Leena+Michalka listopad 09 |
|
(30.7.2011 14:31:22) Momentalne jsem na materske a premyslim co potom. Chvilku jsem ucila na stredni skole, ale laka me spis delat s mensima detma. Nedavno jsem sledovala, ze by snad melo platit, ze kdyz ma nekdo aprobaci na vyssi stupen, muze ucit i na nizsim,.... Mozna bych se na nejake dalkove studium prihlasila, ale me uz se tak nechce :_((. Mam pedagogicke minimum, ktere jsem studovala pri VUT. Titul mam Ing., ale prave ze na VUT a ani ne na pedagogicke skole. Vim, ze ucitelstvi je charita, ale ja mam proste rada deti, ucila jsem chvilku a i kdyz nekdy to bylo hodne narocne, jinou praci bych nechtela.
|
withep |
|
(30.7.2011 14:45:38) Myslíš první stupeň ZŠ? Tam učí jeden učitel všechny předměty, ne? Doporučovala bych nejdřív dopilovat svou vlastní gramatiku a pak teprve jít učit...
|
Němcová Božena |
|
(30.7.2011 14:47:23) Co ti vadí na její gramatice, kromě mě/mně a toho, že nepoužívá interpunkci? Jinak - myslím si, že bude nutné vystudovat celou národku.
|
|
Leena+Michalka listopad 09 |
|
(30.7.2011 15:00:04) Interpunkci nepouzivam zamerne, ucila jsem informatiku a vim co to umi v nekterych prohlizecich udelat. A s ditetem za krkem se pise dost tezko .-). Ale i tak diky za uzitecne rady :-P. .-).
|
withep |
|
(30.7.2011 15:26:00) Zřejmě si pleteš interpunkci s diakritikou . Je mi jasné, že diakritku (háčky a čárky nad písmeny) nepoužíváš záměrně. Ale interpunkce (čárky oddělující věty) by ve srozumitelném psaném projevu chybět neměly
|
withep |
|
(30.7.2011 15:26:38) pardon, neměla
|
|
Leena+Michalka listopad 09 |
|
(30.7.2011 15:32:54) Ok, myslela jsem diakritiku. A, porad, lepsi, ucitelka, ktera, nepise, carky, nez, aby, byla protivna. Hau.
|
sarmi |
|
(30.7.2011 19:54:25) uplne nejlepsi je mila a zaroven znala cj
|
|
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(30.7.2011 16:03:22) nojo, ale co je chceš učit? češtinu? matiku? to nejde o to, že bys to učivo neuměla, ale JAK to vtlouct do hlavy dětem ,tkerý to neumí, pro který je problém třeba i 3+4 a o 13+8 ani nemluvím prvouka - to je oddychovka, kterou stejně jako výchovy každá učitelka na prvním stupni potřebuje pro sebe, aby 1) měla víc hodin do úvazku 2) byla s dětma taky někdy při něčem, kde si popovídají a ona nebyla jen za tu zlou
|
|
Dadulka,02/06,06/07 |
|
(30.7.2011 16:21:01) Neplatí to, musíš mít vystudovaná přímo obor, tzn.učitelství pro 1.stupeň
|
suchatresen |
|
(4.11.2011 20:15:05) Taky si myslím, že čím menší děti, tím kvalifikovanější vyučující musí být. Didaktika, psychologie atd. Ale co si budem namlouvat, je spousta škol, kde učí i nekvalifikovaní kantoři a mnohdy jsou lepší než ti kvalifikovaní. Záleží na řediteli školy, koho přijme do svých řad.
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 18:25:56) Zkusila bych nějakou alternativní školu, tam jim bývá docela jedno, jaké máš vzdělání, co vím, tak prověřovali, jestli děti umíš podchytit a něco je naučit.
Jinak souhlasím, že lepší učitelka je jistě ta se zájmem a přátelským vztahem k dětem, ikdyž nemusí skvěle ovládat diakritiku ani interpunkci To se naučí s dětma
|
jak |
|
(30.7.2011 18:28:09) no JAJO, ale ja bych nechtela pro dite ucitelku, co nema aprobaci na 1. stupen. Jinak to funguje, kdyz mas aprobaci treba Aj-Cj pro stredni skoly, pak muzes ucit i nizsi stupen, ale 1. stupen je neco jineho.
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(30.7.2011 20:27:26) Jájo, tak to nevim, kdes vzala. Já učim v alternativě a aprobovanou jsme zatim měli vždycky i pedagogickou asistentku, natož učitelky.
A osobně jsem zastáncem toho, že učitel na prvním stupni by obor vystudovanej mít měl.
A jako rodič, kterej má děti v alternatovní škole, můžu říct, že mi záleží na tom, aby učitelka uměla pravopis.
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(30.7.2011 20:36:18) Jinak teda nám každou chvíli chodí životopisy od aprobovaných učitelek, které mají zájem o místo, tak si ani nedokážu představit, co by školu vedlo k tomu, aby vzala někoho neaprobovaného, když si může vybírat. To se děje asi spíš na odlehlejších místech (vesnický malotřídky apod.) nebo v průběhu roku, když někdo odpadne nečekaně a škola hledá náhradu na rychlo.
|
Němcová Božena |
|
(30.7.2011 20:38:39) Jasně. Myslím, že do školství se brzy nebude nabírat vůbec, spíš se bude propouštět, takže v případě zakladatelky bych se do toho tak nehrnula.
|
Němcová Božena |
|
(30.7.2011 20:55:47) To myslím smrtelně vážně.
|
|
|
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 21:48:15) Já mám požadavky na učitelku trochu odlišné. Pro mne je důležité, aby uměla dítě nadchnout a vzbudit v něm zájem o poznávání. To ostatní přijde samo, časem... Jestli se na prvním stupni nenaučí to samé, co se učí na běžných školách, nevadí mi to. Nepovažuji mnohé věci z učebnic prvního stupně za příliš důležité. Dokonce se mi nejlíp vysvětlovala čeština podle učebnice češtiny pro cizince...
A co se týká té alternativy, tak zřejmě záleží hodně na škole a řediteli, jakého bude chtít učitele. Před inspekcí to obhajuje jen on sám. Mnohdy jiné požadavky mají i soukromé školy. Mimochodem na malých vesnických školách mi stále berou studenty i ve čtvrťáku mimo aprobaci všema deseti. Ale jinak vím, že s místy je to obtížné, pokud chceš pracovat ve městě...
|
Němcová Božena |
|
(30.7.2011 21:49:15) Jájo, je to nesmysl, že si to určují ředitelé sami. Pokud se jim naskytne někdo aprobovaný, mají přímo povinnost propustit toho neaprobovaného.
|
jak |
|
(30.7.2011 21:53:23) JAJO, TO JE hloupost. Promin, ale ze TY mas na ucitele jine pozadavky neznamena, ze na 1. stupen nemusis mit vzdelani.A zrovna 1. stupen, kde se vetsina deti uci zaklady.
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 22:04:02) Bohužel mám kolem sebe tolik aprobovaných učitelek prvního stupně, které tak nehorázně kazí tomuto poslání jméno, že si vážně myslím, že důležitější je osobnost učitele a jeho dovednosti, než vzdělání... Jak jsem již psala v druhém příspěvku, znám také spoustu ředitelů, kteří si něaprobovaného učitele dokážou snadno obhájit.
Ale reagovala jsem na zakladatelku, že možnost tu je, pokud se poohlédne po školách třeba alternativních, soukromých... Nebrala bych jí naději jen proto, že u vás to třeba funguje jinak
|
Němcová Božena |
|
(30.7.2011 22:05:31) To nechápu, kde žiješ. Jasně, občas se někdo najde. Ale je mi podezřelé, že znáš tolik učitelek, co kazí svému povolání jméno.
|
jak |
|
(30.7.2011 22:08:28) Jajo, take nechapu. Nejsi zaujata? Na nasi skole jsou na 1. stupni uzasne zeny, tak hodne pani ucitelky. Mile, chytre, laskave a k tomu zvladnou i plakaty:))
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 22:13:27) Nevztahujte to prosím přece na vaše školy to je jisté, že jsou super školy s výbornými učitelkami, které dělají vše, jak se má a já všem takovým velmi fandím!
Jen si prostě myslím (a zkušenost mi to stále povrzuje), že prostě nezáleží na tom, jestli ta učitelka vystudovala první stupeň, nebo ne. To je všechno...
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 22:11:52) Díky své profesi a vedlejší pracovní činnosti znám opravdu hodně škol. A na mnohých se učí klasicky, tak jak jsem zažila ještě já. Věř mi, že je mi z toho někdy dost smutno, jak se ještě děti mohou dnes učit. Ale i v těch lepších, či dobrých školách je pořád na významném místě krasopis a dětem se dává příležitost k vlastní produktivní činnosti zřídka. Hlavní činností je opisování textů.
Ad poznámka, že plakáty vzdělávání žáků nezachráníš - v tom nejsme v rozporu, jen to byl příklad produktivní činnosti, která žáky motivuje do psaní...
|
jak |
|
(30.7.2011 22:13:48) Jajo, co delas?
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 22:15:44) Školím učitele
|
jak |
|
(30.7.2011 22:19:07) Jak skolis?Co je ucis? Ja ucila rok na gymnaziu. Predtim jsem ucila nekolik let individualne, to se neda srovnat.
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 22:24:03) To není pro tuhle diskusi podstatné, co je učím a jak je školím. Navíc ta činnost má spoustu dílčích apektů. Důležitá je jen informace, že chodím k nim do škol, u některých vdím, jak učí, u některých vidím produkty žáků, u některých vidím rodičáky s některými jen mluvím (nebo s vedením školy), to je různé. Týká se to prvního i druhého stupně.
Ale nezkoumej mne, prosím, nemá to smysl. Rozhodně není mým cílem hanět tady celé učitelstvo prvního stupně, o tom jsem ani nic nenapsala, jen jsem obhajovala svoje stanovisko, že vzdělávní pro učitele prvního stupně není to nejdůležitější. To je všechno...
|
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 22:16:30) Mimo jiné tedy, což se mi tu nechce rozvádět...
|
|
|
|
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 21:59:49) Já jsem se konkrétně na toto ptala i na MŠMT, protože studenti se na to ptají i mne. Vyjádření MŠMT je, jako ostatně téměř vždy, velmi nejasné. Nikdo však nemůže řediteli nadiktovat, koho má zaměstnat. Vidím kolem sebe dost šikovných ředitelů, kteří si to dovedou obhájit
|
|
|
|
Jája s čápátkem |
|
(30.7.2011 21:54:35) Já jsem se třeba v Německu na jedné alternativce setkala s přístupem, že na prvním stupni je pravopis až na druhé koleji. Opravuje se, ale není tím nejdůležitějším, nestává se hlavním "učivem", učí se mimochodem při produktivních činnostech. Oni učili děti jazyk nejprve používat a nebát se psát (dokonce první dva roky pouze tiskacím písmem), pak teprve na druhém stupni dodělávali gramatiku. A pokud jsem mohla posoudit, ty děti n adruhém stupni neměly vůbec žádný problém. Jde o to, jakou strategii a přístup zvolíš. U nás se mi někdy zdá, že je hrozně důležitý krasopis a správné psaní, na úkor produktivní činnosti a radosti dětí "já už si to všechno napíšu sám"... Ty děti v Německu už v první třídě mohly dělat jednoduché projekty/plakáty s poměrně hodnotným obsahem Školy, které znám blíže, tohle dětem neumožní ani ve třetí třídě
|
jak |
|
(30.7.2011 22:01:17) Jajo, pravopis. Mam syna, ted jde do treti tridy. Znamkuji mu pouze spravnost, pravopis ne. Plakaty a projekty deti delaji take. Na normalni skole.Ano, urcite jsou alternativy, ale 90% skol jede podle normalnich osnov. BTW,na vsechny alternativni ucitele nerada vzpominam,hlavne na gymplu, to bych je strilela. Asi jsem konzerva. Ano, i kdyz jsem studovala, byl o nas zajem, nekolik spoluzaku ucilo uz na fakulte, ale byl tam predpoklad, ze dostuduji. A z 25 lidi z naseho rocniku neucime jen asi 3, jinak se vsichni te kantoriny drzi:) Sama budu rada, kdyz moje deti budou ucit aprobovani ucitele.
|
jak |
|
(30.7.2011 22:02:02) Pardon, krasopis, ne pravopis.
|
|
|
Němcová Božena |
|
(30.7.2011 22:02:30) Jájo, nevím, co znáš za školy. Měla jsem za to, že se to dělá snad všude. Mimochodem, plakátem jejich vzdělání nezachráníš, to je jen taková příjemná nadstavba a zvládne to snad každý učitel, ne?
|
|
|
|
|
klára | •
|
(30.7.2011 22:17:55) Ve škole se děti učí i sloh :-(
|
|
Leena+Michalka listopad 09 |
|
(31.7.2011 1:54:29) Diky vsem za rady. Chtela jsem jen vedet, jestli se treba neco nezmenilo. Pro nadeji ostatnich, mela jsem dve spolupracovnice (na me stredni skole), co prisly ze zakladni skoly. Ucila jsem v jednom z nejvetsich mest v CR .-) a obe presly jen kvuli lepsimu platu. Byly to stavarky s pedagogickym minimem, takze na vsech zakladnich skolach takovy boj asi neni. Obe byly silene workoholicky, zapalene pro praci, s detma to umely, vedly ruzne kurzy pro male deti,... Nekdy aprobovany ucitel nemusi byt ten nejlepsi. Pro sve dite chci hlavne trpeliveho, mileho,zodpovedneho ucitele, ktery bude pro svoji praci delat maximum. Jo a jeste jedna vec, ty kolegyne nemely takovy problem s cestinou jako ja .-). Ale chci jeste jedno dite, tak slibuji, ze budu na sobe makat .-). Tak hezky den nejen ucitelum a hledacum chyb - omlouvam se .-).
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(31.7.2011 7:46:49) Leeno, nikdo tu nepsal, že stačí mít aprobaci a člověk je automaticky dobrej učitel. Já osobně si myslim, že je třeba mít osobnostní kvality a aprobaci zároveň.
Jedno bez druhýho je podle mě málo.
Šílim z amerických filmů, kde obvykle neaprobovanej učitel nastoupí do nějaký chudinský školy a všechno tam převrátí k lepšímu jen díky nadšení. Nadšení prostě nestačí. Resp. nadšení stačí na děti, kterým jde vše samo a stačí je nadchnout, protože se učí prakticky samy. Určitě nestačí na děti s různýma dys, s lehkou mentální retardací, s poruchama chování apod. - v období, kdy se učí číst, psát, základy matematiky... Učitel na prvním stupni musí umět různý poruchy nejdřív vůbec rozpoznat a pak s nima musí umět zacházet, aby dítě nestagnovalo.
Nebylo by to možná až tak třeba, kdyby dobře fungovaly ped.- psych. poradny a člověk by tam moh poslat dítě s tim, že má nějakej problém, oni by zjistili jakej a napsali zprávu, co s nim. Jenže realita: vidim, že dítě je dysortografik a dyslektik. Pracuju s nim jako s dysortografikem a dyslektikem, vhodný postupy říkám i rodičům, abychom byli sladění. Protože škola k tomu potřebuje papír, pošlu dítě do PPP. Tam rodičům řeknou, že dítě je OK a že mu v tý alternativní škole chybí disciplína, a proto nic neumí. Rodiče na prach, snaží se dítě dřít na kost, aby vše dohnalo. Úspěch minimální, jen dítěti se dělá špatně, jen co z dálky vidí písmenko, jakej si vypěstovalo odpor. Jediná učitelka si zatvrzele trvá na dys a podle toho se snaží dítěti pomáhat. Po roce opět návštěva v poradně a tam novej verdikt: dítě má dysortografii a dyslexii. Že úplně rozložili spolupráci školy s rodinou a hodily dítě o pěknej kus dozadu jim je fuk. Napravovat to bude stejně úča, oni už dítě nikdy neuvidí. A jediný doporučení, který byli schopni vyplodit: k dítěti je třeba přistupovat individuálně.
Takových příběhů mám bohužel hned několik A nevim, jak bych proti tomu bojovala, kdybych neměla nějakej teoretickej základ a byla na poradny odkázaná.
Na druhou stranu samozřejmě záleží i na fakultě. Např. nedávno u nás byla holčina, která vystudovala stejnej obor (učitelství pro 1. stupeň se zaměřením na alterškoly), jako já, jen na jiný škole. Nejdřív jsem se zaradovala, ale postupně jsme začly objevovat různý rozdíly. Např. já během studia měla možnost navštívit všechny typy alterškol a pobejt v nich dohromady několik tejdnů. Ona ty školy viděla na přednášce na videu Tzn žádná možnost zeptat se na cokoli učitelky, která v tý škole učí, žádná možnost zapojit se, žádná možnost vidět, jak řeší dítě, který zlobí (páč to se do videa nějak nedává) atd. Praxi my měli od prváku po čtvrťák - v prváku náslechy, ve druháku odučit jednotlivý hodiny, ve třeťáku možnost učit celej rok v jedný třídě jeden předmět, přičemž následoval rozbor, co bylo dobře a co blbě, s naším učitelem a byla možnost ho přizvat do výuky na náslech, když člověk chtěl s něčim poradit, ve čtvrťáku exkurze po alterškolách a třítýdenní praxe kde si kdo vybere (obsah: 1. týden bejt ve třídě a pozorovat, jak to tam chodí, 2. týden učit projektovou výukou a 3. týden různě pomáhat a pozorovat, co si děti z projektu zapamatovaly a odnesly). Praxe na té druhé škole ani čtvrtina toho, co u nás. Takhle bych mohla pokračovat dál. To potom už je fakt jedno, jestli člověk studoval na fakultě, nebo si to načte doma
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(31.7.2011 7:50:09) Zapoměla jsem na praxi asistentskou - chodila jsem v rámci studia asi půl roku jednou týdně pomáhat do center aktivit (centra aktivit, protože šlo o Začít spolu).
|
Leena+Michalka listopad 09 |
|
(31.7.2011 22:28:31) Jeno, ono je to asi vsechno slozitejsi. Nejdulezitejsi je podle me praxe, praxe, praxe,.. I kdyz jak se rika, bez teorie neni praxe . Nevim jak chodi vyuka na vysoke skole pro nizsi stupen, ale dost dobre znam napln vysoke skoly pro materinky. Jedna kamaradka delala stredni pro materinky a druha vysokou (Bc.). Maminky nadsene, ze maji vysokoskolsky vzdelanou ucitelku pro sve deti. A jaka je pravda? Stredoskolacka mela kazdy rok po cele 4 roky praxi, prosla si vsechny typy skolek. A vysokoskolacka, stedni skolu mela gymnazium, pak studovala 3 roky vysokou pro materinky a to klasicky jak na vysoke (takze cca 10 tydnu vyuky x 6 semestru), celkove navstivila pouze 2 bezne skolky. A co je tedy lepsi? At zijou vysoke skoly. Kdyby mi to nekdo umoznil, radeji bych si ke svemu vzdelani dostudovala vsechny mozne materialy k prvnimu stupni a udelala praxi v nekolika skolach ruzneho typu. Ja osobne jsem plne aprobovana pro stredni skoly a az kdyz jsem zacala ucit zacala jsem se vsechno ucit . Vyukove materialy jsem vytvarela po nocich a mela jsem tridu plnou ucnovskych kluku s ruznyma poruchama, coz byl take orisek. Podle me je dulezite chtit. Je pravda, ze praxe je asi opravdu to nejdulezitejsi, ale nevim jestli zrovna tohle mi pedagogicka vysoka skola umozni. No snad budu mit jednou stesti a nekdo mi da sanci byt dobrou ucitelkou pro ty male tvorecky .
|
|
|
|
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(1.8.2011 13:59:50) tak jsem dočetla diskusi a žasnu
pro mne je tedy důležité, aby mé syny učila učitelka vzdělaná a vzděláníchtivá. Není pravda, že učitel se nemusí vzdělávat.
VŠ, kde udělá zkoužky z didaktiky, psychligie a pedagogiky je prostě základ. Samotné učivo se naučí.. ale to jak předat vědomosti dál, to je už o něčem jiném. To každý neumí, a ne každý, kdo to umí s dětmi a děti ho milují je dokáže naučit.
|
Leena+Michalka listopad 09 |
|
(1.8.2011 14:21:55) Vysokoou skolu mam a jen jsem chtela vedet, zda je potreba primo nizsi stupen. Asi rok zpatky se v televizi resilo,jake vzdelani bude akceptovatelne pro nizsi stupne zakladni skoly. Chtela jsem jen vedet, zda se neco nezmenilo. Zaverecne zkousky z didaktiky, pedagogiky a psychologie mam a pani dekanka nam rikala, ze obsahove je to na urovni statnic na pedagogicke fakulte. Jen cituji, pravdu nevim.
|
caira (Vojta1/03,Mates11/04) |
|
(1.8.2011 14:25:00) To už pak bude záležet na ředitele, resp příslušném školském odboru. Např. mami učí I.stupeň a prostě u nich nebraly učitelky s peďákem pro II.st - základy jsou základy. Ale možná je to co škola, to jinak
|
|
|
|
|
|