Latté |
|
(21.9.2021 22:53:22) Tak když už se tady probírají 4-leté gymply, tak se taky přidám s dotazem, neb je toto téma letos u nás taky aktuální...Máte někdo děti na AG Štěpánská? Zajímalo by mě jazykové zaměření na francouzštinu případně i to humanitní zaměření. O tom jazykovém velmi uvažujeme. Info z Netu znám, ale zajímaly by mě konkrétní zkušenosti lidí.Jak moc chytré a nadané děti se tam hlásí, tj. má-li šanci v té konkurenci při příjímačkách uspět normální dítě (trochu to na mě dělá dojem, že se tam hlásí samí géniové, mající už všemožné certifikáty z jazyků a vyhrávající všechny olympiády, které kde najdou...ale snad se mýlím). Jaká je náročnost studia, kvalita učitelů i výuky a celková atmosféra školy?Jakou úroveň francouzštiny mají uchazeči o třídu s posílenou výukou francouzštiny? Případně s jakou úrovní angličtiny tam děti jdou (B2 nebo stačí i B1)? Jakékoliv názory, postřehy a zkušenosti z tohoto gymplu uvítám. Dítě dělá ve škole francouzštinu coby druhý jazyk od 6. třídy v rámci běžné výuky, nikam navíc na FRJ nechodí, francouzština mu jde a baví ho,mají fajn učitelku, pravděpodobně na konci 9. třídy budou mít možnost zkusit zkoušku DELF (nevím přesně,jakou úroveň, předpokládám, že jednu z těch nejnižších) na Francouzském institutu, ale zda ji udělá natolik dobře, aby příslušný certifikát získalo,to je otázkou.V době přijímaček tedy žádný certifikát tohoto typu mít ještě nebude a znalosti FRJ má běžné, odpovídající těm 4 letům výuky (relativně intenzívní-4 hodiny týdně).Jaký bývá v té jazykové třídě poměr kluků a děvčat? Případně i v té humanitní? Jasně, že holky budou asi na těchto zaměřeních převažovat, jde mi o to, jak moc...
|
Alena |
|
(21.9.2021 23:02:25) "Jak moc chytré a nadané děti se tam hlásí, tj. má-li šanci v té konkurenci při příjímačkách uspět normální dítě (trochu to na mě dělá dojem, že se tam hlásí samí géniové, mající už všemožné certifikáty z jazyků a vyhrávající všechny olympiády, které kde najdou..." Podivej se na vysledky lonskych prijimacek, maji 90 mist, podle vyrocni zpravy berou tak 115, kde by se tolik geniu v Praze vzalo? Loni stacilo 81 bodu ze statnich s 0 za olympiady ( tolik olympiad se neporada, aby z toho vetsina prijatych mohla mit body), je to normalni gympl.
|
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(21.9.2021 23:22:47) osobní zkušenost nemám, ale když už jsem tady, nejhorší přijatý na 89. místě v prvním kole 83 bodů. body jsou pouze za matika + čeština + olympiády nebo certifikáty (což ale většina lidí nemá). Lze tedy vycházet z toho, že měli zkoušky například 40 + 43. Pak na odvolání se to možná nepatrně sníží. Koukala jsem na Štěpánskou a zdálo se mi, že lepší testy snad „nejhorší přijatí“ neměli vůbec nikde. Laťka velmi vysoká.
|
Latté |
|
(21.9.2021 23:40:26) Přesně tak, taky jsem na to nedávno koukala. Právě vzhledem k tomu, že AG Štěpánská je jedna z mála škol, kde nedávají body za vysvědčení, tak to na mě činí dojem, jako by automaticky počítali, že většina dětí tam se hlásících budou mít všechna ta poslední vysvědčení (které se jinde započítávají do přijímaček) samé jedničky nebo nejvýše výjmečně jednu dvojku, takže body za vysvědčení by nikomu z nich nic moc nepomohly ani nepohoršily...Sice pokud moje dítě nějak nezkazí letošní pololetní vysvědčení (což člověk nikdy neví...puberta je puberta), tak by tenhle předpoklad zatím splňovalo, ale stejně...to nic neznamená...ta laťka tam je asi opravdu vysoko...
|
Alena |
|
(22.9.2021 0:33:34) "...jako by automaticky počítali, že většina dětí tam se hlásících budou mít všechna ta poslední vysvědčení (které se jinde započítávají do přijímaček) samé jedničky " Mnohem pravdepodobnejsi je, ze chapou znamky jako neobjektivni a ze stoji o deti z osmiletych gymplu. Na druhou stranu se spokoji se statni zkouskou a nehledaji nic navic.
|
|
Vranice |
|
(22.9.2021 1:01:58) "...že většina dětí tam se hlásících budou mít všechna ta poslední vysvědčení (které se jinde započítávají do přijímaček) samé jedničky nebo nejvýše výjmečně jednu dvojku"
Vůbec ne, spíš dávají šanci dětem z víceletých gymplů a jazykových základek, kde je hodnocení přísnější a známky horší, takže by snižovaly celkový počet bodů. Prostě chtějí děti, které jsou schopny naučit se na přijímačky a podat tam co nejlepší výkon.
|
|
Vítr z hor |
|
(22.9.2021 7:31:32) "vzhledem k tomu, že AG Štěpánská je jedna z mála škol, kde nedávají body za vysvědčení, tak to na mě činí dojem, jako by automaticky počítali, že většina dětí tam se hlásících budou mít všechna ta poslední vysvědčení (které se jinde započítávají do přijímaček) samé jedničky nebo nejvýše výjmečně jednu dvojku, takže body za vysvědčení by nikomu z nich nic moc nepomohly"
Přesně naopak. Známky z předchozí školy je nezajímají, ať jsou jaké jsou (čili horší vysvědčení není na překážku), ale když se podíváš na loňské výsledky, některé děti nabraly hodně bodů na soutěžích a jazykových certifikátech. Dítě s dvěma jazykovými certifikáty na úrovni B2 už získá předem 6 bodů.
Takže pokud je dcera opravdu dobrá v angličtině, mohla bys zjistit, jak je na tom a ještě by mohla udělat mezinárodní certifikát. Za B1 dali loni 2 body, každý bod může hrát roli.
Podívej se na výroční zprávu, tam zjistíš docela dost věcí. Třeba že známky na AG Štěpánská asi nebudou žádná sláva (vyznamenání měla asi desetina studentů), což by mohlo hrát roli při přijímačkách na VŠ (někde za dobrý prospěch přijímačky i odpouštějí), a že loni přijali 117 uchazečů (berou 90, takže jich cca třetina nakonec nastoupila jinam, což je informace, kde se ve skutečnosti zastavila čára, i když na výsledkové listině se tváří, že přijali mnohem míň).
|
Latté |
|
(22.9.2021 8:44:47) ..."ale když se podíváš na loňské výsledky, některé děti nabraly hodně bodů na soutěžích a jazykových certifikátech. Dítě s dvěma jazykovými certifikáty na úrovni B2 už získá předem 6 bodů..."
No právě, to mě lehce zneklidňuje, proto pátrám s jakou úrovní jazyků se tam lidi hlásí...totéž ty soutěže...jasně, na většině gymplů se najdou lidi, kteří mají několiko skvělých umístění v olympiádách nebo různých soutěžích atd., ale tady mi jich přijde o něco více,než kdekoliv jinde, tak aby tam běžné dítě, které je líné se na nějaké olympiády a soutěže hlásit a byť úroveň jazyků má dobrou, tak certifikáty zatím žádné nevlastní, nemělo pocit, že tam nemá co pohledávat. Samozřejmě je důležité, jak dá ty přijímačky, ale bojuje se o každý bod a tak body navíc, které mají lidi se soutěžemi a certifikáty, se pak sakra hodí.
No, nic, kdo tam máte děti, napište, prosím, jak jste spokojení a celkově jak to tam chodíDíky moc
|
Alena |
|
(22.9.2021 9:20:16) "jasně, na většině gymplů se najdou lidi, kteří mají několiko skvělých umístění v olympiádách nebo různých soutěžích atd., ale tady mi jich přijde o něco více" Muze ti jich pripadat vice, protoze tady boduji v tomto supliku narozdil od jinych skol kde co (treba ty jazykove certifikaty) a je to ocistene o vliv vysvedceni (nekde slouceno do kolonky "zS", kde nelze tusit, co je vysvedceni a co soutez). Nicmene to jeste neznamena, ze se sem hlasi celkove jazykove zdatnejsi deti.
|
|
Vítr z hor |
|
(22.9.2021 9:58:35) "No právě, to mě lehce zneklidňuje, proto pátrám s jakou úrovní jazyků se tam lidi hlásí...totéž ty soutěže...jasně, na většině gymplů se najdou lidi, kteří mají několiko skvělých umístění v olympiádách nebo různých soutěžích atd., ale tady mi jich přijde o něco více,než kdekoliv jinde"
Viz Alena. Ale v případě této školy máš hezky přehledně vypsáno, za co se body získávají, kolik dětí nějaké body mělo, kolik bodů navíc tyto děti zhruba měly, takže můžeš aspoň zhruba odhadnout, jak na tom jsou. Třeba dítě s +13 body se mohlo umístit v krajském kole olympiády (7 bodů) a mít dva jazykové certifikáty na úrovni B2 (3+3 body). B1 (2 body) má, aspoň odhaduju, v deváté třídě snad skoro každý, kdo chodí pár let někam mimo školu na angličtinu, ale je otázka, jestli mu rodiče chtějí platit a zařídit certifikát. Část dětí bude mít ty body samozřejmě za soutěže, jen část za certifikáty.
Taky se můžeš podívat na výsledky maturit na CERMATU – teda v případě angličtiny. Mají výsledky naprosto srovnatelné s ostatními gymply, které učí v češtině (takže nesrovnávat třeba s PORGem). Žádné výrazně lepší nebo horší výkony než jinde. Čili jazykově celkem normální gympl.
Z němčiny moc nepoznáš, na tu se loni se přihlásil jeden a podle výsledku maturity tipuju, že možná rodilý mluvčí Kdyžtak koukni na milá léta.
|
Kaliope X |
|
(22.9.2021 10:16:05) Ale CERMAT angličtina je na úrovni B1, až školní část je na gymplech minimálně B2, ostatní maturitní obory můžou mít i školní část na úrovni B1.
|
Vítr z hor |
|
(22.9.2021 10:43:00) Na CERMATu vidíš v grafu, kudy se táhne oblouk znázorňující výsledky studentů. Bez ohledu na schopnosti těch nejlepších vidíš, kde začínají ti nejslabší, a jak je oblouk ohnutý nebo prohnutý. Tedy nepoznáš, kam až došli ti nejlepší (je to vlastně, jako by chyběl kus čáry vpravo nahoře, kde by byli ti, co jsou nad požadovanou maturitní úrovní), pokud došli minimálně k horní hranici maturitních požadavků, ale poznáš, kde je většina třídy, jaký je průměr, kde jsou nejslabší. Taky si můžeš porovnat aritmetický průěr výsledků a medián, což ti taky napoví. Když porovnáš křivky, porovnáš všechny od nejslabších po maximální požadovanou maturitní úroveň. Většinou to nevystřelí rovnou nahoru (ke hvězdám úrovně B1), takže porovnávacího materiálu máš dost.
Jinými slovy – ani na gymplu, kam se hlásí i děti s B2+, nemají všichni u maturity plné skóre ani na B1.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(22.9.2021 13:11:19) Výsledky Cermatích státních maturit jsou pro porovnávání škol dobré vodítko, ale dívala bych se jen na češtinu a matiku. U angličtiny (cizích jazyků obecně) je potřeba zjistit, zda daná škola nenabízí nahrazení maturitní zkoušky mezinárodním certifiátem úrovně B2 a vyšším (tedy vyšším než je úroveň maturity). Pokud ano (ta škola většinou nabízí i přípravu a motivuje studenty k získání certifikátu), studenti toho hojně využívají (na některých gymplech je to drtivá většina maturantů), certifikát si udělají už v průběhu studia a v maturitním ročníku mají více času na profilové předměty. To znamená, že tito maturanti se neobjeví ve statistikách Cermatu (nepíší Cermatí testy z angličtiny), ale mají jazyk dokonce na vyšší úrovni, než je požadováno u maturity. Zjednodušeně řečeno - státní maturitu z angličtiny pak na těchto školách konají jenom ti, "co si netroufli na FCE". Jenom ti se pak (logicky) objeví ve statistice Cermat.
|
Vítr z hor |
|
(22.9.2021 13:26:27) "To znamená, že tito maturanti se neobjeví ve statistikách Cermatu (nepíší Cermatí testy z angličtiny), ale mají jazyk dokonce na vyšší úrovni, než je požadováno u maturity."
Nezpochybňuju, je to možné, ale nesedí mi to na data z grafu v analytické části CERMAT. Vycházím z toho, že v české maturitě si student musí vybrat povinně jazyk nebo matematiku. Čili jazyk + matematika by měly dát dohromady nejméně 100 % (někdo si třeba dá obojí). Koukala jsem na pár škol vyhlášených angličtinou – a vždycky to vycházelo tak, že co chybělo do 100 % u angličtiny, doplnila matematika a případně němčina, v případě nějaké nepatrné mezírky hádám na drancouzštinu, španělštinu (ale na francouzské a španělské gymply jsem nekoukala).
Čili by ti, o kterých píšeš, existovali pouze ve stopovém množství, nebo by naopak byli zahrnuti do statistiky CERMAT (což by bylo i logické, neboť v zásadě podmínky maturity splnili).
V obou případech je graf CERMATu dostatečně vypovídající.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(22.9.2021 18:11:22) Ono je to ještě trochu jinak, ale když už to rozebíráme...tím jazykovým certifikátem se nahrazuje zkouška v profilové (tzv. školní) části maturity. Student už nemůže tento jazyk zvolit ve společné (tzv. státní, Cermatí) části. Musí si tedy zvolit ve "státní" části matiku nebo jiný (nejspíš svůj slabší) cizí jazyk. Tudíž ačkoli má angličtinu (nejčastěji) excelentní, v žádných cermatích datech se to neobjeví. Když chci porovnat úroveň angličtiny u maturantů KONKRÉTNÍ školy (na což se tu v diskuzi narazilo), nemohu se vždy řídit výsledky Cermat angličtiny. Netuším, jak velké množství maturantů to v rámci ČR představuje, ale co vím, na pražských G je to celkem běžný jev (Kepler, Alej, Štola, Patočka...)
Konkrétní příklad: GJK ("Kepler") na Praze 6 v r. 2020: 117 maturantů celkem 22 maturantů Cermat angličtina 78 maturantů Cermat matika 6 maturantů Cermat francouzština 93 maturantů si nahradilo profilovou zkoušku z jazyka mezinárodním certifikátem (drtivá většina z angl) - tito již NEskládali Cermat angličtinu, přestože ji mají na úrovni B2 a vyšší. NEBOLI pokud chci porovnávat úroveň angličtiny u maturantů TÉTO školy, vidím v Cermat grafu jen těch 22 maturantů, kteří nejspíš ten certifikát nemají, těch 93 "ještě lepších" angličtinářů s certifikátem nevidím (protože dělali státní matiku nebo francouzštinu).
Čeština je povinná pro všechny a matika žádným certifikátem nahradit nejde (a lze z ní maturovat státně i profilově zároveň), takže tam vidím Cermat statistiky jako jednoznačné. U jazyků je potřeba si zjistit, jestli daná škola umožňuje nahrazení certifikátem a pokud ano, není Cermat vypovídající. Tedy - tak to bylo doposud, kdoví, zda se to nezmění.
|
Vítr z hor |
|
(22.9.2021 18:51:31) Jasně, děkuji za podrobné vysvětlení. Takže ti, kdo vynechají angličtinu, musí si vzít matematiku. Pokud ale vím, zdaleka se certifikát místo maturity neuznává na všech školách, a to ani na gymnáziích. Kdyby to však přece bylo tak masové (jako třeba na Keplerovi), bylo by celkově víc maturantů z matematiky. Ale ono to tak není:
Když konkrétně porovnám Keplera s průměrným gymplem, tak Kepler má v uvedeném roce 66 % studentů maturujících z matematiky, zatímco průměr gymplů je 30 % a celorepublikový 19 %. Nemyslím, že by se ti chybějící schovali za maturitu z jiných jazyků, protože jich statistiky zas tak významné počty nevykazují.
Kromě toho k certifikátu není třeba excelentní angličtina, ale stačí B2 (i B1 – dle školy), což by po docházce do jazykovky (řekněme pár let na základce a pár let na gymplu) měla dát většina, respektive se ta úroveň automaticky očekává už při pouhém absolvování gymplu i bez jazykovek. Vidím kolem sebe běžně B1 v deváté třídě u dětí, které se nepředřou a předpokládám, že na gymplu se budou dál zlepšovat.
Ale je dobré vědět, že z CERMATu zmizí úspěšní maturanti z angličtiny v neznámém množství, na některých školách hodně, na jiných méně a na dalších nikdo.
|
|
|
|
Okolík |
|
(22.9.2021 20:38:57) Ivko, studenti, kteří chtějí uplatnit certifikát z cizího jazyka mohou konat Cermatí státní maturitu - budou psát písemku a didaktický test. Nemusejí si vybírat matematiku. Certifikát mohou uplatnit na ústní část zkoušky, která je profilová, pokud to jejich SŠ umožní. Jak se to projeví v celkové statistice tedy nevím, od loňska se za písemnou část prý už nedávají známky, ale jen prospěl/neprospěl.
|
|
|
|
|
|
Zuzana + kluk04 + holka06 |
|
(22.9.2021 10:26:26) jenom mě napadlo - úroveň znalosti angličtiny si můžeš ověřit. například na stránkách British Council jsou myslím nejmíň dva kompletní testy zdarma i s výsledky. Pokud ne, dá se to koupit. zkouška má 4 části - reading, writing, listening a speaking. V domácích podmínkách zjistíš snadno, zda reading a listening odpovídají například úrovni B1. Pokud ano, stojí za to potrénovat writing a speaking třeba už s rodilým mluvčím, zkonzultovat úroveň (na British Council jsou na to školení a velmi rychle odhadnou úroveň mluveného projevu). Když řeknou, že mluvený projev je na B1 například, zkoušky ještě můžete udělat.
|
|
|
|
|
|
Ráchel, 3 děti |
|
(22.9.2021 18:30:01) jako Štěpánská je drilovací masakr, děcka nemají prakticky čas na nic jinýho, než na školu. některým to vyhovuje, jsou ale i tací, co se díky tomu totálně zhroutí. konec hlášení
|
Latté |
|
(22.9.2021 22:13:50) Ráchel, dík. Drilovací masakr nevadí. Spíš by mě zajímala kvalita výuky, jací jsou tam učitelé, atmosféra školy, jaké děti se tam hlásí, aby to prostě nebyla nějaká elita ty děti, které tam jdou a obyčejné dítě se tam pak necítilo nějak blbě.
|
|
|
Káťa+2 Škubánci |
|
(25.9.2021 8:40:30) Syn je nyní ve čtvrťáku. Opravdu není žádný génius a dostal se bez problémů, nebylo potřeba odvolání, ale pravda je, že tehdy se zohledňovalo vysvědčení ze ZŠ, což mu asi dost pomohlo, ani jsem nevěděla, že teď je to jiné. Syn je výborný na jazyky, ale nikdy se je neučil jinak, než v rámci běžné výuky na běžné ZŠ a vlastním přičiněním. Angličtinu má plynulou, lepší ve třídě je jen spolužačka, která je rodilá mluvčí. Ale v ostatních předmětech je zcela průměrný. Do školy se prakticky nepřipravuje a nikdy nepřipravoval, což mě zneklidňuje, dokonce o víkendech pracuje, trochu mám obavu o jeho maturitu. Každopádně prospěchem je průměrný, zhruba uprostřed třídy. Jeho politika a strategie je proplout s co nejmenším úsilím, bohužel, no, co nadělám. Co se týká složení třídy, ve všech třídách je 6-10 kluků, zbytek holky. Podle mě se náročnost tohoto gymnázia zbytečně dramatizuje.
|
|
|