Rekka |
|
(24.3.2013 22:10:37) ano, vetsinu toho umi muj predskolak, ale zaroven i jeho 4,5 bratr, ale nikdy me nenapdalo, ze bych ho mela nekam preradit. Podle me to neni nic extra co tve dite umi. Spis je asi dulezite, jestli treba by dokazala byt tyden na tabore nebo skole v prirode, jak by dokazala vyresit nejakou situaci - treba kdyby ji oslovil cizi clovek a neco ji nabizel, nebo jak by reagovala, kdyby se dostala do nouzove situace apod.. To co ty popisujes, to jsou snadno ziskane znalosti, ale nevypovidaji o zralosti ditete....
|
Lvice+lvíčata |
|
(24.3.2013 22:21:34) REKO byla loni o prázdninách celý týden v cizí školce s cizími dětmi v cizím prostředí s cizími učitelkami a zvládla, dokonce jsme čekali problémy a žádné nenastaly, je sociálně vyzrálejší než jaký má věk máme potvrzeno z PPP
|
Vítr z hor |
|
(24.3.2013 22:38:12) Ohledne brzdeni vrstevniky bych byla dost opatrna s podobnymi soudy. I kdyz je skolka s velkou slavou zvana vzdelavaci instituci, jeji hlavni vyznam tkvi v socializaci ditete (skoro vsechno ostatni muze naucit deti matka, sousedka nebo Mary Poppins).
Ale pokud ji chces nechat zapsat do skoly, samozrejme o to muzes pozadat. V takovem pripade PPP testuje nejen skolni zralost, ale i IQ a psychickou zralost.
Znam osobne asi 6 dnes jiz dospelych lidi, kteri sli do skoly pred 6.rokem. Jen jeden rika, ze OK, zbyvajicich 5 to povazuje za velkou chybu, ktera je dlouhodobe negativne ovlivnila, nasledky pry citi dodnes.
|
Yanull & 2 |
|
(24.3.2013 22:44:50) Dočítala som dozadu a ak som správne pochopila, ide len o zaradenie medzi predškolákov, nie hneď o skorší nástup do školy. To by myslím šlo po dohode s riaditeľkou škôlky.
|
Anni&Annika |
|
(24.3.2013 22:48:35) tak ja zase pochopila, ze pokud to pujde timto tempem, sla by o rok driv do skoly
|
|
|
Lída + 4 |
|
(24.3.2013 22:47:55) Veveru, náš sedmnáctiletej maturant tvrdí, že mu to zatím ještě nevadilo
|
Vítr z hor |
|
(24.3.2013 22:58:33) Tak bud kvalitni diagnostika, klika, nebo mam mezi znamymi bandu frustrovanych, kteri potrebuji na neco hodit sve pripadne zivotni neuspechy
|
Anni&Annika |
|
(24.3.2013 23:05:06) Veveru...ja zase rodicum dodnes vycitam, ze me nedali o rok driv. Jsem se prvni roky ve skole fakt nudila /asi jsem byla nejaka napred a starsi bratr k tomu/...vis jak to je...kdyz mam kratke vlasy chci dlouhe a naopak
|
Vítr z hor |
|
(24.3.2013 23:15:55) Ac jsem se ve skole taky nudila, nemyslim, ze by nuda byla dokladem nejake zvlastni vyzralosti ci nadani Proste prumerna skola cili na prumerneho zaka, kdo jakkoli vybocuje, hrozi mu ... Rekneme nespokojenost.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.3.2013 23:20:27) Veveru, nuda ve škole může být i známkou ignorance Ale jinak máš samozřejmě pravdu, průměrná škola je nedostatečně podnětná pro spoustu dětí.
|
|
|
|
|
|
Ropucha + 2 |
|
(24.3.2013 22:56:36) Veveru, souhasím, že vzdělávací funkce školky je sporná, průměrné nebo dokonce nadprůměrné dítě se tam podle mě v ničem nevzdělá.
A chápu, že věkově homogenní třída může být obzvlášť za trest pro dítě, které je v tu chvíli jinde (dál) a nic ho tam nemotivuje. Já jsem to fakt také řešila u dcery a dodnes dcera vzpomíná na školku jako na nudné prostředí, kde jí sice nikdo vyloženě neubližoval, ale nic jí to ani nedávalo. Většinu času si sama kreslila u stolečku nebo prohlížela knížky
|
Lída + 4 |
|
(24.3.2013 23:05:41) Anett, tak takhle vzpomínám nejen na školku, ale i na celou základku... změnilo se to až na gymplu. A pro Veveru: já si zas myslím, že mně osobně neprospělo, že jsem nemohla jít do školy jako nešestiletý podzimní dítě. Ano, většina času strávenýho ve škole pro mě byla neskutečná nuda, která mi nic nedávala.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.3.2013 23:11:36) Lído, jasně, ZŠ v bleděmodrém. Syn si postupně našel vlastní zájmy a školu vypustil jakožto nezajímavý opruz, dceru snad vysvobodí osmiletý gympl.
|
|
Alena | •
|
(24.3.2013 23:11:43) A myslis, ze by se to vyrazne zlepsilo, kdybys sla o rok driv? Byla by skola najednou zabava?
|
Ropucha + 2 |
|
(24.3.2013 23:16:00) Aleno, těžko říct, ale některému dítěti by možná pomohlo, kdyby získávalo informace ve chvíli, kdy je na ně připravené, a ne se zpožděním. Ale ono samozřejmě záleží na celkové vyzrálosti, nejde jen o nějaké izolované intelektuální schopnosti. Individuální přístup je bezesporu nejlepší, jenže, realita je, jaká je, že
|
Alena | •
|
(24.3.2013 23:18:54) Souhlasim, dite proste bere nejlip informace v dobe, kdy je na ne pripravene. Nadani akceleruji rychleji, takze podle me at jdou driv do skoly ci pozdeji vzdycky u klasickeho vzdelavani u neoochotne ucitelky narazi na strop a nasleduje nuda.
|
Ropucha + 2 |
|
(24.3.2013 23:23:03) aleno, ano, a doplnila bych - následuje nuda a u méně trpělivých dále rezignace. Bohužel
|
|
|
|
Lída + 4 |
|
(24.3.2013 23:17:11) Aleno, rozhodně by to přinejmenším nebylo tak hluboko pod mou tehdejší úrovní... prostě když mi jako novinku předkládali něco, co mi bylo třeba už dva roky jasný, tak mě to nebetyčně prudilo. Být to aspoň o rok dřív, bylo by to nejspíš o trochu lepší. Náš mladej byl naprosto v pohodě, protože za prvé šel do školy dřív, za druhý měl učitelku, co mu SKUTEČNĚ chystala práci odpovídající jeho úrovni. A za třetí se ta učitelka postarala o to, že mohl i přeskočit třídu - pak už konečně začal bejt aspoň přibližně na podobný úrovni jako jeho spolužáci.
|
ALena | •
|
(24.3.2013 23:20:25) Tak to osvicenym tleskam a gratuluji ke stesti. Spoustu ucitelek si jako praci "navic" predstavuje dalsi sloupecek stejne nudnych prikladu :)
|
Ropucha + 2 |
|
(24.3.2013 23:24:58) Přesně: práce navíc je stejně nudná jako ta první. Takže je lepší si hrát pod lavicí s mobilem a vybodnout se na to.
|
|
|
|
|
|
Vítr z hor |
|
(24.3.2013 23:09:46) Ve skolkach je to obecne tak, ze nekolik jednotlivych rodicu mladsich deti pozaduje heterogenni tridy (aby se mladsi ucily od starsich), zatimco rodice predskolaku vetsinou zadaji homogenni (aby je mladsi nebrzdily). Vsem vyhovet nelze, ze.
A od ledna je dalsi zmena, ve skolkach nenapadne zvysili prumerny pocet deti na 1 ucitelku. V praxi se musi lehce omezit uvazky nebo otviraci doba skolek a/nebo vice spojovat tridy. Takze budou mit ucitelky na deti zase mene casu. Na vsechny - na ty normalni, integrovane i super inteligentni.
|
Anni&Annika |
|
(24.3.2013 23:15:28) a teda jeste by me zajimalo jedno....lvice...to te samotnou napadlo skocit s ditetem do PPP nebo ti to doporucila skolka????.....me tohle fakt rozum nebere...me by to samotnou nenapadlo, ja si dodnes myslela, ze mam jen sikovne dite...no a jestli te tam poslali ze skolky, tak by snad s tebou hledali sami nejake reseni. No uz snad jen tim, ze te tam s malou poslali je videt, ze by se s tim melo neco delat
|
Lvice+lvíčata |
|
(24.3.2013 23:40:54) Ani, pochopila jsem, že jste dvojjazyčné manželství a žijete asi někde v Německu u vás je to něco jiného, že dítě má přísun informací ve dvou jazycích přirozeně, takže zvládá oba jazyky, nad tím bych se vůbec nepozastavovala
proč jsme šli do PPP, dcera začala mít problémy ve školce a tak jsme začali uvažovat o tom, že by šla do školy dříve, vyhovoval ji kolektiv starších dětí a do PPP jsme jeli na základě předběžného testování dcery ve škole pro nadané děti, na základě mého dotazu a popisu situace nás pozvala na testování do školy u jejich psycholožky ve škole a dcera byla na vyšší úrovni než je její věk, dokonce psycholožka říkala, že zvládá věci, které nezvládnou mnohdy děti o rok starší, pak nám dala kontakt na speciální PPP, která se zabývá testováním nadaných dětí
|
Anni&Annika |
|
(24.3.2013 23:53:27) Lvice, nemame dvojjazycne manzelstvi /mluvime doma pouze nj/ a zijeme v cj. Mala se proste nj naucila cist a psat jen tak, ani nevim jak a kdy, proste to umi...cj se naucila ve skole, chodi do 1. tridy
No tak kdyz jste byli v te skole pro nadane deti tak predpokladam, ze by ji mohla tedy navstevovat, ne? Takze bych se spis nez o predskolaky zajimala o nejakou takovou skolu...a teda zvazila bych, jestli tam bude dite spokojene a jestli je to opravdu to co dite a ja chci. Jinak ze neco dite zvlada i lip nez starsi deti me prijde tedy normalni, kazdy je nadany na neco jineho...nase mala to pry ma taky, ale jak jsem psala, povazuji me dite pouze za sikovne. Ja uprimne jsem rada, ze me dite navstevuje normalni skolu. Vyviji se se svymi vrstevniky a jestli bude chtit v necem jednou vynikat, tak vim, ze na to urcite prijdu a pak ji v tom podporim
|
Lvice+lvíčata |
|
(25.3.2013 0:09:59) Ani ano budeme mít o tu školu zájem, ale dostane se tam jen na základě kritérií, jedno z nich je výše IQ dítěte a ta se testuje před nástupem do školy, mají k tomu toho psychologa a říkala, že spousta rodičů tam přijde, že má ,,geniální dítě,, a po jejím otestování je ubezpečí, že není geniální
dcera není první naše šikovné dítě a mezi vrstevníky do normální školy bych ji po zkušenostech už nedala, pokud má na to jít mezi nadané děti, tak ji tam bude lépe, se domnívám, zkušenost s touto školou ještě nemáme, v době našich starších dětí se o nadaných dětech nic nevědělo a byli automaticky bržděné vrstevníky,
bohužel taky mám takové zkušenosti ve vlastním životě, vždycky jsem nuceně seděla s někým ,,blbým,, kdo měl 4 ve škole, abych ho učila....jeho věčné dotazy jak se to má dělat, jak to počítáš, jak to máš, mně otravovaly celých 8 let a sedět s někým podobně normálním jako já by mi asi ulehčilo celý školní život....až na VŠ jsem dospěla k názoru, že konečně existují i chytřejší lidi než já
takže docela chápu čím mé děti v normální škole prochází, kluci vyrušovali vykřikovali a hlavně se v té normální škole nudili......starší to psychicky neunesl a z ní zdrhnul raději chtěl pracovat než chodit do školy, mladšího když se zeptám co ve škole...nuda, opruz, šikana......
|
|
Líza |
|
(25.3.2013 9:22:28) Buchli, tvoje teorie tedy zní, že jít do školy v necelých šesti mají jen géniové? To já si zrovna nemyslím, podle mě v necelých šesti letech mají jít do školy děti, které jsou školsky zralé, což vůbec nemá co dělat s genialitou. Zakladatelka má podle mě poměrně šikovnou holku, pokud je zralá navíc i sociálně a uvažuje o tom, dát ji do školy dřív, tak mi myšlenka dát ji už teď do předškoláků přijde na místě. Ono se taky ukáže, jak předškolní přípravu bude mezi staršími dětmi zvládat, jak se tam zapojí sociálně, jak obstojí v jejich konkurenci. A budou mít o vodítko víc, zda do školy dřív jít nebo ne.
|
|
|
Rekka |
|
(25.3.2013 9:35:48) "pokud je zrala i socialne" .. a to je prave asi ten kamen urazu. Socialne zraly clovek totiz chape, ze na svete nejsou jen geniove, ale ze jsou deti chytre, chytrejsi a nejchytrejsi, ale take deti slabsi, hloupejsi.... A se VSEMI socialne zraly clovek umi komunikovat a umi s nimi vyjit. Jenze pokud maminka takoveho ditete vnima slabsiho spoluzaka jako obtizny hmyz, ktery pouze otravuje, opisuje a zdrzuje ve vyvoji jeji dite, tak se neni cemu divit. Ja jen uvaha do budoucnosti: treba jednou toto genialni dite bude mit super vzdelani a postaveni, ale VZDY at v praci, v rodine se bude setkavat se slabsimi, horsimi, hloupejsimi, pomalejsimi a jaky vztah si k nim utvori v detstvi, tak s nim i bude podle me jednat i v dospelosti. Ale treba na druhou stranu neustoji tlak, ktery je na ni od detstvi vyvijen, ostre konkurencni prostredi od 4 let? Proc?
|
Líza |
|
(25.3.2013 10:18:11) Buchli, a to dítě pozná jen v případě, že bez ohledu na školní zralost půjde do školy dle data narození nebo jak?
|
Líza |
|
(25.3.2013 10:31:30) Buchli, nevím, jestli neděláš velblouda z jedné formulace. Já bych taky mohla mluvit o brždění dítěte vrstevníky. Starší dcera třeba, dokud nepřešla na gympl, byla ve škole nešťastná, protože jí stačilo jednou vysvětlit, hodinu procvičit a pokračovat k další látce, ne tak ovšem většině třídy; v některých předmětech byla napřed řádově o ročník až dva. A ano, ona subjektivně skutečně trpěla tím, že její vrstevníci výuku ve třídě brzdí. Oni ji nebrzdili lidsky, ale pokud šlo o vzdělávání. Koneckonců to je stejná story, jako neustále omílané osmileté gymply, kde se tady opakovaně setkávám s argumentací, že elitářství je špatné a děti mají vědět, že jsou i pomalejší, intelektuálně méně nadaní lidi. Fascinuje mě, jak si někdo může myslet, že to ty děti nevědí, jak by mohly nevědět. A s lidma, kteří jsou třeba školskými schopnostmi jinde, ale mají jiný společný zájem - hudbu, sport, výtvarku, cojávím, se setkávají úplně normálně všechny děti. Na tábor taky pojede každej, ve skautským oddíle taky nejsou přijímačky podle znalostí ;) Myslím, že dělat velblouda z toho, že matka chce, aby její dítě bylo ve stimulujícím prostředí, je blbost. A klidně si mě zařaď jako nadřazenou (fakt nejsem, ale podle tvých kritérií ano), ale ani já nechci, aby mé děti ve škole někdo výrazně brzdil.
|
Lvice+lvíčata |
|
(25.3.2013 23:46:01) Buchli
tento pojem "ostatní děti je brzdí". Spíš: Můžou se naučit víc.
Promiň, ale co se naučí dítě ve věku 5,5 let od 3 letého? to mi není jasné, 3 leté mu žduchá, když píše, pořád se na něco ptá apod....nemůžeš prosímtě srovnávat lidi dospělé a děti ve vývoji, ano souhlasím v životě se pak setkáváme běžně s lidmi jinak na tom intelektově, sociálně a pod, ale v době dospělosti je to přece něco jiného než v době vývoje
navíc jak píšeš tvůj syn šel na gymnázium a proč, proč nezůstal se stejnými vrstevníky s těmi, co se hůře učili než on a šel mezi ty, co se učí lépe??????? tak docela nechápu tvé názory, že moje dítě mohou brzdit vrstevníci,
tvoje dítě vrstevníci na ZŠ nebrzdili, proč jste syna dali na gymnázium?????
|
|
|
Pawlla |
|
(27.3.2013 10:39:04) Lízo,můžeme se bavit o brždění ve škole,i když já ani s tím moc nesouhlasím.Brždění ve školce mi příjde vyloženě srandovní.
|
|
|
|
|
|
|
Delete |
|
(25.3.2013 9:39:05) Lízo, souhlas .
Že do školy o rok dřív mají jít jen děti geniální, mi řekla i jistá paní z jedné pražské PPP. Protože nejstarší holka žádný génius není, tak ji i odmítla vzít na vyšetření za tímto účelem. Následně z paní padaly věty: "A co je to Montessori?" nebo "Alternativní školy jsou je pro postižené, ne?"
Jak už jsem psala, holka nakonec o rok dřív šla, nikdy s ničím problém neměla, naopak začala výrazně dříve vyspívat i fyzicky, takže jít "normálně", je ve třídě exot (i mezi o rok staršíma byla první nebo druhá, kdo měl menstruaci), zatímco takhle fyzicky dokonale zapadá a psychicky je možná ještě o kousek napřed. V učení zcela průměrná díky svému lemplovství, jinak že by měla problém s chápáním učiva, to ne...A fakt si nedokážu představit, že by teď byla teprve v páté třídě.
|
Lída + 4 |
|
(25.3.2013 9:49:27) Buchli, tak si zkus představit našeho mladýho - je mu 17 a půl, letos maturuje... Většina třídy je zhruba o dva roky starší než on, ale i přesto tam výborně zapadá.
|
|
Delete |
|
(25.3.2013 10:00:13) No jasně, že je podzimní (tedy obě, co jsem dávala o rok dřív, jedna zářijová, druhá říjnová), však jsem psala, že u těchto dětí je to s předčasným nástupem stejné jak u letních s odkladem....nutno posuzovat dítě od dítěte, protože i děti dva týdny od sebe mohou být úplně jinak zralé.
Obě holky tím pádem prošly i předškolní přípravou (jedna v rámci třídy, druhá přes školkové kroužky pro předškoláky) o rok dříve a kdybych si o to nepožádala, tak by chodit nemohly. Přičemž já to považovala za důležité právě s hledem na rozhodování se, zda mají opravdu jít dřív. Chtěla jsem vědět, jak na tom jsou při intenzivnější zátěži, jestli stíhají, co stíhat mají, jak pracují....To bych zejména u té druhé, která měla věkově smíšené třídy v integrační školce, jinak zjišťovala dost obtížně.
Mně prostě vadí, že zatímco u letních dětí, u kterých se uvažuje o odkladu, se rodiče setkají s pochopením a povzbuzením ohledně vlastního instinktu, tak u podzimních, u kterých se uvažuje, že by měly jít dřív (s čímž souvisí i ta dřívější docházka do předškoláků) se jim neustále předhazuje, že jejich dítě není žádný génius, tak co řeší a proč by jejich dítě nemohlo jít normálně.....
|
|
|
|
|
Delete |
|
(25.3.2013 10:09:22) maargit, naopak, výrazně zralá jen jedna oblast může způsobit ve škole velké problémy, pokud ty ostatní oblasti neodpovídají alespoň minimálním požadavkům na školní zralost. Jak jsem psala, moje holka fakt v ničem, co se týká učiva, nevynikala a nevyniká (je extrémně nadaná v hudbě, má absolutní sluch, ale to je, co se týče školy, úplně jedno), když šla do školy, neznala ještě všechna písmena, natož aby četla. Celkem dobře počítala (sčítání a odčítání do dvaceti, myslím), docvičovali jsme sluchové rozpoznávání posledního písmene ve slově....měla slušnou slovní zásobu, všeobecný rozhled, sociální zralost....závěr z vyšetření: školně zralé dítě. Proč by měla být ještě rok ve školce?
|
Delete |
|
(25.3.2013 10:28:39) maargit, no vidíš a já si myslím, že sebeobsluha je ve škole dost zásadní. Nemyslím tedy, že v dnešní době suchých zipů musí dítě bezpodmínečně zvládat tkaničky a dokonce i bez knoflíků to jde, ale jinak by to chtělo, aby dítě zvládalo. Nejhorší ale je, že dítě třeba ve školce odmítá oblékat se samo a pak jde do školy a rodiče najednou zjistí, že s tím nemá problém. Takže je hloupost soudit zase jen podle toho. Každopádně si fakt nemyslím, že je nutné v něčem vynikat. Kdybych se tím řídila, měla bych v páté třídě dítě, které vypadá na 14 a od desíti menstuuje. Nemá problém s chytřejší/hloupější, ale má problém, když si nemá s dotyčnými co říct. A to jí jde mnohem lépe s těmi dvanácti, třináctiletými než s desetiletými (má dvě desetileté ségry, mám srovnání). Vůbec neřeší školu, učení, nějaké hodnotné zájmy....ne, ona si potřebuje pokecat o klukách, pořešit trable s menstruací, hihňat se blbostem, postěžovat si na nemožnou matku....a na to prostě potřebuje "mentální" vrstevníky, ne vrstevníky datumové .
|
Delete |
|
(25.3.2013 10:38:28) maargit, já bych byla poslední, kdo by ho do takové školky dával . Pokud by hrozilo, že nebude zvládat školu z důvodu nějaké nezralosti, asi bych ho učila doma. Byla jsem tak rozhodnutá u dvojčat, kdy to vypadalo, že jedna bude mít větší problém a budou nás tlačit do odkladu, tak jsem si říkala, že bych je normálně zapsala a první rok odučila doma, aby v klid dozrála ta problematická oblast....nakonec to nebylo nutné.... No a další varianta by byla jiná školka nebo škola, ne klasika, ale třeba právě Montessori, tam opravdu na pár týdnech nesejde, když je v rámci jedné třídy věkový rozdíl klidně i pět let. A vzhledem ke stylu výuky dítě nemá kdy se tam nudit...
|
Delete |
|
(25.3.2013 11:06:42) maargit, no jasně, ale mohlo se stát, že by nezvládal, tak píšu, co bych asi udělala v takovém případě já .
Každopádně bych ale shrnula, že předčasný nástup do školy není jen pro děti vysloveně geniální .
|
Delete |
|
(25.3.2013 12:11:13) maargit, no ta starší holka na tom gymplu je . U té mladší, říjnové, co šla taky dřív, se ještě uvidí. Ta by klidně ještě rok ve školce snesla, hraje si ráda ještě teď, ale zase když se nudí, tak prudí, což by jí o rok později ve škole komplikovalo život ještě víc než teď. Teď ve škole stíhá tak akorát a tím, že není úplně perfektní, tak má potřebu i něco dělat. Kdyby jí to šlo úplně samo, zvykne si, že nemusí dělat nic, a pak by na tom gymplu nebo i jen na druhém stupni mohla pěkně narazit. To se právě stalo mně a dodnes mám problém, když musím v něčem trochu zabrat. Ona třeba vidí, že nestíhá v diktátech, tak si sama řekne, jestli s ní nebudeme trénovat rychlejší diktování. To je pro mě mnohem důležitější, že je schopná pojmenovat své nedostatky a ochotná s nimi něco dělat, než aby jen bez práce proplouvala....takže jo, trochu (pro ni únosně) jsme jí to tím předčasným nástupem zkomplikovali, ale byl v tom záměr....když už jsme si museli vybrat, jestli o trochu dřív, než by se to hodilo nebo o trochu později, než by se to hodilo, zvolili jsme variantu dřív...
|
|
|
|
|
|
|
|