SOUHLAS VŠEMI DESETI
Obdobný názor jsem napsal do diskuse na serveru ceskaskola.cz
Názory, které v diskusi zazněly jako např. šikana je silné slovo, nebo může si za to, že je šikanováno samo, znám z osobní zkušenosti se šikanou svého dítěte na gymnáziu. Upozornění ředitele rodiči na prošetření možné šikany spolužáky, mělo za důsledek ještě rozšíření šikany ze strany ředitele. Nejen, že se odmítl postupovat dle metodického postupu MŠMT, ale upozornění si vysvětlil jako pomluvu školy a vyhrožoval podáním trestního oznámení svými právníky z příbuzenství. Studentu se pomstil tak, že jej vyloučil z důvodu nepřítomnosti ve škole 14 dnů před klasifikaci. Přitom rodiče studenta neposlali do školy z důvodů obav o jeho zdraví a nepřítomnost studenta řádně omluvili. Protože za porušení zákonů a metodických pokynů nejsou řádné sankce, viníci se smějí nám dál do očí za naše daně. Ředitel z toho vyšel pouze z konstatováním inspekční komise o neetickém jednání.
Moje poučení z této zkušenosti se šikanou rozbouralo poslední iluze o školství a sám jsem přitom absolvoval všechny stupně vzdělání. Řešení vidím pouze v přechodu na nové trendy vzdělávání jako je např. virtuální vzdělávání. V Pekingu je virtuální univerzita s počtem 3 milionů studentů a výuka probíhá prostřednictvím rádia a televize. Menší virtuální univerzity existují v USA, Anglii a v krátké době předpokládají její rychlý rozmach využitím internetu.I při klasické formě výuky je podnětná organizace virtuálních univerzit a to, že jsou rozděleny certifikační instituce od vzdělávacích.
Učitelé naříkají na nízké platy, ale pro nekompetentní učitelé nejenže v budoucnu nebudou peníze na další zvyšování platů, ale v systému nebudou mít místo, protože napáchají více škody než užitku. Uvedu prakticky příklad, který lze aplikovat i na prozatím neběžné zkoušky. K přípravě na jazykovou zkoušku si vyberu systém studia, který mi nejvíce vyhovuje a najdu si nejlepšího učitele, kterému rád zaplatím jako jinému odborníkovi. Nebude mi proto vadit, že jeho měsíční příjem je na úrovni lékařů, managerů tj. cca 50 tis. Kč. Ale příprava pod skutečným mistrem mi podstatně zkrátí čas na přípravu a vyvaruji se chyb, které se těžko později odstraňuji. Abych mohl si takto financovat kvalitní vzdělání i pro své děti, nemohu platit daně ve výši 50 % hrubé mzdy, ale o tom komu svěřím část svých daní, v současnosti vyplýtvávaných na pseudovzdělávání, musím mít možnost rozhodovat sám. Nemusíme diskutovat o připlácení na studium, protože už teď je možno získat vzdělání bez naše drahé vzdělávací soustavy, která pro praxi poskytne dovedností získatelné při výuce kompetentními učiteli ( a nemusí mít pedagogické vzdělání ) za nesrovnatelné menší peníze, bez spousty promarněného času a především bez zničeného zdraví našich děti. Proto ve volbách všeho druhu vyzývám volit pouze kompetentní lidi tj. osobnosti na svém místě po stránce charakterové i odborné, kteří budou schopni provést nutné změny ve veřejném sektoru včetně školství.
profeko@centrum.cz
Odpovědět