(24.5.2011 21:36:46) tak to je dobrá zpráva...ale Len, můžeš napsat jak se s manželem žije? Já žádného dospělého neznám tak promin že se tak blbě ptám, pochopím když nenapíšeš nic..
|
|
|
|
|
Petra+2 |
|
(24.5.2011 21:13:33) Já mám taky špatnou zkušenost s léky - Martínka bolela hlava a to i tak, že zvracel, prostě migréna, bolesti bříška, útlum neměl, ale ani žádné zázračné pozitivní výsledky, skončili jsme s tím po 2 měsících a už mu nikdy žádné psychiatrické léky nedám. Žádný dlouhodobě podávaný lék není pro tělo dobrý, myslím, že to celý problém jen prohlubuje. Prostě jsem došla k tomu, že ne. Dávám mu jen přírodní prostředky. Místo antidepresiv Noni, na pozornost EyeQ a olej z tresčích jater, na hyperaktivitu homeopatika. Míšo, děláš dobře, že budeš hledat jiného odborníka
|
|
|
|
|
Ivatema |
|
(24.5.2011 21:17:03) Jéé, tak mi tahle diskuze přímo nahrává k "mému zážitku-u dcery ve třídě je kluk s ADHD(4.třída)-a protože začal být agresivní, byl u dalšího psychologa a ten mu PRÝ poradil, aby svůj hněv vybíjel -něčím bouchnul, něco hodil proti zdi....tak ho kluk "poslechnul" a ve třídě najednou hodil plastovou lahev s pitím proti zdi-směrem k učitelce. Je možné, že mu takovou věc poradí psycholog???? Co kdyby měl po ruce zrovna třeba nůž, nebo kružítko...co kdyby se trefil do dětí? Kluka je mi jinak líto, je hrozně šikovný, krásně kreslí a když už ho někdo pochválí, vůbec neví co s tím. Nějaké léky bere-nejsem učitelka, jen se třídou občas jezdím na výlety, tak vidím, jak ho učitelka dopuje-ale nevím kolik a co bere.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(24.5.2011 22:56:48) No tak ona ta rada sama o sobě není špatná, ale je potřeba mít jasnou dohodu JAK A KDE ten adrenalin vyplavit. Mít k tomu např. vypolstrovanej roh místnosti nebo boxovací pytel...
|
|
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 6:45:01) No tak především Ritalin netlumí.Takže důvod té únavy asi byl jiný,jinak záleží na stavu dítěte,já vnímám lék jako poslední řešení,ale nebráním se za každou cenu,je to individuální.
|
°Míša°+1 |
|
(25.5.2011 6:56:59) Pawlli,myslím si,že ritalin může mít i vedlejší účinky-že tlumí.Podle mě,ten kluk byl mimo z těch léků. Mám ty samé zkušenosti s dcerou,když začala brát asi v 5 letech ritalin - půlku,byla během 40 minut úplně utlumená,ospalá,nehrála si jen tak seděla a hleděla...pak si zvykla a chovala se přirozeněji...(pak se to různě vysazovalo )a pokud ten kluk bral 4 - to mi řekla jeho maminka ,zaručeně byl ospalý z těch léků.
|
Dagmar Bartůšková |
|
(25.5.2011 7:12:45) Obvykle hlášené vedlejší efekty Ritalinu jsou problémy se spánkem (což může vést sekundárně k dalším problémům), ztráta chuti k jídlu (proto je také Ritalin někdy používán pro léčení obezity), deprese, podrážděnost, bolesti břicha, bolesti hlavy, sucho v ustní dutině, rozostřené vidění, nevolnost, závratě, otupělost a motorické tiky nebo třesavka. Až 5 % dětí zažívá halucinace, které často zahrnují červy, hady nebo hmyz.
|
°Míša°+1 |
|
(25.5.2011 7:42:34) No vidíš,otupělost. a jedna maminka popisovala,že po podání ritalinu její dcera půl dne spala.
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 7:47:27) To je potom úplně opačný efekt a dítě takový lék nemůže brát.To je jako bys brala lék na vysoký tlak,po kterém by se Ti ještě zvýšil.
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 7:49:14) Cílem medikace u ADHD je,aby dítě bylo schopné se ve škole soustředit.Pokud by mi dítě spalo,tak bych mu to nedávala.
|
|
|
|
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 7:14:14) Tak to je něco špatně,Ritalin je stimulant.Jediné co mě napadá je útlum ,když hladina klesá,protože u Ritalinu je rychlý start a rychlý pokles,z toho důvodu je lepší Concerta nebo Stratera.K tomu chlapečkovi nechci nikoho podezřívat,ale setkala jsem se i s tím,že rodiče šoupnou dítěti něco na zklidnění ze svých zásob
|
°Míša°+1 |
|
(25.5.2011 7:54:56) Pawlli,na každé dítě může ritalin působit jinak.jedna maminka popisovala,že se po podání ritalinu autismus ještě více projevil,dítě začalo olizovat kliky.Nám už ta půlka nezabírá,jsem ještě ochotná ,dát celý-ráno a dopoledne ve škole.Jde o to,že dcera třeba, když ji něco ve škole nebaví,někdy nechce pracovat,i když na to má.Doma vše zvládá v pohodě,dokonce úkoly si dělá v první třídě sama.Hraje si,je hodná - soc.chování venku dobrý.Nevidím důvod,proč mám do ni cpát ještě další 2 ritaliny odpoledne,když má ritalin jen krátkodobý účinek.Jiné léky (které píšeš) mi doktor nepředepíše,jen na vlastní úhradu 2800 měsíčně.Ale jde mi celkove o přístup ...o absenci naslouchání a nulové empatie..nic neřešit - nacpat ritalinem a vymalováno.
|
|
|
|
|
Alpina |
|
(25.5.2011 8:35:05) Náš lékař toto řeší velmi individuálně. Každý lék a jeho reakci na něho je mu třeba hlásit i telefonicky. Telefonicky se pak konzultuje i nějaká nepřiměřená reakce na lék - např. nadměrná únava, spavost apod. Toto se mi jeví jako správný přístup od lékaře.Pokud lék dítěti nesedl, dostal okamžitě jiný a zase nanovo - telefonická konzultace. Případ, cos popsala, mi připadá vážně divný. Možná to tak rodičům vyhovuje, mít utlumeného chudáka kluka. Ale mně by se toto nelíbilo.
|
°Míša°+1 |
|
(25.5.2011 8:50:32) Těm rodičům se to taky nelíbilo,nevím,jak to vyřešili. Ale je známo,že heslo p.doktora je "přidávat,přidávat,přidávat"..
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(25.5.2011 9:09:11) Můj syn začal brát Stratteru. On to tedy nemá ani tak na ADHD, ale na tikovou poruchu. Zatím jsme teprve na 10mg tento týden a budeme zvyšovat. Takže jsou i jiné možnosti. Unavený mi nepřijde, ale říkala paní doktorka, že může mít sníženou chuť k jídlu
|
°Míša°+1 |
|
(25.5.2011 9:26:29) Právě na tento lék jsem se ptala,hodně maminek si ho chválí a má prý i z části uklidňující účinky..a dcera je poslední dobou dost psych.rozhozená.Mi příjde,že čím víc budeme přidávat ritalinu,tím víc ho bude tělo potřebovat.A 7 leté dítě,aby bralo 4 léky denně mi příjde hodně.Asi vyhledám jinou dr.Stejně tam chodím jen pro ritalin a akorát jsem rozhozená z přístupu.
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 9:40:54) Miško a nejsi z Ovy?Já mám suprovou dr,nic nevnucuje,nechá rozhodnout rodiče,když jsem nechtěla Ritalin,právě z toho důvodu,že ta hladina moc kolísá,okamžitě to změnila na Concertu a neplatím nic.Jinak rodiče si taky musí hlídat nežádoucí účinky léků a pokud vidím,že lék,který má pomáhat soustředění uspává,tak ho nebudu dítěti dávat.
|
°Míša°+1 |
|
(25.5.2011 10:01:49) Jsem z OV ke které Pawlli chodíš? prý je dobrá Foltýnová,ale má tam uvedené,že nebere VZP...tak nevím.Na září se chci objednat už k někomu jinému.
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 10:03:23) Míšo,přesně,chodím k Foltýnové a naprostá spokojenost,s pojišťovnou nevím,my jsme u RBP.
|
°Míša°+1 |
|
(25.5.2011 10:09:40) Já tam zavolám,ale pokud stále nebere VZP asi mám smůlu škoda.
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 10:31:31) A nechcete se přehlásit?RBP je dobrá pojišťovna a právě že ji většina doktorů preferuje.
|
Petra+2 |
|
(25.5.2011 10:39:29) zubařka teď taky přemluvila manžela, aby se taky přehlásil od VZP jinam, prý dělají děsný problémy s platbama prý nejhorší pojišťovna...
|
Pawlla |
|
(25.5.2011 11:06:31) Petro,taky jsem slyšela a bude hůř,mají nové vedení
|
|
|
°Míša°+1 |
|
(25.5.2011 11:05:00) ...popřemýšlím o tom.
|
|
|
|
|
LenkaMad |
|
(25.5.2011 16:36:52) Taky chodíme k dr. Foltýnové. Je pravda, že VZP nebere, měla s ní jenom problémy . My jsme u ČPZP
|
Pawlla |
|
(29.5.2011 5:35:30) Holky posíláme dopis na ministerstvo,ohledně podmínek v základních školách pro děti s SVP,nechcete přispět příběhem nebo nějakým postřehem,samozřejmě anonymně?
|
Jahala. |
|
(29.5.2011 12:13:01) Pawllo, pohled ze strany školy asi nechcete co? Pár bych jich měla hlavně pěkné reakce kraje na školu které má 7 asistentů a žádá o dalšího.
|
Pawlla |
|
(30.5.2011 6:53:48) Jahalo,taky.
|
|
|
Petra+2 |
|
(29.5.2011 21:49:46) Pawlo, já bych byla ráda, kdyby ta naše respirační třída byla až do 9.třídy, pro nás je to ideální, méněpočetná třída s normálníma dětma, bohužel je to jen do páté třídy, pro aspíka bez větších potíží nejlepší řešení Jinak žádné další podněty nemám, my jsme max. spokojení
|
Pawlla |
|
(30.5.2011 6:54:37) Petro,to tam bude tyky,to je docela časté.
|
Pawlla |
|
(2.6.2011 8:30:31) http://www.petice.net/petice-za-zlepseni-podminek-na-zakladnich-skolach-pro-deti-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami-a-pro-deti-s-postizenim
|
Dagmar Bartůšková |
|
(9.6.2011 22:21:45) Jestli někdo jukáte na FB, máme tam skupinu: Máme nestandardní děti, no a co? Tak se přidejte
|
Petra+2 |
|
(9.6.2011 23:08:00) petice podepsána, FB nějak stávkuje, zkusim to zítra znovu
|
Dagmar Bartůšková |
|
(10.6.2011 7:54:16) sakryš, jakto ,že to nejde? tak mě požádej o přátelství - Dáša Bartůšková a pošlu odkaz
|
Petra+2 |
|
(10.6.2011 9:10:57) asi to prošlo, už mě přidali, i když asi by se tam dalo přispívat i bez členství?
|
|
|
Pawlla |
|
(10.6.2011 11:03:39) Petro,díky,ale nějak to nepřibívá
|
Pawlla |
|
(10.6.2011 14:13:41) Nepřibývá,už neumím ani psát
|
..maya.. |
|
(12.6.2011 19:17:35) MÝTUS 1: DĚTI S AUTISMEM SE NEMAZLÍ A NEJSOU KONTAKTNÍ
Většina dětí s autismem má fyzický kontakt ráda a svým rodičům vyjadřuje pozitivní city (přijdou na klín, obejmou, dají pusinku, vyjádří bližší vztah, projeví radost ze shledání, pociťují separační úzkost, mohou být na jednoho z rodičů naopak nadměrně fixováni).
MÝTUS 2: LIDÉ S AUTISMEM NEMAJÍ ZÁJEM O PŘÁTELSTVÍ
Lidé s autismem o přátelství často stojí, ale nevědí, jak přátelství navázat a jak ho udržet. Často se o kontakt snaží velmi neobratným způsobem. Jejich odlišné zájmy a jiný způsob komunikace je staví mimo kolektiv vrstevníků. Při snaze získat si pozornost a přátele se chovají sociálně nevhodně nebo jejich sociální naivity pod příslibem přátelství zneužívají jejich vrstevníci.
MÝTUS 3: LIDÉ S AUTISMEM NENAVAZUJÍ OČNÍ KONTAKT
Řada lidí s autismem oční kontakt navazuje, podstatné pro diagnostiku jsou funkce a kvalita očního kontaktu. Mnozí dospívající či dospělí s autismem uvádí, že se oční kontakt naučili používat, ale není pro ně přirozený. Rozdíl od běžného očního kontaktu tak může být nepatrný či již nepostřehnutelný.
MÝTUS 4:U ČLOVĚKA SE NEMŮŽE JEDNAT O PORUCHU AUTISTICKÉHO SPEKTRA, PROTOŽE NEMÁ NARUŠENOU SCHOPNOST PŘEDSTAVIVOSTI, NAOPAK MÁ VELMI BOHATOU FANTAZII, VYTVÁŘÍ SI VLASTNÍ SVĚT, VYMÝŠLÍ SI NÁZVY POSTAV A PÍŠE POVÍDKY.
Přítomnost fantazie není diagnostickým kritériem, spíše porucha představivosti, která ale zahrnuje mnohem širší aspekty než prostou fantazii. Patří sem schopnost plánování, sebeorganizace a schopnost účelně reagovat na změny. Navíc většina lidí s poruchou autistického spektra má fantazijní svět poněkud rigidní, téma se opakuje, výrazně na něm ulpívá a hranice mezi fantazií a realitou není vždy zcela jasná.
MÝTUS 5: V RODINĚ SE PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA NEVYSKYTUJÍ, NAOPAK MAMINKA JE UZNÁVANÁ LÉKAŘKA A DĚDEČEK VEDOUCÍ KATEDRY JADERNÉ FYZIKY.
Poruchy autistického spektra mají velký podíl dědičnosti, jejíž mechanismus není přesně znám. Řada lidí s mírnou poruchou autistického spektra dosáhla vysokého vzdělání a stala se uznávanými odborníky. Mají výraznější obtíže v sociální komunikaci, které mohou, ale nemusí mít vliv na jejich společenské uplatnění. U žen bývají projevy Aspergerova syndromu na první pohled méně zřetelné. Obvykle se jedná o lidi s vyhraněnými zájmy, sebestředné, nepraktické, zvláštní, nespolečenské nebo naopak kontaktní bez schopnosti adekvátního odstupu. Založili rodiny, mají děti, u nichž autismus ale může spadat do jakékoliv části spektra.
MÝTUS 6: VIDĚLI JSME NĚKOLIK LIDÍ S AUTISMEM A TI SE VELMI LIŠILI OD NAŠEHO DÍTĚTE/ZNÁMÉHO, DOMNÍVÁME SE TEDY, ŽE SE O AUTISMUS NEJEDNÁ.
Poruchy autistického spektra tvoří velmi různorodou diagnostickou kategorii, projevy se výrazně liší. Stejnou diagnózu sdílí lidé nadprůměrně inteligentní i s poruchami učení (s mentální retardací), spontánně navazující kontakt i uzavření, velmi pasivní i aktivní, s poruchami chéování. Někteří lidé s touto diagnózou vyžadují speciální vzdělávání a neustálý dohled, jiní žijí samostatně, jsou úspěšní v zaměstnání a vedou spokojený rodinný život.
MÝTUS 7: AUTISMUS JE MÓDNÍ, NEÚČELNÁ NÁLEPKA, KTERÁ DÍTĚ ZBYTEČNĚ STIGMATIZUJE
Otom, že autismus neúčelnou nálepkou není, by mohla vyprávět řada rodičů, pedagogů a pracovníků sociálních služeb. Diagnóza definuje jádrové obtíže a metody přístupu a rozvoje, které se pro tyto osoby ukázaly jako účinné. Navíc v řadě případů umožňuje i vzdělávací opatření, které dítěti umožní efektivnější výuku. Ročně je v APLA diagnostikováno okolo 200 lidí s autismem, naprostá většina rodičů a dospělých referuje diagnózu jako velmi přínosnou a nutnou informaci i přes pochopitelné obtíže s jejím přijetím.
MÝTUS 8: AUTISMUS ČI ASPERGERŮV SYNDROM LZE DIAGNOSTIKOVAT „MEZI DVEŘMI“.
Mýtus, který se týká zejména odborníků. Řada profesionálů má dojem, že autismus je pocitová diagnóza, kterou lze stanovit v rozsahu několika vteřin až minut. K platnému kvalifikovanému diagnostickému závěru je zapotřebí sestavení důkladné anamnézy, podrobná analýza chování a profesní zkušenost s různorodými projevy poruch autistického spektra v různém věku.
MÝTUS 9: AUTISMUS JE VZÁCNÁ PORUCHA, KTERÁ SE TÝKÁ PÁR STOVEK LIDÍ V ČR.
Výskyt poruch autistického spektra v populaci byla vypočítán na 0, 9%. Toto vysoké číslo jasně ukazuje autismus jako velmi naléhavý zdravotní a sociální problém vyžadujícího řešení.*
MÝTUS 10: POKUD ZATAJÍME VÝSLEDKY Z PŘEDCHOZÍCH VYŠETŘENÍ NEBO ZE ŠKOLY, BUDOU VÝSLEDKY OBJEKTIVNĚJŠÍ.
Informace pro uzavření diagnózy by měly pro zvýšení spolehlivosti diagnostického závěru pocházet vždy ze tří zdrojů, a to z chování při vyšetření, od osob, které dítě dobře znají, ale nejsou k němu výrazně emočně připoutáni, a od rodičů. Pokud jeden z těchto stěžejních zdrojů informací vynecháme, pracujeme s neúplnými údaji a může snáze dojít ke zkreslení výsledků. Velmi důležitý pro diagnózu je popis chování dítěte v kolektivu. Informace jsou diagnostikem rámcově vždy ověřovány. Rodiče mají prostor vyjádřit svůj postoj k informacím, které jsou ve zprávách uvedené. Otevřená komunikace mezi diagnostikem a rodičem je velmi důležitou součástí úspěšného diagnostického procesu.
MÝTUS 11: LIDÉ S AUTISMEM BÝVAJÍ GENIÁLNÍ JAKO RAIN MAN.
Poruchy autistického spektra se zhruba v polovině případů pojí s mentálním postižením. Geniální schopnosti Rain Mana se mohou u lidí s autismem vyskytovat, ale jde o extrémně vzácné případy. Také lidé s Aspergerovým syndromem nemusí mít výhradně nadprůměrný intelekt, ale jejich schopnosti se mohou pohybovat i v pásmu podprůměru. Diagnóza Aspergerova syndromu je neslučitelná s diagnózou mentální retardace.
MÝTUS 12: LIDÉ S AUTISMEM MAJÍ SVŮJ SVĚT, NEVNÍMAJÍ, CO SE DĚJE KOLEM NICH, ZAJÍMAJÍ SE VÍCE O VĚCI NEŽ LIDI, ROZHODLI SE NEKOMUNIKOVAT. JEN KDYBY CHTĚLI, MOHLO BY BÝT VŠE JINAK, ALE JSOU TAK TVRDOHLAVÍ.
Lidé s autismem mají výrazný handicap v různých schopnostech. Emoční, sociální, komunikační schopnosti jsou výrazně omezené. Není divu, že se do komunikace a sociální interakce nechtějí často zapojovat. Přináší jím totiž nepochopení, nejistotu a úzkost a před takovými situacemi se vrozeně všichni snažíme unikat či je ignorujeme, protože nám nepřináší význam a užitek. Vyhýbání se komunikaci a sociální interakci nevzniká primárně vlivem dobrovolného rozhodnutí, ale je důsledkem handicapu. Ignorace ale neznamená nevnímání, mnozí lidé s autismem sice nereagují, ale vnímají velmi dobře.
MÝTUS 13: LIDÉ S AUTISMEM NEMAJÍ EMPATII.
Základní sdílení pocitů je vlastní již dětem v kojeneckém věku a tato forma empatie často není u lidí s autismem narušena. Empatie je jen jednou z dílčích schopností umožňujících sociální interakci. Schopnost a složitost empatie se s postupujícím věkem vyvíjí, překrývá se se sociálním dovednostmi, např. společenským taktem, schopností poskytnutí útěchy a pomoci apod. Na rozdíl od prostého sdílení pocitů jsou sociální dovednosti u lidí s poruchou autistického spektra narušeny vždy, ale u různých lidí do různé míry.
MÝTUS 14: ČLOVĚK S AUTISMEM ČI ASPERGEROVÝM SYNDROMEM JE NEVYCHOVANEC, IGNORANT A HULVÁT. KDYBY MU RODIČE UŠTĚDŘILI PÁR NA ZADEK BYLO BY PO AUTISMU.
Chování tak skutečně může na okolí působit. Dospělí s Aspergerovým syndromem mají kvůli sociální neobratnosti obtíže v zaměstnání, v přátelských a partnerských vztazích. Děti jsou považovány za nevychované a odpovědnost za jejich chování je jednoznačně připisována rodičům. Děti s poruchou autistického spektra jsou spíše než nevychované obtížně vychovatelné a velmi náročné na péči. Rodiče se musí ve výchově angažovat mnohonásobně více, mnohdy až nad hranice normálních možností, aby dosáhli určitých pokroků. Obvykle potřebují při výchově odbornou pomoc, běžné výchovné metody ani fyzické tresty prostě na autismus nestačí.
MÝTUS 15: DÍTĚ MÁ AUTISMUS, NEDÁ SE VYCHOVÁVAT.
Na otázku, zda se dítě s autismem dá vychovat k obrazu rodiče, se nedá odpovědět stejně jako u dítěte s běžným vývojem. Nicméně při znalosti problematiky poruch autistického spektra u drtivé většiny dětí s autismem jsme schopni dosáhnout velkého pokroku. Musíme mít na paměti, že i dítě s autismem můžeme rozmazlit. Pevně věříme, že angažovaný aktivní přístup rodičů zabezpečuje dítěti lepší prognózu.
MÝTUS 16: STRUKTUROVANÉ UČENÍ, KTERÉ MI VŠICHNI NABÍZÍ, VYCHOVÁVÁ Z DĚTÍ ROBOTY.
Strukturované učení není filozofie ani pedagogický směr, je to jen metodika práce, která pomáhá snížit handicap v oblasti exekutivních funkcí (organizace, plánování, orientace, soustředění) a spolu s vizualizací informací jednoznačně napomáhá lidem s PAS maximalizovat svoje schopnosti, lépe se adaptovat na požadavky běžného života a přijímat ze svého okolí smysluplné informace. Jádro pedagogické a výchovné práce ale zůstává stejné, existuje i řada dalších metod, které lze v práci s dětmi účelně využívat (např. nácviky sdílení pozornosti, rozvoj komunikačních dovedností, terapie hrou, rozvoj smyslového vnímání a smyslové integrace, kognitivně behaviorální terapie, behaviorální analýza). Pro úspěšnou práci s dítětem je nejdůležitější laskavost, zaujetí, empatie a selský rozum.
MÝTUS 17: PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA SE DAJÍ VYLÉČIT, NA INTERNETU LZE NAJÍT ŘADU DOPORUČENÍ A PŘÍBĚHŮ SE ŠŤASTNÝM KONCEM.
Internet je úžasným zdrojem informací. Bohužel však již automaticky nezaručuje hodnotu těchto informací. Poruchy autistického spektra se nedají klasickým způsobem vyléčit, jedná se poruchu, která způsobuje ve specifických oblastech různě těžký deficit. Nicméně se jedná o vývojovou poruchu, obraz i forma handicapu se mohou v průběhu let u každého jednotlivce měnit, a to často k lepšímu. Také vyšší vzdělání a dobré společenské zařazení, které nejsou u autismu nemožné, mohou budit dojem vyléčení. Alternativní léčbu autismu je třeba pečlivě zvážit, vzít v úvahu vynaložené finance, čas, energii, vedlejší negativní vliv na rodinu i dítě a neprokázaný účinek. Internet v tomto případě není objektivní rádce.
MÝTUS 18: RODIČE ZAPŘÍČINILI AUTISMUS SVÝM CHOVÁNÍM.
Stále se občas setkáváme s informacemi, že za chování a postižení svých dětí mohou sami rodiče, například chybějící bezpodmínečnou láskou, souhlasem s očkováním, jedením nekvalitních potravin, nevhodnou výchovou. Tyto názory patří do kategorie absurdní, autismus je porucha, která má genetickou příčinou, i když mechanismus dědičnosti dosud není znám. Vina na rodičích rozhodně neleží.
MÝTUS 19: LIDÉ S AUTISMEM NEVNÍMAJÍ ČI ODMÍTAJÍ OKOLNÍ PODNĚTY, NIC NEPOTŘEBUJÍ, NEJLEPŠÍ JE NECHAT JE BÝT.
Fakt, že lidé s autismem nekomunikují, odmítají spolupracovat či se aktivně stahují ze společnosti neznamená, že jsou takto spokojeni a že pro jejich život je nejlepší tento stav akceptovat. Zejména děti, jejichž vývoj je velmi flexibilní a závislý na okolních podnětech vyžadují velmi aktivní přístup. Mezi velmi účinné metody, které usnadňují spolupráci a rozvoj dětí s autismem patří strukturované učení a vizualizace informací. U osob, u kterých se ještě nerozvinula nebo zůstala nerozvinuta řeč, je velmi důležitý co nejčasnější rozvoj systému alternativní komunikace (např. prostřednictvím obrázků). Obrázkový systém rozhodně nezbrzdí nástup běžné řeči.
|
Dagmar Bartůšková |
|
(12.6.2011 20:22:41) Znám, to je ze stránek autismus.cz, asi Dr.Thorová tuším to sepisovala...
|
..maya.. |
|
(12.6.2011 20:24:11) jj Essi, na tebe jsem narazila i na stránkách Žlababy, jak to sakra děláš že jsi všude
jj je to odtama zkopírované, to by má duravá hlava nedala do kupy nikdy, ale mě to tak zaujalo že jsem to sem dát musela...pohledám přímo webovky at si můžou maminky počíst
|
Dagmar Bartůšková |
|
(12.6.2011 21:02:15) Lendul to víš, jsem jako Fantomas
|
|
|
|
Pawlla |
|
(13.6.2011 6:58:44) Lendulinko,souhlasím.S bodem 7 mám možná trochu problém,dg sama o sobě je jistě prospěšná,ale může se z ní stát zbraň,takže i když jsem pro,ne úplně jednoznačně.
|
..maya.. |
|
(13.6.2011 8:11:44) Essi
Pavli, právě, mě udivuje ale že spousta odborníků právě podle těchto mýtů stále dává otázky, no on se ten váš tulí tak to autista nebude
|
Pawlla |
|
(13.6.2011 8:22:35) Jo,nebo ta fantazie,Kiki je sedmilhář a žije prakticky jenom ve světě fantazie.A s tím,že vnímají i když dělají ,že ne taky souhlasím,přesně to sedí.
|
Petra+2 |
|
(13.6.2011 11:11:16) to Marťas má tedy naopak chorobnou pravdomluvnost nesmíme před ním nic říct, nebo všechna tajemství vyzradí a vždycky když to nejmíň potřebuješ práskne na sebe i všechny školní prohřešky, i když si učitelka nestěžuje
|
..maya.. |
|
(13.6.2011 15:19:31) Pavli, náš Ondra je taky nějaký ukecaný v poslední době...snad ho to samo přejde
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pawlla |
|
(10.6.2011 11:04:00) FB nemám rád
|
..maya.. |
|
(10.6.2011 13:40:42) ahojky, holky poprosím o kontakty na psychologa a neurologa z Prahy, pro maminku z jiného servru, má podezření na PAS ale jedná se o malé dítko, něco přes dva roky..jestli máte kontakt na dr KRejčířovou sem s ním...díky moc
|
|
..maya.. |
|
(10.6.2011 13:41:26) Pavli, já taky ne, ale nastavila jsem si tam jen rodinu a asi čtyři fakt dobré kamarádky a úplně v poho.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gladya, bývalá dasa, |
|
(25.5.2011 10:03:27) Nečtu debatu ale názor mám naprosto jednoznačný a to na všechny léky: brát jen to co je opravdu potřeba a ani o fous víc. Laik to neposoudí, takže to chce lékaře, kterému důvěřuješ.
|
|
JAna, dvě děti | •
|
(8.6.2012 10:50:35) Pokud může te okamžitě od Dr. Matyse pryč a to bleskově, je spousta lékařů, kteří jsou daleko lepší a nejsou arogantní a nedávají hned děti do Opavy a vůbec ne tolik léků, moje kamarádka má syna s ADHD, pan doktor ho tak nadopoval léky a mluvil s ním tak, že je všechno jeho chyba co děla a vlastně i matky , dopadlo to tak že 12 letý kluk stál na mostě a chtěl skočit. Okámžitě byli v Praze na vyšetření a léky které bral neměl vůbec užívat a v takovém množství. Dnes je na internetě naštěstí napsána recenze lékařů a co se tam dozvíte o Dr. Matysovi bvám zrak přejde. Kdybych neměla zkušenost s kamrádkou neuvěřila bych. Moje jedno dítko je autista a chodíme k lékařce která je o moc lepší, milejší a pomůže jednak rodičům jednak dítěti, akorát nevýhoda u ní je že včekárně i když jste objednaní čekáte hodinu a půl i více, ale to je asi znám že je dobtrá doktorka, máme i psycholožku na kterou nedám nikdy dopustit to je anděl v bílém
|
..maya.. |
|
(8.6.2012 13:51:25) Jani, my k němu chodíme, syn má adhd, as a jsme spokojeni..ale vím že pan doktor nemusí každému sednout..myslím že zrovna on má velmi bohaté zkušenosti s adhd..
|
Pawlla |
|
(10.6.2012 5:21:10) Lendulinko,asi máš štěstí a umíš to s ním,já co jsem slyšela i třeba od Jibi,tak na tom co píše Jana něco je.Já doporučuju každému z Ostravy dr.Foltýnovou
|
..maya.. |
|
(10.6.2012 12:13:26) asi jo, já jsem mu řekla že o tom kdy bude brát léky si rozhodnu sama a to tak že já ho znám a vím jak reaguje a on jako lékař mi může poradit v medikaci a předepsat ji a spolu musíme spolupracovat..protože spousta věcí se dá ovlivnit nebo naučit bez toho aby tu medikaci děti měly, bohužel ve škole na soustředění ji potřebuje..
já jsem slyšela i dobré i špatné názory, někdo je s ním spokojený a někdo ne..kdyby byli všichni nespokojeni asi těžko by u něj byl takový nával, já si myslím že z většiny těch názorů píšou hlavně ti kteří nemají zkušenosti s psychiatry, nechápou problém dítěte a nedokáží ho správně interpretovat a tam potom naráží..další skupina jsou rodiče kteří nejsou s diagnozou smířeni..i takoví jsou..já ho hodnotit můžu i z toho pohledu kdy jsem za tím stolem seděla a on řešil vážný případ předávkování, viděla jsem jak jemu z toho bylo a taky znám rozpis léků co dal nám a vyloženě mi řekl že na vyšší dávku by se nerad dostal a jako poslední mi řekl že pokud by se choval nějak jinak než normálně-stres, deprese, úzkosti, tiky atp máme ho okamžitě kontaktovat protože na každého působí léky jinak..podle mého názoru dělá první poslední aby pomohl nejen rodičům ale taky dětem..nevím jaké zkušenosti s ním má Jibi, neznám ani její děti(něco málo jsem četla na dámě ale z toho nemůžu nic usuzovat).. já už nedoporučuji nikoho..od toho tady je naše slavné spc a at se dámy laskavě starají
|
Pawlla |
|
(11.6.2012 3:43:48) Lendulinko,to je individuální a nejen u Matýse,my jsme se s Lenkou Mad taky neshodly na názoru na jednoho doktora,jako by každá psala o někom jiném,prostě každý jsme jiný a každému sedí jiný přístup.Jinak doporučováni jsi vzdala jo?No máš recht,taky vidím,že vlastně nerozumím ničemu
|
..maya.. |
|
(11.6.2012 9:21:48)
no vzdala, když se někdo zeptá jakou mám zkušenost tak napíšu.. jj to jsem četla na dámě
|
Pawlla |
|
(12.6.2012 4:23:54) Aspoň se člověk zasměje
|
..maya.. |
|
(12.6.2012 8:42:45) no spíš se většinou nasere než zasměje..některé názory fakt stojí za
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|