kachna_ |
|
(25.2.2016 13:24:11) Prosím vás, netušíte někdo, jaká všechna tělesa se učí prvňáci? Nechci to řešit s paní učitelkou, dneska jsem si přečetla vyhodnocení školkového oběžníku a ještě jsem nevychladla (jsem víc v ráži, než je pro komunikaci se školou záhodno, souvislost to nemá) A z čeho se jako skládá těleso? Já celkem zvládnu, že půdorys bokorys nárys, ale s tím fakt nemůžu vyrukovat na prvňáka. A představuju si to vůbec správně, že třeba těleso koule - při pohledu odkudkoliv vidím kruh, těleso krychle - zpředu, shora, zboku vidím čtverec atd.?
|
Odpoved | •
|
(25.2.2016 13:31:34) Pudorys, bokorys a narys, nejsou veci z kterych se sklada teleso, ale zpusoby zobrazeni.
Obecne se teleso sklada z materialu, z ktereho je vyroben. Ale teleso je omezeno, definovano povrchem, nebo hranami a vrchly. Pripadne u teles muzem pocitat delku hran, plochu sten neboli povrchu a pak objem.
|
kachna_ |
|
(25.2.2016 13:43:49) jsem tím chtěla říct, že vůbec nevím jak popsat 3D těleso prvňákovi.
|
Líza |
|
(25.2.2016 13:47:36) A musíš nutně nějak sofistikovaně popisovat? Nestačí vysvětlit, že kulička se správně geometricky jmenuje koule a kostička krychle? A že když ta kostička bude protáhlá a nebude ze všech stran stejná, tak je to kvádr? Já bych v tom v první třídě asi nehledala nějaký komplikace...
|
|
Senedra |
|
(25.2.2016 14:56:29) jestli potřebuješ vysvětlit rozdíl mezi tělesem a rovinným útvarem, tak ukaž... jinak, to co je "placaté" a jde nakreslit na papír ( vystřihnout) nebo se třeba modeluje jen hodně nízkými věcmi ( třeba korkové podložky pod skleničky) , to je rovinný útvar. To, co jde nějak ohmatat ze všech stran - to je těleso. A prvňákovi nepopisuj, ale ukazuj a ať si všechno sám ohmatá a třeba sám přijde na rozdíl mezi kvádrem a krychlí a třeba mezi jehlanem a kuželem. Klidně ten nárys/-.. můžeš použít, ale ptej se, co vidí, když těleso leží před ním a kouká zepředu, shora a z boku. Pro některé děti je abstrakce prostor-rovinné zakreslení ještě moc náročné, to dají jen nejšikovnější.
|
|
|
|
magrata1 |
|
(25.2.2016 13:33:34) předpokládám, že kouli, krychli, kvádr válec. Pamatuju si, že když jsme se ségrou stavěly kostky a neznaly názvy těles (já jsem měla 4 roky, ona 2), pojmenovaly jsme si jehlan jako špižúr. Takže myslím, že i ten jehlan a kužel by mělo děcko v 5 letech zvládnout. Oni se učí, z čeho se skládá? To mi přijde asi moc.
|
|
magrata1 |
|
(25.2.2016 13:36:03) jedná se o předškoláky nebo prvňáky? Prvňák už by ty stěny mohl chápat, na předškoláka mi to přijde zbytečné
|
kachna_ |
|
(25.2.2016 13:39:00) prvňák, já se do toho zamotala, jak jsem chtěla poctivě vysvětlit, proč to neřeším s učitelkou.
|
|
Delete |
|
(26.2.2016 1:42:02) magrato,
ne, prvňák stěnu jako pojem nedá.
V první třídě se učí pojmenovaná tělesa najít ve svém okolí, přibližné tvary promítat do těch pojmenovaných.
No a učí se spojit si nakreslené těleso se skutečností.
Učí se krychle, kvádr, koule, válec a někdy kužel.
|
kachna_ |
|
(26.2.2016 9:08:37) delete díky moc za učitečné rady.
|
|
|
|
Senedra |
|
(25.2.2016 14:50:48) vzala bych hrací kostky, třeba tubu od vitamínů, krabici od bot nebo od mléka, nějaký balon a ukázala, co se jak jmenuje... Ještě bych možná okomentovala, že třeba stěny krychle jsou jen čtverce.
V čem je vůbec problém? Moc jsem to ze zadání nepochopila.
|
kachna_ |
|
(25.2.2016 16:25:26) v tom, že nevím, co mám dítě naučit (a nechci to řešit s učitelkou), myslela jsem, že třeba místní prvňáčci teď probírají to samé.
|
|
kachna_ |
|
(25.2.2016 20:03:45) Nakonec jsme to s dcerou daly dohromady a jsem zhnusená, protože je to podle mě úplně zbytečné Krychle má šest stran, osm vrcholů, strany jsou stejně dlouhé a je odvozená od čtverce (doslovná interpretace požadovaná učitelkou) Kvádr má šest stran, osm vrcholů, strany naproti sobě jsou stejně dlouhé, je odvozená od obdélníka... Neodvozují to, prostě to memorují.
|
Lída+4 |
|
(25.2.2016 20:31:10) Hm, tak tohle pojetí je pro prvňáky skutečně přínosný...
|
|
|
|
luthienka |
|
(25.2.2016 15:36:31) Ve školce jsme s dětmi třídili kostky na: krychle (pro malé kostky), kvádry (pro malé cihly), koule, válce, jehlany, hranoly (trojboké = nstřecha, víceboké,...) Vždy by to děti měly mít v ruce a idelálně v různých materiálech. Klidně si můžou slepit krabičku. Pak hezky objevíme, že to je krychle
Používali jsem při tom pojmy jako: hrana, stěna, vrchol. Pokud chceš dítě ještě víc rozvíjet, děláte pokusy. Zpočátku 2D. Například jak vznikne kružnice: 2 děti spojené švihadlem (1 stojí a druhé obíhá). Tím "vynalezneš" kružítko
To by mělo před nástupem do školy stačit
|
Delete |
|
(26.2.2016 1:57:34) luthienko,
tý jo, tohle si ve školce nedokážu představit . Nebo jako jo, dokážu, u některých dětí.
My tedy ani v té první třídě žádné stěny, hrany a vrcholy neřešili, šlo opravdu jen o propojení názvu a tvaru.
Vrcholy, hrany, a stěny jsou většinou učivo druhého, někdy až třetího ročníku.
|
|
|
|