| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná

 Celkem 56 názorů.
 FilkaFila 


Téma: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 18:29:17)
Právě jsem shlédla video z Olšanských hřbitovů, kde si dalo sraz tvrdé jádro KSČM v čele se soudružkou poslankyní Semelovou a hýkavě oslavovalo syfilitického vraha Klementa Gottwalda, nejmasovějšího vraha Stalina a 25. únor, který byl prý nadějí a kdy skončilo vykořisťování. Nemůžu strávit, že v parlamentu sedí poslankyně, která oslavuje padesátá léta. Prostě nemůžu. Do toho parta mladíčků drží Lenina a mává srpem s kladivem a důchodci nadávají protestujícím za výkřiků - holt slušný paradox - "ježišmarja".

Pokud vím, svoboda slova je u nás v jistém směru omezená, asi před rokem jsem četla o jiných mladých pitomečcích, kteří drželi v ruce transparent s nějakým symbolem "Evropo, povstaň", což si někdo vyložil jako propagaci nacismu a těm blbounům hrozilo několik let natvrdo za propagaci hnutí směřujících k potlačení... Je tu nějaký právník, co by mi uměl vysvětlit, jestli to v podstatě není stejné, tedy žalovatelné? jestli je k tomu nějaká definice?

No a pak ta společenská akceptovanost... Neumím si představit, že by v Německu seděl v radě poslanec, který by přijel na vzpomínku na vedoucího zemské NSDAP a přitom ho chválil, co všechno udělal pro vlast, přičemž by taky vychválil velkého vůdce, za přítomnosti omladiny mávající hakenkrojcy... Proč jsme se my nedokázali od minulosti distancovat? Proč u nás sedí takový člověk v parlamentu, ačkoliv všude jinde by to bylo nemožné?
 Len 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 18:49:36)
Buchli, ale to je v mnoha statech skutecnost a ty staty rozhodne nejsou komunisticke~;)
 FilkaFila 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 18:51:43)
Nemáš pravdu. Ono blouznění o nacionalismu a sociální spravedlnosti (nacionální socialismus) taky není trestný, trestná je propagace nacismu německého typu, tedy schvalování genocidy, popírání, podněcování nenávisti apod. A tihle lidi neopěvují Thomase Morrea nebo Karla Marxe, komunismus jako takový, oni oslavují Gottwalda, režim, Stalina, jeho režim, režim který byl v ČSR po roce 48 atp. O to mi jde.
 Patejl1 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 18:43:05)
Já jsem spíše zastánce toho, že svoboda projevu by měla být zaručena, protože limitace toho k čemu se člověk smí vyjadřovat a k čemu ne, nakonec vede vždy k tomu, že je to zneužit jako nástroj politického boje, diskreditace apod.

Šiřme osvětu, říkejme proč to bylo špatně, ale nezakazujme o ničem mluvit.
 FilkaFila 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 18:44:05)
Nebo tedy tak... toliko k té právní stránce věci. Mě by spíše zajímala ta společenská akceptace... co za to může? Malá informovanost?
 FilkaFila 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 18:47:10)
prostě že je takový člověk v parlamentu... a nikomu to příliš nevadí.
 Patejl1 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 18:50:05)
Řekl bych, že lidi obecně a češi možná speciálně se neumějí poučit ze své historie.
Že si z historie pamatujeme jen to dobré, a to zlo každý zapomíná.

Já zrovna teď čtu dostupné prameny k procesu s Judr. Miladou Horákovou a nepřestávám se divit co všechno jsem nevěděl.

Stranu jako takovou bych nerušil, byl by to podobný akt jako když komunisti zlikvidovali ČSNS.

Lidi se přiklánějí k extrémistickým stranám protože jsou frustrováni nedostatkem peněz, úspěchu, příležitosti. Chtějí aby to někdo za ně vyřešil, a nechtějí si připustit, že hlavní iniciativa musí vzniknout z nich. KSČM se svojím "znárodňovácím" programem to do určité míry nabízí.

 Patejl1 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 19:53:45)
Nevím, ale řekl bych, že by je spíš volili kdyby to chtěli pojmout jako formu protestu, než aktivně demonstrovali - to už není protest to už je za ně agitace a to nejde bez toho aby si myšlence aspoň trošku věřila.
 Persepolis 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 18:51:10)
No tak to pozor, pár stran, které se sice nejmenovalo NSDAP, ale byly výrazně nacionalisticky zaměřené se v parlamentech různých evropských státu vyskytovalo a vyskytuje. Třeba Le Pennova strana(nevím jak se jmenuje, teď ji snad vede jeho dcera) ve Francii, nějaká podobná strana se snad dostala do parlamentu v Nizozemsku a určitě jsou i v jiných státech.
Mě přijdou zákazy neefektivní a kontraproduktivní. Víc se mi líbil projekt Podporuj svého nácka nebo Poznej svého nácka nebo tak nějak, který to hnutí zesměšňoval.
 FilkaFila 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 18:52:56)
Opakuji, o to mi nejde. Kolik je v evropských parlamentech stran, které mávají hakenkrojcy a oslavují Hitlera? Oni mávají srpem a kladivem a oslavují Gottwalda a Stalina.
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 20:07:09)
Hákový kříž byl bohužel taky zneužit, je to symbol, který se vyskytuje mnohem déle v hinduismu. Některé zdroje píší o zneužití duchovního symbolu a černé magii, dál to nebudu radši rozvíjet, aby to někdo nepochopil zle.
 Persepolis 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 19:01:05)
Ale KSČM Gottwalda a Stalina oficiákně nepropaguje. To jenom to tvrdé jádro kolem Semelové a spol. Ony ty západní nacionálně populistický strany se taky snaží ukazovat v lepším světle, to už je taková volební strategie.
Já ani nevěřím, že by KSČM chtělo návrat ke stalinismu, na to je příliš mnoho jejich členů zaháčkovaných v byznysu.
 Patejl1 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 19:54:31)
Souhlasím!.
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 20:00:25)
Protože je to složitější, komunismus není to co proběhlo v historii, to bylo zneužití komunismu, oproti tomu nacismus, jako ideologie, je zlo v čisté podobě. Nesouhlasím s komunismem nastoleným násilnou cestou, k tomu by muselo lidstvo dozrát. Docela jsem se těšila, že komunisti jako Semelová zmizí a nastoupí mladí reformovaní komunisti, bohužel tihle extrémisti jim to kazí, ale ono jich moc není.
 Patejl1 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 20:15:19)
Ona prakticky jakákoliv rétorika dovedena do extrému je děs a naopak i nacionalismus vedený s nějakou mírou nemusí být do morku kostí špatným režimem.

Špatné je označovat co je správné smýšlení, co špatné a co zakázané.

 Kudla2 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 21:40:29)
"Špatné je označovat co je správné smýšlení, co špatné a co zakázané."

Já smýšlím tak, že by se měli zabít všichni lidi, jejichž nick začíná písmenem P. Případně k tomu konci začnu podnikat nějaké kroky.

Ještě pořád si myslíš, že je špatné označovat, co je správné/špatné/zakázané smýšlení?

(Pro jistotu - fakt si to NEmyslím s těmi nicky, to měla být jen ilustrace)
 .kili. 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 21:43:53)
Dělník z Dědic
Marie Pujmanová (1893–1958)

Vydal se mladý hoch do světa
s pilkou a hoblíkem v ruce,
Čech, Moravan a proletář.
a pěšák revoluce.
Prve než začal se slovy,
rozmlouval s pravdivou hmotou
tesaje pražec lipový
než rozhovořil se o tom,
co svíralo jeho rodnou zem,
rodnou zem Ječmínkovu,
s nesmírným světem mužů a žen
z masa a krve, lnu a kovů,
než pilník v péro zaostřil,
nebylo to tak snadné
načesat v přesčasech nočních chvil
co šťastnějším do klína spadne.
Těch stávek, těch schůzí, těch táborů -
vždyť dávno před válkou bránil
vlast proti panskému záboru,
tak pevně trvaje na ní,
protože odjakživa znal
života věrnost a bídu,
protože pozorně naslouchal,
tlukotu srdce lidu,
protože vytáhl do boje
v své marx-leninské zbroji,
dělník a generál, oboje,
dnes v královském sálu stojí,
Vyjděte na pavlán, soudruhu
před vámi staletí Prahy,
ten příboj střech a osudů,
dělníka z Dědic zdraví,
z komínů mávají kytice,
rozkvétajícího dýmu
a cukrem úsměvů jiskříce,
jdou pionýři činů,
je po hladu, děti, po hladu,
než s rokem spjal se rok –
jak dělník má klíč od Hradu –
ten Horymírův skok!
Otevřel brány dokořán
zahrad i obrazáren,
aby to nebyl prázdný rám,
aby lid osmahlý žárem
žňového slunce a ingotů
se občerstvil líbeznou duhou,
dvě práce se neskryly v samotu
a objaly jedna druhou.
Jak nakláníte se nad plánem,
číslice zvedají hlavy
a úderníci s elánem
dělníka z Dědic zdraví,
protože odjakživa znal,
života věrnost a krásu
protože pozorně naslouchá
lidu a jeho hlasu.


Klement Gottwald
Vítězslav Nezval (1900–1958)
Pod vůli mocných světa zrozen z jitřenčina čela
Bez kolébky bez perutí archanděla Gabriela
Bez darů a bez Tří králů bez povijanu
Přišel na svět jak se vchází do uraganu
V jizbě zlých i dobrých lidí kde je sůl a kniha zlatem
kde sám život stal se bajkou o chudém a o bohatém
sivý pohled upřen k Matkám v jizbě bez hraček
Poznal život smrštěný až do hoblovaček
Čerpal ze své rodné země všechny sladkotrpké mízy
Tisíc lidí oralo a jenom pár jich za ně sklízí
Nekonečná dobroto tys spravedlivý hněv!
Stal se srdcem v kterém ústí miliony cév
Únorové dny jak ptáci odlétají z pražských věží
Svírá ve své pěsti vítr mezitím co na něj sněží
Mohla hořet česká města mohlo shořet víc
Mohly trčet na ulici stíny šibenic
Mohl plakat celý národ Všichni Češi Každý
Národ mohl okusit blínu bratrovraždy
Mohly hořet vesnice i města ze čtyř stran
Kdyby nebyl zkrotil pevnou rukou uragan
Proti vůli mocných světa proti rušitelům míru
Mění zle i dobré lidi v pokolení pionýrů
V jeho dýmce doutná jako v dýmce Stalina
Oheň kámen u kterých se schází rodina
Proti vůli mocných světa po Mnichovu po Lipanech
Řídí plavbu lodi jejíž vlajka vlaje na Hradčanech
Národe už neztroskotáš v moři na bárce!
Jeho kompas ukazuje k nové polárce

Za Gottwalda a za Stalina vpřed
Čet. Pavel Kohout (* 1928)
Takový zákon si vojáci odpřísáhli,
když na sovětské frontě, v bouři střel,
byl v první linii úderem prudkým, náhlým,
uprostřed boje zabit velitel.
U jeho těla zarazili prapor
a s jeho jménem vlétli nad okop,
a sebezběsilejší nepřátelský nápor
našel v tom místě zkázu, smrt a hrob.
Soudruzi!Tak nám velitel padl v boji.
Smutek však nesmí klesnout na oči.
Nepřítel nenechá nás proto na pokoji!
Náš nepřítel je živ a úročí!
Neodkládejte samopaly v pláči,
nepusťte smutkem z rukou pistole,
protože prohrát v našem boji – značí
zadržet komunismus nejmíň o sto let!
Ať v našich srdcích strážní ohně planou,
tak, jak nás tomu učil řadu let.
Na každou ránu odpovíme ranou!
Za Gottwalda a za Stalina vpřed!
(14.března1953)


Píseň o vrchním veliteliČet.
Stanislav Neumann (básník) (1927–1970)
Nad vlastí vítr mračna rozhání.
Mé řeky v tanci běží dolinami.
Rozkvetly v bouři štěpy na stráních.
Tak celá zemně o něm zpívá s námi.
Kde matka děcku na kolébce zpívá,
kde klasy voní nových polí šíř,
kde tavbami se půlnoc rozednívá,
tam Gottwaldovo jméno uslyšíš.
A já tu stojím nad úsvitem ranním.
Nad naším štěstím stojím jitřní stráž.
Gottwald je se mnou, se mnou zemi chrání,
je moje síla, rudý prapor náš.
A kdyby zítra vpad k nám nepřítel
a bombardéry vzlétly v temných mracích,
zahučí v pochod řeky pěnité
a naše lesy k boji zaburácí.
I matka vezme pušku za své dítě.
I hory stát nám budou po boku.
On bude s námi, s námi na úsvitě
až po prvé se zvednem k útoku.
Bude-li těžko v nelítostném boji,
on jako vždycky půjde před námi.
A bude se mnou chránit lásku moji
a naše štěstí s námi ochrání.
Gottwald je se mnou. S ním je naše síla.
Neprojdou vrazí děti zabíjet
a nezapálí naše města bílá.
Na stráží míru Gottwald s námi je.
Lidový chorál
Oldřich Mikulášek (1910–1985)
Po horách,
po dolách
letí mrak, letí stín
Vltava pláče,
hoře valí Váh,
zemřel syn,
veliký vlasti syn.
Po městech,
dědinách
černý prapor vlá.
V brázdách
jak na ranách
sníh leží
bílé fáče,
Po ženách,
po mužích,
po slzách na tvářích
poznáš, co národ ztratil.
Padl mu bojovník,
aby mu vstával v snách
po horách
po dolinách
chorál zazpívati.


Nad padlým vrchním velitelem
Vilém Závada (1905 - 1982)
Za ranou rána dopadá
jak v palbě kanonýrů.
Po Stalinovi Gottwalda
vyrvala z fronty míru.
Nelze už ani plakati.
Hořké je každé slovo.
Ruce a rety zaťaty.
Žal těžší nad olovo.
Však nezdáme se bolesti
a nezatáhneme síly.
Vždy velcí ve svém neštěstí
my dále půjdem k cíli.
Za ranou rána dopadá,
tvrdě náš národ kuje.
Jeho úderná brigáda
světě lepší vybojuje.
 .kili. 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 5:39:42)
Karel Čapek - PROČ NEJSEM KOMUNISTOU?

Tato otázka se z čistě jasna vynořila mezi několika lidmi, kteří byli nakloněni čemukoli spíše než tomu, aby se bavili politikou. Je jisto, že by nikdo z přítomných nepoložil otázku "Proč nejsem agrárníkem" nebo ?Proč nejsem národním demokratem". Nebýti agrárníkem neznamená ještě žádný určitý názor nebo životní víru; avšak nebýti komunistou znamená býti nekomunistou; nebýti komunistou není pouhý zápor, nýbrž jisté krédo.
Pro mne osobně je ta otázka úlevou; neboť tuze bylo třeba nikoli polemizovat s komunismem, nýbrž hájit se sám před sebou z toho, že nejsem komunistou a proč jím nemohu být. Bylo by mi lehčeji, kdybych jím byl. Žil bych v domnění, že přispívám co nejřízněji k nápravě světa; domníval bych se, že stojím na straně chudých proti bohatým, na straně hladových proti žokům peněz; věděl bych, jak o čem smýšlet, co nenávidět, čeho nedbat. Místo toho jsem jako nahý v trní: s holýma rukama, nekryt žádnou doktrínou, cítě svou bezmoc pomoci světu a nevěda často jak chránit své svědomí. Je-li mé srdce na straně chudých, proč u všech všudy nejsem komunistou?

Protože mé srdce je na straně chudých.

Viděl jsem bídu tak palčivou a nevýslovnou, ze mi zhořklo vše, čím jsem. Kdekoli jsem byl, běžel jsem od paláců a muzeí podívat se na život chudých v ponižující roli bezradného diváka. Nestačí dívat se a nestačí soucítit; měl bych žít jejich životem, ale bojím se smrti. Tato všivá nelidská bída není nesena na štítě žádné strany; do těch strašných pelechů, kde není ani hřebík na oběšení, ani špinavý hadr na podestlání, křičí komunismus z opatrné dálky: tím je vinen společenský řád; za dva roky, za dvacet let zavlaje prapor revoluce, a pak..
Jakže, za dva roky, za dvacet let? Což můžete tak lhostejně připustit, že se má takhle žít ještě dva měsíce zimy, ještě dva týdny, ještě dva dny? Buržoazie, která zde nedovede nebo nechce pomoci, je mi cizí; ale stejně cizí je mi komunismus, který místo pomoci přináší prapor revoluce. Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoli pomoc. Chudoba, hlad, nezaměstnanost nejsou mu nesnesitelnou bolestí a hanbou, nýbrž rezervou temných sil, kvasící hromadou zuřivosti a odporu. "Tím je vinen společenský řád." Ne, tím jsme vinni všichni, ať stojíme nad lidskou bídou s rukama v kapsách, nebo s praporem revoluce v rukou.
Chudí lidé nejsou třída, nýbrž právě vytřídění, vyřazení a neorganizovaní; ti nebudou nikdy na stupních trůnu, ať na něm sedí kdokoliv. Hladoví nechtějí vládnout, nýbrž jíst; vzhledem k bídě je lhostejno, kdo vládne; záleží jen na tom, jak my lidé cítíme. Bída není instituce nebo třída, nýbrž neštěstí; ohlížeje se po výzvě k bezprostřední lidské pomoci, nalézám studenou doktrínu třídní vlády. Nemohu býti komunistou, protože jeho morálka není morálka pomoci. Protože káže odstranění společenského řádu a nikoli odstranění společenského zlořádu, jímž je bída. Protože, chce-li vůbec pomoci chudým, činí to podmínečně: nejprve musíme vládnout, a pak (snad) na vás dojde. Pohříchu ani tato podmínečná spása není textově zaručena.
Chudí lidé nejsou masa. Tisíc dělníků může pomoci jednomu dělníkovi v jeho existenčním boji; ale tisíc chudáků nemůže pomoci jednomu chudákovi ani ke kusu chleba. Chudý, hladový, bezradný člověk je naprosto osamělý. Jeho život je historie pro sebe, neslučitelná s jinými;je to individuální případ, neboť je to neštěstí, i když se podobá jiným případům jako ošlapek ošlapku. Převraťte společnost čímkoli navrch; chudí padnou zase ke dnu a nanejvýše k nim přibudou jiní.
Nejsem ani za mák aristokrat, ale nevěřím v hodnotu mas. Ostatně nikdo snad vážně netvrdí, že masy budou vládnout; jsou jenom hmotným nástrojem k dosažení jistých cílů; jsou prostě politickým materiálem v daleko tvrdším a bezohlednějším smyslu než straníci jiných barev. Je třeba stlačit člověka do jakési fazóny, aby se stal hromadným materiálem; je třeba dát mu uniformu z určitého sukna nebo z určitých idejí; po hříchu uniforma z idejí"" se obyčejně nemůže po půldruhém roce svléknout. Začal bych si komunismu hluboce vážit, kdyby přišel k dělníkovi a řekl mu počestně: "Žádám od tebe něco, ale nic li neslibuji; žádám, abys byl u mne kusem, jednotkou, materiálem, tak, jako jsi kusem a materiálem v továrně; budeš poslouchat a mlčet, jako posloucháš a mlčíš v továrně. Zato jednou, až se vše změní, zůstaneš, čím jsi; povede se ti hůře nebo lépe, což nemohu zaručit; řád světa nebude k tobě štědřejší ani líbeznější, ale bude spravedlivější." - Myslím, že by se většina dělníků velmi rozmýšlela před touto nabídkou; a přece by byla svrchovaně poctivá, a kdož ví, zda by nebyla z vysoce mravních důvodů přijatelnější než všechny dosavadní oferty.
Živit chudého člověka sliby je okrádání chudého. Snad se mu žije lehčeji, malují-li se mu tučné husy na vrbě; ale prakticky je i dnes tak jako před sto lety lepší vrabec v hrsti nežli holub na střeše vládní budovy, a lepší je oheň ve sporáku, než červený kohout na krovech paláců, kterých ostatně je u nás značně méně, než jak by věřil člověk, jemuž místo jeho očí vnucují třídní vědomí; neboť až na málo výjimek jsme co do životní míry celkem nezámožný lid, což se zpravidla zapomíná konstatovat. Obyčejně se říká, že chudý nemá co riskovat; naopak, děj se co děj, chudý riskuje nejvíc, neboť ztratí-li něco, ztratí poslední kůrku chleba; s kůrkou chudého se neexperimentuje. Žádná revoluce se neodehraje na zádech malého počtu lidí, nýbrž na zádech největšího počtu; ať je válka, nebo valutní krize, nebo cokoliv, je to chudák, který si to odnáší nejdřív a nejtíže; není prostě mezí a dna bídy. To nejzpuchřelejší na světě není krov bohatých, nýbrž krov chudých; zatřeste světem a pak se jděte podívat, koho to zasypalo.
Co tedy činit? Pokud mne se týče, neutěšuji se příliš slovem "vývoj"; myslím, že bída je jediná věc na světě, která se nevyvíjí, ale jen chaoticky roste. Avšak není možno odkládat otázku chudých do nějakého příštího řádu; má-li se jim vůbec kdy pomoci, musí se začít už dnes. Je ovšem otázka, má-li k tomu dnešní svět dosti mravních prostředků; komunismus praví, že nikoliv; nuže, je to právě tento zápor, v čem se rozcházíme. Nechci sice tvrdit, že jest dost dokonale spravedlivých v této sociální sodomě; ale v každém z nás sodomských je kousek spravedlivého, a já věřím, že bychom se mohli po delší námaze a mnohém mávání rukama dohovořit na zcela slušné spravedlnosti. Komunismus však praví, že se dohovořit nemůžeme; patrně vůbec pochybuje o lidské hodnotě většiny lidí, avšak o tělo věci bude mi mluviti dále. Dnešní společnost se nesesypala, když provedla jakous takous ochranu nezaměstnaných, zestárlých a nemocných; neříkám, že to stačí, avšak důležité je pro chudé i pro mne, že aspoň tolik bylo možno provésti dnes, hned na místě, bez rozčileného čekání na slavnou chvíli, kdy zavlaje prapor revoluce.
Věřiti, že problém chudých je úkolem dnešního a ne teprve příštího řádu, to znamená ovšem nebýti komunistou. Věřiti, že důležitější je kus chleba a teplo v kamnech dnes nežli revoluce za dvacet let, to znamená velmi nekomunistický temperament.
Nejdivnější a nejnelidštější na komunismu je jeho zvláštní pochmurnost. Čím hůře, tím lépe; porazí-li cyklista hluchou babičku, je to důkaz zpuchřelosti dnešního řádu; strčí-li dělník prst do koleček stroje, nerozmačkají mu jeho ubohý prst kolečka, nýbrž měšťáci, a k tomu ještě s krvežíznivou rozkoší. Srdce všech lidí, kteří z těch či oněch osobních příčin nejsou komunisty, jsou zhovadilá a hnusná jako vřed; není dobrého chlupu na celém dnešním řádu; co je, je špatné.
V jedné baladě praví Jiří Wolker: "Nejhlouběji v tvém srdci, Chudý, vidím nenávist." Je to strašlivé slovo, ale zvláštní je, že je docela nesprávné. Na dně srdcí chudých lidí je spíše podivuhodná a překrásná veselost. Dělník u stroje si daleko chutěji zašprýmuje nežli fabrikant nebo ředitel továrny; zedníci na stavbě užijí víc legrace než stavitel nebo domácí pán, a zpívá-li někdo v domácnosti, je to rozhodně spíše služka drhnoucí podlahu nežli její paní. Takzvaný proletáře od přírody nakloněn téměř radostnému a dětskému pojímání života; komunistický pesimism a zasmušilá nenávist jsou do něho uměle pumpovány, a k tomu ještě nečistými troubami. Tento import zoufalé pochmurnosti se nazývá "výchova mas k revolučnosti" nebo "posilování třídního vědomí". Chudému, který má tak málo, berou ještě primitivní radost ze života; to je první splátka na budoucí lepší svět.
Nehostinné a nelidské je klima komunismu; není střední temperatury mezi mrazivou buržoazií a revolučním ohněm; není nic, čemu by se proletář směl s požitkem a nerušeně oddat. Není na světě oběd nebo večeře; buď je to plesnivá kůrka, chudého nebo žranice pánů. Není už láska, nýbrž buď perverze bohatých, nebo proletářské plození dětí. Buržoa vdechuje svou vlastní hnilobu a dělník souchotiny; tím jaksi vymizel vzduch. Nevím, zda se žurnalisté a spisovatelé vemluvili v tento nesmyslný obraz světa nebo zda vědomě lhou; vím jenom, že naivní a nezkušený člověk, jímž je většinou proletář, žije ve strašlivě zkresleném světě, který mu skutečně nestojí za nic jiného, než aby byl z kořene vyvrácen. Avšak ježto takový svět je jenom fikce, bylo by velmi načase z kořene vyvrátit tuto ponurou fikci třeba nějakým revolučním činem; v tom případě jsem nadšeně při věci. Není pochyby, že v našem slzavém údolí je příliš mnoho nevýslovného neštěstí, přemíra strádání, poměrně málo blahobytu a nejméně radosti; pokud mne se týče, nemyslím, že bych měl ve zvyku líčit svět nějak zvlášť růžově, ale kdykoli zakopnu o nelidskou zápornost a tragičnost komunismu, chtěl bych křičet v rozhořčeném protestu, že to není pravda a že to přece vše takhle nevypadá. Poznal jsem velmi málo lidí, kteří by si nevysloužili cibulačkou drobet spásy; velmi málo těch, na které by jen trochu střízlivý a rozšafný Hospodin mohl dštít oheň a síru. Je daleko více omezenosti než skutečné špatnosti ve světě; ale je tu přece jen víc sympatie a důvěry, přívětivosti a dobré vůle, než aby bylo možno lámat hůl nad světem lidí. Nevěřím v dokonalost dnešního ani příštího člověka; svět se nestane rájem po dobrém ani revolucí, ba ani vyhubením lidského plemene. Ale kdybychom mohli nějakým způsobem sebrat všechno to dobré, co vězí koneckonců v každém z nás hříšných lidských tvorů, věřím, že by se dal na tom konstituovat svět přece jen daleko vlídnější, než je ten dosavadní. Snad řeknete, že je slaboduchá filantropie; ano, patřím k idiotům, kteří mají člověka rádi, protože je to člověk.
Velmi lehko dejme tomu se řekne, že les je černý, ale žádný strom v lese není černý, nýbrž je červený a zelený, poněvadž je to obyčejná borovice nebo smrk. Velmi lehko se řekne, že společnost je špatná; ale běžte hledat zásadně špatné lidi. Pokuste se soudit svět bez brutálních generalizací; za chvilku vám nezůstane z vašich zásad ani šňupka. Předpokladem komunismu je umělá nebo úmyslná neznalost světa. Praví-li někdo, že nenávidí Němce, rád by mu řekl, aby šel mezi ně žít; za měsíc bych se ho zeptal, nenávidí-li svou německou bytnou, má-li chuť podřezat germánského prodavače ředkviček nebo zaškrtit teutonskou babičku, která mu prodává sirky. Jeden z nejnemorálnějších darů lidského ducha je dar generalizace; místo aby shrnuli zkušenosti, hledí je prostě nahradit. V komunistických novinách se nedočtete o světě nic, než že je naskrze mizerný; pro člověka, kterému není omezenost vrcholem poznání, je to trochu málo.
Nenávist, neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu; lékařská diagnóza by řekla, že je to patologický negativismus. Stane-li se člověk masou, snad je snáze přístupen této nákaze; ale v privátním životě s jim nelze vyjít. Postavte se na chvilku vedle žebráka na rohu ulice; všimněte si, kdo z chodců nejspíš vyšpulí z kapsy ten šestáček; jsou to v sedmi případech z desíti lidé, kteří sami se pohybují na mezi chudoby; ostatní tři případy jsou ženské. Z tohoto faktu by komunista pravděpodobně vysoudil, že buržoa má tvrdé srdce; já však z toho vysuzuji něco krásnějšího, totiž že proletář má většinou měkké srdce a je v gruntu nakloněn vlídnosti, lásce a obětavosti. Komunismus se svou třídní nenávistí a vzteklostí chce z tohoto člověka učiniti canaille; takového ponížení si chudý člověk nezasluhuje.
Dnešnímu světu není třeba nenávisti, nýbrž dobré vůli ochoty, shody a spolupráce; je mu třeba vlídnějšího morálního klimatu; myslím, že by se s trochou obyčejné lásky a srdečnosti daly ještě dělat zázraky. Zastávám se dnešního světa, ne proto, že by to byl svět bohatých, ale protože to je zároveň svět chudých a pak těch prostředních těch drsných mezi žernovy kapitálu a třídního proletariátu, kteří dnes jakž takž udržují a zachraňují největší část lidských hodnot. Neznám celkem oněch deset tisíc bohatých a nemohu je tedy soudit; avšak soudil jsem třídu, jež se nazývá buržoazie, tak, že mi byl vytýkán špinavý pesimism. Říkám to proto, abych měl tím větší právo zastati se do jisté míry těch, k jichž vadám a vinám jistě nejsem slepý. Proletariát nemůže tuto třídu-nahraditi, ale může do ní vejít. Není proletářské kultury pres všechny programové švindle; není dnes celkem ani národopisné kultury, ani aristokratické kultury, ani náboženské kultury; co zbývá na kulturních hodnotách, spočívá na houževnaté, konzervativní a přitom silně individualizované vrstvě buržoazní. Kdyby se proletariát hlásil o svůj podíl na této tradici, kdyby řekl: Dobrá, převezmu dnešní svět a budu na něm hospodařit se všemi hodnotami, které v něm jsou, snad bychom si mohli na zkoušku plácnout; ale hne-li se komunismus vpřed nejprv tím, že šmahem odmítá jako nepotřebný brak všecko, čemu říká buržoazní kultura, pak sbohem; pak trochu odpovědný člověk začíná bráti v počet, co by se takhle zmařilo.
Už jsem řekl, že skutečná chudoba není instituce, nýbrž neštěstí. Můžete převrátit všechny rády, ale nezabráníte tomu, aby člověka nepotkávalo neštěstí, aby nebyl nemocen, netrpěl hladem a zimou, nepotřeboval pomocné ruky. Dělejte co dělejte, neštěstí ukládá člověku úkol morální a nikoli sociální. Tvrdá je řeč komunismu; nemluví o hodnotách soucitu, ochoty, pomoci a lidské solidarity; praví sebevědomě, že není sentimentální. Ale právě to je mi to nejhorší, že není sentimentální, neboť já jsem sentimentální jako kterákoliv služka, jako každý hlupák, jako každý slušný člověk; jen rošťák a demagog není sentimentální. Bez sentimentálních důvodů nepodáš bližnímu sklenici vody; rozumové důvody té nepřivedou ani k tomu, abys pomohl na nohy člověku, který sklouzl.
Pak je tu otázka násilí. Nejsem stará panna, abych se křižoval při slově "násilí"; přiznám se, že bych někdy s chutí natloukl člověku, který říká špatné důvody nebo lže; pohříchu to nejde, protože buď jsem já slabý na něj, nebo on je příliš slabý, než aby se mohl bránit. Jak vidíte, nejsem zrovna statečný; ale kdyby měšťáci začali provolávat, že půjdou vyvraždit chudé lidi, sebral bych se jistě a běžel bych pomoci chudým lidem. Slušný člověk nemůže být s tím, kdo vyhrožuje; i boj je fair play, a agitátor, který křičí po ozbrojení proletariátu, aniž by. se stejně horlivě přimlouval za povinné ozbrojení měšťáků od hokynáře po bankovního ředitele, rozvrací lidskou společnost nikoli násilím, nýbrž porušováním přirozené a prosté čestnosti. Říká se mi "relativista" pro zvláštní a patrně dosti těžkou intelektuální vinu, že se snažím všemu porozumět; párám se ve všech naukách a ve všech literaturách až po černošské povídačky a objevuji s mystickou radostí, že při troše trpělivosti a prostoty se lze jakž takž srozuměti se všemi lidmi jakékoliv kůže nebo víry. Je tu patrně jakási společná lidská logika a zásoba společných lidských hodnot, jako je láska, humor, chuť k jídlu, optimismus a mnohé jiné věci, bez kterých se nedá žíti. A tu mne někdy jímá hrůza, že se nemohu srozumět s komunismem. Chápu jeho ideály, ale nemohu pochopit jeho metodu. Někdy mi je, jako by mluvil cizí řečí a jako by jeho myšlení podléhalo jiným zákonům. Věří-li jeden národ, že se mají lidé navzájem snášet, a jiný, že se mají navzájem sníst, je to diference sice velmi malebná, ale nikoli naprosto zásadní; avšak věří-li komunismus, že zastřelit člověka odzadu není zločin, pak je tu něco, čemu nemohu rozumět, třeba se mi to říká po česku; mám hrozný dojem chaosu a skutečnou úzkost, že takhle se nikdy nesmluvíme.
Věřím až podnes, že je jistých mravních a rozumových pět švestek, po nichž člověk poznává člověka. Metoda komunismu je široce založený pokus o mezinárodní nedorozumění; je to pokus roztříštit lidský svět na kusy, které k sobě nepatří a nemají si co říci. Co je dobré na jedné straně, nemůže a nesmí být dobré na druhé straně; jako by nebyli tedy i tam lidé fyziologicky a morálně titíž. Pošlete na mne nejortodoxnějšího komunistu; neskolí-li mne na místě, doufám, že se s ním osobně shodnu ve spoustě věcí, pokud se ovšem netýkají komunismu. Avšak komunismus se zásadně neshodne s těmi druhými ani v tom, co se netýká komunismu; mluvte s ním o funkci sleziny a on řekne, že je to měšťácká věda; podobně existuje měšťácká poezie, měšťácký romantism, měšťácká humanita a tak dále. Síla přesvědčení, jakou najdete u komunistů v každé maličkosti, je téměř nadlidská: ne proto, že by to přesvědčení bylo tak povznášející, nýbrž proto, že se jim posléze nepřejí. Nebo snad to není síla přesvědčení, nýbrž rituálnf předpis nebo koneckonců řemeslo.
Ale čeho je mi zvláště líto, jsou právě proletáři, kteří jsou takto přímo vyříznutí z ostatního vzdělaného světa, aniž by se jim to nahradilo něčím jiným než luznou vyhlídkou na rozkoše revoluce. Komunismus uzavírá kordon mezi nimi a světem; a jste to vy, komunisté intelektuálové, kdo stojí s pestře pomalovanými štíty mezi nimi a vším tím, co je připraveno pro ně jako podíl pro nově příchozí. Ale ještě je místo pro holubici míru, ne-li mezi vámi, tedy nad vašimi hlavami nebo přímo shůry.
Je mi lehčeji, když jsem řekl aspoň tolik, třebaže to není vše; je mi, jako bych se vyzpovídal. Nestojím v žádném houfu a moje pře s komunismem není pře zásad, nýbrž osobního svědomí. A kdybych se mohl přít se svědomím a nikoli se zásadami, věřím, že by nebylo nemožno aspoň si rozumět, a už to by bylo mnoho.


Přítomnost 4. XII. 1924

 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 7:51:24)
A to som zvedava, co ta Tvoja nadej mladi komunisti vymyslia.~3~
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 10:51:53)
Nemusí nic vymýšlet, stačí, když se stanou jednou z mnoha stran v politickém spektru a budou zastupovat slušnou levici. Církev se taky chovala po staletí jako hovada, vyzabíjela a zlikvidovala spoustu lidí a rodin a bylo jí to odpuštěno, jsou myšlenky, které se dají chytit za špatný i dobrý konec.
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 11:13:39)
Můžou být normální levice, apelovat na sociální jistoty (ono se to stejně společně s ostatníma stranama rozmnělní) snažit se zabranovat rozevírání nůžek, které vede stejně jenom k extrému atp.
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 11:27:18)
Stát musí do jisté míry toto regulovat jinak tady bude džungle a silní ty slabší zlikvidují.
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 11:38:14)
Podle mě můžou mít svou ideologii, ale v demokracii z ní realizovat jenom část.
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 11:40:19)
Protože komunismus se dá realizovat možná v nějakých menších společenstvích lidí, kteří se na tom dohodnou a mají na to určitou mentální vyspělost, většinově jenom za použití násilí.
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 12:07:59)
Morálka je složitá věc. Většina z nás se jen snaží o morálku. I v těch duchovních vodách, když už si někdo myslí, jak je morálně na výši, tak sebou často plácne do bahna. Komunismus jako idea, kdy budeme žít všichni skromně a přispívat do společenství tím co umíme a dostávat to co potřebujeme bez toho, že jeden odrbává druhého, že silnější dusí slabší se mi líbí, utopie je to pro většinu, protože mentalita je shromaždovat a soutěžit, to nás učí už od školky, ale v malých společenstvích je to realizovatelné s občasnými problémy. Pro mě je nepřijatelný ten materialismus, já si to aplikuju spíš na duchovní společnost. Dalajlama o tom taky mluvil v nějakých přednáškách.
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 11:20:36)
Nesmies informacie o cirkvi cerpat iba z komunistickych manualov a indoktrinovaneho skolstva. ~3~
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 12:42:33)
Zlutasku, myslim to tak, ze charakterizovat cirkev primarne ako instituciu, ktora robila procesy s carodejnicami a brala desiatky je u mna znak pokleslosti a ideologickeho vzdelania spred roku 1989.
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 11:25:49)
No jistě, například takové čarodějnické procesy to je typicky komunistický výmysl.
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 12:30:01)
A to su vsetky Tvoje vedomosti o cirkvi a z nich si tvoris nazor. ~:-D Ostatne, Tvoji mili komunisti vylepsili mucenie, priznanie viny a hromadne vrazdenie tak, ze by sa svata inkvizicia mohla od nich ucit. A pisalo sa 20. storocie.~3~
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 12:51:27)
Nejsou to jediné vědomosti, byly tam i nesporná pozitiva, např. rozvoj vzdělanosti, charita, ale pozitiva byly i za komunistů. Měla bys číst pořádně a zkusit chápat kontext od začátku, pak bys věděla, proč jsem psala o těch negativech, byl to příklad. Odvedla jsi to někam jinam, jak je tvým zvykem.
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 12:55:22)
Noze mi tie komunisticke pozitiva popis. A porovnaj s nekomunistickymi pozitivami v zapadnom Nemecku, kde si zvolili po vojne CDU/CSU. Mozes porovnat aj sucasnost ako nasledok 40 rokov komunizmu a demokracie.~3~
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 13:17:22)
Na takové anylýzy nemám čas a navíc je to zbytečné, já nikde nepíšu, že byl komunismus dobrej, byl to naopak průser, protože byl vynucovaný silou a s tím ja souhlasit nemůžu. Znovu opakuju, že můj původní příspěvek byl úplně o něčem jiném. Co se týká pozitiv, tak pro spoustu lidí to byla práce, školky, jesle..
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 13:04:09)
Vdaka krestanstvu a cirkvi sme technologicky najvyspelejsou castou sveta s najvyssou urovnou ludskych prav v historii, kde rocne emigruju miliony ludi z inych kultur. Neporovnavaj dnesnou optikou dobu pred 600 rokmi. Ono totiz existuje vyvoj dany na zaklade momentalneho poznania a vedomosti. Aj staroveke Grecko s otrokmi je definovane ako demokraticky stat.~3~
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 13:21:42)
To si zle pochopila - najvyssia uroven ludskych prav je v tej casti sveta, ktora je postavena na krestanskych zakladoch.
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 13:34:45)
Mozno to maju podobne, nicmene je pomerne velky rozdiel medzi zivotom v GB a Saudskou Arabiou ( kde sa homosexualita tresta smrtou).~;)
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:10:31)
A co to ma spolocne s tym, ze najvyspelejsie su v sucastnosti krajiny postavene na krestanskych zakladoch? Okrem toho, komunizmus sa ovela viac ujima v Azii ( Pol Pot, Cina, KLDR...). Ale Ty pokojne povazuj za najvyspelejsiu cast sveta budhisticke krajiny.~d~
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:13:58)
Nejvyspělejší a pak taky největší likvidátor zeměkoule. Je otázka co považuješ za vyspělé, pro mě byl mnohem vyspělejší třeba Tibet.
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:16:39)
A nie ZSSR?:-)
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:25:39)
A ked z nej vzisiel Stalin a Hitler, to znamena, ze nie je najvyspelejsia? Ved pokojne povazuj za najvyspelejsiu krajinu amazonsky prales. Tam je priroda aj indianske kneme. A Hitlera ( mozno) nemaju.~3~
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:48:39)
Faktom je, ze najvyspelejsie su krestanske krajiny. A dovod je ""suhra okolnosti"". Aha. Aj zapadni Nemci ""suhrou okolnosti"" vybudovali zo zniceneho Nemecka vyspelu krajinu ( a to este dostali miliony utecencov z okolitych krajin). ""Suhrou okolnosti"" si zvolili CDU/CSU, prijali Marshalov plan a poriadne makali. Uz fakt koncim.~3~
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:12:33)
Toto je per analogiam vyrok - cirkev iba upalovala carodejnice. Trochu menej ciernobieleho videnia by to chcelo.
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:26:46)
Uz som Ti odpovedala a koncim. Pekny den.
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:03:41)
Celkom by ma zaujimalo, aku mali indianske kmene Ustavu a ludskopravne dokumenty.:-)
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:13:04)
Ja neviem, ja som tam nezila.~3~
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:12:06)
Západní kultura není pupek světa, ale nafoukaná je náležitě, Indiáni měli svoji kulturu, nepotřebovali žádné ústavy.
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:13:42)
Tak hlavne ze vies, ako to tam mali vo vnutri kmena.~3~
 Ananta 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 14:18:11)
Jasně že vim, měli svoje pravidla a rituály, to není nic neprobádaného.
 Persepolis 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 13:20:53)
Aky, proč myslíš, že jsme technologicky nejvyspělejší část planety díky křesťanství a církvi? O kultuře nemluvím, na ní to určitě nějaký vliv mělo, ale technický pokrok bych si s církví moc nespojovala. Spíš naopak. Starověký svět byl mnohem technicky, zdravotně,.. vyspělejší než novodobé křesťanské státy. To přeci nemůžeš popřít.
Já bych příčinu technické vyspělosti vyděla spíš v daných přírodních podmínkách. Mám na mysli, že domorodec z rovníkové Afriky těch technických vynálezů k životu moc nepotřeboval, neboť 12 měsíců v roce měl dostatek volně dostupné potravy a pak už mu stačila jenom jednoduchá střecha nad hlavou, aby se uchránil před tropickým deštěm, kdežto čím víc na sever, tím intenziuvněji se obyvatelé museli připravovat na zimu. Museli stavět lepší a izolovanější domy, vymyslet jak v nich topit, vymyslet jak si uchovat potraviny, co si obléknout,.....
 aky 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 13:30:44)
Persepolis, uz som to vysvetlila na ludskych pravach. Proste ta cast sveta, ktora je postavena na krestanskych zakladoch je najvyspelejsia. Tu prebehla sekularizacia, ktoru cirkev akceptovala. Porovnaj si to s moslimskymi krajinami.
 kambala pláááckááá 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 20:12:22)
no, to je právě otázka.

\Podívej se na znění tr. činu podněcování k nenávisti vůči skupině osob nebo k omezování jejich práv a svobod:

(1) Kdo veřejně podněcuje k nenávisti k některému národu, rase, etnické skupině, náboženství, třídě nebo jiné skupině osob nebo k omezování práv a svobod jejich příslušníků, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.
(2) Stejně bude potrestán, kdo se spolčí nebo srotí k spáchání činu uvedeného v odstavci 1.
(3) Odnětím svobody na šest měsíců až tři léta bude pachatel potrestán,
a) spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 tiskem, filmem, rozhlasem, televizí, veřejně přístupnou počítačovou sítí nebo jiným obdobně účinným způsobem, nebo
b) účastní-li se aktivně takovým činem činnosti skupiny, organizace nebo sdružení, které hlásá diskriminaci, násilí nebo rasovou, etnickou, třídní, náboženskou nebo jinou nenávist.

To juchání u Gottwaldova hrobu a vzpomínky na Stalina se slzou v oku prostě nejsou, tady není naplněna skutková podstata.

Jo takhle, kdyby veřejeně vyzývaly, že se má tento pořádek vrátit a stejné jednání se opakovat, a mysleli to vážně, tak to trestné je.

Šla bych na to od lesa a kdybych je chtěla stíhat, použila bych toto:
§ 364 Podněcování k trestnému činu
Kdo veřejně podněcuje k trestnému činu, bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta.
§ 365 Schvalování trestného činu
(1) Kdo veřejně schvaluje spáchaný zločin nebo kdo veřejně vychvaluje pro zločin jeho pachatele, bude potrestán odnětím svobody až na jeden rok.
(2) Stejně bude potrestán, kdo v úmyslu projevit souhlas s trestným činem
a) pachatele nebo osobu jemu blízkou odmění nebo odškodní za trest, nebo
b) na takovou odměnu nebo odškodnění pořádá sbírku.

Hlavně to schvalování. Museli by ale schvalovat konkrétní trestný čin a konkrétního pachatele, který byl zpětně v nějakém procesu třeba v roce 68 nebo po revoluci v rámci rehabilitace prohlášen za zločin (tzn. závažný úmyslný trestný čin).

A navíc, nikomu se do toho nechce, holt KSČM nám tu nabírá na síle, schválená strana, tak proč se s tím crcat, když můžeme stíhat kapsáře a zneužívání cizích mailů, že...~d~
 FilkaFila 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 20:16:58)
Děkuju, přesně tohle jsem chtěla vědět ~R^
 bono 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(28.2.2013 6:59:00)
vyznělo to podobně nostalgicky, jako tohle video? http://www.youtube.com/watch?v=_f2AB_goo7A
~a~
 kambala pláááckááá 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 20:23:09)
sorry, vyzývali (chtěla jsem tam napsat: ty skety, ale pak jsem si to rozmyslela~:-D)
 .kili. 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 21:36:29)
je úplně jedno, jaké i/y jim přiřknete. Na každé se najde patřičný podmět, byť ne úplně charakterisující. Na to y se jich najde také bahaděj a všechny sedí, žádnou hrubku nemůžete udělat.
 .kili. 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 21:38:39)
každopádně by se k tomu měl přidat trestný čin výtržnictví, definovaný právě komuniustickým právem - jde o trestný čin vzbuzující pohoršení skupiny (tedy nejméně tří) občanů. To bych jim za to hýkání napařil a za to pokutu, nabrali si plno peněz z dob svého vládnutí, solili by až by se jim z toho slzelo.
 .kili. 


Re: Proč by ne/měla být propagace komunismu trestná 

(27.2.2013 21:33:54)
komunismus je dobrý leda v nebi, kde ho nepotřebují, nebo v pekle, kde už dávno je.

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.