Autumn |
|
(31.5.2011 17:42:20) SOS, je tady nějaký filosof, nejlépe odborník na Nietzscheho? Potřebovala bych vysvětlení dvou věcí u Nietzscheho, dost to hoří, nemůžu to vygooglit a bohužel už jsme knihy vrátila do knihovny..
1. Jak souvisí soucit s myšlenkou věčného návratu téhož 2. Souvislost učení o nadčlověku s Darwinovou teorií o vývoji druhů.
Nemohu diskutovat, tlačí mě čas, jen moc prosím o vysvětlení, předem díky!
|
Siddhártha |
|
(31.5.2011 18:15:37) Jen v rychlosti jsem zadala do googlu přesně Tvoji první otázku. Podívej se na pátý odkaz, je to v DOC.
|
|
Hrouda | •
|
(31.5.2011 18:24:39) ta druhá otázky mi nepřipadá težká, ale u tý první s nejsem jistá, jestli jsem ji pochopila přesně, je to přesné znení zadání?
Jinak co se týče té druhé, N. akceptoval Darwinovu ev. teorii v té, z dnešního pohledu, nehrubší podobě, ztotožnil se s myšlenkou evoluce, přirozeného výběru, přežití nejsilnějších, atd., a prostě stávající člověk bude evolučně překonás nadčlověkem ,a navíc o to překonání musí aktivně usilovat
|
Hrouda | •
|
(31.5.2011 18:27:37) to aktivně znamená, že , jednoduše řečeno, ten posun od člověka k nadčloveku nemá být v rámci slepých sil přírody, jako ostatní evoluce, ale v režii samotného člověkam který má sám usilovat ,aby byl překonán vyšší formou, nadčlověkem. Asi jsem tomu dala kapku korunu, odborník nejsem, ale v jádru by to melo tak být, byt zjenodušene. Tu první otázku bych potřebovala upřesnit
|
|
Autumn |
|
(31.5.2011 18:27:58) Sidhárto, díky ale tam je jen jeho názor na soucit, ten znám, ale ta souvislost s věčným návratem tam není a to je to, co potřebuji, prošla jsem asi 10 stran v googlu ..
Hroudo, děkuju! Přesné znění je: Jak souvisí soucit s myšl. věčného návratu.
Není učení o nadčlověku spíše výrazem Nietzschovy obavy, na rozdíl od Darwina, že vyhrají ti slabí?
|
Hrouda | •
|
(31.5.2011 18:40:51) No, jestli myšlenka večného návratu spíš nesouvisí s Nietzscheovou syfilidou.
Soucit vnímal N. jako škodlivou vec a slabost, opovrhoval mj. i proto ktešťanstvím.
|
Autumn |
|
(31.5.2011 18:46:17) to já vím že jo, ale tu souvislost.. no jdu hledat dál, každopádně díky i tak
|
hrouda | •
|
(31.5.2011 18:53:31) myslíš doslova souvislost? V jakém smyslu souvislost? Společný jmenovatel jeho odmítání soucitu jako slabosti a projevu otrocké mentality a jeho představy večného návratu vidím jedině v tom, že oba tyhle koncepty přímo odporují křesťaství, kterým N. dost opovrhoval. Soucit a pomoc slabším je jádrem křesťastvní a N. s tím polemizoval jako se škodlivým projevem slabosti a brzdou . Věčný návrat - úplně odlišné pojetí času, než s jakým pracuje křesťanství - to je založeno na lineárním pojetí času, a navíc čas plyne smerem k druhému příchodu Krista a ke spáse. N. pojetí času je cyklické a navíc dost horotové, protože nejen že by se stále v cyklech cracelo totéž, ale bez možnosti zmeny, vysvobození, zlepšení ....
|
aky |
|
(31.5.2011 20:09:59) Ano. Este skusim ja( ale s filozofiou nemam nic spolocne) - skodlivejsie ako cokolvek ine je sucit so slabymi a ""nevydarenymi"" - krestanstvo. Krestanstvo predstavuje ""otrocku moralku"" ( aj platonizmus, Kantova etika), ktora je vlastne samoznicenim ""panskej""- aktivnej, silnej, proste tej dobrej moralky. A to su ( panska moralka) v principe ""vecneho navratu toho isteho"" sily aktivne, silne, zdrave, plne zivota. Slabe sily , nebuduju nic, co by bolo schopne navratu. Nietzche vychadza vzdy z tych dvoch sil - aktivne, utociace, plne zivota, vitazne....a pasivne - ktore tym aktivnym brania ukazat sa a dokazat, co vedia. Tak tomu rozumiem ja.
|
|
|
Hrouda | •
|
(31.5.2011 19:07:03) Vůle k věčnému návratu znamená také vůli k to mu, večně opakovat a prožívat nejen radost ale hlavně utrpení, strádání, války, násilí ...jakési vyšší stádium porožívání tohoto, vyšší stav duše, co já vím, prostě jakési povznesení se nad tuto neustále se opakukující tragédii života znamená zříci se soucítu a akceptovat utrpení jaksi bez pohnutí jako součást života a je to projecem silných schopnost brát urpení bez soucitu jako způsob dosažení velikosti , svobodný duch přitakává životu i s tím utrpením.
|
|
|
|
|
|
Hrouda | •
|
(31.5.2011 19:27:47) víc už ze sebe asi nevymáčknu, neco jsem od něj kdysi četla, ale nemám ho ráda, a něco jsme se učila ke zkouškám a neco si pamatuju ze sekundární literatury, ale jsou t ospíš trosky, naštval mne ten návrh s výstřihem jinak bych s ena to vyprdla zcela, zlom vaz
|
Tvoje horší já |
|
(31.5.2011 19:29:45) Hrouda, nechceš za mě jít v pátek na zkoušku z filozofie? Nevím nic, ani Platóna, filozofie je mým nepřítelem.
|
Hrouda | •
|
(31.5.2011 20:40:15) né, potřebuju apson 14 dní, za 2 dny dám tak jedinen toho Platona
|
|
|
Siddhártha |
|
(31.5.2011 19:35:27) Ten výstřih, to byla trapná pubertákovina.
Hroudo, klobouk dolů. Můžu se ještě zeptat, z jakého důvodu ho nemáš ráda? Děkuji
|
Mediana |
|
(31.5.2011 19:48:14) Autumn, když se koukneš sem http://books.google.com/books?id=D6rdJJhuPhsC&pg=PA169&dq=eternal+recurrence+compassion&hl=cs&ei=0CblTaSEC4z5sgbzvcyHBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CDkQ6AEwAw#v=onepage&q=eternal%20recurrence%20compassion&f=false
tak na straně 169 je poznámka 38 a tam ten autor dává do souvislosti eternal recurrence a soucit/compassion. (Ale skutečně nevím, jeslti je to ta souvislost, o kterou jde vašemu Ubermensch prófovi. :) Říká něco v tom smyslu, že kladivo věčného návratu vyžaduje překonání soucitu. Soucit by měl bý podle N. jakési křesťanské harampádí, poněvadž skutečné přitakání životu se podle N. humanistické filozofie děje i bez takové sentimentální omáčky, jen pokud dospěješ do stadia, že bys to všechno brala znova, a znova a znova ... bez "přežitků" a berliček jako je soucit ... Takže soucit a věčný návrat ne-e, nejdou dohromady, buď to bereš znova, jak to leží a běží nebo to není věčný návrat... Tak bych tomu rozuměla já. Ale dost možná blbě...
|
|
|
Autumn |
|
(31.5.2011 19:56:44) Omlouvám se, že nediskutuji, leží tady v učení..jestli ty státnice dám, tak speciálně Hroudě založím děkovné téma, Houdi DĚKUJI! i všem přispěvatelkám, ale Hrouda mi to srozumitelně vysvtětlila
|
Hrouda | •
|
(31.5.2011 20:46:01) Bohužel jsem tu měla dva sistenci, kteří chteli jíst, pastelky, nanuk, omlubenku do žákajdy, takže je to plné překlepů a takové - simplicistní, ale tak tipuju, že to je to, co má být požadovanou odpovědí na dané otázky - protože pokud bys studovala přímo filosofii, tak toto bys už nezjištovala, takže to máš asi jako nějakou povinnou zkoušku v rámci jinýho studia, a to by tak mohlo klidně stačit.
|
|
|
Autumn |
|
(31.5.2011 20:03:15) to mě taky, tohle jsem nikdy nepraktikovala a ani nehodlám, je to pod mou úroveň..nosím většinou halenky a sako a buď kalhoty nebo pouzdrovou sukni ke kolenům.. Navíc výstřih by mi nepomohl, kostnatým hrudníčkem bych stejně nikoho neoslnila i kdybych chtěla
|
|
|
Binturongg |
|
(31.5.2011 23:29:52) zjednodusene to vidim tak, ze se musis zbavit soucitu, abys byla schopna vecneho navratu. Hura, kupredu, dokolecka dokola, vesele cyklit a na nic a nikoho se neohlizet. Taky ho nemam rada, nezvladam se oprostit od jeho osobnosti, od te lidske stranky, diky niz ho nemel rad temer nikdo uz za jeho zivota, diky cemuz psal a vymyslel takovehle silenosti..
|
|
|