Delete |
|
(14.4.2021 14:36:42) Tak řešení podle zadavatele už vím, ale jak už tu padlo, v obecném měřítku není správně ani jedno.
Je to test pro 5. třídu a evidentně se zde počítá s tím, že se páťáci učí rozlišovat rovnoběžky, různoběžky a kolmice. V šesté už se pak zmiňuje, že kolmost je speciální druh různoběžnosti, ale u těch páťáků se to "zjednodušuje".
Je to obecně problém zjednodušování obecností na nižších stupních. Pro ty páťáky je to většinou jasné, protože tu informaci, že kolmost je taky různoběžnost, většina nemá, napadne to z nich jen málokoho. Paradoxně pak na to ti nebystřejší ale mohou v takovém testu dojet .
|
Marika Letní |
|
(14.4.2021 14:47:07) "Je to test pro 5. třídu a evidentně se zde počítá s tím, že se páťáci učí rozlišovat rovnoběžky, různoběžky a kolmice. V šesté už se pak zmiňuje, že kolmost je speciální druh různoběžnosti, ale u těch páťáků se to "zjednodušuje"......Paradoxně pak na to ti nebystřejší ale mohou v takovém testu dojet "
Přesně. Tohle zjednodušování je "skvělé" pro děti, co jsou napřed nebo se zajímají víc o danou oblast.
|
|
Bouřka |
|
(14.4.2021 14:47:09) Delete, děkuju za rozlousknutí. Prostě jedna z těch situací, kdy moc znalostí škodí, jak píšeš, taky jsem na to mockrát dojela. Akorát mám dojem, že to, že kolmice jsou vlastně různoběžky se u syna zmiňovalo už letos a to je ve 3. třídě. Mohlo to být teda navíc.
|
Delete |
|
(14.4.2021 14:59:21) Já bych to při výuce asi taky zmínila.
Ale obecně to vnímám stejně, jako všechny ty úlohy pro páťáky, kde každý, kdo má za sebou alespoň 8. třídu ZŠ okamžitě nasazuje rovnice, zatímco pro páťáka je to úloha logická a dojde k řešení jinak.
Je to procvičování stavěné na určitou úroveň znalostí a odpovídá to tomu, jak to tu vysvětlovala Rose. Různoběžné přímy, které svírají úhel 90 ° se nazývají kolmice, zatímco o ty ostatní žádný speciální název nemají a jsou to různoběžky.
A ono i to, že tím, že jakoby končí v tom společném bodě, je to vlastně nepřesné, protože to vypadá, že mají určený počátek a jsou to tedy polopřímky.
Ale takhle prostě běžný páťák nepřemýšlí.
|
|
Bouřka |
|
(14.4.2021 15:02:25) Ehm, tak zadání úlohy z pracovního sešitu Geometrie pro 3. třídu - "Rozhodněte, zda jsou různoběžné přímky navzájem kolmé." Pod tím obrázek 3 situací s různoběžkama. Stavět úlohu na tom, že předpokládám, že řešitel něco neví, je nebetyčná pitomost.
|
Delete |
|
(14.4.2021 15:27:38) Bouřko,
to jo, jde ale jen o procvičování, žádný oficiální test, takže to nestojí za rozčilování.
To, o tom předpokládání neznalosti, je spíš moje domněnka. Stejně tak může jít i o to, co tu psala Rose, čistě o ten název pro konkrétní vzájemnou polohu.
Nic to nemění na tom, že to mělo být zadané jinak, ale když už, tak je to aspoň dobré jako námět pro diskuzi do hodiny. Já na podobných případech vždycky ukazuju, proč je tak důležité vyjadřovat se přesně a zároveň jak snadné je udělat něco ne úplně správně.
Kdyby šlo o oficiální testování, bylo by to špatné.
|
Bouřka |
|
(14.4.2021 15:40:07) Delete, jo, tady o nic nešlo. Ale moc dobře si vybavuju podobné věci z oficiálních testů. Jeden mě straší dodnes, bohužel už si nepamatuju přesné zadání a veškeré nabízené varianty .
|
|
|
|
|
Rigel |
|
(14.4.2021 15:43:37) A je to zjednodušení? udělat z rovnoběžek a různoběžek - rovnoběžky , různoběžky, kolmice ?
|
Delete |
|
(14.4.2021 15:54:22) Rigel,
zjednodušení je v tom, že to jsou tři pojmy a k tomu vlastně jen tři situace s tím, že různoběžky mohou být různě rezevřené, ale ten vjem je pořád stejný.
V tom druhém případě se jde do dvou úrovní, nejdřív řešíš rovnoběžka x různoběžka, a pak ještě jestli jsou ty různoběžky kolmé nebo ne. To chce o fous vyšší úroveň myšlení.
Nemám teď po ruce ty učebnice, ale mám dojem, že první způsob byl obvyklý ve starších učebnicích, Alter, možná SPN, v nových už se to od začátku řeší jako speciální případ různoběžnosti. Zajdu se podívat, učebnice pro třetí třídu ještě nemám uklizené.
|
Delete |
|
(14.4.2021 16:12:59) Tak jsem něco našla. V Alteru jsou skutečně vedle sebe od začátku stavěné tři pojmy, rovnoběžky, různoběžky, kolmice.
V SPN pro 3. třídu jsou rovnoběžky a různoběžky, takže pojem kolmice nejspíš přijde později, ale pak pro 5. třídu už se řeší jen rovnoběžné x kolmé a různoběžky z toho trochu vypadávají, asi proto, že je to vše o pravoúhelnících, tak prostě protější a vedlejší strany a tedy jen rovnoběžky a kolmice.
Už se mi nechce nahoru, ale někde tam mám i pracovní sešity, co jsme se z nich učili my, docela by mě zajímalo, jak to tam bylo .
|
Rigel |
|
(14.4.2021 16:19:09) Jejda, to sis dala práci. Já si teda vůbec nepamatuju, jak bylo pojato v dětství Je možné, že postup byl tehdy stejný, jen zpětně to člověku připadá složité. Do třetí třídy jsem chodila někdy v roce 80
|
Delete |
|
(14.4.2021 16:40:28) Já o fous později.
Učebnice pro trojku mám vytažené z loňska, když jsem měla třeťáky , ještě jsem neměla kdy je uklidit. Někde mezi nimi mám i ty "množinové", ale došlo mi, že pro třetí třídu mím asi jen jeden díl. Škoda, pro prvňáky a druháky mám komplet. Občas je to zajímavé "čtení".
Jo a ještě mám i početníky z doby poválečné, to mi tak došlo, že tam vlastně geometrie není, tehdy bylo nejspíš rýsování jako samostatný předmět.
Ještě tu mám knížku Geometrie pro děti z roku 1976, je tam vše od bodu, přes přímku, úsečku, úhel až ke kružnici a o rovnoběžkách a kolmicích ani slovo. Zato je tam vodorovný a svislý směr.
Já to teď učím šesťáky ve fyzice a ty dva pojmy jim dělají problém, pro většinu jsou opravdu na začátku šesté třídy nové.
Tohle by mě hrozně bavilo zkoumat, co se kdy jak učilo a proč . Jinak mě dějepis fakt nebaví .
|
Bouřka |
|
(14.4.2021 17:33:16) Delete, to by mě nenapadlo, svisle a vodorovně. Jsem se šla zeptat syna a fakt nevěděl.
|
|
Senedra |
|
(14.4.2021 18:08:05) Delete, chodila jsem v 80. letech na ZŠ, byli jsme dvoutřídka. A když měli třeťáci rýsování ( a my druháci ne), tak jsme šli do školy o hodinu později a měli jsme volno...
A v osmičce jsme měli přímo rýsování, vím, že jsme měli i základy technického rýsování.
|
Delete |
|
(14.4.2021 18:28:00) Senedro,
taky jsem chodila v 80. letech. Měli jsme geometrii i v první třídě normálně jako součást matematiky. A to až do osmičky, technické kreslení jsme neměli.
Ale jak mám ty staré učebnice, tak tam nikde žádné rýsování není, a vzpomněla jsem si, že jsem na nějakém starém vysvědčení viděla to rýsování napsané. Ale unikají mi roky...
|
|
|
Rigel |
|
(14.4.2021 20:25:58) tady vidím náš pracovní sešit geometrie z třetí třídy https://aukro.cz/matematika-pro-3-rocnik-zakladni-skoly-retro-1978-iii-6986040790
|
Delete |
|
(14.4.2021 20:33:15) Tak tos mi neměla dělat . To zase bude drahé .
|
Rigel |
|
(14.4.2021 20:48:20)
a tak o to asi nebude velká bitva
|
Delete |
|
(14.4.2021 21:06:15) Není třeba jít přes aukci, jenže už teď toho mám v košíku za 14 stovek .
|
K_at |
|
(14.4.2021 21:12:21) Delete, jak já tě chápu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Senedra |
|
(14.4.2021 18:13:20) Rigel, ono není dobré ty kolmice učit jako speciální skupinu... Protože časem se řeší tzv polohové úlohy, kde se jen zjišťuje, jestli útvary mají nebo nemají něco společného. A když děti nejsou zvyklé se díval na kolmice jako na různoběžky, tak je to strašně mate.
Spíš bývá opačný problém - jak žijeme v "praoúhlém" světě, tak děti zasklívají ty různoběžky. Prostě řeknou, že znají rovnoběžky a kolmice.
Stejně tak si děti dost často nesou spoustu stereotypů - když se nakreslí čtvrec postavený na špičku, tak je to pro ně kosočtverec
|
Okolík |
|
(14.4.2021 19:14:40) Tak to jedokonce na nějaké učebnici matematiky, na obálce ...
|
|
Rigel |
|
(14.4.2021 20:46:37) Ten kosočtverec - čtverec na špičce - určitě nebude rozšířený jen mezi dětmi :) zítra udělám v práci průzkum
|
|
|
|
|