Slonisko |
|
(20.2.2017 11:26:26) Po včerejšku začínám být dost bezradná. Syn nezvládá úlohu "najděte chybně zapsaná slova". Smůla je, že v přijímačkových testech se tohle zadání opakuje vždy několikrát. Věřím tomu, že kdyby daný text psal, tak tam chybu (nejspíš) neudělá, ale špatně napsaná slovo ho prostě "netrkne". Nemá někdo návod, jak k takové úloze přistupovat? Případně nějaké cvičné texty? Jít slovo po slově a všechno si zdůvodňovat by asi u přijímaček nedal časově, ani si nemyslím že by tak dlouho udržel pozornost.
Celé mě to teda přivádí k otázce jestli jsou si autoři testů opravdu jistí, co ve svých testech opravdu testují, ale to by bylo na jinou debatu.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(20.2.2017 11:32:10) Kolik mu je? Moje dcera ( 3.třída) s tím problém nemá. Pokud by měla, asi bych začala trénovat tím, že bych ji text nadiktovala a pak chtěla hledat chyby POROVNÁVÁNÍM. Ono se to v tom mozku začne fixovat. Dobře vs špatně napsaný text. Jinak nevím.
|
Slonisko |
|
(20.2.2017 11:41:53) Deváťák. S češtinou teda bojuje tak nějak celkově, ostatně máme to v rodině. Snažím se tu vymyslet co ještě na poslední chvíli dotrénovat.
|
|
|
kachna_ |
|
(20.2.2017 11:35:58) Slonisko, já bych začala od nejjednoduššího textu pro druhou třetí třídu a naučila ho, že si to má nechat nakonec, aby se u toho nezasekl.
|
|
withep |
|
(20.2.2017 11:52:40) To je zajímavé, mě trkne napsaná chyba hned, zatímco občas sama nějakou udělám. Napadá mě, jak moc syn čte? Myslím, že častým čtením se správné tvary fixují a potom chybně zapsané slovo snáze uhodí do očí. Mohlo by pomoct posilovat zrakovou paměť, na kurzu AP nám speciální pedagožka předváděla takové fajn cvičení. Nešlo primárně o chyby, ale obecně o pohotové vyhledávání slov v textu či nějakém přehledu, což je velmi užitečné. Dá se to cvičit už od první třídy, jakmile se děti naučí trochu číst, s obrázky i dříve. Mrknu do poznámek:
Postřehování - výcvik k rychlému vyhledávání klíčových slov v textu. Posiluje pozornost a paměť. Sloupec slov přečteme a zakryjeme, a ptáme se "bylo tam slovo...?" Můžeme zapojit i sluchovou paměť - "podtrhněte/škrtněte/zakroužkujte slovo, které označuje...".
Určitě se to dá nějak nacvičit, napadá mě třeba tohle: Cvičný text vyrobíš snadno sama. Ze začátku dáš text, kde už jsou chyby podtržené nebo barevně zvýrazněné (třeba i různé druhy chyb různou barvou), později napsat u každého řádku textu, kolik chyb tam je, později u každého odstavce.
|
Dana |
|
(20.2.2017 12:17:26) Tento problém mají děti, které nečtou. Děti, které čtou, mají jakousi představu, jak které slovo má vypadat. Pak pokud si samy nejsou jisté, jak nějaké slovo napsat, tak si ho někam vedle napíší oběma způsoby. A většinou je trkne, díky čtení, jak se to píše správně. Začala bych trénovat na jednoduchých textech pro páťáky.
|
Modřinka |
|
(20.2.2017 12:25:02) Naprosto nesouhlasím, že je to problém dětí, které nečtou. Můj syn je v páté třídě, čte strašně moc a tato úloha v přijímačkách je pro něj také nejdrsnější. Pokud by to psal jako doplňovačku, napíše to správně, pokud mu to samé dám aby chyby našel, je to mizerné.Naštěstí jsou tyto úlohy za málo bodů a práce s textem, ve které je naopak díky čtení mistr, je za hodně. Domnívám se, že je to tím, že tento typ úloh se prostě ve škole nedělá.
|
Delete |
|
(20.2.2017 18:49:46) Modřinko,
ve škole se tento typ cvičení dělá, je snad ve všech pracovních sešitech a dělá se od druhé třídy.
Kromě toho po každém diktátu a pravopisném cvičení se děti vedou ke kontrole. My třeba diktát čteme minimálně třikrát. Nejprve před nadiktováním celou větu, potom větu po slovech, pak opět celou větu...to je první kontrola. Po nadiktování celého diktátu čteme znovu - přesněji děti čtou, každý jednu větu nebo slovní spojení, aby je to fakt donutilo ten text sledovat a přečíst, to je druhá kontrola, no a pak si musí ještě každý přečíst sám za sebe. Celé je to zaměřené právě na to odhalování chyb.
Kromě různých cvičení v pracovních sešitech a učebnicích pak ještě vytvářím texty psané psacím písmem. Většina takových cvičení je zaměřená na tiskací písmo, takže dítě tam ty chyby vidí, ale pak vlastní rukou napsané neodhalí, protože to nemá tolik nakoukané, jak to má vlastně vypadat správně.
Ale je to jako se vším, někomu tohle jde samo a někdo s tím bojuje a nejde mu to. Někdo píše bezchybné diktáty a pak v doplňovačce naseká deset chyb (špatné porozumění čtenému, zbrklost a problémy s pozorností), někdo naopak doplňovačky výborné a diktát nebo vlastní text prostě nedá....no a to odhalování chyb je to nejtěžší.
|
|
|
Slonisko |
|
(20.2.2017 12:25:19) Dano, já vždycky četla hodně a problém s tím mám taky. Když čtu, tak nevidím slova, ale běží mi v hlavě ten děj.
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(20.2.2017 13:03:41) Nesouhlasím. Jazykový cit se čtením nesouvisí. Můj syn, nečtenář, má absolutní talent na gramatiku. Dcera,velký čtenář, píše hrubky, vše si musí vysvětlovat pravidly a často dělá chyby opakovaně, ačkoliv jsem jí to už 10 x vysvětlila. Pomáhá si to slovo několikrát SAMA NAPSAT, NE JEN PŘEČÍST. Dceru prostě zajímá děj, nepřemýšlí nad pravopisem. Naopak angličtina jí jde skvěle.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(20.2.2017 13:08:35) Ale zajímavé je, že chyby v textu hledá docela dobře.
Minule ale třeba vymyslela ve vyjm. slovech, že vlnobytí ( od toho, že vlny existují), naopak živobití - protže člověk se bije/protlouká životem.
|
withep |
|
(20.2.2017 15:23:04) vlnobytí a živobití
to je super, když si to dítě dokáže nějak zdůvodnit, a je to zcela pochopitelné u slov, se kterými se běžně nesetkává nebo si prostě jejich význam vysvětluje po svém. Syn si donedávna myslel, že pytlák je obecně člověk, který nosí pytle.
|
|
|
|
|
Slonisko |
|
(20.2.2017 12:21:12) Withep děkuju, syn čte dost, ale nejmíň půlku věcí v angličtině. On teda vůbec čte dost zvláštním způsobem, přijde mi že většinu slov spíš odhaduje. Já při běžném čtení většinu chyb nevidím, když se na to soustředím je to lepší, ale zrovna ten testový text mi dal taky zabrat. První chybu jsem sice našla hned, ale zbytek byl boj. zvlášť shoda podmětu s přísudkem, když byl každý na jiném řádku.
|
|
Lída+4 |
|
(20.2.2017 12:24:11) Withep, trkne tě JEDNA chyba. Pokud dostaneš text, kde je jich jak naseto, je strašně těžký opravit to skutečně všechno. Dělávala jsem korektury, vím, o čem mluvím...
|
Analfabeta |
|
(20.2.2017 12:38:12) Taky jsem dělala korektury. To je psychicky strašně náročná činnost, max. po dvou hodinách jsem toho měla dost. Dneska už je ale korektor pravopisu ve Wordu na jiné úrovni, ale tehdy nezvládal překlad, všechna slova označil jako špatná, protože si zafixoval jen zdrojový jazyk. Řešila jsem to tak, že jsem text vložila do těla mailu na Seznamu, hodně chyb (hlavně překlepů) našel, ale taky ne všechno. Ale pomoc to byla úžasná a vítaná.
|
|
withep |
|
(20.2.2017 15:29:54) Lído, asi bych byla dobrý korektor. Já ty chyby ani nehledám, ony na mě "křičí". Po Vánocích jsme se synem četli krásnou knížku od Portálu (literárně i výtvarně - Piráti z Ledového moře) a těch chyb tam... klidně několik stránek za sebou co stránka, to chyba.
|
Monty |
|
(20.2.2017 17:15:07) withep, to si myslíš, protože jsi korektury nikdy nedělala. Je to nevděčná, těžká a špatně placená práce. Dělala jsem ji roky. Ano, jedna dvě chyby na tebe "vyskočí", ale nejméně dalších pět musíš na stránce najít a není to úplně snadné. Taky v textu hned vidím chybu typu BABYČKA nebo SPÍVAT, ovšem typografické chyby, dělení slov, interpunkci, špatnou větnou vazbu, překlep, chybějící text atd. atd. ... na to jen oko nestačí, to fakt musíš číst a velice pečlivě. U korektur spojených s redakcí textu, např. u překladů, navíc musíš pracovat s originálem.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(20.2.2017 17:22:25) Někdy opravuju gramatické chyby a upravuju popisky výrobků aj. na webových stránkách. Někdy lepší se chytit kostry pro daný výrobek a celý text smáznout a vymyslet znovu. Občas to jsou pěkný hlody...
|
|
withep |
|
(20.2.2017 18:23:36) Proč je tolik lidí přesvědčených o tom, že ví lépe než já, jestli by mi to šlo nebo ne? Ne, profesionálně jsem to nedělala, jen jsem před 15 lety absolvovala jednosemestrální seminář Základy redakce tiskovin, už si ani nepamatuju redakční znaménka, jestlipak se ještě používají... Ale vyskakují na mě i překlepy (jsem/jsme), detekuju chybějící a nadbývající interpunkci, nehledám je, naopak bych si jich raději nevšimla, ruší mě při čtení a kazí dojem z knihy. Asi budu ňouma a nechám se na to najmout, jako asistent pedagoga si stejně nevydělám víc
|
Monty |
|
(20.2.2017 18:28:52) withep, však to zkus, uvidíš.
|
|
Lída+4 |
|
(20.2.2017 22:05:21) Já ty chyby taky vidím takhle na první pohled. Stejně ale mám tu zkušenost, že při větší hustotě chyb často něco přehlídneš. Pokud jsi korektury v praxi nedělala, nejspíš jsi neměla příležitost si toho všimnout. Platí to bohužel vcelku univerzálně.
|
withep |
|
(20.2.2017 22:25:10) No tak jo no, že by to bylo až tak důležité a stálo to za polemiku a plevelení cizí diskuse, to zase ne
|
|
|
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(20.2.2017 17:19:29) Já v poslední době v každé knížce, zejména v dětské, nacházím vícero hrubek a překlepů...
|
Monty |
|
(20.2.2017 17:21:16) margotko, samozřejmě, jsou všude, protože za ten pakatel, co nabízí nakladatelství to nikdo dělat nechce, tak to pouští bez nich nebo to odflákne nějaký ňouma na jedno čtení za deset korun za stránku. Za totáče byla zvykem dvojí korektura a i tak skoro neexistovaly knihy úplně bez chyb. Dneska je s bídou ta jedna a je to prostě znát.
|
|
|
|
|
|
DaVinci |
|
(20.2.2017 12:36:34) Mému dítěti vyhledávání chyb jde. Zase mu nejde určování druhů vedlejších vět. Mám se zlobit na tvůrce testů, co to, proboha, chtějí testovat?
|
Alena |
|
(20.2.2017 14:39:19) A opravdu mu to jde nebo se zatim setkal jen s lehkymi opravami typu vyjmenovana slova? Korektura je obecne tezka.
|
kachna_ |
|
(20.2.2017 19:51:52) Když jsem nastupovala v maličké redakci maličkého časopisu coby dívka pro všechno, tak mi šéfová říkala, že moje (neškolená a bez praxe) předchůdkyně dala při pohovoru 80% chyb z fleku napoprvé. To jsem myslím nedala ani po roce práce tam.
|
|
|
|
Slonisko |
|
(20.2.2017 13:11:07) 40 z 50 u nás nehrozí, včera mi to tu napsal na 26 a to jsem ještě bodovala mírně. Naštěstí jedna ze škol, kam se hlásí upřednostňuje matematiku, tak má snad nějakou šanci. S tím bodováním máš pravdu, tady byly čtyři slova a bodovaly se chyby, a to tak že od dvou chyb je nula bodů, tj. dvě chybějící a nebo špatná slova.
Já se těším až bude po přijímačkách, budu mít klid (dva roky, než bude v devítce mladší)
|
Slonisko |
|
(20.2.2017 19:52:57) Jitys, na přijímačky trénujeme až tenhle školní rok a chodí na přípravné kurzy ve škole. Ale přijde mi to takové beznadějné, on si z toho skoro nic nepamatuje. Loni jsme měli poslední dva měsíce školního roku něco jako domácí školu, já se opravdu poctivě snažila do něj natlouct aspoň ty základy (něco z toho učivo prvního stupně) a letos jako by to v životě neslyšel. (teď trochu přeháním, ale né zas tak moc..., já byla včera i sprostá, tak doufám že aspoň ten kousek si zapamatuje). Nezbývá než doufat, že to zachrání matykou a že na průmyslovky se zas tak moc jazykových géniů hlásit nebude.
|
Monty |
|
(20.2.2017 20:04:48) Slonisko, jenže když to nebude používat, tak to stejně zapomene. Vidím to doma v přímém přenosu, syn taky vloni chodil na kurzy matiky, dokonce ho to i celkem bavilo; letos ho začala matika zajímat i ve škole, protože na "kupecký počty" smí používat kalkulačku, tak šel nadšeně na Pythagoriádu a přišel zoufalej, že už všechno z toho kurzu zapomněl.
|
Slonisko |
|
(20.2.2017 21:42:56) Monty že to zapomene při nepoužívání to chápu, ale on je schopnej některý věci "zapomenout" do druhýho dne. A to po týdnu procvičování. Jako by mu (občas) nic neříkaly abstraktní termíny typu "slovní druhy", větné členy a tak...
|
Monty |
|
(20.2.2017 22:14:49) Slonisko, njn, i to je možný a důvody můžou být různý - nevěří si, nebaví ho to, má někde "v podvědomí", že to stejně nezvládne nebo to není k ničemu, je ve stresu... ona ta puberta není úplně snadný období. Asi je potřeba zkoušet, za jakých podmínek je to pro něj nejpřijatelnější.
|
Monty |
|
(20.2.2017 22:18:15) Milado, mám jen jednoho, tak asi jo.
|
|
|
Monty |
|
(21.2.2017 8:20:04) Milado, ale ne! To, co cituješ, jsem psala jako možnosti, které mne napadly U SYNA SLONISKA, ne o svém. Tvůj předešlý příspěvek visel (nebo ho tam aspoň vidím na mobilu) pod těmi kurzy z matiky.
|
|
|
|
|
|
Winky |
|
(20.2.2017 21:11:38) Lepe se hledá, když víš co. Musíte zjistit, jaké chyby se v textech vyskytují, protože testovat neco plošné a každoročně znamená, ze musí byt typ úloh a hodnocené znalosti obdobné. Takže pokud vi, ze tam bude minimalne jedna, spíše dvě shody podmetu s prisudkem, přídavné jméno s podstatným (auta troubily/a) záměna velké/malé písmeno, mně/mě, špatně rozdělené slovo na řádku, chybějící/nadbytečná čárka v souvětí, špatně zájmeno (ji/jí), špatně napsané cizi slovo apod., ma velkou šanci toto nalézt.
|
|
Eudo |
|
(20.2.2017 22:58:03) Slonisko, nejlepe by bylo najit nejaky system, ktery by byl pouzitelny dlouhodobe - aby pochopil, jak na to, ne jen ze neco "takhle" je.
Biflovat se neco je nejlepsi cesta k tomu vsecko brzo zapomenout. Rozumi =chape to, co se mu vysvetluje? Nebo jen posloucha? a moc nevnima?
|
|
|