Epepe |
|
(1.11.2013 11:31:05) Myslím, že je to nepravděpodobné, ale stát se to může. Rozhodně by bylo chybou oběť na gymnázium nedávat. Je na gymnáziu školní psycholog nebo slušný výchovný poradce?
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:32:39) Jo, ještě je důležité to, jak se šikana na základce vyřešila.
|
|
jentak | •
|
(1.11.2013 11:36:56) Tak z tohoto důvodu jsme naše dítě na stejnou školu nedávali - na stejnou, co šel šikanovatel. Bohužel se stalo, že on šikanoval i na nové škole jiné dítě. Tudíž - já radím obzvlášť v tomto nízkém věku dobře rozmýšlet, co uděláte.
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:44:18) No, a co se týče tohoto - důležité je, aby si základka ten problém vyřešila sama.
Za prvé, kdyby oběť byla nucena ustoupit, byl by to pro ni opravdu hodně nepěkný vzkaz do života. Oběť by měla mít pocit, že zlu byla učiněna přítrž a nemusí se bát jít dál.
Dále bych byla opatrná i s tím, aby se na nové škole personál na agresora nějak "domlouval". Sice je to agresor, ale pořád je to ještě dítě a nezaslouží si, aby ho předcházela negativní pověst. Navíc sebenaplňující proroctví hraje velkou roli, že.
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:46:21) A za třetí, jak by k tomu přišlo gymnázium i celý kolektiv třídy, aby muselo utírat mléko, které rozlil někdo jiný - v tomto případě ZŠ.
|
|
jentak | •
|
(1.11.2013 11:49:49) Tak všechno má více stran, každopádně oběť se s tím musí srovnat sama a není to nijak jednoduchý a rozhodně bych nedoporučovala to řešit jen v tzv. domácích podmínkách. My dostali od psychologa doporučení dát naše dítě jinam, aby mělo čas se s tím vším srovnat a nebylo v kontaktu s agresorem. Přišlo mi to jako rozumné řešení a ani naše dítě s tím nemělo problém, resp. vůbec si nedovedlo představit, že by snad mělo sdílet jednu třídu a dokonce ani školu s dotyčným.
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:51:32) To není pravda. Oběť na to není sama. Měla by za ní stát rodina, škola i příslušní odborníci.
|
jentak | •
|
(1.11.2013 11:53:12) Vtipálku - rodina za ní stojí, odborníci taktéž, ovšem škola dost často hapruje a to je pak problém. Pak v tom je oběť sama a musí se s podporou rodiny plus odborníků s tím vším srovnat a poprat sama.
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:56:15) Chápu to tak, že ve vašem případě haprovala škola - jak je to v případě popisovaném zakladatelkou, nevíme - zatím nereagovala.
|
Piggy |
|
(1.11.2013 12:41:16) Teprve teď pročítám diskusi, holčičí šikana se řeší, ale nevím zda štastným způsobem. Paní učitelka je velmi mladá a tudíž nezkušená... V září byli v Prev-centru jako celá třída a tam mj. měli celá třída dělat nějaký úkol - stavět most z papíru. Jelikož se k tomu nikdo neměl, tak ta obět se nakonec toho ujala, vlastně řídila a případně přijímala různé návrhy či pomoc. Ale bylo tam dost hádek a řečí, že kdyby na jejím místě se toho ujal někdo jiný populární, že ho klidně poslouchali... Obět (i jiní) měla pocit, že to celou třídu ještě víc rozhádalo, v některé dny šikana u holek přitvrdila a v jiné byl docela klid... Tak nevím. Má je čekat další návštěva toho centra, ale učitelka s tím není už moc jistá.. Jinak obět se bude hlásit na gympl, ta sikanovatelka chce prý také na stejný gympl. Ale připadá mi nesprávné, aby ta obět musela kvůli tomu vybírat jiné gymnázium...
|
Líza |
|
(1.11.2013 12:46:11) Tak ona práce se šikanou nemůže dost dobře končit u toho, že se se třídou někam dojde, tam je nutná každodenní práce přímo ve škole. Co tu psaly holky: situace ve třídě může být rozvržená úplně jinak, k ničemu by dojít nemuselo. Ale klidná bych z toho taky nebyla. Nepřijde mi ale reálné ohlídat to ve smyslu "pokud ona se dostane, tak nenastoupíme", už s ohledem na zápisový lístky a systém dvou přihlášek to nejde.
Co si o tom myslí dcera? Jakej systém práce s kolektivem mají na vybraný škole? Jaká je pravděpodobnost, že ta druhá holka bude taky přijata? - Tím myslím, jak je na tom se školou?
|
Inka | •
|
(1.11.2013 12:51:56) Na tom bych to celý postavila "co si o tom myslí dcera" Jestli si myslí, že to tam bude dobrý, vůbec bych jí myšlenku, že se šikana bude opakovat npodsouvala. A jestli se jí tam nechce, přihlásila bych jí jinam.
|
Piggy |
|
(1.11.2013 12:58:33) No, ona na to gymnázium, co chce ta šikanovatelka, také chce. Jen má obavy, zda by jí nedělala problém...? A to už jí teda neporadím..
|
jentak | •
|
(1.11.2013 12:59:59) Tak rozhodně dcera musí mít poslední slovo, protože ona v tom kolektivu bude trávit poměrně dost času.
|
|
Chrysantéma |
|
(1.11.2013 15:49:11) Piggy,
v tom novém kolektivu můžou být jiné,poměrně silnější osobnosti,než ta,co šikanuje...nakonec se sama může stát obětí šikany a dcera oblíbenou spolužačkou.
|
|
|
|
Piggy |
|
(1.11.2013 12:57:00) Systém práce s kolektivem - to si musím zjistit, ale odkud? Z internetu? Jedna věc je, že to říkají, druhá věc je ale, jak to doopravdy praktikují - na to těžko získám reference, když nevím, od koho... Ta šikanovatelka se učí prý dobře, takže pravděpodobnost, že se tam dostane je slušná, myslím.
|
Líza |
|
(1.11.2013 12:58:14) No a ta dcera? Co si o tom myslí ona?
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(1.11.2013 18:47:52) jdi se tam na to zeptat na tu školu a rovnou vysvětli, proč se na to ptáš
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(1.11.2013 18:47:00) hm, bohužel to není v případě Prev-centra první případ, kdy to jaksi moc "nevyšlo"... Obrať se přímo na pana Michala Koláře
|
|
Kamisi |
|
(2.11.2013 10:04:03) Pokud Prev-centrum nespolupracuje se školou více, neradí a neřeší problémy společně s učiteli VE ŠKOLE, pak takové návštěvy jsou sice hezkou snahou, ale jen na oko. Důležitá je podle mě taky zpětná vazba z té návštěvy prev-centra, aby děti vzájemně rozebraly tu situaci, jak se v ní kdo cítil, aby to s nimi rozebral někdo, kdo to umí a postavil tak, aby to ty děti pochopily a i v závislosti na věku vzaly, popřípadě měly možnost se vyjádřit i individuálně, protože v celé skupině to pro některé nemusí být snadné. To prostě není snadná práce a nestačí se spokojit, že se to "řeší s odborníkem". Jak píše Líza, ta práce s dětmi se musí odehrávat každodenně ve škole, jinak to nebude mít účinek. Bohužel jsem se ale nesetkala se školou, kde by se tyhle věci uměly řešit a ani o gymplu si iluze nedělám. S prací školních psychologů, výchovných poradců a PPP mám zkušenost taky. Ve skutečnosti jen málokdo umí s tímhle pracovat účinně.
V neposlední řadě záleží i na celkovém prostředí školy, jak se k dětem chovají učitelé, jak s učiteli jedná ředitel, jaké jsou priority, jestli je prostředí školy vstřícné, jestli jsou učitelé ochotni dítě vyslechnout a jak se k problémům staví, jestli vše neuzavřou jen poznámkama.
Je to jedno s druhým a popravdě - na školu a její řešení bych nespoléhala, takových je málo, kde se umí s dětmi a jejich problémy pracovat. Zároveň ale bych asi taky nechtěla, aby dcera před problémem utekla. Nechala bych čistě na ní, aby se rozhodla a rozhodnutí bych asi nechala až po přijímačkách a případném přijetí obou holek.
Mezi tím bych se snažila rozklíčovat, jaký je důvod dceřinýho postavení ve třídě, protože nic se neděje bez důvodu. Svalování viny na druhé "oni mi ubližují, oni jsou na mě hnusní, já jsem chudinka" (to je jen příklad) nepomůže, jen jí ještě víc utvrdí v její roli. Je potřeba si uvědomit, že se dcera z nějakého důvodu do těchle situací dostává. Protože je velmi pravděpodobné, že se do takových situací bude dostávat, i když už tuhle spolužačku nikdy neuvidí.
|
|
|
|
|
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:54:54) jentak, věřím, že jste si prošli něčím těžkým a ne vždy se zadaří, aby okolí spolupracovalo a rodina zůstává ve svém boji osamocena. Takže úplně chápu, proč cítím z tvých příspěvků mírné poraženectví: "oběť je na to sama", je pro ni lepší, když odejde ... Ale osobně mám větší radost, pokud se podaří řešení, kdy oběť může z celé situace vyjít se vztyčenou hlavou.
|
jentak | •
|
(1.11.2013 11:58:02) To se pleteš - to nebylo poraženectví. Jen naše dítě muselo dostat čas se srovnat, zklidnit, ujasnit si myšlenky, všechno to pochopit, naučit se proti tomu bránit bez paniky a hysterie - a to by v případě blízkosti šikanovatele jednoduše nešlo. Nemůžu vrhat svoje dítě do boje, na který se necítí. Potřebovalo cítit bezpečí, na zbytek je času dost.
|
Epepe |
|
(1.11.2013 12:01:27) Ok, ale v diskuzi mícháš to, co se stalo vám, s obecnou pravdou. Prostě, jak jsi správně psala, někdy je to tak, jindy onak. Zakladatelka se musí rozhodnout podle sebe. Někdy se třeba škola včetně rodičů agresora snaží jak mourovatá a rodina oběti o to nestojí, narazí se na blbého odborníka, atd.
|
jentak | •
|
(1.11.2013 12:03:01) Není žádná obecná pravda, protože kdyby byla, tak není co řešit a na vše je manuál.
|
Epepe |
|
(1.11.2013 12:06:03) Moje řeč.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Natali | •
|
(1.11.2013 11:37:18) Jejdamane asi se to stává často, protože jsem se na veletrhu středních škol bavila s několika řediteli středních škol, kteří mi nezávisle na sobě potvrdili, že (pokud otevírají více tříd), rozdělují děti ze stejné školy do jiných tříd. Jak říkali: "Aby byl klid."
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:41:14) Pracuju ve středním školství a zas tolik zkušeností s tímhle nemám. Šikanování nového dítěte je zcela běžné, to ano. Ale moje zkušenosti jsou takové, že ty vášně a "přitažlivost" původní oběti pro toho agresora pomine, navíc kolektiv je jiný.
|
jentak | •
|
(1.11.2013 11:42:43) S tím nesouhlasím - běžné to rozhodně není.
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:44:54) Běžné to není, ale vašemu dítěti se to stalo.
|
jentak | •
|
(1.11.2013 11:47:13) Já ale nepsala, že to je nemožné, ale že to není běžné
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:47:58) Mám jiné zkušenosti.
|
|
|
|
Epepe |
|
(1.11.2013 11:47:25) Taky se stává, že po přechodu na SŠ se oběť stává agresorem.
|
jentak | •
|
(1.11.2013 11:51:04) Stává se leccos, zkušenosti jsou různé a je na pisatelce, jak to zhodnocení a jak se společně se svým dítětem rozhodne. Podmínky nikdy nejsou stejné.
|
|
|
|
|
|
|