Karel | •
|
(28.5.2015 12:40:42) zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
§ 2945
Škoda na odložené věci
(1) Je-li s provozováním nějaké činnosti zpravidla spojeno odkládání věcí a byla-li věc odložena na místě k tomu určeném nebo na místě, kam se takové věci obvykle ukládají, nahradí provozovatel poškození, ztrátu nebo zničení věci tomu, kdo ji odložil, popřípadě vlastníku věci. Stejně nahradí škodu provozovatel hlídaných garáží nebo zařízení podobného druhu, jedná-li se o dopravní prostředky v nich umístěné a o jejich příslušenství.
(2) Neuplatní-li se právo na náhradu škody u provozovatele bez zbytečného odkladu, soud je nepřizná, pokud provozovatel namítne, že právo nebylo uplatněno včas. Nejpozději lze právo na náhradu škody uplatnit do patnácti dnů po dni, kdy se poškozený o škodě musel dozvědět.
...
|
Karel | •
|
(28.5.2015 13:40:23) V případě oblečení, penálu, pomůcek, kapesného zanechaného v aktovce během oběda, ale i mobilu jde určitě o věci, které se běžně do školy vnášejí. V případě dražší hračky na prvním stupni je to s otazníkem, tam by šlo o to, zda to není zakázáno školním řádem. Jde ovšem o pojem "dražší", což se může lišit podle vrstvy rodičů apod. V každém případě půjde o několik principů:
- Důkazní břemeno je na škole po řádném nahlášení, sepsání protokolu a předání kopie rodičům - škola nesmí odmítnout věc sepsat (zažili jsme a vyměkli jsme). - Když tak zaslat doporučeně i s konstatováním na neprovedení protokolárního zápisu (potom škola nemůže namítnout, že se věc nestala, když se jí nezabývala). - I tak je třeba zdůraznit, proč byla věc odcizena, a ne třeba ztracena ("před obědem tam ještě byla, viděla ji v kapsičce sktovky, když brala čip...")
- Je výslovně vymezeno, např. ve školním řádu, kam si mají děti tu kterou věc odkládat? (ukradené boty ve třídě by neprošli, pokud nejdou přímo ze třídy na TV) - Dal učitel nějaký, třeba i odlišný pokyn? - Byla nějaká zvyklost, kde si děti věci nechávají (ve třídě, na hřišti pod stromem)? - Bylo špatné ukládání tolerováno? (povinnost konat dozor, dítě není plně svéprávné, spoluzodpovědnost dozoru)
U věcí dražších půjde o přiměřenost. Mobil je dneska běžný a úplný zákaz ve školním řádu by byla si možný jen tehdy, pokud by škola určila místo na bezpečné odkládání (a to nikoli skříňky vyloupitelné zezadu šroubovákem...).
Kapesné, vybírané peníze, "fondy" apod. - není-li určeno místo, ŠKOLA RUČÍ. I třeba za peníze na odpolední kroužek apod. v přiměřené míře. Přiměřenost nastavuje i sama škola svým jednáním (1000 Kč na učebnici jazyka, apod., 1500 na kroužek... vybíráno hotově).
Tablet, notebook - hodně záleží na školním řádu (který by imho neměl obsahovat neručení, spíš zákaz) - pokud ale notebook byl třeba na schválenou, nebo tolerovanou prezentaci (netolerovat = učitel by měl aspoň verbálně napomenout) , projekt, nebo byl obsažen v IVP (návrhu), tak už se škola nezřekne odpovědnosti. Jo a pan ministr svými veřejně prezentovanými nápady prohlásil mj. tablet za přiměřený...
Napadlo mne ještě, že bych u vlastnoruční svíčky pro rodiče uplatnil cenu zvláštní obliby, prostě odškodnění za vztahovou újmu, což může být kytka mamince, čili 100 Kč?
Problém je, zda krádeže ve škole kryje pojistka školy.
|
Wicca + wička |
|
(28.5.2015 14:28:53) Karle, díky moc , odpoledne jdu řešit s vychovatelkou. Dám vědět.
|
|
Karel | •
|
(28.5.2015 15:02:18) Čekám, že se na mne sesypou učitelé: Jenže problém není v tom, že děti něco vnášejí do školy (to je normální a spravedlivé, není-li to nůž, škola není věznice). Problém je, že se tam krade.
A to, že oni nemají páky na řešení (a že nemají) je věc mezi školou a státem, že třeba není v zákoně možnost osobní prohlídky dítěte a řada dalších věcí.
|
Wicca + wička |
|
(28.5.2015 15:11:08) Souhlas. V téhle fázi jsem smířená, že se věc nemusí najít, principielně mi ale vadí, že mi krádež 1. vychovatelka neřekla při osobním předání dcery a čekala, jestli se to dozvím; 2. řešila s dětmi krádež pouze hledáním hračky, a to jinde, než byla ukradena; 3. že mě konejšila, že mám čekat, že hračka někde "vyplave". Kurnik, to je přece materiál k etické výchově přinejmenším...
|
Alraune |
|
(28.5.2015 16:32:12) myslím, že etická výchova zrovna tomuhle nezabrání vůbec.
|
Wicca + wička |
|
(28.5.2015 16:41:00) Jde mi o využití aktuální situace, aby vychovatelky pomohly dětem učit se ze zkušenosti, ne to nechaly vyhnít.
|
|
Karel | •
|
(28.5.2015 17:29:39) myslím, že etická výchova zrovna tomuhle nezabrání vůbec.
Krádežím ano. Na prvním stupni se ještě s dětmi dá pracovat, lze s nimi řešit morální problémy/dilemata proč (ne)krást a co to způsobí.
Co se týče zabordelení, tak nakonec i tam to znamená, že:
1) nějaké jiné dítě si půjčí hračku bez dovolení (může a nemusí jít o etický problém - nemusí vědět, že není školní, možná by školní měly být nějak označené, třeba modrým proužkem z dola apod.); 2) někdo ji nevrátil majiteli (což je nevšímavost a může to bolet toho druhého); 3) majitel si musí uvědomit, že ´přinesením hračky mezi školní sám riskuje, že ji někdo uklidí se školními (a to, jak toto řešit je také praktický problém).
A z diskuse nad tímto v kroužku může vyrůst další inspirace a nápady.
|
|
|
|
|
|
|