Chloé |
|
(24.6.2015 16:07:46) Dobry den, Chci se zeptat nejlepe tech, kdo maji zkusenosti s obojim : je lepsi dat dite do ZUS nebo k soukromemu uciteli ? Dcera cerstve 6 let chodi jiz rok na piano k soukromemu uciteli (bo ZUSka bere az od 6 let). Po prazdninach by se tedy otvirala moznost prechodu na ZUS. Ma to v necem smysl ? Opomente financni stranku, ta je jasna. Co mi vyhovuje u toho naseho konkretniho ucitele : s detmi to fakt umi, dcera tam chodi rada, ma ho rada, snadno se domluvime, kdyz nemuzeme prijit, na nahradni termin. Zapory zatim nevidim. Dekuji za Vas zkusenosti a nazory. (jeste dodavam, ze nejsme v CR, ale system ohledne ZUS je tu podobny).
|
leli |
|
(24.6.2015 16:39:21) Výhody ZUŠ jsou např. koncerty pořádané během roku jako motivace a ukázka toho, co se naučily. Při příležitosti koncertů se děti různě sdružovaly, dceru doprovázely jiné děti např. na klavír nebo kytarové kvarteto. Společně s ostatními taky vytvořila kvarteto, nejdříve kvůli soutěži, později spolu začaly holky chodit na hodiny speciálně pro kvarteto. Jiné děti hrají v místní kapele, cimbálovce, v různých seskupeních, hodně na akcích pořádaných v okolí. Jestli je výhoda nauka nevím, asi jak pro koho. Takže vidím výhodu v tom, že to co produkují tak nějak oživne a stane se zábavou pro ostatní, plus se děti často u toho dobře baví a nachází další kamarády. Naše holky ovšem nejsou nijak vyjímečné, u opravdu nadaného dítěte je tohle možná nepodstatné.
|
Chloé |
|
(24.6.2015 16:44:39) To me taky napadlo. Ja teda byla v maly ZUS, tak tam moc prilezitosti zahrat si komorni hru bohuzel nebylo. (A taky jsem nebyla nejaky extra instrumentalista). Koncerty jsem uprimne nesnasela, jsem tremista. Musim tedy zjistit, co zdejsi ZUSka nabizi.
|
|
|
Půlka psa |
|
(24.6.2015 17:04:31) Když jsem byla malá, chodila k nám soukromá učitelka. Dcera chodí do ZUŠ, to mi přijde jednoznačně lepší, protože za dob soukromé učitelky mi hrozně chyběla možnost se předvést dvakrát do roka na koncertě. Byla bych za koncerty v dětství hrozně vděčná. Taky jsem tehdy viděla velkou výhodu ZUŠ v možnosti chození "za klavír", což u učitelky docházející domů nešlo realizovat.
|
Chloé |
|
(24.6.2015 19:01:10) No vidis, ja chodila do ZUS a koncerty nesnasela. U dcery zatim neodhadnu, jestli je exhibicionistka.
|
|
|
Loten |
|
(24.6.2015 17:41:13) Záleží na kvalitě konkrétní ZUŠ a na tom, co očekáváš. U nás po nespokojenosti se ZUŠ (u dvou dětí, různé nástroje, tedy různí učitelé), vyhrál soukromý učitel a jediné co mě mrzí je, že jsme k soukromníkovi nešli dříve. Výhody soukromníka (pro nás): 1.není nauka, pro mé děti to byl neskutečný opruz. I sokromník s nima probere teorii, ale při hodině, nenásilně a tak nějak ve spojení s tím co zrovna hrajou. 2.výuka jen jednou týdně (v ZUŠ byl jeden den nástroj, jiný den nauka a ještě jiný den soubor, někomu to může vyhovovat, ale moje děti mají i jiné aktivity než hudbu, takže to na nás bylo moc, a nešlo někam nechodit např. do souboru, vše bylo povinné). 3. Neplánuji mít z dětí konzervatoristy, hrají oba pro radost, ta radost se v ZUŠ vytrácela, soukromník není vázán osnovami (ZUŠ je škola a vázána je), může hrát mnohem více s dětmi co se jim líbí, písničky místo etud atd. 4. nejsou závěrečné zkoušky před komisí - odpadá stres Jedná nevýhoda, že nejsou koncerty, ale naše ZUŠ jich moc nepořádala (předehrávky 2x do roka) a děti jsou trémisti, takže to nesnášely, takže pro nás je i toto výhoda.
|
Uarda |
|
(24.6.2015 19:54:10) Loten, z toho, co uvádíš jako nevýhody, dokázala moje dcera celkem vybruslit a ponechat si jen výhody. Jak říkáš, učitel jí nauku předával nenásilně v hodině, nebylo třeba chodit dvakrát týdně. Dvakrát ročně zkoušky z nauky pro "absentéry" to spravily. (Kdyby mířila na konzervatoř, návštěva hodin nauky by se jednoznačně vyplatila.) Výhodou byly koncerty, kterých bylo dost a chodili jsme tam rádi, např. na velký vánoční koncert, kde se předvedli jak ti, co hrají pro radost, tak budoucí esa koncertních síní. Výhodou (asi tak od páté třídy) je jistá průprava v zodpovědnosti. V té době už si dcera sama hlídala, kdy jde na hodinu, sama si domlouvala korepetice, soutěže, generálky atd. Vedlo ji to k samostatnosti.
|
Chloé |
|
(24.6.2015 20:55:50) Uardo, no ja kdyz si vybavim koncerty, nebo postupujici prehravky pred komisi na konci roku, tak je mi spatne jeste ted....jak jsem psala, do dcery nevidim, zatim to nedokazu odhadnout, ale jestli bude tremistka jak ja, tak za trest :( O nauku mi nejde, to ma s ucitelem v hodine a jsem i schopna se to s ni doucit, nauku mam zvladnutou (ve vsi skromnosti).
|
|
Loten |
|
(24.6.2015 22:09:14) Však píšu, že záleží na tom jaká je ZUŠ. U nás vynechat odcházku do nauky nelze, tedy lze o to požádat ředitelku školy, mají na to formulář, ale ona nevyhoví. A nechodily 2x ale 3x týdně (nástroj, soubor,nauka). Navíc ta nauka podaná velmi nudně... A co se týká samostatnosti, tak tam nevidím rozdíl, do ZUŠ děti docházely sami, k soukromé učitelce taky. Když si chtějí něco domluvit, mohou se pokusit tam i tam... nechci nějak hanit ZUŠ jako takové, jejich úroveň napříč republikou je velmi různá. My jsme měli smůlu na vedení od toho se odvíjí mnohé a děkujeme za možnost sokromé výuky (ostatně mnoho rodičů tu k soukromým učitelům odchází já sama vím o devíti a to po tom nijak aktivně nepátrám).
|
Loten |
|
(24.6.2015 22:10:07) Pardon patřilo to napojit pod Uardu.
|
|
Uarda |
|
(24.6.2015 22:54:00) Loten, to je ale pěkně pitomá ZUŠ, když je zařízená jen na budoucí "koncertní hvězdy", které chodí třikrát týdně. Do takové bych ani já dceru nedala. Vidím, že si mohu ještě gratulovat.
|
|
|
|
Kočanská | •
|
(25.6.2015 19:27:09) Dobrý den,
souhlasím s Vámi. Také proto jsem dcerce našla paní učitelku, která k nám dochází. Nechci další školu, další drill a navíc ta nauka... ZUŠ je to z mého pohledu další povinnost - jako kdybychom jich všichni neměli i tak dost. Paní učitelka, která chodí k nám je vnímána jako zábava. Trochu jsem se ze začátku bála, jestli dcerku vůbec něco naučí, ale zatím jsme nadšené. Dcerku trpělivě učí a jde to celkem rychle. Nauku naučí přirozeně při hodině. Když to srovnám s otravou, kterou si já pamatuji ze ZUŠ ... a koncerty - ty pro mě byly noční můra.
|
|
|
Feliz |
|
(24.6.2015 20:47:21) Syn a kytara, jednoznačně ZUŠ, soukromá výuka spadla k el. kytaře a na klasiku uměl pak prd. Koncerty, komorní hudba, nauka, má štěstí na fakt skvělé učitele.
|
Chloé |
|
(24.6.2015 20:52:02) Feliz, a tys to nemohla ovlivnit, vyber skladeb ? Nebo uz mel zkratka svuj rozum ? Ja jsem taky spis pro klasiku, jednodussi prejit z klasiky k pisnickam apod., nez naopak.
|
|
|
Saamajna |
|
(24.6.2015 23:50:55) Neporadim jednoznacne, taky to resime.
Dcera je 3 roky na ZUS (viola), prvni ucitel byl uzasnej skladatel a hudebnik ale pro 6ti letou holcicku jako ucitel stare skoly katastrofa. Po 2,5 letech jsme dosahli vymeny ucitele, dite nadseny ALE: zacala pak krome v orchestru v ZUSce hrat i v jinym "poradnym" orchestru (zrovna meli koncert Dvorakovy Novosvetske) a ucitel ZUSky se to dozvedel. Rev jak na lesy, "to je konkurence, to je nemozny...atd."
No a ted MUSI smydlat v tom orchestru ZUSky s malyma prtatama - aby se ti od ni neco naucili. Jinak by ty jeji "zalety jinde" jeji ucitel "musel hlasit veleni a pak jsou zaci vylouceni z vyuky" Prachsproste nas vydira. U soukromyho ucitele by to nebylo tema, ze. Ale je dobrej, zkusenej a ma desetileti vyucovaci praxe na rozdil od soukromych "ucitelu-muzikantu". Plus je to v ZUSce oficialne uznany hudebni vzdelani, pro pripad, ze by prece jen chtela hudbu studovat...
Varianta je zacit ted i DRUHEJ hudebni nastroj (klarinet) v soukrome skole a hrat jen tak "pro radost". A uvidelo by se. Ale to zatim diky tem dvoum orchestrum plus vyuka nedavame casove.
|
Hanka | •
|
(25.6.2015 0:02:04) A zjišťovala jsi, jestli ZUŠ má v nějakých papírech zákaz hrát jinde? Připadá mi to lehce absurdní. Dcera chodí do ZUŠ osm let a nepamatuji, že bychom někde podepisovali "nebude hrát jinde, jinak vyloučení z výuky"... Připadá mi to asi jako by v jazykové škole hrozilo vyloučení za to, že dítě navštěvuje i soukromé lekce a třeba, nedej bože, někde ten jazyk, který ho jazykovka tak pracně učí, využívá!
|
Saamajna |
|
(25.6.2015 0:44:17) Ne, zakaz tam neni. Ale je tam povinnost, hrat v tech vlastnich. No a to je prave to, co dela problemy a casto koliduje. Ty koncerty a zkousky jsou tak blbe, ze by se dite obcas muselo rozpulit. Oni chteji ty deti, co si je vypiplali, prezentovat. A ty svoje "uzasny" hudebni telesa...
A jako dite a rodic mas taky jen omezeny casovy kapacity. V horkych fazich mame neco s hudbou i 6-7x tydne....
|
Saamajna |
|
(25.6.2015 0:48:44) A jeste perlicka:
dcera dnes prinesla kopii vysvedceni na podepsani (3.trida) a ma jednicky az na dvojku z anglictiny (bavi se v tech hodinach s kamoskou, to vime) a POZOR:
HUDEBNI VYCHOVY!
|
|
|
|
Líza |
|
(25.6.2015 9:40:20) Saamajno, on by nehlásil zálety, ale hlásil by neúčast na povinném předmětu, že... Neexistuje žádná povinnost po dobu docházky do ZUŠ nehrát jinde. (U nás učitelka ještě pomůže s nácvikem partu pro jiný orchestr, jiné vystoupení apod.)
|
|
|
zerat |
|
(25.6.2015 9:07:31) Chloé, tohle jsme řešili a obojí má cosi do sebe. Nevím, občas mám ten pocit, že by byla nejlepší kombinace obojího. Jedna hodina v ZUŠ + nauka tam a potom ještě 1x týdně soukromá výuka. Jenže nevím, jak by to vypadalo a šlo v praxi. Praxe zatím chybí.
Máme doma šikovnou prvňačku, kterou hra na klavír chytla a zatím nepustila. Měla teď naprosto bezkonkurenční učitelku v ZUŠ, po nátlaku učitelky a dítka jsme se praštili přes kapsu a koupili dobrý digitální klavír, ale tahle učitelka odchází na mateřskou... jsme z toho vcelku zdrcení, protože učitelka je opravdu virtuozka (snad to píšu dobře), jezdí po světě, opravdu odbornice a navíc ještě se super vztahem k dětem a je dost náročná, což naší holce vyloženě vyhovuje... Holka je chválená, že jde opravdu vidět, že ji to baví, jde jí to, umí se do toho opřít, má výborný sluch... Teď se třeseme, koho najde ZUŠ na zástup na ty 2 roky. Naše holka začala mít ambice, že by třeba tu konzervatoř zkusila, fakt ji to baví... a teď takováhle "zrada". Nicméně jsme domluvení se současnou paní učitelkou, že po půl roce hraní s novou učitelkou si dáme schůzku a kdyby to nebylo opravdu ono a naše holka by začala s hraním stagnovat, tak bychom ještě právě připláceli tu jednu hodinu týdně navíc (snad bychom to utáhli). Zkrátka, aby naše holka neztratila lásku ke klavíru A k čemu je ZUŠ? Také k tomu, že kdyby opravdu dítěti ten nástroj šel a chtělo by zkusit konzervatoř, tak splní roky odchozené na ZUŠ. Nepletu-li se je to jedna z přijímacích podmínek. Koncerty, vystoupení... jsou samozřejmě také k plusu.
|
Chloé |
|
(25.6.2015 9:31:34) Zerat, diku za nazor. No ja prave nevim. Dceri to taky jde, bavi ji to, ale je to prcek, teprve ted pujde do prvni. Jak jsem psala, jsem v cizine, takze konzervator jako SS tady neexistuje. Konzervatori se nazyva ZUS vlastne. Jsou tu obecni a narodni. Ty narodni vylozene vychovavaji budouci hudebniky, je to dost drsny, z vypraveni vim, ze to dost lidi odradilo. To bych vazne nechtela. U nas je prave ta obecni, stejny system jako v CR.....ale moc si nejsem jista urovni. Navic ten nas ucitel holce sedne. Zatim jednou tydne staci, stejne ucitel jen ukaze, vysvetli, jinak je to na diteti, aby pravidelne cvicilo. Ja sama jsem pianistka, tak ji dokazu doma opravit, nauku taky dovystvetlim, kdyz bude treba. Jsem rozpolcena, no. Laka me ta ZUS, vyzkouset to....mozna cetsa obojiho neni marna, jenze casove bych to nedala, nebo horko tezko. Zatim je dcera mala, musim ji vozit a predstava, ze treba 4x tydne resime muziku, se mi moc nelibi.
|
|
Líza |
|
(25.6.2015 9:38:53) "A k čemu je ZUŠ? Také k tomu, že kdyby opravdu dítěti ten nástroj šel a chtělo by zkusit konzervatoř, tak splní roky odchozené na ZUŠ. Nepletu-li se je to jedna z přijímacích podmínek." To není, ani by nedávalo smysl, aby byla. Například Pražská konzervatoř výslovně uvádí na svém webu, že ZUŠ NENÍ podmínkou přijetí.
|
zerat |
|
(25.6.2015 10:02:27) Lízo, nepídila jsem se po tom, zatím to nepotřebujeme ale vím, že kamarádka se právě před lety snažila na konzervatoř na klavír dostat a měla o x bodů méně než ostatní právě proto, že neměla odchozené roky - zkrátka neměla je čím doložit. A také měla oproti těm, kteří ji odchodili nedostatky v nauce... Jinak mě ještě napadl jeden klad ZUŠ, a to je ten cenový, což zakladatelka ví, ale nevím, jak je to v zahraničí, zda i tam dostávají děti dotace od státu...
|
zerat |
|
(25.6.2015 10:04:23) V ČB ani zmínka o tom, jestli ZUŠ má být nebo nemá
|
|
|
|
|
Tizi |
|
(25.6.2015 10:26:22) ZUŠ má přikázaný určitý standard, který se musí dodržovat. Do dalšího ročníku se dělají postupové zkoušky, u nás nejsou jen formální a skutečně dítě nepostoupí, pokud nepředvede, že látku zvládlo. Soukromý učitel může být velmi rozdílný. Pokud jste spokojeni a jak píšeš, u vás nejsou konzervatoře, kde by dcera měla zájem jít, klidně bych nechala u soukromého. Podobně je to s hudební naukou, syn měl třeba individuální studium nauky, protože mu to časově nevycházelo, ale musel samozřejmě složit zkoušky. U soukromého učitele prostě nejsou ty standardy, pokud je dobrý a dítě zapálené, může se u něho naučit víc nez na ZUŠ, většinou se ale spíše naučí méně, protože málokteré dítě je skutečně zapálené a soukromý učitel nemá důvod ho nutit. Jinak u nás na ZUŠ se hrajou skladby jak povinné, tak dle vlastního výběru a celkově ten prostor pro hraní různých písniček je docela velký. Problémem může být časová náročnost. Syn má mít od čtvrtého ročníku povinnou hodinu komorního hraní, tedy spolu s vlastní hodinou a naukou, by měl být v ZUŠ třikrát týdně. Vzhledem k tomu, že o konzervatoři neuvažujeme, je možné, že toho necháme a přejdeme k soukromému učiteli.
|
Líza |
|
(25.6.2015 11:28:34) Tizi, dcera měla povinné housle, nauku a soubor/později orchestr. Do hudebky chodila jen jednou týdně. Na nauku měla individuál a skládala jednou za půl roku zkoušky, housle a orchestr měla těsně po sobě.
|
|
Chloé |
|
(25.6.2015 13:05:45) Tizi, dekuji za nazor. Kdyz jsem chodila ja, tak prave ty postupky byly dost prisny, klidne nekoho i vyhodili. Holku to zatim bavi, (ja si na ni prislapnu, kdyby to flakala ). Stejne ted radsi sedim u ni, kdyz cvici, prece jen zacina, tak porad upravujeme drzeni rukou, uhoz atd. Jsem na vazkach. Financne je samozrejme znatelne levnejsi ZUS, ale zase ucitel nam vzdycky vysel vstrict, tady je spousta prazdnin pres rok, ctrnactidennich, tako jsme aspon vzdycky jednou o prazdninach meli hodinu... Nechci z ni mit virtuosa, ale chtela bych, aby klasiku prijatelne zvladla. Aspon na urovni prvniho cyklu ZUS.
|
|
|
|