Delete |
|
(19.6.2020 18:38:48) Já jsem založila tu diskuzi o sešitech, kam vkládala Hlena Pa ten interaktivní sešit. Měla jsem právě myšlenku dělat to nějak podobně v zeměpise. O ten jsem ale dneska přišla, takže nic.
Když ale vezmu tyhle předměty (dějepis, zeměpis, přírodopis), myslím si, že hodně záleží na tom, jak člověk učí celkově. Od toho se odvíjejí i zápisy, vedení poznámek.
A přijde mi fajn pestrost. Protože když se střídají styly, má každý žák šanci najít to, co mu vyhovuje nejvíc. To mi přijde důležitější, než jestli si zapamatuje řadu posledních pěti Přemyslovců a kdo jak zemřel...
Takže já měla v plánu kromě těch zápisů ve stylu lapbooku zařadit i hodně z metod rozvíjení čtenářské gramotnosti a kritického myšlení, právě tu práci s textem. Pokud mátě dobrou učebnici, i když obsáhlou, tak o to lépel protože na tom se dá nejvíc naučit. Je to vlastně, jako by měli vlastní encyklopedii.
Takže na osobnosti bych třeba využívala pětilístek. Vždycky je na 1. řádku jedno slovo, u osobnosti většinou jméno. Druhý řádek jsou dvě slova - jaký je. Třetí řádek, tři slova - co dělá. Čtvrtý řádek, 4 slova - věta, která ho vystihuje, popisuje, je v jeho případě důležitá. Pátý řádek 1 slovo - synonymum, u osobností např. to, čím je významná (král, vynálezce spod.). Nejprve jich pár vytvořit společně, třeba v rámci opakování z minulého ročníku, pak mohou tvořit sami po té, co jim zadáš k pročtení vybraný úryvek z učebnice.
Na události je zase skvělá rybí kost (není nutné dělat jako rybí kost, ale ten princip). Přečtou si daný úryvek a pak vymyslí 6 otázek, které se týkají přečteného textu a začínají každá jinak - většinou KDO, CO, JAK, PROČ, KDE...a podle události doplníš KAM, KOMU apod. Otázky musí být co nejkonkrétnější, a odpovědi na ně pak vlastně tvoří ty poznámky k zapamatování.
Potom na fakta metoda I.N.S.E.R.T. 1. Žák čte pozorně text. Po pravém okraji textu, postupuje po odstavcích, označí informace znaménky: fajfka - jestliže je informace pro něho známá mínus - jestliže je informace v rozporu s tím, co si myslel/a plus - jestliže je informace nová otazník - jestliže informaci nerozumí nebo by se chtě/a dovědět víc vykřičník - co si z toho nového chce (je potřeba) zapamatovat - no a z toh se pak zase mohou vytvořit poznámky do sešitu
Tohle jsou moje nejoblíbenější, ale chtěla jsem si toho přes léto promyslet víc.
Ve fyzice a matematice je na tohle málo prostoru .
|
Ráchel, 3 děti |
|
(19.6.2020 18:42:03) Delete, to jsou taky dobrý metody, ráda jsem je používala (se synem i se studenty). A taky jsou fajn myšlenkový mapy - dá se spolu s žáky tvořit na tabuli a zároveň si ji píšou na tabuli, nebo je nechat nejprve, aby si ji udělali ve dvojicích a pak se tvoří společná apod.
|
Delete |
|
(19.6.2020 18:45:24) Ráchel,
jasně, že myšlenkové maly, ale ty Majáková psala, že používá, tak jsem se s nimi už nerozepisovala .
|
Ráchel, 3 děti |
|
(20.6.2020 8:11:17) jo to jsem přehlídla
|
|
|
|
Yuki 00,03,07 |
|
(19.6.2020 18:51:35) na matiku a fyziku jsou super kartičky od EDUPRAXE, znáš?
|
Delete |
|
(19.6.2020 18:58:15) Yuki,
neznám.
|
Delete |
|
(19.6.2020 19:07:32) Tak jsem se podívala, ale nepřijde mi na tom nic objevného.
Já používám občas šablony z Tvořivé školy, jinak jako zásobník příkladů různé úrovně máme pracovní sešity (v M).
Mně chybí právě ta práce s textem jako způsob získávání poznatků a učení se učit. To se sice i v té matice a fyzice občas použít dá, ale nejde to moc často.
|
|
|
HelenaPa |
|
(19.6.2020 19:10:42) Edupraxe je má pěkně dělané. Okoukla jsem princip, a pak si je dělám sama přesně k tématům, která se mi hodí. Udělala jsem si kartičky malé, velikostně se mi 16 karet zadání + 16 řešení vejde do krabičky od audiokazety a ty mám pěkně pohromadě v kufříku na audiokazety. Bylo mi líto to úplně vyhodit, tak jsem je takto "upcyklovala"
|
Delete |
|
(19.6.2020 19:23:03) Heleno,
super nápad s tím využitím krabiček. Já tedy ještě nesebrala sílu se kazet zbavit, ale až to udělám, krabiček bude dost .
Já zase sbírám všechny papírové krabičky v domácnosti i ve škole. Dřív jsem je stříhala celé na "čtverečky" pro použití v činnostním učení, teď už mám čtverečků dost, tak si právě vyrábím kartičky různých velikostí. A ty by se na něco podobného určitě daly dobře využít.
Tohle většinou dělám o prázdninách a těším se na to.
|
HelenaPa |
|
(19.6.2020 19:33:44) Delete, jen je potřeba ucvaknout ty čudlíky, co zajedou do koleček v kazetě Já jsem se kazet zbavila tak, že jsem si postahovala v mp3kách to, co jsem na nich měla (byly to originálky), takže jsem o hudbu nepřišla, když už jsem ji stejně neměla kde přehrát.
|
Delete |
|
(19.6.2020 19:40:48) Heleno,
já to právě ještě na čem přehrávat mám . Akorát to nedělám. Je to o tom si k tomu sednou a překonat pocit, že vyhazuji část svého dětství a mládí .
|
HelenaPa |
|
(19.6.2020 19:43:08) Delete, chápu, taky jsme se s nimi těžko loučila. Právě mi pomohlo vědomí, že jsem se jich nezbavila úplně. Část z nich jsem vyhrála v různých soutěžích v rádiu, některé jsem dostala od ex- a tak to bylo nostalgické vyhazování.
|
Majákova |
|
(19.6.2020 20:05:35) Já využívám jako kartičky staré ČD jízdenky, co byly vyřazeny a teta mi je dala.
|
Majákova |
|
(19.6.2020 20:06:20) Rodiče i vedení. Jak není zápis, nic se podle nich nedělalo.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|