rodič postižený šikanou | •
|
(6.2.2002 20:47:11) Obdobný názor jsem napsal do diskuse na serveru ceskaskola.cz
Názory, které v diskusi zazněly jako např. šikana je silné slovo, nebo může si za to, že je šikanováno samo, znám z osobní zkušenosti se šikanou svého dítěte na gymnáziu. Upozornění ředitele rodiči na prošetření možné šikany spolužáky, mělo za důsledek ještě rozšíření šikany ze strany ředitele. Nejen, že se odmítl postupovat dle metodického postupu MŠMT, ale upozornění si vysvětlil jako pomluvu školy a vyhrožoval podáním trestního oznámení svými právníky z příbuzenství. Studentu se pomstil tak, že jej vyloučil z důvodu nepřítomnosti ve škole 14 dnů před klasifikaci. Přitom rodiče studenta neposlali do školy z důvodů obav o jeho zdraví a nepřítomnost studenta řádně omluvili. Protože za porušení zákonů a metodických pokynů nejsou řádné sankce, viníci se smějí nám dál do očí za naše daně. Ředitel z toho vyšel pouze z konstatováním inspekční komise o neetickém jednání. Moje poučení z této zkušenosti se šikanou rozbouralo poslední iluze o školství a sám jsem přitom absolvoval všechny stupně vzdělání. Řešení vidím pouze v přechodu na nové trendy vzdělávání jako je např. virtuální vzdělávání. V Pekingu je virtuální univerzita s počtem 3 milionů studentů a výuka probíhá prostřednictvím rádia a televize. Menší virtuální univerzity existují v USA, Anglii a v krátké době předpokládají její rychlý rozmach využitím internetu.I při klasické formě výuky je podnětná organizace virtuálních univerzit a to, že jsou rozděleny certifikační instituce od vzdělávacích. Učitelé naříkají na nízké platy, ale pro nekompetentní učitelé nejenže v budoucnu nebudou peníze na další zvyšování platů, ale v systému nebudou mít místo, protože napáchají více škody než užitku. Uvedu prakticky příklad, který lze aplikovat i na prozatím neběžné zkoušky. K přípravě na jazykovou zkoušku si vyberu systém studia, který mi nejvíce vyhovuje a najdu si nejlepšího učitele, kterému rád zaplatím jako jinému odborníkovi. Nebude mi proto vadit, že jeho měsíční příjem je na úrovni lékařů, managerů tj. cca 50 tis. Kč. Ale příprava pod skutečným mistrem mi podstatně zkrátí čas na přípravu a vyvaruji se chyb, které se těžko později odstraňuji. Abych mohl si takto financovat kvalitní vzdělání i pro své děti, nemohu platit daně ve výši 50 % hrubé mzdy, ale o tom komu svěřím část svých daní, v současnosti vyplýtvávaných na pseudovzdělávání, musím mít možnost rozhodovat sám. Nemusíme diskutovat o připlácení na studium, protože už teď je možno získat vzdělání bez naše drahé vzdělávací soustavy, která pro praxi poskytne dovedností získatelné při výuce kompetentními učiteli ( a nemusí mít pedagogické vzdělání ) za nesrovnatelné menší peníze, bez spousty promarněného času a především bez zničeného zdraví našich děti. Proto ve volbách všeho druhu vyzývám volit pouze kompetentní lidi tj. osobnosti na svém místě po stránce charakterové i odborné, kteří budou schopni provést nutné změny ve veřejném sektoru včetně školství.
profeko@centrum.cz
|
Mirka, 1 dítě |
|
(7.2.2002 18:35:38) Asi bych do toho netahala volby - ono totiž je pěkné, že vy si můžete vybrat, ale co ti, kteří nemají váš přehled a zkušenosti (a taky zřejmě vaše finance)? Totiž ta většina, která si není schopna zaplatit špičkové odborníky nebo posoudit jejich kvalitu? Napsala bych to asi takhle: řadový učitel si nemůže vybrat, které dítě va škole chce a které ne, a pokud je dítě násilnické povahy a učiteli ublíží, nemá tento žádnou rozumnou ochranu...každý tuší, že rodiče takového "dacana" na tom s chováním budou stejně, a asi by jste se divil, kolik problémových dětí má rodiče právníky. Navíc přistupují další věci: spáchá-li dítě trestný čin v době, kdy jsou za ně ještě zodpovědní rodiče, nejsou rodiče za svoji nezodpovědnost nijak postiženi - a opět jde často o děti "z lepších rodin", ve kterých není problém, nejde-li to jinak, dítěti sehnat "hlídací paní". Tady bych viděla podstatnou mezeru v zákoně (nebo spíš v jeho aplikaci) - je zde odpovědnost nepodložená sankcí, tedy nevynutitelná...a navíc bych k tomu ještě přidala zbabělost davu. Tady mluvím z vlastní zkušenosti jako matka - v našem případě sice ze třídy, ve které byla šikana, odešlo více jak jedna třetina dětí, ale ANI JEDEN rodič si NIKDY OFICIÁLNĚ nestěžoval - naše stížnost byla shledána neoprávněnou, protože jsme si stěžovali jediní, jak nám bylo vysvětleno. To je problém, který mě, jako učitelce, podráží nohy nejvíce - i když šikanu zjistím a chci ji řešit, většinou uhnou ti rodiče - nebo řeknou něco na způsob:"No, on je doma taky protivnej...on se divně chová..." a je-li přítomna rodina pachatele, je protiargument na světě. Myslím si, že je-li za co bojovat, pak za jednoznačně vymezenou zodpovědnost všech zúčastněných, možnost anonymních stížností (doposud se škole sděluje, kdo a jak si stěžoval a pak běda dítěti) a v neposlední řadě za to, aby intituce, které mají v první řadě situaci řešit (psychologické poradny) nesměly uzavírat se školami finančně výhodné smlouvy - jak se často v praxi děje. To ovšem v žádném volebním programu nenajdete - je to příliš konkrétní a dalo by se to snadno zkontrolovat:-)))
|
|
|