| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Problémy s matematikou

 Celkem 43 názorů.
 Klauri 


Téma: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 9:43:09)
Stále se tady píše, že PZ z matematiky byly těžké. Má zkušenost je ta, že děti ( bohužel i mé) neuměly rychle počítat běžné počty. Sčítání, odčítání, dělit a pořád přemýšlely nad zlomky, desetinnými čísly a podobně.
Když jsem hlavně s dcerou doma denně nanejvýš 10 minut počítala z hlavy, třeba záporná čísla nebo nebo odmocniny. Rychleji jí šly pak všechny běžné příklady jako rovnice, slovní úlohy.
A ještě jeden nešvar měla základka mých dětí, že geometrii měli jednou týdně. Za mě jsme prostě měli období aritmetiky a období, kdy jsme měli celý měsíc geometrii. Když geometrie dvakrát odpadla, děti už prostě nevěděly co dělaly.
Matematiky je dnes na běžné základce místo 5 hodin, co jsme měli my, dnes jsou jen 4 hodiny. Prostě mám pocit, že děti nemají matematické jevy dokonale promrskány.
 Lída+2 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 9:50:52)
Jde o to jak k tomu přistoupíš ty a děti.....u nás je zvykem...si denně cca 10-15 minut počítat.....co jsou rovnice a mnohočleny, jedou na kusy příkladů.

Za mě co pozoruji roky....látka je mnohdy nevysvětlená, nebo ve spěchu....neprocvičená.....a pokud to dítko nedělá doma, časem je v háji.....

Syn má letos 52témat k maturitě, ke každému má asi 5-10 vzorových příkladů.....má to vše spočítané. Uložené v šanonu a euro deskách. Jeho iniciativa.

Doma jsme měli vždy knihu, kde jsou vzorové příklady:

Toto mají nyní:
https://www.levneucebnice.cz/p/resene-priklady-z-matematiky-pro-stredni-skoly/?gclid=EAIaIQobChMIg--UiqzD2gIVGC0ZCh26Lw8BEAQYAiABEgIW3fD_BwE

Toto měli 6-9. třída:
https://knihy.abz.cz/prodej/prehled-uciva-matematiky

A to jsou kluci na matiku šikovný....jde o to jak by na tom byli, kdyby se počítalo jen o hodinách matiky ~d~
 Klauri 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 9:58:38)
Mé dnes už dospělé děti doma cca 10 minut denně taky matematiku dělaly, aby měly zažité běžné počítání. Prostě, aby se zaměřili na početní problém, ale nelovili jak vypočítat společného jmenovatele a nebo jak převést smíšené číslo na zlomek.
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:04:02)
A je nutné, aby to uměly rychle?
Resp. jak moc rychle by to měly umět?
Je mi jasný, že sčítat dvě dvouciferný čísla pět minut je dost, ale upřímně, jestli někdo počítá příklad dvě minuty nebo dvě minuty a 15 vteřin mi přijde tak nějak jedno. Navíc v češtině chceme od dětí znalost přísloví a to o kvapné práci je taky profláklé dost.
 P.T. Cruiser 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:12:25)
Monty, z vlastní zkušenosti vím že je nutné základy počítat rychle, ostatní pak přijde samo - nebo aspoň o hodně lehčeji. (Samé jedničky na základce, trojka/skoro čtyřka z Mat. v prváku až třeťáku na gymplu a ve čtvrťáku drilem zázrak a můj hlavní problém byl pomalé mechanické počítání, na základce to bohatě stačilo na jedničky, na gymplu jsem byla pomalá.)
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:16:48)
PT Cruiser,
no, ale k čemu je to dobré?
Jsem v tomto směru poměrně dost praktický člověk, dovednosti dělím na užitečné a zajímavé. Co se nevejde ani do jedné škatulky mi přijde nadbytečné. Dovedu pochopit, že existuje něco jako čas, který už je "hodně", ale ty rozdíly v řádu desítek vteřin mi přijdou naprosto nedůležité. Představa, že někdy někde v praxi bude člověk potřebovat početní operace s kadencí kulometné palby mi přijde spíš jako scénka z Monty Pythonů. ~d~
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:25:15)
jentak,
njn, ale to je to, co mi vadí.
Pamatuju si, kdy mě ve škole přestala bavit matika - ve chvíli, kdy jsem dostala z písemky trojku za to, že mám sice správný výsledek, ale použila jsem jiný postup.
A stejně tak si pamatuju, kdy začala bavit syna. Ve chvíli, kdy přestali furt dokola mechanicky počítat a aplikovat dané postupy. Měli jeden rok na záskok učitelku, která dala dětem příklad a neřekla, jak ho řešit, ať na to přijdou samy. A ti, co na to přišli si pak sedli ve třídě dozadu a dostali další, těžší příklad. Těm, co na to nepřišli to vysvětlila. Kdyby tuhle učitelku neměl, tak matiku nejspíš nesnáší dodnes.
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:35:45)
zefýr,
njn, každý jsme nějaký. Já to sice nesleduju, ale co syna baví a co ne vím, protože o tom mluví. A taky vím, jak se těší, že se na to co ho nebaví bude moct na střední škole už vykašlat a věnovat ušetřený čas něčemu jinému. ~;)
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:54:17)
zefýr,
tak on tu hlavně o vypuštění základní matematiky nikdo nic nepsal. ~d~
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:04:27)
madelaine,
mně přijde schopnost improvizace a hledání vlastních řešení minimálně zajímavější. A vlastně i praktičtější. V matematice na to někde prostor je a někde ne. Tam kde je bych v něm dětem nebránila.
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:10:11)
madelaine,
ale o tom se přece nepřu. Netvrdím, že má někdo improvizovat při sčítání a odčítání. Ono se v těch základech improvizuje i docela špatně, jak bys chtěla alternativně sčítat? ~;)

 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:25:37)
madelaine,
ale i v nich je prostor na improvizaci a hledání vlastního řešení.
Jasně, ono to někdy není praktické. To nelze zpochybnit. Taky si pamatuju, jak mi matikářka na třídních schůzkách vyprávěla, že si syn vymýšlí svoje postupy, který sice fungujou, ale jsou zbytečně složitý a zdržuje ho to při písemkách. Ale i tohle je důležitá dovednost - uvědomit si, že v některé situaci není praktický vymýšlet něco svého, že je vhodnější použít to, co už je objevené a co nezdržuje. Utlouct v dítěti chuť to aspoň zkusit rozhodně nepokládám za správný přístup k matematice.
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:49:19)
madelaine,
z češtiny ano, z profilového testu taky, i když tvrdil, že chemie byla celkem těžká, z matiky si není jistý. První termín nestíhal, druhý už jo, protože věděl, co se na něj chystá, ale je z toho rozpačitý i tak. Přitom se před přijímačkami bál jen češtiny, kterou fakt nemusí.
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 12:04:47)
madelaine,
dík. ~;)
 . . 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 13:09:15)
Ne že by na tom nějak záleželo, ale skutečně se dá alternativně i sčítat.
 JaninaH 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:14:18)
Jasně, improvizace je zajímavá. Ale i k improvizaci je potřeba mít určitý aparát a znalosti - v chemii například může být improvizace bez základních znalostí i dost nebezpečná. ~;)
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:15:03)
Janino,
ve školní matematice až tak ne, tam můžeš vybouchnout leda v testu. ~;)
 Lída+4 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 12:16:52)
Monty, tam se pak ale nabízí otázka, jestli ten "tvůj" postup byl skutečně správnej. Případně - pokud je v zadání jednoznačně řečeno, kterej postup se má použít, pak je samozřejmě jinej postup hodnocenej jako špatnej (i když by se použít jinak dal).
 Monty 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 12:22:26)
Lído,
já samozřejmě nevím, jestli v zadání písemky před třiceti lety bylo napsané něco o postupu, ale u blbý trojčlenky mi přijde důležitější ji vypočítat než dodržovat školní postup. ~;)
 JaninaH 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:27:29)
Zefýr, přesně. ~R^
Nedávno jsem doučovala jednoho středoškoláka logaritmy a měla jsem pocit marnosti, protože se mi potýkal se zlomky a mocninami.
 JaninaH 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:23:43)
Nejde jenom o rychlost mechanického počítání nebo vypočítání příkladu, ale také o jistotu, aby člověk nad tím nemusel přemýšlet a ušetřený čas využil k řešení problému.
 Bouřka 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:52:36)
Rychlost počítání a zautomatizované postupy spolu sice souviset můžou, ale taky nemusí. Počítala jsem pomalu, ač postupy a základní matematiku jsem měla zautomatizované, ale těžce se tu projevoval problém se soustředěním. To člověk pak koukal na základní operaci a nebyl sto ji rychle vyřešit ne proto, že by to neuměl spočítat, ale protože byl problém vůbec vnímat ty čísla. Byla jsem nucená do spousty procvičování, ale zlepšení bylo jen velmi malé, naši i učitelé nechápali, když se mnou pracovali, tak bylo evidentní, že to umím a postup zvládám, ale nikdo nemohl pobrat, proč jsem tak pomalá, když pracuju sama ~d~
 TaJ 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 12:01:29)
Bouřko, jo, to je tím horším soustředěním....já když něco dělám se synem, tak mu to taky jde o hodně líp a vidím, že to umí...ale když si k tomu sedne sám a má sám začít, sám si určit nějaký postup a k něčemu dojít, tak mu to dá daleko víc práce a trvá mu to dýl, prostě když u něj někdo je, tak mu vlastně tu pozornost k tomu pořád obrací, ale když u toho sedí sám, tak ta pozornost lítá všude možně...u nás navíc ještě to, že jak fakt nerad čte, tak přečte první řádek zadání (a je jedno v jakém předmětu) a hlásí, že neví, co s tím má dělat... Poslední dobou je u nás heslo dne "ČTI DÁL" a čti pořádně:-)
 Bouřka 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 12:13:33)
Tino, já jsem si i vymyslela postup, který mi pomáhá, abych tu pozornost obrátila zpět tam, kam potřebuju, ale prostě nějaký čas to zabere. U mě je krizový ten začátek, prostě se naladit na to, co dělám (a ve škole to šlo ještě o dost hůř než doma v klidu), jak se do toho ponořím, tak už jedu. Ale zase pak nesnáším vyrušení, to jsem vzteklá. Oznámení, že vypršel čas desetiminutovky ve chvíli, kdy jsem konečně chytla slinu, bylo neskutečně frustrující. Následná známka pak podle toho vypadla a já byla totálně demotivovaná, protože jsem věděla, že to umím, jen potřebuju víc toho času...
 Oliverka 


Re: Problémy s matematikou 

(19.4.2018 0:35:50)
Bourke, to je zajimave. Ted, kdyz se na to divas zpetne, co by ti na to soustredeni nejvic pomohlo? Naslas nejakou kompenzaci?
 Bouřka 


Re: Problémy s matematikou 

(19.4.2018 16:19:50)
Oliverko, ideální kompenzace by byla psát to zavřená někde o samotě a mít na to delší dobu :-) To první by omezilo rozptylující ruchy, to druhé vykompenzovalo ten složitější začátek, kdy to naladění ( v podstatě takové meditační cvičení) nějakou dobu zabere. Realističtěji - v mém případě by i samotný čas navíc asi dost pomohl, časem jsem se naučila si vytvořit takovou vlastní bublinu, kdy vytlačím to okolí (děsně se to pak hodilo při porodech ~t~) .
V pracovním životě to až takový problém není, protože to, že mi něco trvá o čtvrt hodiny dýl, není rozpoznatelné a vlastně je to úplně jedno, ono těch věcí vyžadujících větší soustředění zase není tolik. Nicméně práci jsem si organizovala tak, že věci náročné na koncentraci, jsem dělávala v době, kdy byl klid. Buď jsem šla do práce na 6h nebo naopak zůstávala do večera, případně si to brala s sebou domů. Jenže to bylo za bezdětna, kdy jsem byla plně časově flexibilní a doma byl klid. Výhledově budu muset přijít na něco jiného :-)
 P.T. Cruiser 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:36:01)
Monty, sama na sobě jsem si zkusila, že to dobré je - nezdržuješ se při písemkách a nejsi nervózní. Je to obdoba jazyka - bez slovíček se taky nehneš.
 žiraf 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 20:55:54)
Monty, tvrdila bys stejně tvrdošíjně, že je jedno, jak rychle se vybavují slovíčka v cizí řeči? A matematika je taky určitý jazyk.
Ale je to marné, tuhle diskuzi tu vedeme opakovaně, s jediným výsledkem - naše tvrzení, že matematické úkony musí být zautomatizované, nepovažuješ za dobrou radu, k čemu synka dokopat, ale za zlomyslnost.
 P.T. Cruiser 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:04:33)
Je to pravda, na základce jsem se nemusela učit a pak na gymplu jsem "nebyla na matiku".
Jenže ve čtvrťáku nám třídní (matematička) oznámila že se všichni hlásíme na volitelný matematický seminář takže jsme měli o dvě hodiny matematiky týdně víc a najednou to šlo, do té doby jsem žila v bludu že jsou buď matematikové od boha nebo my blbci :-).
 Sam01 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:09:27)
P.T.Cruiser,
~t~ to má asi moje dcera tvojí třídní. Ta naše je taky matematička a také jim v podstatě oznámila,že se všichni dobrovolně hlásí volitelnou matematiku. Takže ke všem těm hodinám matematiky týdně mají ještě tohle. Dcera je nadšená.~t~~t~~t~ Myšleno ironicky. Je z toho na prášky.~t~
 TaJ 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:05:40)
Mám třeťáka a taky násobilku promrskáváme, když je příležitost, stejně jako třeba vyjmenovaná slova v češtině...nesedíme nad tím doma, ale tak nějak venku, nebo když někde čekáme, nebo na nějakých praktických věcech apod....geometrii mají taky jednou týdně, ale problém s tím nemáme, jednak stačí den předem nakouknout do sešitu, co minule dělali a navíc jim geometrie prakticky neodpadá, mají ji v pátek hned první hodinu a nějaké mimoškolní akce v tenhle den mívají výjimečně...
 TaJ 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:11:11)
Madelaine, z toho si nic nedělej, já taky na matiku nejsem, manžel taky ne, počítám, že až budou dělat ve škole složitější věci, tak se s tím bude muset synek nějak poprat sám, nebo mu najdeme někoho na doučování, já už si stěží pamatuju rovnice :-), musela bych si to zase všechno nastudovat v učebnici, maturitu jsem z matiky naštěstí nedělala a tehdy ani přijímačky na střední a většinu těch věcí jsem prostě nikdy v životě nepotřebovala, takže takové věci prostě vypouštím, sčítat, odčítat, násobit apod. z hlavy umím, víc nějak ani nevyužiju:-)
 TaJ 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:15:24)
Madelaine, to mě to taky stačí:-)
 TaJ 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:14:36)
Jentakj, u nás jsou to zatím v geometrii taky hlavně ty čuňačiny :-D a to jsou teprve u rovnoběžek a kolmic, narýsovat jedním tahem čáru, aniž by nebylo vidět, že to někde přerušil, je skoro nadlidský výkon...jako snahu má, ale nakonec to ne vždycky vyjde, no...~d~, ale jinak z matiky nenosí nic jiného, než jedničky...tak uvidíme, co bude dál...
 Z+2 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:57:35)
Kozí, tak to je totální blbost.
 Z+2 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:02:46)
zefyr, ale samozřejmě, že negramotné děti mají problém se slovními ulohami. Kdo do páte třídy plynně nečte se zasekne nepochybně prakticky ve všem. Nestihne pochopit zadání.
Ale o to se fakt nepřu. přu se o to, že estetika psaní souvisý s výkony z matematiky a to je blbost.
 Lída+4 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 12:20:59)
Nejde až tak o hezký písmo, ale o určitej řád při zápisu úloh. Pokud je někdo čuně a píše některý písmenka skoro stejně, to se mu pak dost blbě řešej algebraický úlohy. Obdobně pokud píše postup pátý přes devátý, pak se v tom sám nevyzná a řeší to veskrze blbě.
 K_at 


Re: Problémy s matematikou 

(19.4.2018 6:01:27)
Z, kdyz si dcera psavala vypocty pod sebe, ale nikoliv zarovnane, tak to teda vliv melo. Ztratila se v tom. A kdyz psala jak cune, tak to po sobe obcas neprecetla.
 Lída+2 


Re: Problémy s matematikou 

(19.4.2018 5:25:44)
Kozí stezka, mám doma dysgrafika a i toho jsem donutila pořádku v rovnicích, aby se lépe našla chyba....i on pochopil, že je lepší to mít krásně pod sebou i když třeba větším písmem, než všichni ostatní.....
 Z+2 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 10:59:25)
Já myslím, že těžké přijmačky z matematiky jsou základ. Svět posunuje schopnost matematiku aplikovat. Veskrze nic jiného. Takže pokud chceme být úspěšní, tak musíme matematiku lépe učit a to budeme, pokud budou školy motivované přijmačkami.
 Kopřiva Dvoudomá 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:07:01)
No tak logika "uděláme testy, ať se začne líp vyučovat" je teda svérázná.
 Z+2 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 11:53:09)
Je to jediný způsob, který je funkční. ~;)
 Lída+4 


Re: Problémy s matematikou 

(18.4.2018 12:22:30)
Zetko, nemáš pravdu. Leckdy je to právě naopak.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.