30.9.2002 9:03:50 Spokojená maminka od spokojeného expředškoláka.
Kvalita předškolního zařízení
Vážení manželé Hruškovi!
Změnu předškolního zařízení bych volila bez ohledu na dojíždění a pocit, že ustupujete. Nevím, jaké je Vaše výchovné smýšlení, ale zdá se mi, že ani "zásady výchovy tzv. dánského typu" nejsou pro předškoláky tak ideální...Absolutní volnost v příchodech a odchodech totiž znemožňuje jakoukoli systematickou práci s dětmi, proto ani nenavštěvují kulturní akce atd. Také výtvarné aktivity, cvičení, zpívání musí být narušováno tím, že každou chvíli nějaké dítě přibyde, ubyde atd. Individuální přístup dle mého názoru netkví v absolutní volnosti ("pokud nějaké dítě činnost vykonávat nechce, nemusí"), ale v tom, že učitelka se snaží děti poznávat a "individuálním způsobem" je k činnostem a učení MOTIVOVAT. Každé dítě je opravdu jiné, takže některé se do činností hrne okamžitě, některé potřebuje rozptýlit obavy, zda onu činnost zvládne atd. Zejména pak v předškolákovském období (5 - 6 let) by si děti měly zvykat na to, že se některé věci dělat "musí", protože v první třídě (ačkoliv třeba půjdou do některého z alternativního typu škol)se písmenka a číslice budou muset taky učit všechny.
Osobní zkušenost: Můj syn navštěvoval dvě mateřské školky. V té první byl od 3 do 4,5 let. Podobala se celkem hodně tzv. husákovskému typu školky (povinný spánek po obědě...).Celkem v ní byl spokojený, protože si oblíbil jednu paní učitelku, která pro něj měla pochopení a nevadily jí otázky typu:"a víte, proč vyhynuli dinosauři? Vědci to neví přesně. Proč?"apod. Poté jsme se přestěhovali a já dostala doporučení na školku s ekologickým zaměřením. A nastala velká změna. Děti, které nepotřebovaly odpolední spánek, relaxovaly v jiné místnosti než spící děti za poslechu pohádky či hudby a poto, pokud to dovolilo počasí honem na zahradu (překrásná veliká zahrada, kde by jste nepoznali, že jste přímo ve středu Brna). Příchody do školky byly omezeny devátou hodinou (ne striktně, ale byli jsme o to slušně paní učitelkou na schůzce požádáni - třídní schůzky 3x - 4x do roka spojené s besídkami /Mikuláš, jarní karneval, country bál(ten např. v sobotu dopoledne:-),svátek matek, rozloučení s předškoláky v červnu s táborákem na zahradě a s přespáváním dětí, které chtěly, ve spacácích ve školce). Od deváté do desáté hodiny se totiž ve třídě "pracovalo", děti něco vyráběly, učily se písničky, hrály hry, pracovalo se s předškoláky (nácvik grafomotoriky, uvolňování ruky, logopedická cvičení atd.). Třídy byly věkově smíšené, se svačinkami pomáhali prckům ti starší, děti se učily samostatně se obsluhovat (mazat chleby, nalévat si čaj či mléko atd.), komu opravdu pomazánka nechutnala, v topinkovači si udělal topinku a natřel si ji česnekem - výborná prevence v chřipkových obdobích. Děti hlavně co nejvíce pobývaly venku na zahradě. Navštěvovaly divadlo, hvězdárnu atd. A to ještě většinou 2x školka v přírodě pro zájemce, v zimě pro zájemce lyžařský kurs. Samozřejmostí byla angličtina (placená zvlášť)přímo ve školce (docházela lektorka z jazykové školy), jenou za 14 dní chodily zase děti do keramické dílny. Každý týden zájemci navštěvovali tzv. Sportík - pohybové hry ve velké tělocvičně. Než náš syn odešel do ZŠ, měl štěstí a společně s dalšími rodinami a dětmi a dvěma paními učitelkami jsme s CK jeli na týden na školku v přírodě do Chorvatska. Děti měly dopoledne program (Cesta za velrybou s pruhovaným tričkem), který pedagožky perfektně připravily, rodiče mohli odpočívat, slunit se sami a odpoledne strávili s dětmi. Byla to opravdu krásná dovolená, děti měly kamarády, program i rodiče. (Jen bohužel služby cestovní kanceláře nás hodně zklamaly, ale nadšení dětí a práce učitelek převážily i tento nedostatek, za který vedení školky nemohlo...).
Tato školka podle mne v sobě slučuje systém a řád (který děti potřebují) a právě onu správnou dávku individuálního přístupu, který není chaosem a bezvládím. Kdo je z Brna, vřele doporučuji: MŠ Pod Špilberkem, Údolní 9 a, Brno,.
A manželé Hruškovi, asi bych neváhala a pohledala jinou školku (pokud možno s kladnými referncemi od nějakých známých, označení typu školky jako alternativní není zárukou kvality, kdežto osobní zkušenosti známých Vám poví asi víc).
Ať to vše dobře dopadne.
Spokojená maminka od spokojeného expředškoláka.
Odpovědět