Z+2 |
|
(17.11.2012 16:24:33) Osobně jsem přesvědčený, že společnosti by prospěla významná změna školství. Které by se mělo odklonit od učení se skutečností na učení se schopnosti se zorientovat v problému. Od všeobecného povrchního vzdělání k specializovanému hloubkovému. A výrazně se zaměřit na vysvětlení chování světa kolem. Pak by snad při volbách dokázalo za sebe převzít odpovědnost víc než 30 procent obyvatel.
|
Ananta |
|
(17.11.2012 16:37:05) Do škol bych už od začátku zavedla morálku, mezilidské vztahy, psychologii, teorii moci.. a že od základky myslím úplně vážně, protože ono se to dá podat tak aby to postupně pochopili i děti.
|
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 17:20:05) Z+2 - víš, co je to Gussova křivka? Podle té zůstane 80% lidí zcela průměrných (od těch nablblých, po ty lehce nadprůměrné), ať se budou učit jakkoli a cokoli...
Brutálněji řečeno (citát, jehož autora uvádět nehodlám): 80% lidí jsou idioti a polovia z nich by neměla mít volební právo...
Někdy, když to tak kolem sebe pozoruju, nevím, jestli je ten výrok až tak brutální...
|
TS Garp |
|
(17.11.2012 17:51:02) A díváš se i do zrcadla ?
|
|
Ropucha + 2 |
|
(17.11.2012 17:58:14) Binturong, Gaussova křivka je moje oblíbená teorie, ale zase na druhou stranu, když se podíváš na některé docela slušně fungující demokratické země, je vidět, že i s průměrným materiálem se dá pracovat, že vzdělání a výchova svůj smysl mají.
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 18:32:29) Anett - vždyť taky neříkám, že je třeba stagnovat a nic nedělat. Jistěže se musí pracovat s veškerým materiálem, ale takové ty hurá koncepce jsou zpravidla úplně na houby...
|
|
|
Liška s banem :) |
|
(17.11.2012 18:00:04) Inteligence je vrozená, stejně jako barva vlasů. Nikdo se o ni nezasloužil. Nebyl by být tedy nikdo trestaný za to, že je hloupý a i takový člověk by měl mít možnost prožít šťastný důstojný život.
|
|
Z+2 |
|
(17.11.2012 18:05:42) Jasně. Vždycky musí být většina okolo průměru, ale o to vůbec nejde. Jde o to, že naše školství neučí lidi se učit a chápat. Že většina nerozumí světu kolem sebe a nikdo se jim ho nikdy ani nepokusí vysvětlit. Kromě toho je třeba dát těm speciálně talentovaným šanci se včas zaměřit ne to co jim jde a neplýtvat časem na to co jim nejde a nepujde. Všeobecné vzdělání byla hrozně cenná hodnota, ale budoucnost mění ti někam zaměření. Naše školství by se mělo posunout výrazně k specializaci, protože tím dává větší jeho absolventům se prosadit. Samozřejmě to neplatí absolutně, ale naše školství nerozlišuje a to je špatně. Navíc se děti neučí o tom jak funguje společnost a jak se v ní prosadit a zorientovat. To je téma, které je v naší společnosti naprosto okrajové a to je špatně. Odráží se to i v ochotě nechat ostatní rozhodovat o našich životech.
|
Kudla2 |
|
(17.11.2012 18:16:39) Z, a Ty víš, jak funguje společnost?
To jseš teda borec, já si 1) vůbec nejsem jistá, že to vím a 2) fakt bych nechtěla, aby to vyučoval moje děti někdo, kdo v to "má jasno"
|
Ropucha + 2 |
|
(17.11.2012 18:22:21) Kudlo, já bych řekla, že Z to myslel jinak. Ne předkládat dětem nějaké dogmatické pravdy, ale učit je o principech fungování lidské společnosti, o příčinách a následcích, aby se orientovaly v tom, co se dělo v minulosti a co se děje kolem nich v současnosti, proč se to děje a jak to lze ovlivnit.
|
Kudla2 |
|
(17.11.2012 18:29:20) a myslíš, že ti učitelé to vědí?
|
Ropucha + 2 |
|
(17.11.2012 18:36:31) Nemyslím Ale někteří snad ano.
|
|
|
Z+2 |
|
(17.11.2012 18:34:56) Přesně. O funkci úřadů od městských zastupitelství po Evropský parlament. Prostě základní společenskou orientaci, od pravomocí policie po pochopení systému půjček. Protože bez toho lidé nemají proč jít k volbám, když neví co tím ovlivňují.
|
Ropucha + 2 |
|
(17.11.2012 18:43:02) Z, tohle já považuji za jednu z nejdůležitějších věcí, v čem by měla škola děti vzdělat a zorientovat. Historii a společenskou výchovu považuji za strašně přínosné předměty, pokud by tedy byly vyučovány tak, jak by měly. Jaká je praxe, bohužel víme: předmět "občanská výchova" na PedF studují mnohé s odpuštěním nanynky bez valného rozhledu a nakonec ho ani neučí, učí ho kde kdo, kdo si tím zrovna dozaplácne úvazek ke svým předmětům. Čest výjimkám.
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 18:44:23) Anett - nanynky? Dobrý eufemismus Jinak absolutní souhlas
|
Ropucha + 2 |
|
(17.11.2012 18:48:30) Binturong, no tak jsme tu na veřejnosti a já jsem slušně vychovaná, tak se podle toho snažím vyjadřovat
|
|
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2012 19:58:43) já bych jen podotkla, že takové věci je samozřejmě potřeba znát, ale bohužel si nepamatuju, že by jakákoliv práce v těchto oborech posunula lidstvo kupředu. Tyto předměty se do dětí ládují horem dolem A MAJÍ PROSTOR DOSTATEČNÝ (GYMNÁZIUM) , řekla bych, že bychom se měli zaměřit spíše na obory technické, přírodovědné a matematika, ve kterých u nás vzdělanost stále upadá hlouběji a hlouběji
|
|
|
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 18:38:01) Anett - ale tohle se oficiálně učí už desetiletí. Teda mělo by - alespoň se o tom na fakultách mele pantem imrvére...
|
Ropucha + 2 |
|
(17.11.2012 18:45:45) Binturong, pantem se mele už dvacet let, to sice ano, ale jestli tomu odpovídá praxe, o tom mám důvody pochybovat.
|
|
|
|
Liška s banem :) |
|
(17.11.2012 18:27:06) Jakkoli trendem je třídimenzionální vidění světa a kina i obývací pokoje jsou plné lidí s brýlemi mámení, naše životy jako by byly zcela plošné a měly jen dvě d...imenze. Ta třetí, ta, která dodává životu hloubku, chybí. Současné české společnosti prostě chybí ideál, k němuž by se mohla vztahovat.
Jedině vzdělaný a kulturní člověk je totiž schopen pochopit a připustit si, že nemá jen tolik proklamovaná lidská práva, že má také lidské povinnosti. Jedině takový člověk je schopen cítit se, a v důsledku i být občanem.
Říkám-li, že je nám zapotřebí ideálu, nemám na mysli ideál ve smyslu zneužitelného ideologického fetiše, ale ve smyslu – člověk jakožto míra věcí. Ideálem by tedy měl být myslící člověk.
Abychom ale mohli hledat paralely i východiska, musíme si pojmenovat, v čem tkví základní problém. Podle mého soudu je to rozpor mezi rozumem a citem, respektive vynášení jednoho takového fenoménu nad druhý.
Jakékoli lidské konání, jakýkoli obor lidské činnosti, ztratí-li etiku, může být jen a jen fachidiotstvím. Například taková ekonomie bez etiky zůstane jen karetní hrou, chvílemi dosti hazardní.
Aby člověk mohl být mírou věcí, musí být vzdělaný, nemůže to být rezignovaný a nečinný živočich, tvor řídící se pouze svými pudy, pasivně přihlížející sofistikované logistice vymývání mozků, tvor, kterému je možné namluvit v podstatě cokoli. To ale bez ideálu, bez ambice, bez touhy, bez činnosti, bez aktivity – nejde.
Život na téhle planetě vznikl a také se tu udržel – je tedy možné, aby člověk žil, nebyl rozmařilý, žil zodpovědně ve smyslu: Co je kolem mě a co po mě zůstane, povznesl se nad sebe sama a uvažoval o sobě jako o součásti celku.
Aby bylo jasno, vzdělání nechápu jako nutnost mít univerzitu v každé vesnici. Vzdělání je především otázkou jasně nastavených pravidel, odbornosti oborů, a v neposlední řadě také efektivity, neboť není důležité, co spolykám, ale co strávím a jaké živiny si z potravy vezmu.
Mravní obroda národa je zkrátka nevyhnutelná. Není nutné, aby se to stalo hned, ale musí se to začít dít. Nechci totiž ani domýšlet, co by se stalo, kdyby se k nějaké aktivitě vzmohli i ti nemyslící. Obávám se, že by šlo o aktivitu hrubě nesametovou.
Vladimír FranzZobrazit
|
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 18:36:30) Kudlo - no a ještě ke všemu to. Na současných pajdách (absolventi jiných fakut nesmějí teoreticky na základkách vůbec učit) je pod úrovní valná část předmětů, takže by mě dost zajímalo, kdo by učil ten předmět "Jak mít jasno"
|
Liška s banem :) |
|
(17.11.2012 18:39:24) A když se po maturitě nikam nedostanu, půjdu na pajdu. To bylo a myslím si, že stále je, heslo všech maturantů. Kvalita učitelského sboru tomu pak odpovídá.
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 18:42:02) Liško - velmi a zcela výjimečně s Tebou souhlasím - ale bohužel za to může 40 let totality...
|
|
|
|
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 18:33:40) Z+2 - jsi si jistý, že je to chyba školství? Stádnost je pro náš národ typická už po staletí
|
Z+2 |
|
(17.11.2012 18:39:23) Naše děti od dob Rakousko-Uherska stádně vychováváme a za odlišnosti trestáme, proč by jsme se stádně neměli chovat. Funguje to už od školek. Pokud si chceme vládnout sami je třeba děti naučit se rozhodovat a umožnit jim si za sebe brát odpovědnost.
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 18:43:07) Jenže to se naše děti nenaučí ve škole mezi stádem úč. To je otázka rodinné výchovy
|
Z+2 |
|
(17.11.2012 18:56:24) Stádo úč by až tak nevadilo pokud by se proměnil systém a byla užší povinná část předmětů a širší volitelná. Kdyby se rozostřily hranice postupných tříd už na základce, pak by to stádnost rozbilo bez ohledu na ně.
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2012 20:00:59) ono by celkem stačilo, kdyby se děti na ZŠ naučily aspoň s porozuměním číst psát a základy počtů. Bohužel to tak není
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 20:48:04) Štěpánko -
|
|
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 20:46:55) Z+2 - jojo, taky jsem věděla, jak spasit školství a taky jsem bývala idealista
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(17.11.2012 18:51:33) Z, ano, funguje to už od školek, a vidíš i tady na diskuzích, jak maminky považují za přínosné pro své děti, aby se od tří let pěkně socializovaly, tj. učily se žít ve stádečku a nevyčuhovat z něho ani o centimetr na žádnou stranu
|
Binturongg |
|
(17.11.2012 20:45:35) Anett - trefa!
|
|
Pawlla |
|
(18.11.2012 5:12:14) Annet,to není až tak o maminkách a rodičích vůbec.Socializace je přínosná a pokud je dítě na kolektiv zralé už ve třech letech,proč ne."Stádečko" pak vytváří školní systém,protože nic jiného než stádečko učit neumí,sebemenší vybočení je problém,ale není řešení držet děti doma,zní to sice jako fráze,ale pro ně je ten kolektiv opravdu přínosný.Změnit by se měl systém,ale jak toho docílit netuším,nevidím žádnou snahu z kompetentních míst.
|
|
|
|
|
|
aky |
|
(17.11.2012 18:06:10) Bin zaujimava otazka. Volime politikov, ktori rozhoduju o nasich peniazoch, dlhoch, dochodkoch.... A neviem nakolko je kvalifikovany o tom, ktori politici to urobia dobre, rozhodnut clovek, ktory posle pol miliona Czk na ucet milionara z Nigerie, ktoreho spoznal na internete a ktory mu slubil, ze prileti do CR a ze sa s nim ozeni.
|
Z+2 |
|
(17.11.2012 18:12:54) To nemá tak moc společného s inteligencí, ale s ochotou myslet. S vírou v životní šance. S zkušenostmi s netem a to i zprostředkovanými. Není tak velký problém jak rozhodujeme. Protože každá volba může být pro někoho vhodná. Větší problém je neochota o tom kdo za mě bude rozhodovat, spolurozhodnout a nechat to na těch co přijdou.
|
aky |
|
(17.11.2012 18:45:50) Mozes blizsie opisat cloveka, ktory je inteligentny ale nie je ochotny mysliet?
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2012 19:59:55) skoč se na takové podívat na střední nebo vysoké školy
|
Z+2 |
|
(17.11.2012 20:39:11) Já myslím, že kamkoliv.
|
štěpánkaa |
|
(17.11.2012 20:42:33) třeba do zrcadla?
|
|
|
|
|
|
|
|
|