žiraf |
|
(9.10.2017 22:25:28) Pokud si dcera v 7x8 počítat (zřejmě opakovaným sčítáním), a ty to bereš, že umí, tak je to podobné, jako by sis pochvalovala, že umí jazyk, když si každé slovíčko umí najít ve slovníku. Není to přesná analogie, ale stejně, jako se pro mluvení v cizí řeči musí slovíčka / vazby automaticky vynořit, tak základní násobilka musí být taky zautomatizovaná. Věř mi - mám mnohaletou zkušenost s doučováním matematiky.
Špatně jsem vložila - mělo jít o reakci na Půlku psa.
|
Federika |
|
(9.10.2017 22:28:59) žiraf, tak třeba Fraus (Hejný) je přímo proti tomu,aby se děti učily násobilku nazpaměť, násobky, jako jsme se kdysi učily my... Dělají to nějak odvozováním a je fakt, že to jde první roky pomaleji,zato umí už ve druhý, třetí třídě i velkou násobilku a na spoustu věcí jdou nějak jinak, logicky... Čímž neodpovídá tedy na dotaz zakladatelky, sama mám devítiletou dceru a velkou láskou k matematice taky myslím zrovna nehoří, i když problémy nejspíš nemá.
|
žiraf |
|
(10.10.2017 0:32:36) Máš pravdu, ale Půlka psa píše, že její dcera je v 7. třídě - a to už by opravdu 7x8 měla umět zpaměti bez ohledu na metodu učení.
|
Mariana +2 |
|
(10.10.2017 8:57:44) ale to je přece blbost, proč by to musela umět zpaměti pokud to umí (rychle) spočítat. Mně přijde zejména u násobilky a obecně u matiky celkem důležitější vědět PROČ je ten výsledek takový a jak se k němu dojde, než to mít nabiflované jak básničku. Jelikož co kdy se sekne nebo něco z toho jednou zapomene ?
Já si třeba násobilku vyšších čísel počítám asi dosud, nikdy jsem vlastně nechápala proč to umět zpaměti když si během pikovteřiny spočtu - tedy představím a VÍM kolik to je.
A to tedy se považuji za hodně matematicky zdatnou. Na základce jsem byla za mat.génia, s velkým odstupem jsem vedla matematické bodování mezi ročníky. Vystudovala jsem pak celkem těžkou technickou školu.
V tom dětství jsem si tehdy myslela že umět násobilku zpaměti je pro ty, co neumějí moc rychle počítat Jakože samozřejmě chápu proč je to užitečné a praktické, ale někteří z nás to prostě ani moc nepotřebují a dokáží to ze sebe chrlit stejně jako rychle jako ti co to umí zpaměti.
|
Slonisko |
|
(10.10.2017 9:08:32) Mariano, manžel dělal na tohle téma jednou anketu v práci. Všechno vysokoškoláci, vědci. Ukázalo se, že z matematiků a fyziků tu násobilku neumí nazpaměť nikdo, všichni to nějakým způsobem dopočítávají. Ostatní (biologové, humanitní vědci apod.) jí nazpaměť naopak uměli a považovali to za základ vzdělání
|
Mariana +2 |
|
(10.10.2017 9:16:40) Slonisko dík za zajímavou zpětnou vazbu, je fakt že jsem nikdy dřív nad tím hlouběji nepřemýšlela, jak to mají jiní. Až teď kdy se to učí děti a já se snažím jim s tím pomoct.
A jo věřím tomu že to tak je. Ti s "matematickou" hlavou, to prostě zpaměti umět nepotřebují, prostě matematiku vnímají jinak. Ti "humanitní" to zas mají asi jinak.
|
Slonisko |
|
(10.10.2017 9:26:36) Mariano, přesně - já si taky spoustu věcí uvědomila až na dětech.
|
Monty |
|
(10.10.2017 10:12:39) Jo, já si taky uvědomila spoustu věcí až díky dítěti. Sama jsem typ, co miloval slovní úlohy, brala jsem to jako logické hádanky. Kupecké počty jsem neřešila, to bylo triviální a nezajímavý, ale nesnášela jsem rovnice, lomený výrazy, prostě všechno, kde se operovalo jen s čísly nad rámec těch kupeckých počtů. A dítě mám přesně opačně zaměřené, nesnáší mechanický počítání, slovní úlohy ho iritujou, protože mu logicky nedávají smysl, zato rovnice apod. ho baví a věnuje se jim dobrovolně i ve volném čase.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(10.10.2017 10:19:37) Akorát že i ty rovnice jsou také o mechanickém počítání. Jako jo, logika je důležitá. Ale k čemu ti je, když se sekneš v dělení celé rovnice číslem, případně nevíš, že mínus krát mínus dává plus. To je mechanika.
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(10.10.2017 10:21:08) Tím jsem chtěla říct, že tě to může bavit jak chce, když výsledek bude k ničemu, pokud neovládáš tu techniku...
|
|
Monty |
|
(10.10.2017 10:21:37) Margotko, rovnici musíš rozumět. Sečíst mechanicky 5 + 4 zvládne i Pepek Vyskoč.
|
Slonisko |
|
(10.10.2017 10:38:23) Monty, na rovnici je nejsložitější umět ji sestavit. Zbytek je fakt už jen mechanická aplikace pravidel a pečlivost. (O té pečlivosti bych já jako dysgrafik mohla vyprávět horory.) Je samozřejmě dobré vědět co jak a proč dělám, ale je to věc kterou zvládne i "prostý stroj"
|
|
margotka78 alias shit-roller |
|
(10.10.2017 11:49:20) Pepek Vyskoč třeba ano. Ale sama jsi psala, že Stáník dělá chyby v násobení a mechanickém počítání.A že je pomalej. Takže akkoliv ho to může bavit, pokud nebude rychlej a udělá v každé druhé rovnici chybu, tak je ten jeho zájem stejně k prdu...
|
|
|
|
|
|
|
Tante Bante |
|
(10.10.2017 18:26:18) Ty jo, to je dobrý, že odvozovat si násobilku je zřejmě projevem vyšší inteligence (matematik, fyzik), kdežto umět ji je projev tuposti (humanitní vědci a biologové). Protože to je přece jasné každému, že matematici a fyzici jsou definitivně nejchytřejší, kdežto humanitníci tak chytří nejsou, nemohou být, uuuuuuu. Tomu říkám věda. Jak jsme se bavili o těch aprobacích.. mně z toho vychází, že ti fyzici, co si odvozují nebo dopočítávají násobilku, by měli jít učit na první stupeň. To by mohlo vyřešit vleklé problémy v našem školství.
|
sovice |
|
(10.10.2017 18:36:59) Tante, miluji tě!
|
|
Slonisko |
|
(10.10.2017 19:21:10) Ne Tante, to byl jen příklad toho, že neznalost násobilky nazpaměť neznamená, že nemůžeš být dobrý matematik (nebo fyzik).
Ale teda dobře, přiznám lehkou frustraci z toho, že je naprosto společensky přijatelné být "blbý na matematiku" a veřejně se tím chlubit, zatímco napsat objed a zdůvodnit to tak, že je to od slova jíst je poukázka na hluboké opovržení.
Maturitu z matematiky všichni řešej, maturita z češtiny je OK...
Já si říkala, že už se do debat o škole zapojovat nebudu. Začátkem září jsem si říkala hurá, už jenom dva roky, teď jsem v bodě "ještě dva roky". (A to bude jen konec základky, kam tohle dítě půjde dál jsem opravdu zvědavá)
|
Tante Bante |
|
(10.10.2017 19:33:15) Myslím, že ti to jen tak připadá. Ve skutečnosti to pojetí matematika versus čeština je nesmyslné a fakt dost lidí to ví.
|
|
|
Mariana +2 |
|
(10.10.2017 20:49:09) Ne Tante, to tu nikdo nepsal. Je to jen projevem jiného způsobu uvažování. Který matematicky založení lidi mají dle všeho jiný než humanitně založení lidi. Ani jedno není horší nebo lepší. Prostě jen jiný. Obojí klidně mohou být vysoce inteligentní.
Vyšší inteligence neznamená že ten člověk umí všechno nebo že je nadán na vše stejně, nebo že všichni inteligentní lidi vše uměj stejně, uvažují stejným způsobem. Každému co jeho jest.
Jedni to znají zpaměti a jedni to počítají, vždyť je to jedno. My se tady jen vymezovali proti názoru že se to MUSÍ umět zpaměti, protože prostě nemusí, někteří nemusí. Koneckonců poznat to na nikom nejde JAK to má s násobilkou. Já to třeba nikdy učitelkám neříkala, že se zpaměti nic neučím, a na čele to napsaný nemám.
|
|
|
|
|
|
Mariana +2 |
|
(10.10.2017 9:08:43) Federiko to je zajímavý, fakt se to tak neučí ? Děti to ve škole nemají, jedou ten "standard" takže tyhle nové metody nemám možnost v praxi sledovat.
Znám to jen z diskuzí tady, a to mi ten Fraus přišel takový nesrozumitelný či neuchopitelný, ale je fakt že hlouběji jsem se nezajímala, když se nás to netýká.
Ovšem tohle mi přijde zajímavé a sympatické, a asi se to shoduje s mým názorem na matiku - že podstatnější je ta logika, ten princip. A když se pochopí ten, tak pak už je to napořád a dá se pak aplikovat na cokoliv. Já tenhle logický princip (nejen) na násobilku naučila nějak v sobě mimoděk už v dětství, prostě mi to v hlavě "naskakuje". Takže asi ji umím podle frause
|
|
SleepWell |
|
(11.10.2017 12:15:11) problem je v tom, ze ve vyssich rocnicich ji to bude brzdit. Bude mit pisemku a misto, aby se soustredila jak vypocitat zapeklity pripad, tak bude nekde stranou pocitat kolik je 7*8.
Ze zacatku je urcite super si to pocitat. Stejne jako ze zacatku je super pouzivat prsty na pocitani. Ale je potreba to casem opustit, jinak je to na prekazku.
Jinak Hejny toho rekl hodne, ale chce to znat souvisloti proc a kdy.
|
|
|
Mariana +2 |
|
(10.10.2017 9:23:18) "Pokud si dcera v 7x8 počítat (zřejmě opakovaným sčítáním), a ty to bereš, že umí, tak je to podobné, jako by sis pochvalovala, že umí jazyk, když si každé slovíčko umí najít ve slovníku."
ale to přece nelze srovnávat, matiku s jazyky. Slovíčka prostě z hlavy "neodvodíš". Kdežto matiku jo - výsledek násobilky odvodíš ve vteřině hned několika způsoby - pokud tedy víš jak to funguje a umíš to dost rychle.
ale ty asi budeš ten humanitní přístup
|
Monty |
|
(10.10.2017 9:50:47) Vtipné. Násobilku si dopočítávam, i když ji umím zpaměti, podle situace. Naučit se cokoli zpaměti neznamená umět matematiku. Zrovna nedávno jsem četla článek o Poincarém, kupecký počty neovládal nikdy. To není matematika.
|
|
|
|