Zufi. |
|
(18.9.2021 11:22:02) Kdybyste hypoteticky mohli ovlivnit počet hodin , co považujete za důležitější, co byste eventuálně zrušili a proč? Berte to jako ,,tlachání,, , neovlivníme to nikdo, ale v rámci debaty několika kolegyń, by mě zajímalo, zda se zde více méně shodnete. Dotace: (Hlavní předměty vynechám, tam je to asi jasné.) D-2 Z-2 Př-2 VkO-1 VkZ-1 CASP (pracovky) -1 Ch-2 F-2 Inf.-1 TV-3 Hv-1 VV-1
|
Dana |
|
(18.9.2021 11:38:00) Co je VKO a VKZ ? Já bych především z ČJ odstranila to sáhodlouhé učení větného rozboru a pak bych ho redukovala o jednu hodinu. Udělala bych nepovinné předměty z druhého jazyka, VV a HV. Popřípadě bych učila HV jeden týden a druhý VV. Informatice bych naopak hodinu přidala a TV bych ubrala hodinu, stačily by dvě hodiny. Ostatní mi připadá přiměřené.
|
EvaMarie |
|
(18.9.2021 11:42:00) VKO nude výchova k občanství (občanka), VKZ netuším, napadlo mě "výchova k zaměstnání", ale to je asi blbost Jinak souhlasím s navýšením informatiky a VV a HV klidně jako volitelné (tedy vybrat si pouze 1) nebo střídat po poleletí či po týdnu.
|
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 11:52:50) Výchova k občanství a Výchova ke zdraví
|
Dana |
|
(18.9.2021 11:58:40) Tak v tom případě bych zrušila i výchovu ke zdraví.
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 12:08:48) VkZ -sexuální výchova, závislosti, zdravý živ.styl, osobnostní rozvoj, šikana a další-zrušit?
|
Termix |
|
(18.9.2021 12:11:16) Tak mohlo by to být součástí tělocviku a nebo občanky.
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 12:13:17) Tak asi té občanky, v tělocvičně se těžko budou učit o pohlavních nemocech, jídelníčku, rodinném rozpočtu, viru HIV....
|
Termix |
|
(18.9.2021 12:16:32) Tak zrovna ten jídelníček by šel. Navíc ten by mohl být součástí nějakého toho vaření. Já třeba tělocvik nechápu pouze jako vlastní cvičení a a dotací tří hodin týdně, navíc jsou dělení na holky a kluky, proč by tam nemohla být sexuální výchova? A ta by navíc mohla být součástí biologie.
|
|
|
|
|
|
|
|
monam |
|
(18.9.2021 11:48:24) sebrala bych druhý cizí jazyk zejména těm, kdo s ním letos začínají. Informatika je zajímavé téma, u dcer na škole se učí tak, že bych to klidně zrušila taky. To samé dějepis Získané hodiny bych převedla mezi češtinu, angličtinu a matiku a kdyby klaplo zrušení dějepisu, tak bych přidala fyziku.
|
|
monam |
|
(18.9.2021 11:49:08) A tady v tom zufi rozpisu bych nechala jen 2 hodiny tělocviku.
|
|
Monty |
|
(18.9.2021 11:52:32) Já bych překopala celý ten koncept. Kromě toho, že se přidávám k zrušení nesmyslných větných rozborů. V rámci základní školy mi přijde nejefektivnější výuka v rámci tematických bloků, protože děti dneska nepotřebují bambiliony přesných dat a termínů, to mají na dvě kliknutí, potřebují umět zařazovat věci a jevy do nějakého kontextu, umět vidět souvislosti, chápat vztahy "mezi obory". Na ZŠ např. máme biologii i chemii, ale přesto čtu dnes a denně od lidí, co tou základní školou prošli, nesmyslné výkřiky o "škodlivé chemii, kterou si nebudou rvát do těla" apod. Zkrouhla bych zeměpis, ten přímo přetéká zbytnými informacemi, a redukovala absurdní množství hodin věnovaných v rámci dějepisu pravěku a starověku ve prospěch dějin novověku. Nic proti kultuře popelnicových polí, ale přijde mi tak nějak důležitější, aby se děti orientovaly v dějinách 20. století a v jejich historických souvislostech. A samozřejmě by měl jít zcela do prdele druhý cizí jazyk, ten by měl zůstat max. jako dobrovolný, volitelný předmět.
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 11:54:28) Monty, pravěku se věnujeme jen 2 měsíce. Novověk celou devítku.
|
Monty |
|
(18.9.2021 11:56:17) Zufi, i dva měsíce na pravěk jsou zbytečně moc. "Novověk" je všechno od 16. století dál, tam je jeden rok dost málo. Zvlášť v devítce, kdy je v podstatě všechno podřízeno přijímačkám.
|
Termix |
|
(18.9.2021 12:00:58) Souhlasím s tebou, že pravěk stačí probrat za týden. Chápat důsledky jednotlivých událostí novověku je mnohem důležitější.
|
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 12:06:06) A pardon, já myslela moderní dějiny, tedy 20.st. 16. stol., tedy Novověk je už v 7. na konci.
|
Monty |
|
(18.9.2021 12:08:29) Zufi, což ale i tak znamená, že se skoro dva roky probírá to nejmíň důležitý - pravěk, starověk, středověk.
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 12:09:19)
Tak z tvého pohledu máš pravdu.
|
|
monam |
|
(18.9.2021 12:21:40) MOnty, a to navíc jak kde. Dcera se v šesté i sedmé učila stále dokola to samé. Egypt, Řecko, Řím...Je fakt, že loni měli online jen jednu hodinu a zbytek prostě neměli vůbec. A letos to pilují a procvičují, teď jsou myslím u řecké mytologie.
|
|
|
|
|
monam |
|
(18.9.2021 11:58:05) Zufi, a čemu se věnujete v 6,7 a 8 třídě? Koukala jsem do ŠVP a v devítce by se měli dostat někam ke druhé světové válce. To mi přijde dost tristní, a když si vzpomenu na Přemyslovce, Slavníkovce,Zlatou bulu sicilskou a další pro život nezbytná témata, dost mi to zvedá hladinu adrenalinu.
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 12:07:43) 7 středověk a počátek novověku 8 17.-19.st.
|
|
|
|
monam |
|
(18.9.2021 11:55:29) jo Monty, moje osmačka se ještě nevybabrala ze starověkého Řecka, Říma, Egypta a Metopotámie
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 12:05:01) Cože? V 8. je Fr.revoluce, Národní obrození, vznik Rakouska-Uherska...
|
|
|
libik |
|
(18.9.2021 12:03:41) Já bych spojila zeměpis a dějepis s důrazem na souvislosti. Druhý jazyk bych také nechala pro zájemce. Chemii bych dala dřív.
A přidala bych nehodnocený tělocvik v nějakých zájmových skupinách. Je blbý, pokud je dítě připravené se hejbat, ale nesnáší kontaktní míčové hry a celý rok se hraje basket.
|
Monty |
|
(18.9.2021 12:05:41) Libiku, kdyby aspoň basket. Za mého dětství se celej rok hrála vybíjená.
|
|
|
Ennywan |
|
(18.9.2021 15:11:09) Monty, já si nejsem jisté, jestli by takto uměli učit učitelé.
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 15:23:16) Jedině změnit koncepci vysokoškolského studia učitelství!
Současný učitel, má-li např. aprobaci zeměpis-přírodopis, o dějepisu ví asi tolik, co si pamatuje z gymplu.
|
|
|
|
Termix |
|
(18.9.2021 11:56:45) Neubrala bych nic. Výchova ke zdraví, pokud to je fakt samostatný předmět, by měla být součástí tělocviku. Zrušila bych druhý jazyk a nechala ho jako nepovinný předmět. Rozhodně bych neubírala matiku a češtinu, přidala bych hodinu informatiky navíc, chtělo by to vylepšit práci s dezinformacemi, a rozhodně finanční gramotnost. V češtině bych více kladla důraz na pochopení textů.
|
|
Půlka psa |
|
(18.9.2021 12:08:58) "Hlavní předměty vynechám, tam je to asi jasné."
Tam to právě jasné není. Odebrala bych prakticky všechny hodiny gramatiky v češtině a místo toho by se učili číst, vyjadřovat se písemně, formulovat ústně, strukturovat informace, argumentovat a další dovednosti, na které se se.e, protože na základce se učí rozbory vět a na střední se plynule přejde na znalectví Lumírovců a Ruchovců.
Kdyby tohle šlo, tak jsem happy. Ne, že by se s tím zbytkem nedalo tvořit, ale tohle považuju za hlavní prů.er. Jinak bych asi sloučila bych předměty do nějakých rozumných bloků, přidala moderní dějiny, informatiku a angličtinu. (Za předpokladu, že by to měl kdo učit a na tu informatiku neposlali toho, co zbyl, protože ten by je místo algoritmizace nebo excelu celou dobu učil používat program na malování, páč by nic jiného sám neuměl).
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 12:11:51) Rozbory vět jsou bohužel bezpodmínečně nutné.... Hádej proč.
No, přijímačky přece.
|
Monty |
|
(18.9.2021 12:13:03) Zufi, jenže i ty debilní přijímačky by se samozřejmě měly změnit. To jde ruku v ruce.
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 12:13:32) To jo !!!!
|
|
|
Půlka psa |
|
(18.9.2021 12:13:25) Tak jistě, ale kdyby se to celé předělávalo, tak by se na přijímačkách dalo zkoušet ze schopnosti se naučit něco jiného. Třeba by to dokonce mohlo být i něco, co se dá v živote využít i jinak než na přijímačky.
|
|
|
Termix |
|
(18.9.2021 12:13:21) Půlko, gramatiku bych neubírala. Umět správně psát je taky důležité. Občas kouknu na různé diskuse pod články a je to tragédie.
|
Půlka psa |
|
(18.9.2021 12:14:48) Však já nemyslím pravopis, ale teorii gramatiky. Není třeba znát názvosloví úplně všeho, abys tušila, kam patří čárka nebo Y. Mnoho z toho, co se v gramatice učí, nemá do pravopisu vůbec žádný dopad. Kdyby si místo rozborů věc potrénovali něco z praxe (slohy, eseje), tak by třeba psali líp i do diskuzí i pod ty články.
|
|
Zufi. |
|
(18.9.2021 12:15:06) ANO ( ,,Mi bi jsme....,,)
|
|
Monty |
|
(18.9.2021 12:17:46) Termixi, ale to je důsledek právě té špatné výuky jazyka. Mmch., lidé mají problém spíše s pravopisem než s gramatikou. Jako mistr Yoda se vyjadřuje málokdo, ale pravopisné chyby dělá v podstatě každý.
|
|
|
kosatka2 |
|
(18.9.2021 12:58:47) TVL Lumírovci a Ruchovci!!! Tak to je asi první věc, co jsem po maturitě okamžitě zapomněla a nikdy v životě nepoužila, mám tam úplně prázdno. Měli jsme češtinářku, která nejspíš nenáviděla české země, protože učila tak, že si člověk myslel, že v literatuře nevzniklo zajímavého NIC.
Mimochodem po čtení Románu o Ivanu Blatném mi přišlo, že toto by byl mnohem lepší styl výuky literatury - jakási časová osa se setkáními, vlivy, kdo s kým co a jak. Jako u výstav výtvarného umění. Až IB dočtu, nakreslím si to.
Ne jen: autor - dílo - narození - úmrtí.
|
magrata1 |
|
(18.9.2021 22:30:44) Já jsem si na ně dokonce vzpomněla, že se to učilo a že to byla nuda jako prase, až čtu teď ty názvy. A to si myslím, že mám z literatury nadprůměrné znalosti a načteno množství kvalitní literatury. Časopisy Ruch a Lumír jsem i s jeho přispěvateli a příznivci vypustila z hlavy až dodnes. A to byl Lumír můj první kluk, který mi z hlavy nevypadl.
|
monam |
|
(18.9.2021 22:36:12) Tak já na R+L již téměř zapomněla a to i přesto, že jsem si je vytáhla u maturity a bylO to jEDINÉ TÉMA, KTERÉ jsem neuměla.
|
|
|
|
|
daba+holčička |
|
(18.9.2021 12:09:45) Tak my máme od 7. třídy nepovinný předmět 2 hodiny týdně - tělocvik navíc nebo domácnosti. No a teď v 8. třídě maj díky tomu 3 odpoledky, to bych vyhodila, aby mohli žít normálně...Maj 32 hodin tejdně + 3 hodinové pauzy, to mě přijde moc.
|
|
ivaxx |
|
(18.9.2021 12:28:20) Zrušila bych druhý jazyk a posílila první. Výchova ke zdraví je dle mne dost zbytečná, minimálně v podobě, jak se učí - to lépe zastane projektový den. Provázala bych matiku s fyzikou a později fyziku s chemií. V praxi jdou ruku v ruce a až když si to děti pospojují, začne to dávat smysl. Na některých školách se toto učí v tandemu a to by se mi pro děti líbilo. Dějepis bych předělala celý - některá období se děti učí 3x než dojdou k maturitě a provázanost dějin a důsledky v současnosti ve výuce při tom naprosto chybí. Moderní dějiny bych spojila se zeměpisem. Zeměpis jako samostatný předmět byl na všech školách, které děti navštěvovaly (zš i 8G) fraška (neměly ani většinou učebnice a když jo, četly tam o "asijských tygrech). Na vyšším gymplu bych jej už opravdu neučila, maximálně jako seminář.
A především bych byla velmi pro, aby se posílila logika na úkor drcení vzorečků. Aby se učení mezi předměty provázalo. Rozeznání druhů vět atd. až jako seminář na gymplu, na ZŠ vůbec. Místo toho naučit formulovat děti myšlenky jak písemně, tak ústně. Neumí to ani vysokoškoláci.
|
Půlka psa |
|
(18.9.2021 12:31:35) Jo, ten druhý jazyk plošně je úplná blbost. Neumí potom pořádně ani ten první. Druhý jazyk bych viděla volitelně. Je to skvělá věc, ale nemá na základce význam pro všechny.
|
daba+holčička |
|
(18.9.2021 12:40:45) Mám pocit, že ho vymysleli proto, aby se nemuseli zbavit všech němčinářů a ruštinářů, protože teď je všude první jazyk angličtina.
|
Marika Letní |
|
(18.9.2021 19:26:46) "Mám pocit, že ho vymysleli proto, aby se nemuseli zbavit všech němčinářů a ruštinářů, protože teď je všude první jazyk angličtina."
Bohužel to je důvod, proč to stojí za .... neřeší se co je potřeba učit, ale aby měli učitelé flek. A návaznost druhého jazyka po přechodu na sš není. Na zš jen jeden cizí jazyk s více hodinami s rodilým mluvčím, kdo si dá tohle do programu, toho budu volit.
|
Delete |
|
(18.9.2021 19:42:26) "neřeší se co je potřeba učit, ale aby měli učitelé flek"
A proto je prakticky nemožné sehnat němčináře nebo ruštináře, o dalších jazycích nemluvě .
Vyučujícím těchto jazyků, pokud k tomu nemají ČJ, M nebo, AJ je téměř nemožné naplnit úvazek, takže o tuto pozici nikdo moc nestojí. Takže druhý cizí jazyk se fakt neučí proto, že by někdo potřeboval flek. Rozhodně ne teď po roce 2005, kdy začaly platit kurikulární dokumenty.
Veškerá argumentace pro 2. cizí jazyk se pohybuje v rovině, že jinde ve světě mají těch cizích jazyků víc, takže je to nutné pro zachování konkurenceschopnosti.
Zrovna dneska jsem četla článek o škole v Japonsku. Tam se prý cizí jazyky na ZŠ neučí skoro vůbec, protože samotná japonština je tak náročná, že ani na angličtinu není dostatečný prostor.
Při náročnosti češtiny bych taky dala přednost jen jednomu povinnému cizímu jazyku.
|
daba+holčička |
|
(18.9.2021 20:45:50) JO, měla jsem soukromou učitelku angličtiny japonku a ta říkala, že tady lidi umí anglicky mnohem líp než v japonsku
|
|
|
|
|
Kobližková |
|
(18.9.2021 18:20:54) Navíc se na ten druhý povinný jazyk ze základky dosud nepodařilo navázat na střední škole ani jednomu mému dítěti. Takže 3 roky španělštiny k ničemu a kluk se začíná učit němčinu Prostě je na výběr jen FJ nebo NJ,
|
Ennywan |
|
(18.9.2021 20:00:36) U nás to samé, akorát že s ruštinou. Němčina prostě na zdejších Š vede.
|
|
|
|
|
arantxa |
|
(18.9.2021 13:17:37) Já bych zavedla třídnickou hodinu. Ta mi hrozně chybí. Kterému předmětu ubrat hodinu je těžké. Každý učitel bude prosazovat ten svůj předmět. Osobně mi vadí, když ve stejném ročníku má jedna třída z matematiky 5 hodin týdně a druhá jen 4, protože mají navýšení např. v TV nebo v cizím jazyce ( dle specializace třídy). Učivo je však stejné. Možná bych místo počtu hodin brala i menší počet žáků ve třídě. Učit třeba cizi jazyk s 23 dětmi je šílené.
|
|
neznámá |
|
(18.9.2021 13:19:27) Zrovna studuji deváťákův rozvrh, já jako deváťák začínala na osmou a měla dvě odpoledky v týdnu do tří. On začíná v půl osmé a má tři odpoledky tří.
Zrušila bych VKZ, jeden Z, jeden TV a asi i pracovky, nevím, co dětem dá, že okopávají zahradu nebo pomáhají školníkovy kolem školy - možná dětem ve městě takové pracovky něco dají, u nás naprostá zbytečnost. Hlavně bych zrušila druhý jazyk.
|
|
|