Evžíček |
|
(6.10.2011 16:25:48) ahoj,
chci se zeptat na zkušenosti- syn je dysfatik s tím, že řeč už je slušná, neumí r,ř a napůl l, občas něměkčí, sem tam nějaký agramatismus, když pospíchá, tak mumlá a není mu moc rozumět, když mluví normálně tak ano....samože není příliš výmluvný, rozumí normálně, jde o expresivní formu
v září jde do školy po odkladu, loni jsem neřešila- věděla jsem, že bude odklad. Dle psycholožky je nadprůměrně inteligentní, trochu nesoustředěný-ale nemá žádnou poruchu vyjma dysfázie
jde mi o to, jestli prostě nastoupí do školy jako normální prvňáček, jen učitelce předám u zápisu papíry od psycholožky- že hůř mluví- nebo to musím řešit přes PPP a mít nějaké vyjádření....
jde na normální základku, psycholožka logo nedoporučila, že je zbytečná
já nevím, jak je to ve škole vnímáno, jestli jako porucha nebo ne....
ve školce funguje od tří let, kdy nemluvil vůbec, bez jediného problému, nikdy jsem nic neřešila
díky za zkušenosti
|
štěpánkaa |
|
(6.10.2011 16:32:37) Evžíčku, pokud syn nemá žádné větší problémy, a hlavně pokud nebude potřebovat nějaký speciální přístup, tak bych tam žádné papíry nedávala. u zápisu bych to jen zmínila, případně bych toto ústně sdělila na třídní schůzce přímo jeho učitelce. Pokud by se ale problémy vyskytly, je dobré mít "v záloze" připravený papír, se kterým bys pak případně došla do školy a domluvila se, co by syn potřeboval (Moji kluci mají oba ADHD, opožděný vývoj řeči a špatnou výslovnost dodnes a přesně takto jsme to udělali, donést papíry nebylo třeba, měli skvělé učitelky.)
|
|
Tessis |
|
(6.10.2011 16:52:16) Evžíčku, a Krejčířová vám řekla, jestli je tam riziko SPU nebo ne? U té dysfázie většinou je velké, i když někdy je to dítě natolik kompenzované, že ty SPU nebo nebo málo
Ale asi bych to udělala jako stěpánka, jen řekla, že hůř mluví..pokud by se objevily SPU, tak dodala potřebný "papír"...
děj pak vědět, jak si mladej vede...
|
Tessis |
|
(6.10.2011 16:55:55) Páč dysfázie vlastně trvá v těch poruchách učení. Jako první se většinou rovná ta řeč, pokud je to slabší dysfázie, tak jde dítě třeba s odkladem už s mluvou normální. Ale právě tam je velké riziko dysgrafie, dyslexie, dysortografie, dyskalkulie atd.
Ale případné SPU jdou poznat už před nástupem do školy, pokud je dítě sledované, což určitě s dysfázií je.
|
Evžíček |
|
(6.10.2011 17:00:58) řekla, že je to 50 na 50....dyskalkulii bych já asi vyloučila- už s ním dělám matematiku pro 1.třídu- sčítá, odčítá, číselné řady- zatím do 5,ale už umí i do 10- takže normál,myslím umí nějaká písmena, podepsat se-ale vůbec ho to nebaví, ta matika ano....číst se učit nechce, nechávám na něm, nikam ho neženu,ať si jede svým tempem
|
Tessis |
|
(6.10.2011 17:03:29) Evžíčku, jj..tam nejvíc problém bývá v tom čtení a psaní. Protože třeba neslyší, jak jdou písmenka správně za sebou a pak to slovo logicky neumí správně napsat.
Ale asi bych to fakt zatím neřešila, jen kdyby přišly problémy. Protože učitelky bývají dost zaujaté, když zmíníš nějakou diagnozu. My máme v podstatě asi stejnou diagnozu jako vy - lehčí forma expresivní dysfázie při dobrém intelektovém potencionálu, tak jsem zvědavá, jak si klučina povede v první třídě
|
Evžíček |
|
(6.10.2011 17:07:40) akorát, že Jirka má těžkou formu- začal mluvit až v 5-ti letech, teď je vývoj rychlý,ale stale ne plně OK
Krejčířová tvrdí, že to vyrovnává nadprůměrnou inteligencí a že pokud by nebyl dysfatik, že by byl extrémně ukecaný
|
Tessis |
|
(6.10.2011 17:10:55) Evžíčku..no právě syn je ukecaný až až (za měsíc 4roky, mluví od necelých 3), akorát mu rozumíme jenom my doma, že
ale u vás to bude určitě v pohodě (v rámci možností), s případnou SPU se poperete..SPU maj i děti bez dysfázie, no fakt bych to učitelce zatím neříkalaproblémy řešit, až nastanou
|
|
|
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(6.10.2011 17:21:37) Dyskalkulie s dysfázií nijak nesouvisí. To riziko se týká jen čtení a psaní. Případně mívaj děti s dysfázkou horší motoriku.
|
Tessis |
|
(6.10.2011 17:22:21) Jeno, tak já četla, že hrozí všechny poruchy učení, ne jenom ty, které souvisí s mluvením...protože dysfázka může zasáhnout kteroukoliv složku vývoje, klidně i matematické představy a tak
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(6.10.2011 21:05:15) No já v tom nevidim logiku.
Má problém v řečovym centru, tak může mít problémy sekundární (jakože se slovní úlohou nebo se zapamatováním názvů čísel - a pak samozřejmě úča, která není schopná uzpůsobit zadání, může říkat, že dítě má problém s matikou - jenže to by taky mohla říkat, že má problém s tělákem, protože nepochopilo pravidla hry nebo s výtvarkou, protože nepochopilo, co má malovat). Ale pokud má dysfatik problém přímo s matematickýma představama, tak to spíš bude náhoda, že se to sešlo, než že by to souviselo. Z dětí s dysfázkou, který znám, nemají s početníma představama problém ani jedno.
Extrémní příklad je náš syn, kterej má dysfázii smíšenou a ještě těžkou formu, takže ani nerozumí ani pořádně nemluví ještě v deseti letech, ale už jako předškolák mi u kalendáře oznámil, že už jenom "nena, va, nena", což znamenalo, že jedna - dva jedna, čili 121 krát musí do školky, než konečně nastoupí do školy a těch stodvacet jedna dní si napočítal stylem 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, jedna nula, jedna jedna, jedna dva atd. v kalendáři a ještě při tom počítal jen pracovní dny, kdy se do školky skutečně chodí... Počítá tak doteď - sečte nebo vynásobí i vícemístný čísla díky tomu, že chápe význam řádů, jen to všechno musí vidět napsaný nebo sám psát, páč co se týká slov, tak pořád plete 18 a 80 apod. Na papíře, kde pracuje s číslicema, se nesplete nikdy.
|
Eržika. |
|
(6.10.2011 21:19:04) K Jeně - můj dysfatik si s počítáním poradí dobře.
Ovšem problém je zadání úkolu v matematice přečíst a správně mu porozumět.
|
|
|
|
|
|
|
kambala pláááckááá |
|
(6.10.2011 17:20:44) jedna kamarádka má integrovanou dcerku, jedna neintegrovaného syna. každá má k tomu jiný přístup. mluvila jsi s někým z PPL?
|
kambala pláááckááá |
|
(6.10.2011 17:21:10) PPP samozřejmě :))))))
|
Evžíček |
|
(6.10.2011 17:26:24) právě že zatím ne...nevím, jestli je to vůbec integrace,když syn nemá vyjma horšího mluvení, mírně neobratné motoriky a možných SPU žádné problémy- v chování ap.
když sleduji ve školce výtvory z předškolní přípravy, tak mi co do grafického projevu přijde jako horší průměr....
SPU se st v průběhu školy, i u dětí bez jiných problémů...ejně zjistí až
|
|
|
|
dadlenka |
|
(6.10.2011 17:29:29) Tak s mým synem chodí jeden dysfatik do 1. třídy, ve třídě jich je 10 a protože se bavím s maminkou tak vím, že se objevil problém kdy děti podle diktování skládají písmenka a on je není schopen správně po sluchu rozlišit, musí mu říkat L jako lodička atd.
|
|
jinan |
|
(6.10.2011 19:32:27) Evžíčku, úplně jako bys psala o mém synovi. Taky měl expresivní dysfázii, 2 roky chodil do logopedické školy, rok odklad a pak šel do normální ZŠ. O problému jsem informovala už při zápisu tř. uč., ale nechtěla žádné papíry z PPP. Tato učitelka má nějaké zaměření na speciální pedagogiku, tak mě ujistila, že případné problémy by hned řešila se mnou. Ale naštěstí se nic nevyskytlo, žádná další dys-. Je taky velice inteligentní, ale agramatický byl občas ještě v 15ti letech. Nyní v 18ti letech na něm není poznat vůbec nic. Držím palce
|
|
Eržika. |
|
(6.10.2011 20:47:20) Já mám dysfatika ve druhé třídě, ale montessori.
Do školy šel po odkladu (logo školka plus předškolák s běžnou montesssori školkou), už u zápisu jsem mluvila s učitelkou, odevzdala papíry, ale integraci, individuál ani asistenta nemá.
Nejhorší je čtení, pak opis, píše docela pěkně, ale má problém správně nahláskovat písmena. Taky má velké problémy s pamětí, proto mu sedí ta montessori - práce na pomůckách a na pracovních listech, obávám se, že z klasického výkladu by si moc nepamatoval.
|
Eržika. |
|
(6.10.2011 20:50:32) Evžíčku, jinak s učitelkou řeším nadstandartně - co mu nejde a co přesně a jak máme procvičovat, a taky třeba něco nestihá.
|
Katka | •
|
(6.10.2011 21:01:28) když to tady čtu - myslíte, že waldorfská škola je lepší než klasika pro dítě, co má dysfázii a nepodařilo by se jí plně do školní docházky kompenzovat?
nebo je lepší pro takové děti vůbec?
mám dítě zatím ve waldorfské školce, přístup tam mají pěkný, tak zvažuju, že by možná bylo pro něj vzhledem k té řeči lepší i další vzdělávání na té škole, přece jen, víc respektují individuality
na druhé straně ale jsem nahlodaná v tom, že mám dojem, že waldorfské školy jsou zaměřené specifický směrem a dítě z nich se už pak ne tak dobře chytá na jakékoliv střední škole apod.
jsou to zatím jen hypotetické úvahy, radši bych klasickou školu, ale na druhé straně - myslím si, že waldorf je schopen víc akceptovat, než velká školní manufaktura na vzdělání
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(6.10.2011 21:09:38) Katko, waldorfský školy mají velkej podíl psaní (učitelek na tabuli, dětí do sešitů) po celou školní docházku. Z části i proto, že se vyhejbaj počítačům. Jsou dost postavený i na mluvenym slově (každodenní předčítání pohádek příběhů atd.) a mají celkem malej podíl názorných pomůcek a cizí jazyk od první třídy (a jestli se neplatu, tak na druhym stupni druhej cizí jazyk). To bych pro dysfatika úplně šťastně neviděla. I když mezi školama jsou rozdíly, takže záleží, jak je to u vás... ale většinou waldorf na slově stojí hodně.
|
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(6.10.2011 21:10:34) Jinak co se týká přestupu na střední, tak tam problém nebejvá, takže bych váhala spíš z těch důvodů, co jsem napsala před chvílí.
|
|
Evžíček |
|
(6.10.2011 21:13:08) o podobném typu neuvažuji, synův intelekt je naprosto v pořádku a předpokládám, že normálně vystuduje
psycholožka se domnívá, že se srovná na normál během mladšího školního věku- takže jenom v klidu přežít první, druhou třídu
jinak syn má nekonfliktní povahu, je extrovert, v kolektivu se pohybuje přirozeně a nemá žádné problémy, ve školce je oblíbený, hlavně u holčiček, má je rád
|
JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) |
|
(6.10.2011 21:18:08) Evžíčku, alternativní školy nejsou speciálky pro děti se sníženym intelektem Jsou to školy se stejnou náplní učiva (ta je daná ministerstvem školství a je závazná), jen ho učí jinak, než běžný školy.
|
Evžíček |
|
(6.10.2011 21:21:53) já vím,ale o waldorfu se takto občas mluví- že vyhovuje méně nadaným dětem
o montessori ne, ale obávám se, že můj syn potřebuje pevnou ruku v běžné škole
uvažovala jsem i o tom, že bych ho učila sama- studovala jsem pedagogickou fakultu-ale nemám na to ani energii ani pevnou vůli, navíc miluje kolektiv,sám by trpěl
|
Katka | •
|
(6.10.2011 21:38:02) Jeno, tak to díky, takhle by mě vůbec nenapadlo se na to dívat, brala jsem to spíš přes to respektování individualit, zas tak hluboce jsem jejich pedagogiku zatím nestudovala.
Ale máš možná pravdu, v tom případě by byla lepší normální základka, nějaká trochu osvícenější, kde děti tolik nedrilují.
Tedy s tím cízím jazykem na waldorfu od první třídy jsi mě dostala, to jsem vůbec netušila.
Jinak si nemyslím, že waldorf je pro méně inteligentní děti /dysfázie nemá s inteligencí nic společného/, spíš jsem to vnímala tak, že jsou schopni víc respektovat jinakost dítěte - třeba ty dysfázie nebo vysloveně dyslexii, že se nebudou snažit děti za každou cenu setřepat do škatulky
Jinak - vím, že máš vzdělávací systém docela zmapovaný. Dá se předem poznat před nástupem do školy, že z dysfázie bude v daném případě i dyslexie apod., nebo se to pozná až za pochodu? Dyslektici ale podle mě to asi mají dneska těžké, do speciálních škol nepatří /inteligence normální/, na asistenta to taky není - tak jako mi z toho vychází, že případný očistec s dyslexií odnesou rodiče a dítě tím, že budou muset doma několikanásobně víc procvičovat.
Jako můj bratr je dyslektik, jenže chodil do školy za totáče, kdy o dyslexii nikdo nevěděl, takže jen tzv. byl blbej na čtení. Ale moc dobře si pamatuju tu šílenou práci, co s ním rodiče měli naučit ho číst, psát. Brečel nad domácími úkoly "já už nemůžu" a nikdy nedospěl do fáze, že by si rád četl knížky. Já jsem pravý opak.
No jak se dneska tyhle poruchy řeší v praxi ve škole, když to dítě potřebuje zvýšené úsilí a péči a to mu v klasické škole mezi 30 lidmi těžko dají. Prostě se čeká, až se srovná, má blbé známky apod., rodiče musí s ním doma dohánět?
Jak to je?
|
|
|
|
|
|
|
|
|