Bridž |
|
(16.6.2014 11:27:40) Dnes jsem připadla na myšlenku zkusit si domácí školu jen tak, dokud není nic závazné. Nejstarší syn bude mít koncem roku 6, čte, píše tiskacím, něco spočítá, má velký zájem o techniku. Někteří doporučovali dát ho do školy dřív, ale on není sociálně moc zralý a vytrénovaný. O domácí škole sem tam uvažuju, ale nevím, mám-li na to nervy. U svých dětí nejsem tolik trpělivá při výuce něčeho. A taky mám doma ještě dvě mladší děti a ta roční je teď těžko zabavitelná. Takže bych to zkusila třeba teď přes prázdniny, jestli by to vůbec nějak šlo. A kdyby to bylo fajn, mohli bychom pokračovat dál. A konečně otázka:
Čím začít? Psaní, matematika, prvouka? Podle čeho. Stačilo by mi pár konkrétních tipů na úplný start. Vzhledem k tomu, že nebudeme vázáni žádnými požadovanými znalostmi, tak bych prozatím nemusela být nijak ukrutně systematická. Díky!
|
Helča + J+V+M |
|
(16.6.2014 11:33:00) Bridz - čím začít? Delejte to , co jej baví. Syna kdysi zaujaly rakety - nejen do kosmu, ale i vojenské. Takže porovnaval jejich velikosti, ráže, dostrely - převáděl si km na metry a opačně, maloval si je, popisoval, hledal ze které země jsou - kde leží na mapě apod.
|
Bridž |
|
(16.6.2014 11:37:33) No jo, ale nevím, jak na to. Čteme třeba o motorech, popisujeme, jak fungují, prohlížíme obrázky... Ale k ničemu mě to nenutí. Chtěl bych zkusit pomyslnou nutnost něco dělat. Nevím, jak to vysvětlit.
|
.Katka |
|
(16.6.2014 12:25:30) Jako že chceš začít s nucením sebe nebo dítěte, protože ti jinak připadá, že to není škola? A proč ti to tak, jak to spontánně děláte, nestačí? Užívej si té nenucenosti, za pár let se ti po ní bude stýskat.
|
Bridž |
|
(16.6.2014 12:34:21) Chci zkusit, jestli bych v budoucnu zvládla opravdovou domácí školu.
|
.Katka |
|
(16.6.2014 13:10:35) Chápu, je to krok do neznáma, nová situace. Ale ona zas není tak nová, však jsi už svoje dítě hodně naučila. Mně připadá, že důležitější než konkrétní obsah učení je ta pravidelnost. Jak radí Žluťásek, zkus vyhradit určitý čas, půl hodiny, můžete třeba hrát spolu hru, péct buchtu, psát dopis babičce, hledat na louce kytky, třeba i nějaký ten pracovní list, ale na pracovních listech to vůbec nestojí. A dělej to už teď "opravdově".
|
|
|
|
Bridž |
|
(16.6.2014 12:46:35) Já jsem si představovala radu typu - tady si stáhni tyto pracovní listy s počítáním a podle toho jeďte Ale to asi nepůjde. Budu ještě přemýšlet, jak to nastartovat. Jde mi především o mou trpělivost (mám ji? natrénuju?) a schopnost vyhradit na "učení" čas a zajistit jakýs takýs klid... Kdyby vás ještě něco napadlo, budu ráda.
|
|
|
Helča + J+V+M |
|
(16.6.2014 13:46:37) Bridz - my třeba v 1.třídě jeli jedno pololetí lidské tělo a druhé přírodu. Do toho matematiku Frause a Didaktis, a češtinu. I když by se to dalo napasovat i na ta témata, ale tim, že jsem byla tehu a bylo mi zle, ráda jsem sáhla po hotovem. Jinak jsme měli dopo vyhrazené škole - trocha ma a čj a zbytek , jeho téma a tak dlouho, dokud chtěl a udržel pozornost. Napsat ti - tady máš to a to - každému sedne něco jineho, záleží na ditku a tobě. Jsou tu maminky co moc učebnice nepoužívají. My třeba máme učebnice - ale vybírám takové, které budou sloužit jako doplněk naší knihovny. U dcerky teď vidím, že sice má ráda pracovní sešity, ale ještě více se jí líbí, když jí jednotlivé stránky tvorím já. A batole - to se vrhne na vše, co mu předložíme .
|
|
MarikaP+3 |
|
(17.6.2014 20:04:26) Bridž,mám dojem, že naše situace je podobná, s nejstarší dcerkou začínáme v září s DŠ, mám ještě tříletého syna a roční dcerku. Taky jsem měla potřebu zkusit, jestli to vůbec nějak organizačně se třemi dětmi zvládnem, na zkušené domškolačky jsem tady na diskusi už měla asi 150 dotazů. A šla jsem na to různě. Nejprve jsem zkusila úkoly pro předškoláky a zadala jsem si, že musíme udělat aspoň 5 stránek týdně. No docela to šlo, jen jsme je dělaly většinou v neděli a všech 5 najednou. Zkoušela jsem i nějakou matematiku pro 1. třídu, máme i nějaké další učebnice, které jsem získala zdarma jako vzorek, takže to občas nabídnu, někdy se do toho dáme, někdy ne. Stejně jsem nejvíc nabyla dojmu, že nejlepší je být pozorná k tomu, co dítě zrovna zajímá, tak jsme se učily číst třeba dvojciferná pak i trojciferná čísla,povídaly si o lidském těle,...protože jí to prostě baví, tím pádem to jde samo. Někdy při cestě vlakem pro zkrácení času jí dávám lehoučké slovní úlohy nebo to občas tak nějak vyplyne ze života (měla jsi 10 buráků,4 jsi snědla, tak se dopracujem k tomu, kolik jí zbylo....)Hlavně jsem si řekla, že to nebudu teď nijak hrotit a nechám jí, aby si užila poslední pár měsíců, kdy ještě není školákem a pak uvidíme, nejraději bych byla, kdybych to dokázala bez toho tlačení na pilu i od září.
|
noemmi |
|
(17.6.2014 20:19:00) My jdeme až 28.6.
Tragiko, dík :). Kluci to naštěstí aspoň zkrátili. Hrozné... Když jsem viděla ostatní dofistikované odpovědi, no co ti budu povídat .
|
noemmi |
|
(17.6.2014 20:30:19) *sofistikované odpovědi. Že tu ty příspěvky nejdou editovat, že, my kdo si po sobě čteme zásadně až po odeslání takovou funkci jako když najdem.
|
.Katka |
|
(18.6.2014 0:15:40) Jak to myslíš, že nejdou editovat? Právě že už nějakou dobu editovat jdou (dokud na něj někdo další neodpoví). Klikni na svůj příspěvek s chybou, pak na Opravit (myslím vpravo nahoře), chybu oprav a klikni na Uložit.
|
|
|
J_Š |
|
(18.6.2014 2:21:10) akademie domácí školy 2014
Jinak všem díky za odpovědi. Přemýšlel jsem, jak se od těch začátků domácí škola posunula a mění lidé, kteří se kolem ní pohybují. A dospěl k závěru, že z pozitivní volby (chci domácí školu kvůli něčemu, nejčastěji abych byl s dětmi) se stala volba negativní (chci domácí školu, abych se vyhl škole normální). Jen pro vyloučení zkreslení upozorňuji, že negativitou druhé volby nemyslím její správnost/nesprávnost, ale pouze, že je to východisko z existující nouze.
|
noemmi |
|
(18.6.2014 10:08:04) Katko, já tady naprosto žádná tlačítka nevidím. Ani to, kterým mohu vidět, kdo je uživatel (jak tu kdysi někdo psal), prostě nic.
EDIT :) aha, tak když kliknu kamsi do prázdna, co jsem našla, když jsem označila celou stránku, tak mohu editovat. ALe nevidím nic.
|
Tragika |
|
(18.6.2014 12:33:50) Noemmi, musíš být přihlášená, jdeš na hlavní stranu Diskuze, vpravo nahoře máš MOJE NÁZORY, klikneš a opravíš. Opravit můžeš jen do chvíle, než ti na tvůj příspěvek někdo zareaguje. Pak už ne.
|
|
|
Helča + J+V+M |
|
(18.6.2014 11:54:04) J_Š - u syna na začátku byla pozitivní motivace - být s ním, objevovat, bádat - to si užíváme i dnes. Ale pak do důvodů na žádosti o individuální vzdělávání musíš napsat závažné důvody - a tam nemohu napsat být s dětmi, respektovat jejich indi tempo, zaměření, dozravani CNS. Tam se musí psát ta negativa.
|
|
Tragika |
|
(18.6.2014 12:42:10) JŠ, hlavní důvod DŠ je pro někoho ten, že chce být hodně se svými dětmi? Tak o tom dost pochybuju. Dítě není mým rukojmím a já si chvíle bez něj umím nejen představit, ale i vychutnat. Zásadní je fakt, že se v blízkém okolí nenachází škola, která by dítě vzdělávala tak, jak si jeho rodič představuje. Když vidím, že za xkrát kratší čas se s dítětem naučím xkrát více a to vše bez stresu a buzerace, chci tento ,,luxus,, dítku dopřát. Pokud bych si myslela, že blízká škola dá dítěti lepší vzdělání a připraví ho na život lépe než já, nebudu o DŠ vůbec uvažovat, natož ji praktikovat.
|
J_Š |
|
(18.6.2014 22:32:43) Maximální výuková efektivita je zásadní pouze pro někoho, to bych nezevšeobecňoval. Proto jsem přednesl určitou hypotézu a zamýšlím se, zda je pravdivá). Jinak třeba u nás naopak právě bude jedním z klíčových důvodů, že budeme jako rodina více spolu (a protože se okolo domácí školy už točím nějakou dobu a znám více rodin z té první vlny, troufnu si tvrdit, že to byla motivace častá), ale chápu, že ten kdo nemá dítě jako rukojmí a umí si představit a vychutnat chvíle bez něj to musí vidět jinak .
|
Lubar |
|
(19.6.2014 9:15:35) Když jsem s DŠ začínala, tak jsem jako hlavní důvod měla, že nemám v okolí vhodnou školu právě pro tohle dítě... jenže postupem času, jak dítě má odpoledne, ale i o víkendech, čím dál víc svých volných aktivit a odchází z domova pryč, mi dochází, že tam čím dál tím víc mám i tu motivaci, že prostě chci s tím dítětem být a chci mít na něj vliv. Takže tohle je moje motivace pro ty další děti, ne, že by se tady zázrakem objevila ideální škola, ale už nemám takovou potřebu tu ideální školu hledat.
|
noemmi |
|
(19.6.2014 11:10:41) Žluťásku, škoda že nejsi blíž, já bych taky brala se takhle nějak střídat. Nebo třeba jeden den v týdnu, kdy by byly děti společně a jedním z učících rodičů, ti by se střídali.
Pro mě je důvodů vícero, v podstatě jakákoli škola postavená jinak, než výše uvedené, by moje představy nesplnila, takže i kdyby to byla čupr škola, tak bych tam děti asi nedala. Též chci s nimi být.
|
Tragika |
|
(19.6.2014 13:57:23) Noemmi, co kdyby do čupr školy chtělo tvé dítko chodit a DŠ by začalo bojkotovat? Fakt nemůžu napsat, že bych syna do super školy nedala. Co bude zítra, za měsíc, za rok..... never say never.
|
noemmi |
|
(19.6.2014 19:37:09) Tragiko, ja psala ASI. Asi, protoze v te situaci nejsem. Dost by zalezelo na skole. 35km od nas oteviraji cupr skolu, a stejne o tom neuvazujeme, mimo jine i proto, ze na denni dochazku nejsem takovy bivoj, abych tam 1/4 deti denne vozila, pripadne 2/4, pokud bych tam dala i predskolacku. Ale zdaleka to neni jediny duvod... Nase dite jaksi nema tu moznost srovnani se skolou, nikdy v zadne nebyl a nemame jak zaridit, aby si to mohl zkusit (moc si nedovedu predstavit ho nacpat treba na 14dni do cizi skoly, kratsi doba pry nema smysl). A s kamaradama moc skolu neresi.
|
|
|
|
Tuliša |
|
(20.6.2014 7:33:18) Naše děti jsou od září 2014 přijati do Březové k DŠ - kluk 5. třída, holka 3. třída. Mohla bych poprosit o možnost nahlížení do deníčků? Nevím, jak to chodí... Díky.
|
Bodlík |
|
(20.6.2014 10:39:16) Tulišo, gratuluju k přijetí. Napiš "Radou" e-mail. Myslím, že je správce deníčku, pokud už to není jinak.
|
|
Tuliša |
|
(20.6.2014 13:19:04) Žluťásku představím se ráda, ale pár fotek pomoc pomoc, mám obavy, že to tam nedokážu vložit, ale když tak poprosím manžela o pomoc
|
Tuliša |
|
(20.6.2014 16:01:14) OK, díky
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
noemmi |
|
(18.6.2014 20:22:39) Žluťásku máme takovou podobnou představu. Taky by se mi to líbilo, a ještě ideálně kdybych ty lidi znala a měli bychom stejnou životní filozofii. Utopie :) Mně by se líbilo i třeba mít nějakou část výuky společnou s domškoláckými rodinami z okolí. Ale nedaří se nedaří.
|
|
J_Š |
|
(18.6.2014 22:36:01) Chápu, ale nevěřím na pevnost komunity lidí s podobnými ideály. Podle mého jsou mnohem stabilnější komunity různorodé. Já sázím na rodinu. Jen se zdá, že nemalá část širší rodiny mé nadšení nesdílí .
|
meli (k 05/07 a k 11/08) |
|
(18.6.2014 23:03:55) Tak u mě padlo rozhodnutí téměř ze dne na den, synovi byly 3 roky a s naprosto neuvěřitelně zářícíma očima mi tvrdil že to a to se naučí ve škole (něco jako řezat pilou atd.) on zářil a vě mě vcelku hrklo a bylo mi jasné, že budu hledat cesty, aby ty jeho oči zářily co nejdéle... teda přiznávám, že i se mnou občas fakt nezáří.. Nešlo mi o to být stále s dětmi, to vidím jako pozitivum až teď, ikdyž někdy si myslím, že občasné krátké odloučení by nebylo vůbec na škodu...myslím např. kombinace DŠ a docházky do školy..
|
|
|
|
|